Om de bouw en het onderhoud van nieuwe snelwegen te financieren wil het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat mogelijk geld gaan ophalen bij private investeerders. Zij kunnen hun investering dan weer terugverdienen door op snelwegen tol te gaan heffen. Daar denkt minister Barry Madlener (PVV) over na, vertelt hij in het BNR-programma De Nationale Autoshow.
Madlener ziet tolheffing als mogelijk alternatief voor rekeningrijden. Dat plan wilde het kabinet-Rutte IV invoeren, maar daar heeft het kabinet-Schoof korte metten mee gemaakt. Rekeningrijden is volgens hem een 'plan dat is bedacht achter een bureau'. 'In theorie is betalen naar gebruik ideaal, alleen is er een aantal grote bezwaren.' Zo is volgens hem de uitvoering ingewikkeld. 'Hoe ga je dat eerlijk doen? Dan moet iedereen een kastje in de auto dat het met gps gaat opslaan. Het systeem is ook heel duur.'
Blankenburgtunnel
Rekeningrijden is volgens Madlener ook 'nergens in de wereld' staand beleid. 'In bepaalde landen zijn wel tolsystemen. Die werken wel, zou je kunnen zeggen.' Op dit moment zijn er in Nederland geen snelwegen waarop tol betaald moet worden. Wel zijn er voor enkele bruggen en tunnels tolsystemen opgezet, zoals de Blankenburgtunnel, die de minister op 7 december opent. 'Zonder tol had die tunnel niet betaald kunnen worden.' De minister benadrukt dat mensen daarnaast 'de keuze hebben om er geen gebruik van te maken' en dan kunnen omrijden.
Madlener is erg te spreken over het tolsysteem en zegt 'niet op voorhand uit te willen sluiten' dat het in Nederland meer in de praktijk wordt gebracht, zeker als het Rijk zelf te weinig investeringsmogelijkheden heeft voor investeringen in de infrastructuur. Volgens hem kan er 'als er echt geen geld is' en er vanuit de private sector investeringsbereidheid is, op deze praktijk worden overgegaan. 'Als het een businesscase is waarbij we wel meer wegen kunnen krijgen, dan sluit ik dat niet bij voorbaat uit.'
Enkele rijbaan
Het hoeft volgens Madlener niet per se te gaan om een compleet nieuwe snelweg te gaan, het kan ook met een enkele rijbaan naast een snelweg. 'Het heeft voor- en nadelen. Ik vind het voor sommige trajecten geen gekke gedachte.' Wel benadrukt hij dat er 'op dit moment totaal geen plannen' zijn. Wel roept hij mogelijke investeerders op om zich bij hem te melden. 'We hebben op dit moment zeventien mooie projecten in petto die klaarliggen, maar daar is geen geld voor. Als er investeerders zijn die ermee aan de slag willen, het willen doen en financiering verzorgen door middel van een gedeeltelijke tol, waarom niet?'
Bron![474972-475062.jpeg?auto=format&ixlib=react-9.8.1&w=689]()
-----------------------------------------------------
Ik snap de suggestie, tenslotte moet alles betaald worden. Maar waar wordt de wegenbelasting dan voor gebruikt en verkwanselen we ons land binnenkort helemaal aan privė- investeerders?
Van
CBSHet Rijk en de provincies verwachten in 2024 gezamenlijk ruim 6,8 miljard euro aan wegenbelasting te ontvangen. Dat is ongeveer 422 miljoen euro (6,6 procent) meer dan in 2023. Behalve Groningen en Drenthe verhogen alle provincies de opcententarieven van de motorrijtuigenbelasting. Dat blijkt uit de nieuwste cijfers van het CBS.
Van
RijkswaterstaatRijkswaterstaat had in 2023 voor de uitvoering van zijn taken een budget van ¤ 6,6 miljard beschikbaar. Het grootste deel hiervan is besteed aan aanlegprojecten: maar liefst ¤ 2,9 miljard. Ook ging veel budget naar beheer en onderhoudswerk, met ¤ 2,0 miljard lagen deze uitgaven iets hoger dan in 2022.
De financiėle verantwoording van Rijkswaterstaat is een onderdeel van die van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De gegevens in de onderstaande infographic komen uit de jaarrekening van Rijkswaterstaat. De volledige jaarrekening met een toelichting op de jaarcijfers vind je in hoofdstuk XII van de rijksbegroting.