quote:
Zijn dezelfde gepocheerde meelballen althans Hefe is Duits voor Gist en in het basis recept zit het erin. Maar het kan ook zonder gist gemaakt worden van verschillende soorten meel ook met aardappel. Knödel wordt het ook wel weer in andere streken genoemd. Mijn Oma was Duitse en die was daar grote fan van, ook mijn moeder maakte regelmatig knödel, is inderdaad wel klusje om te maken en ze gebruikte altijd aardappel en meel. Ik vond het eerlijk gezegd maar smerige melige ballen, maar dan ook maar 1 keer in mijn leven gegeten en is naast spruiten een van mijn jeugdtrauma's, daarna nooit meer. Dus ken de varianten niet en zoals moeders ze maakte, niet mijn ding en sloeg altijd op de vlucht naar de frietenkeet.
Het komt sterk overeen met de Italiaanse Gnocchi ook daar bestaan verschillende varianten in, aardappel of meel of mix van beide. En Gnocchi is hier wel te vinden ook in verschillende maten al zal dat misschien even zoeken worden om de dikke te vinden. Misschie uit de Italiaanse streken rond de Oostenrijkse grens, want ook daar wordt Klöße zeer geliefd. Geen idee of de grootte van de bal iets met de smaak doet, ik heb deze ook nooit gegeten. Het is eigenlijk afkomstig uit Azië bv. Bapoa is de Chinese Klöße met vulling. Die eet dan we heel soms. Je zou het eens in een Toko kunnen vragen of ze daar ook ongevulde varianten hebben. Is dus via China, door Italië in Duitsland terecht gekomen en daar zo'n beetje gestrand.
[ Bericht 1% gewijzigd door Watuntrik op 21-09-2024 12:14:37 ]