abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215085465
Hallo allemaal,

Ik zit te twijfelen of ik Econometrie moet gaan studeren. De combinatie van wiskunde en economie spreekt me zeker aan, maar ik vraag me af of het wel echt de juiste keuze voor mij is.

Mijn vader heeft een sterke mening over economen. Hij noemt ze vaak "geldwolven" en vindt dat ze weinig bijdragen aan de maatschappij. Zelf is hij natuurkundige en werkt als engineer, dus hij kijkt er misschien op een andere manier naar. Hoewel ik zijn opmerkingen niet per se deel, blijft het wel in mijn achterhoofd zitten en beïnvloedt het mijn twijfel over Econometrie.

Qua wiskunde heb ik op de havo een 8,4 gehaald voor wiskunde B, maar op het vwo was het een 6. Dit kwam voornamelijk doordat ik te weinig heb gedaan. Ik weet dat ik wiskunde interessant vind en dat ik het waarschijnlijk aankan als ik mijn best doe, maar ik moet er wel voor werken.

Wat me aantrekt aan Econometrie is de toepassing van wiskunde op economische en financiële vraagstukken, maar ik vraag me af of ik met deze studie echt de juiste kant op ga. Zal ik het leuk blijven vinden, en kan ik mezelf hierin ontwikkelen, ondanks de twijfels die ik heb?

Ik hoor graag van mensen die ervaring hebben met Econometrie of die zelf met soortgelijke twijfels zaten. Wat heeft jullie geholpen bij het maken van een keuze?

Alvast bedankt voor jullie advies!
pi_215085609
In ieder geval doen wat je zelf wil, niet omdat je vader er iets van vind.

Mocht je het niks vinden ga je lekker wat anders doen na een jaar, of eerder.

Heb ooit ook een halve (mbo) opleiding gedaan voor ik er achter kwam dat ik het niks vond
  Manager PR/Moderator woensdag 25 september 2024 @ 00:47:11 #3
269689 crew  Viv
pi_215085727
@Thoekie ik heb dat zelf niet gestudeerd, maar misschien heb je wat aan de ervaringen uit deze eerdere topics

Er wordt ieder jaar wel een topic geopend met vragen over econometrie. :D
  woensdag 25 september 2024 @ 10:17:10 #4
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_215087665
Je kunt prima geen econoom zijn en wel een geldwolf, evenzo kun je prima wel een econoom zijn en geen geldwolf.

Daar zou ik het niet van laten afhangen. Nog los van dat de mening van je vader steeds minder belangrijk voor je zal worden naarmate je ouder wordt, grote kans dat je het later zonde zou vinden als je op basis van je vaders mening een keuze maakt. Al kun je zijn mening zeker in overweging nemen.
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_215090632
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2024 00:47 schreef Viv het volgende:
@:thoekie ik heb dat zelf niet gestudeerd, maar misschien heb je wat aan de ervaringen uit deze eerdere topics

Er wordt ieder jaar wel een topic geopend met vragen over econometrie. :D
Bedankt! Ik zal eens naar andere econometrie topics kijken.
pi_215090675
Je kan voor jezelf eens onderzoeken wat je mag verstaan onder 'bijdragen', of dat iets is wat je zelf belangrijk vindt, en of dat iets wat gedaan kan worden als een bankman, en/of je eventueel wat zou willen kunnen compenseren vanuit je eigen zak wanneer je een bankmansalaris ontvangt mocht je besloten hebben dat je wilt bijdragen maar dat niet (vanzelfsprekend) kan doen als bankman. Het wordt in ieder geval lastiger als je tot de conclusie komt dat je niet alleen niet positief bijdraagt, maar zelfs negatief bijdraagt. Je betaalt sowieso (veel) belasting met een bankmansalaris. Dat kan al wat compenseren.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_215090831
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2024 16:33 schreef Akathisia het volgende:
Je kan voor jezelf eens onderzoeken wat je mag verstaan onder 'bijdragen', of dat iets is wat je zelf belangrijk vindt, en of dat iets wat gedaan kan worden als een bankman, en/of je eventueel wat zou willen kunnen compenseren vanuit je eigen zak wanneer je een bankmansalaris ontvangt mocht je besloten hebben dat je wilt bijdragen maar dat niet (vanzelfsprekend) kan doen als bankman. Het wordt in ieder geval lastiger als je tot de conclusie komt dat je niet alleen niet positief bijdraagt, maar zelfs negatief bijdraagt. Je betaalt sowieso (veel) belasting met een bankmansalaris. Dat kan al wat compenseren.
Ik vind het tot op zekere hoogte belangrijk dat werk iets bijdraagt aan de maatschappij. Econometrie kan positief zijn, bijvoorbeeld door maatschappelijke problemen op te lossen en beleid te verbeteren. Maar er zijn ook negatieve kanten, zoals het risico op ethische dilemma's wanneer het wordt ingezet met winst boven welzijn als doel. Het hangt af van waar en hoe je het toepast en welke impact je wilt maken. Bovendien werkt echt niet elke econometrist bij een bank; er zijn veel meer plekken waar ze gewild zijn.
pi_215090875
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2024 16:50 schreef Thoekie het volgende:

