abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215085148
Boven de Caribische Zee is tropische storm Helene ontstaan. De storm bevindt zich momenteel tussen Mexico, Cuba en Jamaica, waarbij vooral de Kaaimaneilanden en Cuba te maken hebben met hevige regenval.

In de komende dagen zal Helene via de Straat van Yucatįn de Golf van Mexico bereiken, waar de storm naar verwachting verder in kracht zal toenemen. Helene zal waarschijnlijk uitgroeien tot een 'major hurricane', wat betekent dat de storm een categorie 3 of hoger zal bereiken.

De meeste weermodellen voorspellen dat Helene ergens in Florida aan land zal komen. De huidige koers wijst richting Tallahassee, al blijft het mogelijk dat de storm meer oostelijk of westelijk afwijkt.

quote:
Evacuation orders issued in Florida

Mandatory evacuation orders have been issued for parts of Franklin and Gulf Counties, near the area of Florida’s Panhandle where forecasters predict Helene will make landfall as a powerful hurricane. “Now is the time to make decisions regarding evacuation,” said the Franklin County Emergency Management. “If you choose to evacuate, please ensure you carry your driver’s license with you.”

The storm surge in these areas could reach nearly 10 feet, which is almost as tall as some single-story houses along the coast. “NOW is the time to check and replenish your disaster supply kits if you have not done so already,” advised Gulf County Emergency Management. Experts recommend gathering several days’ worth of food and water, as well as medications, important documents, cash, and extra clothing when preparing for the storm or ahead of evacuations.

https://www.accuweather.c(...)helene-forms/1694771

Zie ook: WKN / [ACTUEEL] Hurricane Season 2024 - Category 6 incoming??
pi_215086317
Kerndruk is gedaald naar 991 mb. Helene is inmiddels een categorie 1. Voor het schiereiland 'Yucatan' geldt nu een orkaan waarschuwing. Voor Cuba is er een waarschuwing voor tropische storm.
Voor het grootste deel van Florida is er nu een tropische storm waarschuwing en Voor het gedeelte waar landfall zal plaatsvinden een waarschuwing voor een 'Major Hurricane'.
De modellen laten categorie 4 zien, maar de kans op een cat 5 is zeker aanwezig met een watertemperatuur van 30 graden.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 25-09-2024 07:41:24 ]
pi_215086670
quote:
Evacuaties zijn begonnen en de tijd dringt voor de inwoners van Florida om zich voor te bereiden op tropische storm Helene, die mogelijk de sterkste storm wordt die in meer dan een jaar in de Verenigde Staten aan land komt.

Helene ontstond dinsdagochtend boven de noordwestelijke Caribische Zee en zal zich razendsnel versterken. Binnen 48 uur kan Helene uitgroeien van een tropische storm met windsnelheden van 72 km/u tot een orkaan van categorie 3, omdat de storm snel in kracht toeneemt boven het extreem warme water van de Golf van Mexico.

Het National Hurricane Center heeft een orkaanwaarschuwing afgegeven voor delen van de westkust van Florida, van de Anclote-rivier tot Mexico Beach. De Mexicaanse overheid heeft ook een orkaanwaarschuwing uitgegeven van Cabo Catoche tot Tulum.

Om 23.00 uur lokale tijd had Helene windsnelheden bereikt van 96 km/u, met hogere windstoten. De storm lijkt laat op donderdag aan land te komen aan de westkust van Florida, mogelijk in de Big Bend-regio, aldus het orkaancentrum.

https://edition.cnn.com/2(...)parations/index.html

woensdag 25 september 2024 @ 09:21:14 #4
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_215087146
quote:
4s.gif Op woensdag 25 september 2024 08:33 schreef aloa het volgende:

[..]

Categorie 3. Dat valt nog mee vergeleken met de eerdere verwachtingen van een cat5. Al brengt een cat3 uiteraard ook een hoop ellende met zich mee.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_215087380
quote:
84s.gif Op woensdag 25 september 2024 09:21 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Categorie 3. Dat valt nog mee vergeleken met de eerdere verwachtingen van een cat5. Al brengt een cat3 uiteraard ook een hoop ellende met zich mee.
Kan zo een categorie 5 worden.
De orkaanmodellen schommelen tussen cat 4 en 5.
  woensdag 25 september 2024 @ 09:48:04 #6
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_215087403
quote:
4s.gif Op woensdag 25 september 2024 09:46 schreef aloa het volgende:

[..]
Kan zo een categorie 5 worden.
De orkaanmodellen schommelen tussen cat 4 en 5.
Ah nog steeds dus :o HEftig!
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_215087694
quote:
84s.gif Op woensdag 25 september 2024 09:48 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Ah nog steeds dus :o HEftig!
De kerdruk ligt nu tussen de 931 en 920 mb. En die orkanen kunnen voor verrassingen zorgen, dus kan zo nog lager uitpakken.
  woensdag 25 september 2024 @ 10:22:06 #8
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_215087708
quote:
4s.gif Op woensdag 25 september 2024 10:20 schreef aloa het volgende:

[..]
De kerdruk ligt nu tussen de 931 en 920 mb. En die orkanen kunnen voor verrassingen zorgen, dus kan zo nog lager uitpakken.
Ja, het water in de golf van Mexico is ook lekker heet. Genoeg energie om te groeien.
pi_215089019
Helene passeert nu de straat van Yucatan en komt dan in de Golf van Mexico terecht. Kerndruk is 986 mb en zal verder dalen.
Windsnelheid is nu 103 km/uur. Dus nog net geen orkaan.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 25-09-2024 12:28:16 ]
pi_215090056
Het verbaast me altijd hoe snel dat soort orkanen kunnen ontwikkelen. Nu nog net geen orkaan, maar over een dag een categorie 3+ en over anderhalf dag komt die hier overheen
pi_215090179
Het ziet er niet best uit voor Tallahasee. Ze mist de Yucatan net, wat voor haar ontwikkeling optimaal is. Door de relatief lange periode totdat het systeem zich echt ontwikkelde is er sprake van een groot windveld. De "aanvliegroute" is daarnaast minst gunstig voor wat betreft storm surge, wat door het grote wind field sowieso fors zal zijn.

