abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214982735
Zo nu en dan, als de baasjes verhinder zijn, pas ik op een kat. Nou is dat beest altijd al wel een beetje kieskeurig geweest als het op eten aankomt, maar de laatste tijd eet hij alleen nog maar chocolade vla. Ook ademt hij niet zo lekker. Iemand enig idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?
pi_214982794
Leuke troll Kevin, maar het is technisch onmogelijk dat een kat chocoladevla zou verkiezen boven al het andere zuivel zonder chocola.
pindazakje
pi_214982815
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 21:51 schreef Hyaenidae het volgende:
Leuke troll Kevin, maar het is technisch onmogelijk dat een kat chocoladevla zou verkiezen boven al het andere zuivel zonder chocola.
Hij verkiest het in ieder geval boven yoghurt. Of ze andere soorten vla hebben geprobeerd zou ik niet weten.
pi_214990648
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 september 2024 22:59 schreef maily het volgende:
Dierenbeul
hoezo dat? Ik geef dat beest eten en bekommer me ook nog een beetje om zijn gezondheid. Al weet hier blijkbaar niemand waarom het zo is.
  zondag 15 september 2024 @ 17:52:00 #5
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_214990681
Als dit echt is : chocolade is giftig voor katten, en kan al in kleine doses nare gevolgen voor het beest hebben. Stoppen dus.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  zondag 15 september 2024 @ 17:57:06 #6
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_214990711
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2024 17:52 schreef mvdejong het volgende:
Als dit echt is : chocolade is giftig voor katten, en kan al in kleine doses nare gevolgen voor het beest hebben. Stoppen dus.
Voor als de (bijna zekere) aanname dat ts uit zijn nek lult niet waar blijkt te zijn, goed advies.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
  Spellchecker zondag 15 september 2024 @ 18:05:09 #7
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_214990775
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2024 17:47 schreef KvanG het volgende:

[..]
hoezo dat? Ik geef dat beest eten en bekommer me ook nog een beetje om zijn gezondheid. Al weet hier blijkbaar niemand waarom het zo is.
:')
pi_214990800
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2024 17:52 schreef mvdejong het volgende:
Dit is echt. Maar dat beest heeft de afgelopen maanden al tientallen liters van dat spul binnengekregen, dus hij lijkt er tegen bestand te zijn.

Ik wil best iets anders te eten geven, maar ik weet niet wat, gezien hij geen brokken meer eet, geen melk meer drinkt en eigenlijk ook geen enkel vast voedsel.
  Spellchecker zondag 15 september 2024 @ 18:14:58 #9
197773 crew  maily
pi_214990821
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2024 18:11 schreef KvanG het volgende:

[..]
Dit is echt. Maar dat beest heeft de afgelopen maanden al tientallen liters van dat spul binnengekregen, dus hij lijkt er tegen bestand te zijn.

Ik wil best iets anders te eten geven, maar ik weet niet wat, gezien hij geen brokken meer eet, geen melk meer drinkt en eigenlijk ook geen enkel vast voedsel.
Misschien die baasjes eens bellen. :')
  zondag 15 september 2024 @ 18:16:16 #10
8252 mvdejong
pi_214990832
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2024 18:11 schreef KvanG het volgende:

[..]

Dan wordt het dringend tijd voor een bezoekje aan de dierenarts. Het zou bijv. kunnen dat hij grote problemen met zijn gebit heeft waardoor hij niet meer in staat is vast voer te verwerken.

Probeer eventueel eens iets als kipfilet, in kleine stukjes. Dat zou je zowel rauw kunnen proberen, als gekookt. Maar zelfs als het beestje bestand is tegen de chocoladevla krijgt hij niet binnen wat nodig is om (gezond) in leven te blijven. Of is het een buitenkat die bij de buren lekker kattenvoer krijgt en bij jou alleen maar wat dessert komt halen ?
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
  Spellchecker zondag 15 september 2024 @ 18:17:18 #11
197773 crew  maily
pi_214990839
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2024 18:16 schreef mvdejong het volgende:

[..]
Dan wordt het dringend tijd voor een bezoekje aan de dierenarts. Het zou bijv. kunnen dat hij grote problemen met zijn gebit heeft waardoor hij niet meer in staat is vast voer te verwerken.