[..]
Ik vind het tot op zekere hoogte belangrijk dat werk iets bijdraagt aan de maatschappij. Econometrie kan positief zijn, bijvoorbeeld door maatschappelijke problemen op te lossen en beleid te verbeteren. Maar er zijn ook negatieve kanten, zoals het risico op ethische dilemma's wanneer het wordt ingezet met winst boven welzijn als doel. Het hangt af van waar en hoe je het toepast en welke impact je wilt maken. Bovendien werkt echt niet elke econometrist bij een bank; er zijn veel meer plekken waar ze gewild zijn.
Nou ja precies, dan hangt het er dus van af of jij op de plek denkt te willen en kunnen komen waar je dergelijke dilemma's zou kunnen overwinnen, of minder/niet zal treffen, om een bijdrage te kunnen leveren die voldoet aan de eisen die jij daaraan verbonden hebt. Lijkt me lastig om dat concreet te krijgen. Misschien kan iemand hier inderdaad wat concrete voorbeelden neergooien van positieve bijdragen die ze hebben geleverd, en vanaf welke plek ze dat hebben kunnen doen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Akathisia op 25-09-2024 17:09:17 ]
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_215091396
Soms twijfel ik ook of ik het wel aankan. De afgelopen jaren heb ik me mentaal erg slecht gevoeld, met gevoelens van eenzaamheid en depressie. Hierdoor was ik vaak uitgeput en sliep ik slecht, wat mijn executieve functies ernstig beïnvloedde. Ik deed vaak helemaal niets, noch dingen die ik leuk vond, noch werk voor school. Het gaat de laatste tijd iets beter met me, maar de studie lijkt me zwaar en tijdrovend. Ik ben bang dat als ik weer zo'n moeilijke periode krijg, het me niet zal lukken om door te zetten.

Ik hoor graag van mensen die ervaring hebben met Econometrie of die zelf met soortgelijke twijfels zaten. Wat heeft jullie geholpen bij het maken van een keuze? Denken jullie dat ik deze studie aan zou kunnen?
pi_215091881
Je kan je afvragen of deze studie haalbaar is wanneer je eenzaam en depressief bent, of er een andere (makkelijkere) studie is die je wel kan halen terwijl je dat bent, maar ook of deze studie meer of minder kansen biedt om uit de eenzaamheid en depressiviteit te geraken dan bij een alternatief, zoals een andere studie of door te gaan werken. Ik had te maken met dezelfde factoren toen ik aan mijn studie begon en toen werd mij op het hart gedrukt dat ik de grootste kans van slagen zou hebben als ik binding zou krijgen met medestudenten. Helaas heb ik dat niet veel kans gegeven. Ik was weinig aanwezig, weinig sociaal, al wat ouder, en had moeite met aansluiten bij het type mens bij mijn studie (welke tevens ook niet bijster sociaal van aard was) vanwege een afwijkende achtergrond. Aansluiten bij een studievereniging zou de kans op succes allicht wat verhogen.
pi_215091892
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2024 18:04 schreef Thoekie het volgende:
Soms twijfel ik ook of ik het wel aankan. De afgelopen jaren heb ik me mentaal erg slecht gevoeld, met gevoelens van eenzaamheid en depressie. Hierdoor was ik vaak uitgeput en sliep ik slecht, wat mijn executieve functies ernstig beïnvloedde. Ik deed vaak helemaal niets, noch dingen die ik leuk vond, noch werk voor school. Het gaat de laatste tijd iets beter met me, maar de studie lijkt me zwaar en tijdrovend. Ik ben bang dat als ik weer zo'n moeilijke periode krijg, het me niet zal lukken om door te zetten.

