abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215071646
Ik slik sinds 6 jaar 20mg escitalopram per dag, dit nadat ik met een vermoeden van een postnatale depressie bij de huisarts kwam na de geboorte van mijn jongste, wat volgens de huisarts een chronische depressie bleek te zijn.

Ik heb meerdere diagnoses gekregen in mijn leven, waarvan de meesten niet kloppen, en dit is ook zo'n diagnose waar ik sterk aan twijfel. Lang verhaal kort, ik heb besloten te willen stoppen met de medicatie om te kijken hoe het nu zonder gaat. Om te ervaren hoe mijn hoofd werkt zonder medicatie en van daaruit misschien passendere hulp vinden. Want ik blijf steeds tegen dezelfde dingen aanlopen, ook met medicatie, en ik wil als het even kan echt meer uit dit leven halen.

Afijn, ik ben denk ik een maand of 3 a 4 geleden begonnen met afbouwen. Eerst naar een half tabletje per dag (10mg), toen naar een half tabletje om de dag (5mg per dag) en sinds een week of 2 ben ik helemaal gestopt. Ik heb bewust ruim de tijd genomen om af te bouwen, omdat ik vreesde voor ontwenningsverschijnselen, maar dat laatste liegt er alsnog niet om.

Ik heb enorme hoofdpijnen, ben vreselijk emotioneel en mijn lontje is kort. Ik ben echter ook nonstop duizelig. Niet zodanig dat de hele wereld draait, maar alsof je net een drankje teveel op hebt en je opstaat met je ogen dicht. Licht in mijn hoofd, gezoem tussen mijn oren, het gevoel alsof mijn zicht steeds een halve seconde vertraging heeft. Sinds eind vorige week zijn daar griepverschijnselen bijgekomen, loopneus, koortsig gevoel zonder dat ik koorts of verhoging heb. Ik schrik er alsnog een beetje van hoeveel last ik heb van ontwenningsverschijnselen en had ondertussen gehoopt dat het in ieder geval minder zou zijn na 2 weken, maar niks is minder waar.

Heeft iemand ervaring met het afbouwen van deze specifieke medicatie of vergelijkebare medicatie? Kan het kloppen dat dit soort verschijnselen zo lang aanhouden? Mijn vrouw heeft al meerdere keren geroepen dat ik maar gewoon weer een kwart tabletje per dag moet gaan slikken, maar dan kan ik straks opnieuw beginnen dus ik hoop eigenlijk dat dit gewoon het staartje is waar ik nog even doorheen moet.
  maandag 23 september 2024 @ 12:42:28 #2
403820 Aberkullie
Sicker than your average.
pi_215071696
Ja, dat kan kloppen. Kun je niet eerst nog minder dan een kwart proberen? Ik moest op een gegeven moment capsules zelf gaan halveren omdat ik ook last van had onttrekkingsverschijnselen
Looked so alive, turns out I'm not real
Just something you paid for
  maandag 23 september 2024 @ 12:54:48 #3
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_215071774
Ik zou dit echt in overleg met een arts doen. Te snel afbouwen is fnuikend; je kunt er hondsberoerd van worden. Beter te langzaam als te snel.
pi_215071832
Ik ga bewust niet inhoudelijk reageren, maar ik wil toch even opmerken dat wat mij betreft zelfstandig afbouwen, zonder begeleiding van minimaal een huisarts, wat mij betreft een absolute no-go is.

Het enige wat ik daarmee kan zeggen is dus ook: bespreek dit met je huisarts.
pi_215071946
Dit middel is zeker niet geschikt om op eigen houtje af te bouwen.

Ik snap dat als je twijfelt aan de diagnose dat het verleidelijk is om te doen, maar kun je dan niet beter naar een andere HA gaan?
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
pi_215071978
Bedankt voor jullie reacties, ik snap ze ook. Maar dat is juist de reden dat ik het afbouwen echt over zoveel maanden heb verspreid. Ik heb eerder met een (ander) middel afgebouwd, toen ik nog wel bij een psychiater liep en dit onder begeleiding gebeurde, maar dat ging veel sneller en over een kortere periode.

Ik ben 4 jaar geleden verhuisd naar mijn huidige woonplaats dus heb ook een andere huisarts dan degene die dit heeft voorgeschreven. Kan ik dan alsnog hiervoor bij hem aankloppen?
pi_215072110
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2024 12:35 schreef Schanu het volgende:
Ik slik sinds 6 jaar 20mg escitalopram per dag, dit nadat ik met een vermoeden van een postnatale depressie bij de huisarts kwam na de geboorte van mijn jongste, wat volgens de huisarts een chronische depressie bleek te zijn.

