https://www.2doc.nl/documentaires/2024/08/schuld-en-boete.htmlquote:'Schuld en boete' onderzoekt hoe schulden leiden tot boetes, en hoe boetes weer leiden tot meer schulden.
Het schetst een beeld van een industrie die gericht is op het innen van schulden, vanuit het perspectief van mensen die worstelen met het aflossen ervan.
Dan moeten ze die schuld niet maken. Geen medelijden mee. Medelijden heb ik met degene die benadeeld wordt. Degene die de schuldenaar vertrouwde dat de schuldenaar zijn/haar afspraken zou nakomen, maar daar in faalde ten koste van de benadeelde.quote:Op vrijdag 13 september 2024 13:07 schreef Nober het volgende:
Iemand die zijn schuld niet kan betalen kan deze extra kosten ook niet betalen.
Daar was vorige maand nog een documentaire over.
[..]
https://www.2doc.nl/documentaires/2024/08/schuld-en-boete.html
Lekker kort door de bocht...... De schuldenaar kan soms onvrijwillig met de beste bedoelingen in de problemen komen, bijvoorbeeld door ziekte of het kwijtraken van inkomen.quote:Op vrijdag 13 september 2024 13:52 schreef nelsonwarm het volgende:
[..]
Dan moeten ze die schuld niet maken. Geen medelijden mee. Medelijden heb ik met degene die benadeeld wordt. Degene die de schuldenaar vertrouwde dat de schuldenaar zijn/haar afspraken zou nakomen, maar daar in faalde ten koste van de benadeelde.
Typisch voorbeeld van iemand met een gigantische plaat voor zijn kop. Schulden kunnen om de meest uiteenlopende redenen korter of langer niet betaald worden buiten schuld van de schuldenaar. Ontslag, reorganisatie, ziekte, scheiding, ongeluk, rechtszaken, noem maar op.quote:Op vrijdag 13 september 2024 13:52 schreef nelsonwarm het volgende:
[..]
Dan moeten ze die schuld niet maken. Geen medelijden mee. Medelijden heb ik met degene die benadeeld wordt. Degene die de schuldenaar vertrouwde dat de schuldenaar zijn/haar afspraken zou nakomen, maar daar in faalde ten koste van de benadeelde.
die meneer van Feijenoord in die uitzending is ook al overleden,3-4 j.l. jarenlang in de ellende en stress gezeten en na de schone lei er niet eens lang van kunnen genieten.quote:Op vrijdag 13 september 2024 13:55 schreef MisterFox het volgende:
[..]
Lekker kort door de bocht...... De schuldenaar kan soms onvrijwillig met de beste bedoelingen in de problemen komen, bijvoorbeeld door ziekte of het kwijtraken van inkomen.
Niet iedere schuldenaar is een vieze tokkie, maar de meesten inderdaad wel.
Dat zal niet mogelijk zijn. Die ambtshandeling waar je naar verwijst zijn de kosten voor de deurwaarder om daadwerkelijk naar het adres te rijden en een stukje papier achter te laten.quote:Op vrijdag 13 september 2024 11:54 schreef nelsonwarm het volgende:
Soms treed ik op als gemachtigde in civiele procedures bij de rechtbank. Tot nu toe betaalde de tegenpartij (schuldenaar) altijd vrijwillig de openstaande vordering na een vonnis van de rechtbank. Echter, ik verwacht nu een schuldenaar te treffen die niet vrijwillig zal betalen na het vonnis. Daarom wil ik een gerechtsdeurwaarder inschakelen.
Voor zover ik weet, moet de gerechtsdeurwaarder eerst het vonnis betekenen, samen met een bevel tot betaling. Dit kost 148 EUR inclusief btw. Als de schuldenaar daarna niet betaalt, kan er bijvoorbeeld bankbeslag worden gelegd, mits de schuldenaar voldoende geld op de bank heeft. Dit kost 200,23 EUR inclusief btw.
Deze tarieven zijn vastgesteld in het 'Besluit tarieven ambtshandelingen gerechtsdeurwaarders', waaraan gerechtsdeurwaarders zich moeten houden.
Ik heb verschillende gerechtsdeurwaarders gebeld om te vragen of er extra kosten bijkomen. Tot mijn verbazing gaf iedereen aan dat zij extra kosten rekenen. Sommigen rekenen 15% van het te vorderen bedrag, anderen zelfs meer.
Ik begrijp dit niet goed. De kosten voor de ambtshandelingen zijn toch wettelijk vastgelegd in dat besluit? Waarom rekenen ze dan nog 15% extra? Weet iemand hoe dit mogelijk is en of er deurwaarders zijn die deze extra kosten niet in rekening brengen?
