abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214971245
Geďnspireerd door onze aller @Dr_Flash ga ik verslag doen van een oud tripje. Omdat dat leuk is, omdat voorpret minstens de helft van de pret is en napret zeker de andere helft. En omdat er een nieuwe vrachtbootreis in het verschiet ligt - de kaartjes zijn gekocht.

Eerst maar even over dat vrachtbootstuk. Het leek mij altijd al geweldig om eens met een vrachtboot mee te varen. Daarom had ik al een paar jaar geleden een reisbureautje in vrachtbootreizen gebookmarkt en kijk ik af en toe of dat nog bestaat. Eind '22 zag ik dat ze niet alleen nog steeds bestaan, maar tevens bovendien dat ze een heel kort tripje in het programma hadden opgenomen. (ik zie dat die nu weer weg is, wat sund!)

Maar toen was ie er wel: een tripje Gent - Göteborg. In de middag vertrekken uit Gent, 1 nachtje slapen op de boot, eind van de volgende dag in Göteborg. Om onduidelijke redenen *moest* je met een auto (of brommer of motorfiets) reizen. Mee de boot op. Dat had van mij dan weer niet zo nodig gehoeven, ik had terugtreinen leuk gevonden, maar dat was geen optie dus. Enfin, we namen de auto mee naar de boot, op de boot en zijn per auto teruggereisd.

Laat ik de trip maar chronologisch afwerken, dat past wel bij een reisverslag. We beginnen in Gent. Wat voor ons al een teringend weg is, dus we zijn daar maar de dag vóórdat de boot vertrok naartoe gereden.

[ Bericht 0% gewijzigd door sigme op 14-09-2024 20:09:31 ]
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_214971346
Gent dus!
@Molo tipte me een hotel, wat zeer zeker de tip waard was.
Een oud seminarie:

De voorkant met de ingang

De achterkant met een binnentuin

Er waren vele gangen in het hotel en het galmt van jewelste

We hadden een studio'tje, met eigen keukentje erin. Prachtig. Wat een sfeervol pand.

Echt zin in koken hadden we niet, we deden Belgisch.

Patates frites en bier.

De volgende dag hadden we nog ruim de tijd voor een stadswandeling.
Reuze mooie stad hoor, dat Gent :Y

De rederij belde dat er wat vertraging was en dat we twee uurtjes later dan eerder afgesproken ons pas hoefden te melden. Omdat we niet zeker wisten hoe dat dan zou gaan met eten, aten we een hapje in Gent.

Toetje namen we op straat:
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_214971438
Met enige vertraging mochten we ons dus melden bij de boot. Bij het havenkantoor dan. Die zorgen voor een begeleidingsauto voor over het terrein en aldus werden wij begeleid naar de boot.

De boot was al tamelijk vol met lading; om voor mij raadselachtige redenen vervoeren ze Volvo's naar Zweden. Náár Zweden. Nou ja toedanmaar. Hoe dan ook, onze auto paste er nog net achter.

Je ziet het niet maar de auto staat aan boord!

En dit staat voor ons.

En dan de boot. Die heb je dan voor jezelf. Privé-bootje. Ok, de ene helft is gereserveerd voor het dozijn bemanningsleden, maar de andere helft van de boot was voor ons.

Gang

Hut

Lounge

Eetzaal

Boot

[ Bericht 0% gewijzigd door sigme op 13-09-2024 19:26:44 ]
pi_214971450
quote:
2s.gif Op vrijdag 13 september 2024 18:27 schreef sigme het volgende:
Om onduidelijke redenen *moest* je met een auto (of brommer of motorfiets) reizen. Mee de boot op. Dat had van mij dan weer niet zo nodig gehoeven, ik had terugtreinen leuk gevonden, maar dat was geen optie dus. Enfin, we namen de auto mee naar de boot, op de boot en zijn per auto teruggereisd.
Raar, je zou zeggen wat maakt het de rederij uit hoe je verder reist.
pi_214971528
We wisten dus niet precies hoe het zou lopen met avondeten die avond, omdat die boot later afvaarde dan gepland. Daarom hadden we in Gent alvast warm gegeten. Maar men eet aan boord van boot heel stipt op tijd, ik weet niet meer wat de avondmaaltijdtijd was, maar een uurtje of twee later vertrekken verandert niks aan het ritme van eten aan boord. Dus dat werd netjes geserveerd.

Voor ons in onze eetzaal. Achter de deur waaruit soms een kokkie verscheen zat de keuken en vingen we een blik op van de andere helft van de boot, waar de eetzaal voor de bemanning dan zit.