Ik heb meerdere diagnoses gekregen in mijn leven, waarvan de meesten niet kloppen, en dit is ook zo'n diagnose waar ik sterk aan twijfel. Lang verhaal kort, ik heb besloten te willen stoppen met de medicatie om te kijken hoe het nu zonder gaat. Om te ervaren hoe mijn hoofd werkt zonder medicatie en van daaruit misschien passendere hulp vinden. Want ik blijf steeds tegen dezelfde dingen aanlopen, ook met medicatie, en ik wil als het even kan echt meer uit dit leven halen.

Afijn, ik ben denk ik een maand of 3 a 4 geleden begonnen met afbouwen. Eerst naar een half tabletje per dag (10mg), toen naar een half tabletje om de dag (5mg per dag) en sinds een week of 2 ben ik helemaal gestopt. Ik heb bewust ruim de tijd genomen om af te bouwen, omdat ik vreesde voor ontwenningsverschijnselen, maar dat laatste liegt er alsnog niet om.

Ik heb enorme hoofdpijnen, ben vreselijk emotioneel en mijn lontje is kort. Ik ben echter ook nonstop duizelig. Niet zodanig dat de hele wereld draait, maar alsof je net een drankje teveel op hebt en je opstaat met je ogen dicht. Licht in mijn hoofd, gezoem tussen mijn oren, het gevoel alsof mijn zicht steeds een halve seconde vertraging heeft. Sinds eind vorige week zijn daar griepverschijnselen bijgekomen, loopneus, koortsig gevoel zonder dat ik koorts of verhoging heb. Ik schrik er alsnog een beetje van hoeveel last ik heb van ontwenningsverschijnselen en had ondertussen gehoopt dat het in ieder geval minder zou zijn na 2 weken, maar niks is minder waar.

Heeft iemand ervaring met het afbouwen van deze specifieke medicatie of vergelijkebare medicatie? Kan het kloppen dat dit soort verschijnselen zo lang aanhouden? Mijn vrouw heeft al meerdere keren geroepen dat ik maar gewoon weer een kwart tabletje per dag moet gaan slikken, maar dan kan ik straks opnieuw beginnen dus ik hoop eigenlijk dat dit gewoon het staartje is waar ik nog even doorheen moet.
Je schijft dat je er sinds vorige week griepverschijnselen bij hebt, kan dat niet toevallig de griep oid zijn? Er gaat wel weer wat rond...
Afgezien daarvan vind ik de dingen die je daarvoor beschrijft wel vrij heftig klinken.
Heb je al met de huisarts overlegd?
Of de apotheek eens vragen? Van sommige medicatie bestaat ook een vloeibare vorm, dan kan je nog een tussenstapje maken misschien qua dosering.

Ik heb heel wat ssri's geslikt, maar die werkten niet echt en ook het afbouwen had ik weinig last van.
Later nog een mao-remmer geslikt (die werkte wel gelukkig) en die heb ik echt heel langzaam afgebouwd, na elk stapje hebben we gewacht tot alles weer een beetje stabiel was voordat we de volgende deden. Ik denk dat ik er meer dan een half jaar over heb gedaan.
Daar had ik ook weinig ontwenningsverschijnselen, wel de eerste weken wat wiebeliger qua stemming.

Ik heb onlangs seroquel afgebouwd van 25, naar 12,5 (een halve) en toen gestopt. Maar na 2 of 3 nachten wakker liggen toch weer begonnen, maar ik maakte er een kwartje van.
Na een paar maanden nog eens geprobeerd en toen ging het wel goed.

Ik zou overleggen met huisarts/apotheek/...
Had je met opbouwen ook zoveel last van bijwerkingen?
Mama van 2 lieve meiden :)
  maandag 23 september 2024 @ 13:35:34 #8
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_215072124
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2024 13:24 schreef Schanu het volgende:
Bedankt voor jullie reacties, ik snap ze ook. Maar dat is juist de reden dat ik het afbouwen echt over zoveel maanden heb verspreid. Ik heb eerder met een (ander) middel afgebouwd, toen ik nog wel bij een psychiater liep en dit onder begeleiding gebeurde, maar dat ging veel sneller en over een kortere periode.

Ik ben 4 jaar geleden verhuisd naar mijn huidige woonplaats dus heb ook een andere huisarts dan degene die dit heeft voorgeschreven. Kan ik dan alsnog hiervoor bij hem aankloppen?

Natuurlijk kun je het je huidige huisarts vragen :Y
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_215072287
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2024 13:34 schreef Nijna het volgende:

[..]
Je schijft dat je er sinds vorige week griepverschijnselen bij hebt, kan dat niet toevallig de griep oid zijn? Er gaat wel weer wat rond...
Afgezien daarvan vind ik de dingen die je daarvoor beschrijft wel vrij heftig klinken.
Heb je al met de huisarts overlegd?
Of de apotheek eens vragen? Van sommige medicatie bestaat ook een vloeibare vorm, dan kan je nog een tussenstapje maken misschien qua dosering.

