abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214959457
ik zat net liga koekjes te eten. zie de laatste tijd veel reclame van liga. 'al 100 jaar ons tussendoortje' of zoiets. nou niet dus

quote:
In Europa doet Mondelēz zaken in vier hoofdcategorieën:[3]

Chocolade: Milka, Cadbury, Côte d'Or, Toblerone, Freia
Koekjes: LU, Oreo, Belvita, TUC, Prince en Liga
Kauwgom en snoep: Trident, Stimorol en Halls
Kaas en kruidenierswaren: Philadelphia (buiten Noord-Amerika)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Mondel%C4%93z_International

ik wist dat oreo een amerikaans merk is maar ik had nooit echt opgelet en altijd maar aangenomen dat zowat al die merken (behalve freia, trident, halls, die ken ik allemaal niet) in handen waren van nederlandse/belgische/andere europese handen. ik probeer mijn geld zoveel mogelijk uit te geven aan nederlandse bedrijven maar het wordt steeds lastiger

ik zit vaak te denken over de stand van zaken in dit land en de toekomst. het lijkt wel of alle beetje notabele bedrijven in dit land/op dit continent maar worden verkocht aan grotere amerikaanse/chinese/japanse bedrijven. vooral bij tech bedrijven zie ik deze trend. deepmind en arm waren ooit brits, nu amerikaans en japans. kuka, een duits robotica bedrijf is nu chinees. nxp was bijna overgenomen door een amerikaans bedrijf, zal nog wel eens gebeuren. bright computing overgenomen door een amerikaans bedrijf. soundcloud een duits bedrijf zal waarschijnlijk ook wel verkocht worden aan amerika. zou me niet verbazen als asml over een jaar of 5, 10 is overgenomen of zelfs verhuisd naar een ander land. philips had een sector verkocht aan china, straks de rest nog...

het lijkt wel of europa helemaal geen eigen techsector wil ontwikkelen...ik was laatst nog in japan. het zijn zeer trotse mensen die graag zelf het heft in handen hebben, zoveel mogelijk hun eigen dingen maken, en kopen veel buitenlandse bedrijven maar zijn houden graag hun eigen bedrjiven japans...ik die deze houding helemaal niet terug in europa. onze economie gaat naar de knoppen, we verkopen al onze bedrijven, en maken onszelf alsmaar afhankelijker van de drie bovengenoemde landen. zij krijgen al het geld, de macht, de know-how, de technisch begaafden/hoogopgeleiden uit europa (vooral amerika).

en niet enkel tech bedrijven maar bedrijven van alle soorten, worden allemaal verkocht aan vooral china/amerika/japan

ik merk trouwens meer nederlanders heel veel gemengd engels en nederlands spreken. ik vind het een beetje tenenkrommend. steeds meer mensen gebruiken engelse woorden waarvoor gwn prima nederlandse woorden voor zijn. zelfs in duitsland zeggen ze KI, en in frankrijk zeggen ze IA. hier zeggen we 'AI' met een amerikaans accent. dat is natuurlijk maar 1 voorbeeld. het hoger onderwijs is ook steeds meer verengelsd.

wat is de toekomst voor europa? europa is mijn ogen een oud, stervend continent met een grijze toekomst.is er iets waar ik als jonge nederlander ook trots op mag zijn? ik ben ook nog eens opgegroeid in amsterdam, maar ik voel me niet echt nederlander. dit is geen politieke mening of zo hoor, ik ben niet echt politiek ingesteld. het is eerder een klacht van een jonge europeaan die niet vertrouwen heeft in het leiderschap van zijn land, en van de EU

[ Bericht 0% gewijzigd door gwn_een_user op 12-09-2024 11:59:11 ]
pi_214959545
M.a.w. je hebt 20 jaar onder een steen gelegen?
Lachen joh.
pi_214959957
Ach, zo ziet de Amerikaan die aan z'n flesje Lagunitas IPA loopt te lurken op het etiket dat het van Heineken is.

vwb tech sector is het wel veelzeggend idd
pi_214960061
Chocolade, koek, snoep... VIESDIK
pi_214965438
quote:
0s.gif Op donderdag 12 september 2024 11:53 schreef gwn_een_user het volgende:
wat is de toekomst voor europa? europa is mijn ogen een oud, stervend continent met een grijze toekomst.is er iets waar ik als jonge nederlander ook trots op mag zijn? ik ben ook nog eens opgegroeid in amsterdam, maar ik voel me niet echt nederlander. dit is geen politieke mening of zo hoor, ik ben niet echt politiek ingesteld. het is eerder een klacht van een jonge europeaan die niet vertrouwen heeft in het leiderschap van zijn land, en van de EU
wij zijn rijk, hebben vrijheid van meningsuiting, goede gezondheidszorg voor iedereen, een sociale zekerheidsstelsel, goede ruimtelijke ordening, goede bouwvoorschriften, goede bescherming van monumenten, een goede warenwet, goed pensioen, goedkoop studeren, euthanasie, legale hoeren, gedoogde wiet, vakantiegeld, een 13e maand, een 32-36 urige werkweek, proportionele vertegenwoordiging. nergens is het beter toeven dan in europa. zoek maar eens uit hoeveel dagen per jaar de gemiddelde amerikaan vakantie heeft, of wat er daar gebeurd als je ziek wordt en je werkgever toevallig geen goede ziektekostenverzekering voor je heeft afgesloten, of als je op je 50e werkloos raakt of hoeveel mensen er doodgaan door vuurwapens en drugs.

[ Bericht 6% gewijzigd door No239SquadronRAF op 13-09-2024 00:51:39 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')