Probeer eventueel eens iets als kipfilet, in kleine stukjes. Dat zou je zowel rauw kunnen proberen, als gekookt. Maar zelfs als het beestje bestand is tegen de chocoladevla krijgt hij niet binnen wat nodig is om (gezond) in leven te blijven. Of is het een buitenkat die bij de buren lekker kattenvoer krijgt en bij jou alleen maar wat dessert komt halen ?
TS past af en toe op die kat.
#OP
pi_214990853
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2024 18:16 schreef mvdejong het volgende:

[..]

Het is sowieso een buitenkat en vroeger vangde hij nog behoorlijk wat, maar ik heb het idee dat hij niet zo fit is, gezien hij lastig adem haalt.
  zondag 15 september 2024 @ 18:24:08 #13
8252 mvdejong
pi_214990892
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2024 18:19 schreef KvanG het volgende:

[..]
Het is sowieso een buitenkat en vroeger vangde hij nog behoorlijk wat, maar ik heb het idee dat hij niet zo fit is, gezien hij lastig adem haalt.
Er is dus een kans dat hij bij een ander gezin (die mogelijk ook denken dat het hun kat is ;-) ) ook eten krijgt. Je zou hem eens een papieren halsbandje om kunnen doen met de vraag of, als iemand hem ook verzorgt, deze even contact met je op kunnen nemen.

Maar dat lastig ademhalen kan een hoop minder prettige oorzaken hebben, en gekoppeld aan het etensprobleem moet hij wel eens onderzocht wordt. Ik heb ook een katertje die vaak wat moeizamer ademhaalde, en dat bleek een lichte niesziekte te zijn, verergerd doordat zijn schildklier op hol was geslagen, wat een niet ongebruikelijk probleem is met een oudere kat. Dagelijks 2 pilletjes en zijn vacht glanst weer en hij wordt weer wat zwaarder.
pi_214990900
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2024 18:24 schreef mvdejong het volgende:

[..]
Er is dus een kans dat hij bij een ander gezin (die mogelijk ook denken dat het hun kat is ;-) ) ook eten krijgt. Je zou hem eens een papieren halsbandje om kunnen doen met de vraag of, als iemand hem ook verzorgt, deze even contact met je op kunnen nemen.

Maar dat lastig ademhalen kan een hoop minder prettige oorzaken hebben, en gekoppeld aan het etensprobleem moet hij wel eens onderzocht wordt. Ik heb ook een katertje die vaak wat moeizamer ademhaalde, en dat bleek een lichte niesziekte te zijn, verergerd doordat zijn schildklier op hol was geslagen, wat een niet ongebruikelijk probleem is met een oudere kat. Dagelijks 2 pilletjes en zijn vacht glanst weer en hij wordt weer wat zwaarder.
wat voor pilletjes zijn dat? Kat is sowieso al minstens 8 jaar oud.
  zondag 15 september 2024 @ 18:33:57 #15
8252 mvdejong
pi_214990963
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2024 18:25 schreef KvanG het volgende:

[..]
wat voor pilletjes zijn dat? Kat is sowieso al minstens 8 jaar oud.
Dat beestje heeft hyperthyroide, een overactieve schildklier, gewoonlijk veroorzaakt door en goedaaardig gezwelletje op een van de twee lobben van de schildklier. Het is iets wat gewoonlijk optreedt bij katten boven de 10 jaar.

