abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215073759
quote:
Porsche has patented a six-stroke internal combustion engine design.
It uses a special crankshaft to create extra compression and power strokes per cycle.
Nearly all combustion-powered vehicles use a four-stroke engine design.


Porsche has revealed an idea for a six-stroke combustion engine. With very few exceptions every combustion-powered car uses a four-stroke engine: intake, compression, power, and exhaust. The intake stroke is where air and fuel come into the cylinder. Compression is when the piston pushes that mixture to the top of the cylinder. The mixture is ignited, shoving the piston back down for the power stroke. Exhaust is the final step, pushing the remaining gas out of the cylinder.

Porsche designers reckon they can add another compression and power stroke to this process. Documents filed with the US Patent and Trademark Office specifically describe this as "six individual strokes that can be divided into two three-stroke sequences." The added steps would occur between the traditional power and exhaust stroke. The first sequence, then, would be intake-compression-power, followed by compression-power-exhaust.

To do this, Porsche's patent shows a crankshaft spinning on a ring with two concentric circles—an annulus. This alternates the center point of rotation, effectively lowering the piston's travel (bottom dead center) slightly for the added strokes. That in turn changes the compression, since the piston isn't traveling as far up (top-dead-center) in the cylinder. And that also means this engine has two top and bottom dead centers.

This design has the potential to generate more power with better efficiency. In a typical engine, only one stroke in four actually makes power. This changes the formula to one stroke in three, and it also burns up the mixture more thoroughly. Of course, the downside is added complexity. Whether the gains are enough to justify the design remains to be seen.

It's certainly an interesting idea, but perhaps more importantly, it suggests Porsche is working very hard at finding ways to keep combustion engines alive amid the push for electric power.
Uit de patent:



Interessant idee, om twee keer een ontsteking te hebben voor iedere cyclus. Ben benieuwd hoe dit uitpakt.
pi_215073787
Die hebben nog veel vertrouwen in een verbrandingsmotor dan. Veel fabrikanten hebben het volledig stoppen op korte termijn al op de planning staan
  maandag 23 september 2024 @ 17:17:13 #3
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_215073998
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2024 16:46 schreef FvanS het volgende:
Die hebben nog veel vertrouwen in een verbrandingsmotor dan. Veel fabrikanten hebben het volledig stoppen op korte termijn al op de planning staan
Volvvo was vast van plan om vanaf 2030 alleen nog maar 100% electrische auto's te produceren, maar is daar al weer op teruggekomen nu regeringen de subsidies op electrische voertuigen beginnen te beeindigen, en consumenten en lease-maatschappijen aanhikken tegen de zeer lage restwaarde van 2ehands auto's.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_215075323
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2024 16:42 schreef FordSierra het volgende:

[..]
Uit de patent:

[ afbeelding ]

Interessant idee, om twee keer een ontsteking te hebben voor iedere cyclus. Ben benieuwd hoe dit uitpakt.
Wat valt er te ontsteken dan na de eerste ontsteking?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  maandag 23 september 2024 @ 20:31:06 #5
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_215075862
Hier oa. een kort fimpje. Maakt het misschien iets duidelijker.


https://www.auto-motor-un(...)nnungs-motor-patent/

Over huidige GTS. Tekst bij fotoserie:
quote:
Der 485 PS starke 3,6-Liter und die 40 kW-E-Maschine sind Kumpel wie Poldi und Schweini.
Duitsers :')

[ Bericht 18% gewijzigd door Hyperdude op 23-09-2024 20:36:46 ]
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_215078643
quote:
1s.gif Op maandag 23 september 2024 19:47 schreef halfway het volgende:

[..]
Wat valt er te ontsteken dan na de eerste ontsteking?
Bij 4 takt maakt de zuiger 4 slagen om de krukas/aandrijfas 1 keer rond te laten gaan en deze drijft dan meteen de versnellingsbak aan.



In dit geval is er een verzet extra en wordt de tandkrans #50 de aandrijfas en #41 de krukas met daarop het tandwiel # 31 drijft #50 aan. Zo maakt de zuiger aan de krukas dus 6 slagen om #50 op de aandrijfas 1x volledig rond te laten gaan.

Zouden ze #50 nog groter maken kunnen ze nog eens voor 8 takt gaan.

