Om iedereen die zich met economie bezighoudt af te zwaaien als "geldwolven" lijkt me nogal overdreven. Uiteindelijk is een groot deel van onze welvaart te danken aan economen. Econometristen dragen bij aan b.v. risico- en schademodellen, wat voor veel financiële instellingen belangrijke factoren zijn. Ik zou vooral eens een studiedag meedraaien om te kijken wat voor mensen erop afkomen. Ik ken wel een aantal econometristen, omdat een aantal van mijn studiegenoten (natuurkunde) uiteindelijk nog econometrie hebben gestudeerd, en daar is het predikaat "geldwolf" in elk geval niet van toepassing. Dat zijn vooral mensen die gewoon praktische toepassingen van wiskunde interessant vinden. Zelf heb ik ook nog overwogen om na mijn master natuurkunde een master econometrie te volgen (dat kon toen in 1 jaar), maar heb uiteindelijk gekozen voor een promotie. Wel heb ik het vakgebied altijd met interesse gevolgd, ook vanwege de link met natuurkunde (zie b.v. ook Weatheralls "Physics on Wall Street"). Ook heb ik wel es en gevorderd statistiekvak gevolgd, wat ik prima te doen vond (maar dat was toen ik al in mijn master zat).
Ik was zelf ook geen held qua wiskunde op de middelbare school; ik had keurig een 5,7 voor mijn CE. Dat betekende wel dat ik een behoorlijke schok te verwerken kreeg op de universiteit, want bij exacte opleidingen zoals natuurkunde en econometrie is de wiskunde een behoorlijk stuk abstracter. Maar interesse doet een heleboel. Ook programmeren is een belangrijk onderdeel (met name R en Python). Je hebt online de wereld aan Python-introducties; dat zou je ook eens kunnen bekijken (zie b.v.
https://www.spronck.net/pythonbook/dutchindex.xhtml).
Tot slot zijn deze exacte opleidingen qua baankansen dermate breed, dat het altijd een goed idee is om het te gaan doen als het je interesse heeft. Ik ben van de filosofie dat je eerder spijt krijgt van wat je niet probeert dan van wat je wel probeert. Maar nogmaals: ik zou allereerst een studiedag bijwonen. Over je mentale toestand kan ik verder weinig zeggen; dat zal ook een struikelblok bij andere opleidingen zijn.