Naast operatieve verwijdering van de aangetaste lob (met als nadeel dat de andere lob meestal een paar jaar later ook geraakt wordt, en dan is verwijderen niet mogelijk) en bestraling (traumatisch omdat het beestje 2 weken lang in eenzame opsluiting in een kliniek zit, vooral gebruikt voor beestjes die het op een atypische jonge leeftijd krijgen) is medicatie de meest gebruikte behandeling. Dat is gewoonlijk felimazol, een merknaam voor Thiamazole, dat ook voor mensen gebruikt wordt; het grote verschil is dat de dierlijke variant 10 keer zo duur is als de menselijk variant, maar dierenartsen mogen de menselijke variant niet voorschrijven of ze krijgen geen enkele medicijn meer van die producent of importeur. Het moet wel door een dierenarts ingeregeld worden, want te weinig dan werkt het niet goed, en teveel kan dodelijk zijn. Mijn jochie krijgt nu 5 mg 's ochtends en 2,5 mg 's avonds, want 2 x 2,5 was niet voldoende, volgende week weer bloedprikken om te kijken of we nu de juiste dosering hebben.

Maar er kan nog iets heel anders aan de hand zijn, en op deze leeftijd is een professionele diagnose echt wel belangrijk.
  Spellchecker zondag 15 september 2024 @ 18:35:23 #16
197773 crew  maily
pi_214990972
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2024 18:33 schreef mvdejong het volgende:

[..]
Dat beestje heeft hyperthyroide, een overactieve schildklier, gewoonlijk veroorzaakt door en goedaaardig gezwelletje op een van de twee lobben van de schildklier. Het is iets wat gewoonlijk optreedt bij katten boven de 10 jaar.

Naast operatieve verwijdering van de aangetaste lob (met als nadeel dat de andere lob meestal een paar jaar later ook geraakt wordt, en dan is verwijderen niet mogelijk) en bestraling (traumatisch omdat het beestje 2 weken lang in eenzame opsluiting in een kliniek zit, vooral gebruikt voor beestjes die het op een atypische jonge leeftijd krijgen) is medicatie de meest gebruikte behandeling. Dat is gewoonlijk felimazol, een merknaam voor Thiamazole, dat ook voor mensen gebruikt wordt; het grote verschil is dat de dierlijke variant 10 keer zo duur is als de menselijk variant, maar dierenartsen mogen de menselijke variant niet voorschrijven of ze krijgen geen enkele medicijn meer van die producent of importeur. Het moet wel door een dierenarts ingeregeld worden, want te weinig dan werkt het niet goed, en teveel kan dodelijk zijn. Mijn jochie krijgt nu 5 mg 's ochtends en 2,5 mg 's avonds, want 2 x 2,5 was niet voldoende, volgende week weer bloedprikken om te kijken of we nu de juiste dosering hebben.

Maar er kan nog iets heel anders aan de hand zijn, en op deze leeftijd is een professionele diagnose echt wel belangrijk.
Het is de oppaskat he. Niet zijn eigen kat.
  zondag 15 september 2024 @ 18:36:44 #17
8252 mvdejong
pi_214990985
quote:
1s.gif Op zondag 15 september 2024 18:35 schreef maily het volgende:

[..]
Het is de oppaskat he. Niet zijn eigen kat.
Dan kan hij met de baasjes overleggen over de te volgen stappen.
  Spellchecker zondag 15 september 2024 @ 18:39:03 #18
197773 crew  maily
pi_214991005
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2024 18:36 schreef mvdejong het volgende:

[..]
Dan kan hij met de baasjes overleggen over de te volgen stappen.
Wat zou jij ervan vinden dat jouw kattenoppas jouw katten chocoladevla geeft?
  zondag 15 september 2024 @ 18:43:07 #19
8252 mvdejong
pi_214991049
quote:
1s.gif Op zondag 15 september 2024 18:39 schreef maily het volgende:

[..]
Wat zou jij ervan vinden dat jouw kattenoppas jouw katten chocoladevla geeft?
Mijn eerste post was : "Stoppen dus" !
Maar het gedrag van de kat, zowel met eten als met ademhalings-issues, doen mij wensen dat TS of de eigenlijke baasjes eens de DA een oordeel over de kat laten velllen.

[ Bericht 0% gewijzigd door mvdejong op 18-09-2024 09:55:39 ]
  Moderator dinsdag 17 september 2024 @ 19:48:59 #20
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_215011271
Ik hoop ergens dat het een troll is want dit zou wel serieus heel schadelijk zijn voor het beestje en die moet echt naar een dierenarts.

Alle offtopic verwijderd.
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')