Wat er ontsteekt in de 2 extra slagen is mogelijk een rijker afgestelde brandstoftoevoer. Bv. wanneer een 4 takt te rijk staat afgesteld verbrand niet alles en wordt er onverbrande benzine met de uitlaatslag eruit gegooid.

Inlaatslag
compressieslag (vonk)
arbeidsslag
uitlaatslag

Maakt de zuiger 2 extra slagen kun je dat onverbrande binnen houden en alsnog verbranden met de extra slagen.

Inlaatslag
compressieslag (vonk)
arbeidsslag
compressieslag (vonk)
arbeidsslag
uitlaatslag

Althans ik vermoed dat dit het principe zal zijn met 1 extra compressieslag en 1 extra arbeidsslag van de zuiger bij 6 slagen.

Wat veel interessanter is, is hoe ze dit met de kleptiming gefikst hebben... :P

[ Bericht 4% gewijzigd door Watuntrik op 24-09-2024 10:11:25 ]
pi_215080121
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2024 16:46 schreef FvanS het volgende:
Die hebben nog veel vertrouwen in een verbrandingsmotor dan. Veel fabrikanten hebben het volledig stoppen op korte termijn al op de planning staan
Die Arabieren hebben nog zoveel benzine dat krijgen ze in 100 generaties niet op en daar kost 1 liter 30 cent. En hoe meer elektrisch rijdt hoe meer er over blijft. Dus in dat segment van Porsche, Maybach, Ferrari, Lamborghini, Rolls-Royce, Aston Martin en noem alle hot shots maar op die het betalen kunnen zullen ook benzine blijven rijden.

Hier in het westen zal op benzine straks zoveel ontmoedigingsaccijns staan dat benzine rijden gewoon niet meer leuk is voor de gewone werkende mens. Dan wordt woon/werk verkeer allemaal elektrisch. Maar als je naast je Jacht en privéjet voor >2 ton een auto kunt kopen dan heb je schijt aan de benzineprijs. En dan wil je gewoon solide goede ouwe ronkende shit onder de kap hebben. Want het blijven spelende kinderen. En de bolide met dit nieuwe snufje van Porsche zal wel rond de 5 ton gaan kosten, als het ooit van de band rolt.

Het is nu toch ook al zo krom als de neten, is je diesel roetfilter kapot heb je teveel uitstoot is geen afkeur. Dan betaal je extra uitstoot belasting en kun je lekker doorrijden. Alsof meer geld in de staatskas het milieuprobleem oplost. Het lijkt erop wanneer ze elke diesel met kapotte roetfilter afkeuren een economisch stropje veroorzaken. Dus je moet blijven tanken en ze slaan ze er nog eens een extra centje uit ook. Dus wanneer je geld hebt mag je vervuilen... Met centen geen vuiltje aan de lucht.
pi_215085676
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2024 16:46 schreef FvanS het volgende:
Die hebben nog veel vertrouwen in een verbrandingsmotor dan. Veel fabrikanten hebben het volledig stoppen op korte termijn al op de planning staan
Omdat het gezeik van 2035 helemaal niet door gaat .

Er word weer beslist omdat het niet haalbaar is omdat de verkoop instort
Dus steeds meer landen waaronder Duitsland en Italië gaan nu weer tegen spurten .
pi_215140499
Het heeft spoelpoorten onderin de cilinder die openen nadat de zuiger helemaal naar onder onderste dode punt gezakt is.

Reken op 25-30% meer vermogen voor dezelfde cilinder inhoud.
.
pi_215155718
Nooit gedacht! Het idee van de 6 takt is al 140 jaar oud maar tot nog toe niet eerder toegepast in de praktijk. En Porsche heeft het nu dus doorontwikkeld.



Eerst wordt de 4 takt cyclus afgewerkt en dan 2 extra slagen en wordt water geïnjecteerd dat door de hitte van de motor stoom vormt en expandeert en extra arbeidsslag maakt, dan gaat stoom er weer uit via uitlaatklep en begint de 4 takt opnieuw.

Blijkbaar geen radiator meer nodig om motor te koelen, motor wordt dus intern gekoeld met 100°C stoom die zelfs nog extra arbeidsslag introduceert.



Benzine/Stoom machine... :P Watertank op het dak?

______________Porsche Märklin 1_____________
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')