quote:
Op maandag 23 september 2024 12:35 schreef Schanu het volgende:Ik slik sinds 6 jaar 20mg escitalopram per dag, dit nadat ik met een vermoeden van een postnatale depressie bij de huisarts kwam na de geboorte van mijn jongste, wat volgens de huisarts een chronische depressie bleek te zijn.
Ik heb meerdere diagnoses gekregen in mijn leven, waarvan de meesten niet kloppen, en dit is ook zo'n diagnose waar ik sterk aan twijfel. Lang verhaal kort, ik heb besloten te willen stoppen met de medicatie om te kijken hoe het nu zonder gaat. Om te ervaren hoe mijn hoofd werkt zonder medicatie en van daaruit misschien passendere hulp vinden. Want ik blijf steeds tegen dezelfde dingen aanlopen, ook met medicatie, en ik wil als het even kan echt meer uit dit leven halen.
Afijn, ik ben denk ik een maand of 3 a 4 geleden begonnen met afbouwen. Eerst naar een half tabletje per dag (10mg), toen naar een half tabletje om de dag (5mg per dag) en sinds een week of 2 ben ik helemaal gestopt. Ik heb bewust ruim de tijd genomen om af te bouwen, omdat ik vreesde voor ontwenningsverschijnselen, maar dat laatste liegt er alsnog niet om.
Ik heb enorme hoofdpijnen, ben vreselijk emotioneel en mijn lontje is kort. Ik ben echter ook nonstop duizelig. Niet zodanig dat de hele wereld draait, maar alsof je net een drankje teveel op hebt en je opstaat met je ogen dicht. Licht in mijn hoofd, gezoem tussen mijn oren, het gevoel alsof mijn zicht steeds een halve seconde vertraging heeft. Sinds eind vorige week zijn daar griepverschijnselen bijgekomen, loopneus, koortsig gevoel zonder dat ik koorts of verhoging heb. Ik schrik er alsnog een beetje van hoeveel last ik heb van ontwenningsverschijnselen en had ondertussen gehoopt dat het in ieder geval minder zou zijn na 2 weken, maar niks is minder waar.
Heeft iemand ervaring met het afbouwen van deze specifieke medicatie of vergelijkebare medicatie? Kan het kloppen dat dit soort verschijnselen zo lang aanhouden? Mijn vrouw heeft al meerdere keren geroepen dat ik maar gewoon weer een kwart tabletje per dag moet gaan slikken, maar dan kan ik straks opnieuw beginnen dus ik hoop eigenlijk dat dit gewoon het staartje is waar ik nog even doorheen moet.
Je schijft dat je er sinds vorige week griepverschijnselen bij hebt, kan dat niet toevallig de griep oid zijn? Er gaat wel weer wat rond...
Afgezien daarvan vind ik de dingen die je daarvoor beschrijft wel vrij heftig klinken.
Heb je al met de huisarts overlegd?
Of de apotheek eens vragen? Van sommige medicatie bestaat ook een vloeibare vorm, dan kan je nog een tussenstapje maken misschien qua dosering.
Ik heb heel wat ssri's geslikt, maar die werkten niet echt en ook het afbouwen had ik weinig last van.
Later nog een mao-remmer geslikt (die werkte wel gelukkig) en die heb ik echt heel langzaam afgebouwd, na elk stapje hebben we gewacht tot alles weer een beetje stabiel was voordat we de volgende deden. Ik denk dat ik er meer dan een half jaar over heb gedaan.
Daar had ik ook weinig ontwenningsverschijnselen, wel de eerste weken wat wiebeliger qua stemming.
Ik heb onlangs seroquel afgebouwd van 25, naar 12,5 (een halve) en toen gestopt. Maar na 2 of 3 nachten wakker liggen toch weer begonnen, maar ik maakte er een kwartje van.
Na een paar maanden nog eens geprobeerd en toen ging het wel goed.
Ik zou overleggen met huisarts/apotheek/...
Had je met opbouwen ook zoveel last van bijwerkingen?