Degelijk voer :Y) :9

De nacht was donker en rustig. We schommelden vredig in onze hut, :z :Z

De volgende ochtend stond het ontbijtbuffet voor ons klaar

Overdag was er zee te zien. Het was prachtig weer en verder was er niks. Op een gegeven moment een streep land zichtbaar, dat was Denemarken.

Ik meen dat dit de middaghap was en dat er ook nog avondeten was, maar het was in elk geval heel lekker en tamelijk veel :D

In januari zijn de dagen kort, dus het was allang weer donker tegen de tijd dat we bij Zweden waren.

Ik vreesde dat eerst al die slome Volvo's van boord zouden moeten voordat wij eraf konden, maar dat was niet zo, wij gingen als eerste van de boot dus we stonden in no-time op de kade in Göteborg.

[ Bericht 0% gewijzigd door sigme op 13-09-2024 19:27:58 ]
pi_214971550
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 18:52 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]
Raar, je zou zeggen wat maakt het de rederij uit hoe je verder reist.
Dat maakt de rederij ook niet uit; de eis is een gevolg van de eis van de haven. De haven in Gent staat geen loslopend wild toe, en heeft als regel dat 'los volk' op eigen gemotoriseerd vervoer onder begeleiding van de bemanning over het terrein beweegt. Andere havens hebben andere regels, en dan hoef je bijvoorbeeld niet met je auto aan boord.
  vrijdag 13 september 2024 @ 19:19:47 #7
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_214971652
Leuk topic, wil ik ook wel eens doen.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_214971666
Aan Göteborg, en dan met name het haventerrein, hebben wij geen beste herinneringen.
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 17:26 schreef sigme het volgende:

Het bezoek aan Goteborg was geen onverdeeld succes. Mijn tedergeliefde is van plan om nooit weer in Zweden te komen. Op de heenreis is daar onze auto opengebroken. Wat spullen gejat. Niks onoverkomelijks, hoewel het jammer was dat we die sneeuwkettingen kwijt waren want die hebben we niet ter plaatse kunnen vervangen en waren best handig geweest.
Maar ja, die vrachtboot voer nou eenmaal naar Göteborg dus we waren er ruim tien jaar nadat ze daar onze auto opbraken toch weer terug. Deze keer dan maar een sjieker hotel. Tip van @fietsie

Buitenkant

Binnenkant

Lobby/ zitruimte voor gasten.
Alwaar we een duur wijntje dronken. Duur want Zweden, niet want sjieke wijn

Er was ook een maquette. Ik ben dol op maquettes.

Volgende ochtend hadden ze hier een zo fabuleus ontbijt dat ik er geen foto's van heb :D. Compleet met op verzoek wafels en of pannekoekenbakkende kok en alles wat je maar kon verzinnen. Ik heb het eer aangedaan :Y) :Y)
pi_214971698
Na het ontbijt hadden we nog even tijd voor een wandeling. De stad ligt aan de overkant, dus onze kant was mooi rustig.

Met bonte kraaien O+
Vroeger zag je die ook in Nederland wel. Maar ze houden van kou denk ik, ze komen niet meer zo zuidelijk.

En daarna begint de terugreis per auto!
pi_214971833
Interessant topic.
Wat betreft Volvo's naar Zweden, Gent heeft een grote Volvofabriek met een capaciteit van 270.000 auto's.
Tevens is er ook een Volvofabriek voor productie van vrachtauto's.
  Moderator vrijdag 13 september 2024 @ 19:50:56 #11
45833 crew  Fogel
pi_214971985
Wat tof!

Wijn is goedkoop in Zweden :P
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, roadtrip Europa, Seoul
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
  vrijdag 13 september 2024 @ 20:12:09 #12
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_214972274
Weinig Zweeds meer aan de autotak van Volvo sinds de Chinezen het kochten.

Ontzettend leuk verslag en foto's, ook nog nieuwe leuke plannen in de maak?
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_214972316
Met de auto reden we over de brug

Naar Denemarken. Ik was wel eens in Denemarken geweest, maar niet in Kopenhagen. Dus daar gingen we nu heen. Een hotel waarvan ik de buitenkant niet op de foto heb gezet. Wel het trappenhuis. Ik hou van trappenhuizen.

Bij dit hotel was het trappenhuis ook wel het mooiste deel van de hele binnenkant. Ze hadden liever dat je met de lift ging, dan zag je dat uit de toon vallende trappenhuis niet zo.

We dronken een duur biertje in de lobby (duur want Denemarken maar ook want hipsterbier)
Daarna gingen we er op uit voor een lokale avondmaaltijd.