Ik heb heel wat ssri's geslikt, maar die werkten niet echt en ook het afbouwen had ik weinig last van.
Later nog een mao-remmer geslikt (die werkte wel gelukkig) en die heb ik echt heel langzaam afgebouwd, na elk stapje hebben we gewacht tot alles weer een beetje stabiel was voordat we de volgende deden. Ik denk dat ik er meer dan een half jaar over heb gedaan.
Daar had ik ook weinig ontwenningsverschijnselen, wel de eerste weken wat wiebeliger qua stemming.

Ik heb onlangs seroquel afgebouwd van 25, naar 12,5 (een halve) en toen gestopt. Maar na 2 of 3 nachten wakker liggen toch weer begonnen, maar ik maakte er een kwartje van.
Na een paar maanden nog eens geprobeerd en toen ging het wel goed.

Ik zou overleggen met huisarts/apotheek/...
Had je met opbouwen ook zoveel last van bijwerkingen?
Toen ik met deze medicatie begon was ik ook duizelig, maar dat hield volgens mij niet zo lang aan. Al weet ik ook niet exact zeker hoe lang dat duurde.
quote:
1s.gif Op maandag 23 september 2024 13:35 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Natuurlijk kun je het je huidige huisarts vragen :Y
Dan ga ik toch maar even contact opnemen met de huisarts hierover :@

Bedankt allemaal!
pi_215072527
Sterkte TS, zoiets afbouwen is nooit makkelijk\
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
pi_215115029
Afbouwen is inderdaad nooit makkelijk, heeft bij mij destijds vrij lang geduurd met de Sertraline en ook het jaar daarna was vrij heftig omdat anti-depressiva toch wel enigzins je emoties afvlakt en deze dan in alle hevigheid weer terug komen.
En misschien is het nog niet de juiste tijd om te stoppen, neem jezelf dat in ieder geval niet kwalijk. Je hoeft je niet te schamen dat je dit slikt..
pi_215115537
@Schanu, heb je nog contact gehad met de huisarts?
pi_215127821
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2024 11:54 schreef Nijna het volgende:
@:Schanu, heb je nog contact gehad met de huisarts?
Ik had een afspraak ingepland, maar eind van de week merkte ik eindelijk verbetering en heb ik de afspraak toch weer afgezegd :@ er zit nu echt een stijgende lijn in en met de restverschijnselen die ik nu voel kan ik prima omgaan, helemaal wetende dat het tijdelijk is.
pi_215130505
Fijn dat er een omslag is :*
pi_215141165
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2024 13:24 schreef Schanu het volgende:

Ik ben geen arts, maar ik heb gezien met mensen die methadon kregen dat ze prima functioneerde tot het allerlaatste pietsie afbouwschema voorbij was.
Toen kwamen de klachten zoals jij ze beschrijft vol in beeld.

Afbouwen is voor iedereen persoonlijk

Hierbij een link met info die je wat meer inzicht kan geven

https://www.psychosenet.n(...)ouwen-van-medicatie/

Ik wens je iig veel succes. Afbouwen met medicatie betekent dat je voor je gevoel toch al sterk in je schoenen lijkt te staan en dat is toch wel een compliment waard :)
Hell To The Liars
pi_215318948
Beste Schanu, lees dit nu pas en wil ondanks dat het beter (en hopelijk goed) met je gaat - wat ik supertof vind om te lezen - alsnog reageren.
Heb meer dan 15 jaar escitalopram geslikt en heb dit heeeeel langzaam afgebouwd, ,veel langzamer nog dan jou, tot in druppels aan toe. Ondanks het langzame afbouwen afbouwverschijnselen. M.n.duizelig, oorsuizen, vertraagd denken, zweten. Had je willen zeggen dat het kan kloppen dat het zo lang duurt, en het echt over gaat. Na paar maanden merkte ik opnieuw verandering, namelijk meer voelen, gevoelens liggen net onder oppervlak,dus emotioneler, maar daarmee voelt het ook alsof ik weer meer mezelf ben en ben daar blij mee. Wel gesprekken met therapeut opgepakt omdat ook 'oude' herinneringen en gevoelens bovenkomen maar is niet onoverkomelijk en prima hanteerbaar. Kan dat nu vanuit mijn echte 'ik' aanpakken en is heel fijn.
Ik hoop dat het je goed blijft gaan!
pi_215361287
Het enige advies wat hier gegeven hoeft te worden is; bespreek dit met je huisarts/of psychiater. Voor de rest is het oprecht veiliger om deze een slotje te geven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')