Daarnaast heeft Helene een flinke voorwaartse snelheid, wat slecht nieuws is voor het binnenland. Diep landinwaarts (bv Atlanta) zal sprake zijn van orkaankracht en het risico op het blijven hangen van de storm, met zeer veel neerslag tot gevolg.
  woensdag 25 september 2024 @ 17:22:07 #12
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_215091062
Helene is nu een orkaan.

twitter
pi_215091315
Nu nog rustig.

[ Bericht 17% gewijzigd door #ANONIEM op 25-09-2024 17:59:43 ]
pi_215091474
twitter
pi_215092088
quote:
4s.gif Op woensdag 25 september 2024 18:13 schreef aloa het volgende:
[ x ]
Dit gaat nog spannend worden. Mijn buren zijn vanmorgen vertrokken en diverse vriendinnen van mijn dochtertje gaan nu ook naar drogere gebieden.
pi_215092245
quote:
2s.gif Op woensdag 25 september 2024 19:36 schreef devzero het volgende:

[..]
Dit gaat nog spannend worden. Mijn buren zijn vanmorgen vertrokken en diverse vriendinnen van mijn dochtertje gaan nu ook naar drogere gebieden.
Daar is het nu ook wel de tijd voor denk ik, als men wil vertrekken. Het is geen langzame orkaan, zijn treksnelheid is zo'n 16 kilometer/uur, morgen ligt ze al voor de kust. Dan vertrekken is geen optie meer
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 25 september 2024 @ 20:07:02 #17
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiėr:
pi_215092513
Niet om de ramptoerist uit te hangen, maar toch een klein beetje :@ Morgen, onze tijd, zo tegen het eind van de middag/begin van de avond?
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiėr in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  woensdag 25 september 2024 @ 20:09:04 #18
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_215092535
quote:

[..]
Ga jij ook vertrekken? Nog een dag wachten is best een risico
pi_215092658
quote:
84s.gif Op woensdag 25 september 2024 20:09 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Ga jij ook vertrekken? Nog een dag wachten is best een risico
Nee ik blijf. Maar ik kreeg net een emergency alert op mijn telefoon dat er een "mandatory evacuation" is voor mensen die in een mobile home wonen.
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 25 september 2024 @ 20:22:19 #20
284411 crew  heywoodu
pi_215092730
quote:
3s.gif Op woensdag 25 september 2024 20:18 schreef devzero het volgende:

[..]
Nee ik blijf. Maar ik kreeg net een emergency alert op mijn telefoon dat er een "mandatory evacuation" is voor mensen die in een mobile home wonen.
Als je toch blijft en af moet wachten, neem ik aan dat we mogen hopen op een liveverslag zo lang er verbinding is? :P

Waarbij je natuurlijk het beste gewenst is, hopelijk komt het allemaal goed!
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiėr in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
pi_215092762
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2024 20:22 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Als je toch blijft en af moet wachten, neem ik aan dat we mogen hopen op een liveverslag zo lang er verbinding is? :P

Waarbij je natuurlijk het beste gewenst is, hopelijk komt het allemaal goed!
Ik ben op alles voorbereid. Zolang er maar niet te veel bomen gaan omvallen en de weg geblokkeerd zijn. Want zaterdag zouden we met een groepje gaan parachute springen :T
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 25 september 2024 @ 20:27:51 #22
284411 crew  heywoodu
pi_215092819
quote:
88s.gif Op woensdag 25 september 2024 20:25 schreef devzero het volgende:

[..]
Ik ben op alles voorbereid. Zolang er maar niet te veel bomen gaan omvallen en de weg geblokkeerd zijn. Want zaterdag zouden we met een groepje gaan parachute springen :T
Moet je morgen doen, supertof. Lekker extreme.
pi_215092866
quote:
10s.gif Op woensdag 25 september 2024 20:27 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Moet je morgen doen, supertof. Lekker extreme.
Wordt een dure taxirit als ik 500km verderop land
pi_215092905
quote:

[..]
Woon je ook in de Panhandle? Ik zit net ten westen van het pad van de storm dus wij hebben geluk deze keer. We krijgen hooguit wat regen en een beetje wind. Heb te doen met iedereen ten oosten van ons in Florida!
Alpha kenny one
pi_215092920
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2024 20:32 schreef falling_away het volgende:

[..]
Woon je ook in de Panhandle? Ik zit net ten westen van het pad van de storm dus wij hebben geluk deze keer. We krijgen hooguit wat regen en een beetje wind. Heb te doen met iedereen ten oosten van ons in Florida!
Ja

[ Bericht 0% gewijzigd door devzero op 26-09-2024 22:20:16 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')