Ik hoor graag van mensen die ervaring hebben met Econometrie of die zelf met soortgelijke twijfels zaten. Wat heeft jullie geholpen bij het maken van een keuze? Denken jullie dat ik deze studie aan zou kunnen?
Een klasgenoot deed deze studie (lang geleden wel). Ik hoorde van hem dat het echt fokking zwaar was en veel tijd kostte. En dat er veel afvallers waren, al in het eerste jaar.
pi_215121652
Is er écht niemand met een vergelijkbaar vakgebied die zijn of haar ervaringen wil delen of advies wil geven?
pi_215133802

[ Bericht 100% gewijzigd door Akathisia op 30-09-2024 08:18:39 ]
pi_215232925
Ja het is waar dat de studenten op zo'n faculteit economie en bedrijfskunde bijna allemaal geldwolfjes zijn, ondertussen ook bij econometrie. Econometrie was 20 jaar terug echt een nerdenstudie maar dat is het ondertussen al lang niet meer, Roderick en Boudewijn van de hockeyclub hebben die studie ook ontdekt.

Zijn de studies aan zo'n faculteit inhoudelijk 'geldwolven' studies? Mwoah. Econometrie gaat over een polynoom zo optimaal mogelijk plotten door een multi-dimensionale dataset. Waarom dat niet nuttig zou zijn volgens je pa of wat dat met geld te maken heeft zie ik niet zo direct.
pi_215232954
Belangrijk is dat een studie je ligt. Als het je ligt is het makkelijker om door te zetten. Welke studies overweeg je nog meer?
pi_215262849
Om iedereen die zich met economie bezighoudt af te zwaaien als "geldwolven" lijkt me nogal overdreven. Uiteindelijk is een groot deel van onze welvaart te danken aan economen. Econometristen dragen bij aan b.v. risico- en schademodellen, wat voor veel financiële instellingen belangrijke factoren zijn. Ik zou vooral eens een studiedag meedraaien om te kijken wat voor mensen erop afkomen. Ik ken wel een aantal econometristen, omdat een aantal van mijn studiegenoten (natuurkunde) uiteindelijk nog econometrie hebben gestudeerd, en daar is het predikaat "geldwolf" in elk geval niet van toepassing. Dat zijn vooral mensen die gewoon praktische toepassingen van wiskunde interessant vinden. Zelf heb ik ook nog overwogen om na mijn master natuurkunde een master econometrie te volgen (dat kon toen in 1 jaar), maar heb uiteindelijk gekozen voor een promotie. Wel heb ik het vakgebied altijd met interesse gevolgd, ook vanwege de link met natuurkunde (zie b.v. ook Weatheralls "Physics on Wall Street"). Ook heb ik wel es en gevorderd statistiekvak gevolgd, wat ik prima te doen vond (maar dat was toen ik al in mijn master zat).

Ik was zelf ook geen held qua wiskunde op de middelbare school; ik had keurig een 5,7 voor mijn CE. Dat betekende wel dat ik een behoorlijke schok te verwerken kreeg op de universiteit, want bij exacte opleidingen zoals natuurkunde en econometrie is de wiskunde een behoorlijk stuk abstracter. Maar interesse doet een heleboel. Ook programmeren is een belangrijk onderdeel (met name R en Python). Je hebt online de wereld aan Python-introducties; dat zou je ook eens kunnen bekijken (zie b.v. https://www.spronck.net/pythonbook/dutchindex.xhtml).

Tot slot zijn deze exacte opleidingen qua baankansen dermate breed, dat het altijd een goed idee is om het te gaan doen als het je interesse heeft. Ik ben van de filosofie dat je eerder spijt krijgt van wat je niet probeert dan van wat je wel probeert. Maar nogmaals: ik zou allereerst een studiedag bijwonen. Over je mentale toestand kan ik verder weinig zeggen; dat zal ook een struikelblok bij andere opleidingen zijn.
pi_215262933
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2024 21:50 schreef Thoekie het volgende:
Is er écht niemand met een vergelijkbaar vakgebied die zijn of haar ervaringen wil delen of advies wil geven?
Ik kom van de studie economie, heel wat anders dan econometrie, econometrie is wiskunde stampen m.b.t. het onderwerp statistiek.
Bij wijze van kun je in de medische sector gaan werken en medici helpen met de statistiek kant van hun onderzoek.

[ Bericht 4% gewijzigd door ludovico op 14-10-2024 17:30:47 ]
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')