:9

En een avondwandeling, naar het station, want ik hou van stations.

In het station was een maquette.

De volgende dag een prima ontbijt op hotel. Wat ik al zei, het trappenhuis was het mooiste deel van het hotel.

En toen natuurlijk een rondje Kopenhagen!

Ik kan niet zeggen dat ik dol ben op steden, maar Kopenhagen bevat vrij veel niet-stad. Dus dat was mooi :Y

Na een paar uur frisse neus even neergestreken in iets wat een rare franchiseformule bleek, Joe's ofzo. Nooit van gehoord. Ik hou niet van formules. Hooguit van de F1-hotels maar dat is het dan wel.

Formulethee.

Hoogste tijd om weer een deurtje verder te gaan. Op naar Duitsland!
pi_214972480
Duitsland! Hamburg, om precies te zijn. Ik had een fraai hotel gevonden *)
Het Dammtorpalais. Een eigen fotoserie waardig.

Mooi hoor. De kamer was dan weer niet echt wat bijzonders, maar ook niet helemaal doodgeknuppeld.

De omliggende panden zijn wat van een andere stijl maar ook best aardig.

In een daarvan zat in het souterrain een Italiaan gevestigd waar we konden aanschuiven voor het diner.
pi_214972484
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 september 2024 20:12 schreef Molo het volgende:
Weinig Zweeds meer aan de autotak van Volvo sinds de Chinezen het kochten.

Ontzettend leuk verslag en foto's, ook nog nieuwe leuke plannen in de maak?
Op de foto in post #3 zie ik graafmachines, dit is Volvo Construction Equipment en valt onder Volvo Group (net als Volvo Trucks en Volvo Penta). Is volgens mij gewoon een zelfstandig Zweeds bedrijf dat niets meer te maken heeft met de Volvo personenauto's, die laatste is in Chinese handen.
pi_214972769
De ochtend in Hamburg, onze laatste dag van de vrachtbootreistrip, begonnen we uiteraard met ontbijt op hotel.

Kijk, dat is een mooie ontbijtruimte. Met ontbijt dat op tafel geserveerd wordt. Iets te weinig broodjes voor ondergetekende veelvraat :@ ik heb wat extra broodjes gepikt van de belendende tafel, die aten beschaafd maar 1 broodje per vrouw met een kopje thee en lieten de rest achter

Goed. Eenmaal gevoed op pad voor een stadswandeling door Hamburg.

Stad

We liepen door een park en in het park lag een kunstijsbaan waar je goed op kon neerkijken en het was een dolle ijspret beneden ons O+

Lokale held. Ofzo. Ik ben het vergeten, als ik het heb geweten.

Het ging wat regenen toen we bij de havenkade waren en zijn toen maar aan boord van een rondvaartboot gesprongen.
Dat voer door de Speicherstadt natuurlijk, maar dat zijn afgezaagde foto's. We voeren ook langs

Eenmaal rond waren we weer terug en was het weer opgeknapt en we wilden nog door de Elbtunnel.

Kijkend naar het Elbtunnelgebouw

Het trappenhuis O+

In de tunnel
Vanaf de overkant hebben we gezwaaid naar de overkant en toen zijn we weer teruggelopen door de tunnel.

Station, want station

En bovendien kan je op een station vaak wel een hapje eten.

Lokaal hapje eten.

Toen was het tijd om huiswaarts te keren. Zo gezegd zo gedaan en dat was het einde van dit tripje.
pi_214972825
Leuk verslag sigme ^O^

Ook een leuk rondje om te maken.
Nobody expects the Spanish Inquisition!
pi_214976172
Die Elbetunnel. :D Er is ook een lift voor auto's.
https://en.wikipedia.org/wiki/Elbe_Tunnel_(1911)
pi_214976174
Mooi verslag. ^O^ ^O^
pi_215001871
quote:
7s.gif Op vrijdag 13 september 2024 19:21 schreef sigme het volgende:
Aan Göteborg, en dan met name het haventerrein, hebben wij geen beste herinneringen.
[..]
Maar ja, die vrachtboot voer nou eenmaal naar Göteborg dus we waren er ruim tien jaar nadat ze daar onze auto opbraken toch weer terug. Deze keer dan maar een sjieker hotel. Tip van @:fietsie
[ afbeelding ]
Buitenkant

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Binnenkant

[ afbeelding ]
Lobby/ zitruimte voor gasten.
Alwaar we een duur wijntje dronken. Duur want Zweden, niet want sjieke wijn

[ afbeelding ]
Er was ook een maquette. Ik ben dol op maquettes.

Volgende ochtend hadden ze hier een zo fabuleus ontbijt dat ik er geen foto's van heb :D. Compleet met op verzoek wafels en of pannekoekenbakkende kok en alles wat je maar kon verzinnen. Ik heb het eer aangedaan :Y) :Y)
Fijn hotel wel moet ik zeggen, ik zit daar ook vrijwel altijd als ik in Göterborg ben. In het gebouw er tegenover (de werf zeg maar) was jarenlang in Oktober een bierfestival (Allin Beerfest) met brouwerijen uit de hele wereld. Helaas is het nu verplaatst naar de stad (aan de overkant van het water) in het centrum, helaas toch minder sfeer daar qua locatie.
  Moderator dinsdag 17 september 2024 @ 10:00:47 #21
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_215005620
Leuk verslag! Bedankt voor het delen.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  Moderator dinsdag 17 september 2024 @ 11:25:54 #22
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_215006274
Tof verslag! Ik hou wel van dit soort tripjes. Alle drie de steden zijn ook zeker een bezoekje waard :Y

Hoe lang heb je nu precies op de boog gezeten?
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
pi_215009728
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2024 11:25 schreef MaJo het volgende:
Tof verslag! Ik hou wel van dit soort tripjes. Alle drie de steden zijn ook zeker een bezoekje waard :Y

Hoe lang heb je nu precies op de boog gezeten?
Afvaart was ergens eind van de middag en we waren de volgende avond in Göteborg; dus een uurtje of 26 ofzo.

Komend vrachtboottripje wordt iets langer, dat is 4 dagen & nachten.
pi_215010648
Toffe reis, tof topic *O*

Boottripjes O+
Ik wil ook nog eens vrachtboot. Maar dan graag zonder zeeziekte en dat gaat helaas bar slecht samen ;(
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  Moderator dinsdag 17 september 2024 @ 23:12:18 #25
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_215013532
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 september 2024 17:54 schreef sigme het volgende:

[..]
Afvaart was ergens eind van de middag en we waren de volgende avond in Göteborg; dus een uurtje of 26 ofzo.

Komend vrachtboottripje wordt iets langer, dat is 4 dagen & nachten.
Dat is best snel! Waar gaat de volgende reis heen?
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
  dinsdag 17 september 2024 @ 23:57:33 #26
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_215013732
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2024 23:12 schreef MaJo het volgende:

[..]
Dat is best snel! Waar gaat de volgende reis heen?
Spanje meen ik
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_215014833
Spanje inderdaad; de verre stop van deze haltes:

Dat is het fraaie stadje Vigo.

Begin november gaan we die kant op. Over de Golf van Biskaje.
Dus dat van die zeeziekte @Cat-astrophe ben ik ook wel een beetje benauwd voor :o
pi_215017331
quote:
7s.gif Op woensdag 18 september 2024 08:21 schreef sigme het volgende:
Spanje inderdaad; de verre stop van deze haltes:
[ afbeelding ]
Dat is het fraaie stadje Vigo.

Begin november gaan we die kant op. Over de Golf van Biskaje.
Dus dat van die zeeziekte @:cat-astrophe ben ik ook wel een beetje benauwd voor :o
Ik ben aan het oefenen. Noorse kustwateren in de winter ging best goed met een soort extra sterke primatours (online besteld met Belgisch recept). En gember capsules.
Komend jaar transatlantisch. Nog spannender , want veel zeedagen achter elkaar.
Op een groot cruiseschip met stabilisatoren. En hut laag op de boot (tikje meer naar voren dan wenselijk, maar tof balkon).
Dan ga ik bij de huisarts vragen om scopolamine pleisters. Amerikanen zweren erbij. Een maal per drie dagen achter je oor plakken en klaar ben je. Met kans op duizeligheid en slaperigheid en wat andere bijwerkingen, dat wel. Dus ik wil een extra oefenpleister die ik al eens kan uittesten.
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_215017356
quote:
1s.gif Op woensdag 18 september 2024 12:16 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]
Ik ben aan het oefenen. Noorse kustwateren in de winter ging best goed met een soort extra sterke primatours (online besteld met Belgisch recept). En gember capsules.
Op een groot cruiseschip met stabilisatoren. En hut laag op de boot (tikje meer naar voren dan wenselijk, maar tof balkon).
Dan ga ik bij de huisarts vragen om scopolamine pleisters. Amerikanen zweren erbij. Een maal per drie dagen achter je oor plakken en klaar ben je. Met kans op duizeligheid en slaperigheid en wat andere bijwerkingen, dat wel. Dus ik wil een extra oefenpleister die ik al eens kan uittesten.
Oh, ik was niet van het bestaan op de hoogte.
Gezien mijn evenwichts-geschiedenis durf ik dat soort dingen ook niet aan, maar niet verkeerd om te weten dat het bestaat.
pi_215020905
quote:
14s.gif Op woensdag 18 september 2024 12:19 schreef sigme het volgende:

[..]
Oh, ik was niet van het bestaan op de hoogte.
Gezien mijn evenwichts-geschiedenis durf ik dat soort dingen ook niet aan, maar niet verkeerd om te weten dat het bestaat.
Er is van alles! Bij voorbeeld ook armbandjes. Dingen met drukpunten.
Worden mensen ook blij van, nul bijwerkingen. Maar ik durf dat niet aan want als het niet werkt komt het ook niet goed met me tot ik op vaste wal ben :')
En ik weet inmiddels dat ik tot dusver nauwelijks bijwerkingen heb van de reguliere medicatie. Als ik op de boot wel slaperig word… dutje O+

Maar ben wel erg benieuwd naar jouw ervaring en hoe de zeegang op een vrachtschip is *O*
pi_215028928
quote:
1s.gif Op woensdag 18 september 2024 12:16 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]

Waarom vlieg je dat niet :D
Want je maakt vast geen boeiende stops onderweg en de ervaring van het varen zo lang in het niets is ook niets, zeker als je lichaam er niet tegen kan.
pi_215028941
Prachtige reis! Leuk om eens te doen.

Tja de regel met voertuig zal ook nog wel met andere regels te maken kunnen hebben. Dat het een vrachtschip is en dus geen losse passagiers mag vervoeren.
pi_215029916
quote:
1s.gif Op donderdag 19 september 2024 13:36 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Waarom vlieg je dat niet :D
Want je maakt vast geen boeiende stops onderweg en de ervaring van het varen zo lang in het niets is ook niets, zeker als je lichaam er niet tegen kan.
Joh, vliegen? Wasda :? Nooit van gehoord!
O, toch wel (ook daar word ik misselijk in zonder pillen maar je moet wat als je ergens wil komen).

Misschien houd ik, ondanks dat ik misselijk kan worden, van bootreizen? Lijken mij die eindeloze zeedagen fantastisch rustgevend? Heb ik er vertrouwen in de de medicatie blijft doen wat hij tot dusver doet?
En met zes stops onderweg, ondermeer op Barbados, de Dominicaanse republiek en Mallorca, klaag ik niet over saaiheid.

Tip: niet meteen van alles aannemen, maar eerst vragen.
pi_215032579
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2024 13:37 schreef bianconeri het volgende:
Prachtige reis! Leuk om eens te doen.

Tja de regel met voertuig zal ook nog wel met andere regels te maken kunnen hebben. Dat het een vrachtschip is en dus geen losse passagiers mag vervoeren.
De regels zijn per haven, niet per boot (en niet per rederij of per land).

Wij stapten op in Gent, daar mag je dus niet 'los'. In Antwerpen mag je juist je auto lekker veilig op het (afgesloten) haventerrein achterlaten zo lang je uit varen bent.

In Gent moet je een *paspoort* mee, in Zeebruggen mag je met *ID-kaart* aan boord.
pi_215037504
quote:
1s.gif Op donderdag 19 september 2024 15:31 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]
Joh, vliegen? Wasda :? Nooit van gehoord!
O, toch wel (ook daar word ik misselijk in zonder pillen maar je moet wat als je ergens wil komen).

Misschien houd ik, ondanks dat ik misselijk kan worden, van bootreizen? Lijken mij die eindeloze zeedagen fantastisch rustgevend? Heb ik er vertrouwen in de de medicatie blijft doen wat hij tot dusver doet?
En met zes stops onderweg, ondermeer op Barbados, de Dominicaanse republiek en Mallorca, klaag ik niet over saaiheid.

Tip: niet meteen van alles aannemen, maar eerst vragen.
Mijn 1e zin is letterlijk een vraag ;)

En tussen Mallorca en Barbados zit een hele boel van niets.
Dus tja als je dan al van varen zou houden dan was het gezien ziekte logischer geweest gewoon dichtbij te blijven en dit vliegend te doen.

Maar goed ieder zijn ding :)
  Moderator dinsdag 8 oktober 2024 @ 21:01:09 #36
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_215213989
Eten aan boord van de veerboot Letland - Lübeck was ook erg stipt en goed geregeld. Zorgde ook wel voor wat aangenaam tijdverdrijf want op een veerboot is net als een vrachtschip ook weinig te beleven.
Kranplätze müssen verdichtet sein
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')