Empathie is niet jouw sterkste punt he? Er raken ook genoeg mensen buiten hun schuld om in de schulden. Zie de toeslagenaffaire bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 13 september 2024 13:52 schreef nelsonwarm het volgende:
[..]
Straks blijkt er nog een regeling te zijn waarin mensen met anderhalf jaar de tering naar de nering zetten van hun schulden af kunnen zijn in dat soort situaties. En ze een schone lei krijgen. Dat zal wel helemaal onbevattelijke zijnquote:Op zaterdag 14 september 2024 08:06 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Empathie is niet jouw sterkste punt he? Er raken ook genoeg mensen buiten hun schuld om in de schulden. Zie de toeslagenaffaire bijvoorbeeld.
Dat is de gok die je neemt.quote:Op vrijdag 13 september 2024 13:07 schreef Nober het volgende:
Iemand die zijn schuld niet kan betalen kan deze extra kosten ook niet betalen.
Daar was vorige maand nog een documentaire over.
[..]
https://www.2doc.nl/documentaires/2024/08/schuld-en-boete.html
Eens. Alhoewel het uiteraard nergens voor nodig is dat de kosten een percentage van het bedrag zijn. Dat staat in de meeste gevallen in geen verhouding tot de werkelijk gemaakte kosten plus redelijke winstmarge.quote:Op vrijdag 13 september 2024 12:37 schreef DJKoster het volgende:
Doen ze nog meer dan de ambtshandselingen? Dan is het terecht.
Is gewoon puur winstbejag.quote:Op maandag 16 september 2024 17:43 schreef Litpho het volgende:
[..]
Eens. Alhoewel het uiteraard nergens voor nodig is dat de kosten een percentage van het bedrag zijn. Dat staat in de meeste gevallen in geen verhouding tot de werkelijk gemaakte kosten plus redelijke winstmarge.
Toch zitten daar best wat stappen tussen. Sowieso is er sprake van een beslagvrije voet, aangezien je ook gewoon leefgeld moet hebben. Daarnaast loopt de vergoeding van de bank in de kosten van de deurwaarder. En die kosten worden niet door de bank van het saldo ingehouden, maar worden door de deurwaarder verwerkt.quote:Op maandag 16 september 2024 17:32 schreef Inbox het volgende:
[..]
Dat is de gok die je neemt.
Als jij direct bankbeslag legt op de dag dat een uitkering betaald wordt of het salaris overgemaakt is, heb je kans dat je mazzel hebt, toch? Sowieso houdt de bank de kosten van zo'n beslaglegging in op de schuldenaar. Die is dan minimaal 130 euro ofzo armer.
Beslagvrije voet? Ja, bij beslag op salaris of uitlering. Niet bij een bankbeslag. Dan wordt er beslag gelegd op de bankrekening en het saldo. Staat er geld op, dan wordt dat bevroren op dat moment.quote:Op maandag 16 september 2024 18:03 schreef snabbi het volgende:
[..]
Toch zitten daar best wat stappen tussen. Sowieso is er sprake van een beslagvrije voet, aangezien je ook gewoon leefgeld moet hebben. Daarnaast loopt de vergoeding van de bank in de kosten van de deurwaarder. En die kosten worden niet door de bank van het saldo ingehouden, maar worden door de deurwaarder verwerkt.
Als het doel de uitkering is, wordt overigens gewoon een loonbeslag gelegd aangezien dat een doorlopend beslag is tov een bankbeslag dat eenmalig is.
Ja en nee. Het beslag wordt op het gehele saldo gelegd en toch mag de deurwaarder niet het hele saldo gebruiken als dat dus precies op de uitkeringsdatum zou gelden. Zie bijv ook https://www.juridischloke(...)lag-op-bankrekening/ (stap 4)quote:Op maandag 16 september 2024 18:05 schreef Inbox het volgende:
[..]
Beslagvrije voet? Ja, bij beslag op salaris of uitlering. Niet bij een bankbeslag. Dan wordt er beslag gelegd op de bankrekening en het saldo. Staat er geld op, dan wordt dat bevroren op dat moment.
Oh, vertrekquote:Op maandag 16 september 2024 18:07 schreef snabbi het volgende:
[..]
Ja en nee. Het beslag wordt op het gehele saldo gelegd en toch mag de deurwaarder niet het hele saldo gebruiken als dat dus precies op de uitkeringsdatum zou gelden. Zie bijv ook https://www.juridischloke(...)lag-op-bankrekening/ (stap 4)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |