Voor een AM-rijbewijs gelden geen geschiktheidseisen, dus ouderen kunnen daar ook gewoon op fietsen.quote:Op vrijdag 13 september 2024 17:34 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, daar pleitte ik al eerder voor. En dan als je niet e-fiets bent, heb je een nummerplaat en een rijbewijs nodig. Voor forenzen geen probleem, die hebben bijna allemaal een rijbewijs. Maar jongeren en de ouderen die om goede reden hun rijbewijs kwijt zijn kunnen dan gewoon echt alleen met trapondersteuning trappen en niet met een motor die aan slaat als je de trapper beweegt.
Klopt, als ze dat rijbewijs halen.quote:Op zondag 15 september 2024 20:14 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Voor een AM-rijbewijs gelden geen geschiktheidseisen, dus ouderen kunnen daar ook gewoon op fietsen.
Ik dacht dat ze die ook kwijt raakten. Ik ken iig iemand die na het verliezen van haar rijbewijs door ouderdomskwalen op les ging om een scooter te kunnen rijden. Maar misschien was dat wel voor het zelfvertrouwen, dat weet ik niet.quote:Op zondag 15 september 2024 20:22 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Of al hebben omdat ze ooit een autorijbewijs gehad hebben.
Ik wil er een met een gashendel en die niet harder zal gaan dan 25quote:Op zondag 15 september 2024 18:01 schreef Hanca het volgende:
[..]
https://www.profibike.nl/experience/fatbike-regels-2024/
Fatbike met gashendel
Nee, een fatbike met een gashendel is niet legaal in Nederland en voldoet niet aan de fatbike regels voor 2024. Hier mag je dus niet mee op de weg rijden. Legale fatbikes hebben een rotatiesensor. Zodra er druk ontstaan op de pedalen, ontvang je ondersteuning. Een fat e-bike met gashendel mag je alleen gebruiken op eigen terrein en niet op de openbare weg.
Fatbike verboden
Een fatbike die aan de regelgeving voldoet is niet verboden in Nederland. Je kunt de fatbike dus gewoon verzekeren en mag er veilig en legaal mee op de openbare weg rijden. Daarvoor moet de fat e-bike wel kunnen voldoen aan de onderstaande specificaties.
De fatbike mag geen gashendel hebben
Je moet trappen om ondersteuning te krijgen
De snelheid is maximaal 25 km/h
Elektromotor van maximaal 250 watt
Dus nee, je mag geen 6km harder met een gaspedaal.
En als je al zo'n onding wil kopen: ga dan gewoon naar je lokale fietsenmaker, dan krijg je waarschijnlijk wel een legale.
Ja, is ook verbodenquote:Op zondag 15 september 2024 21:09 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Ik wil er een met een gashendel en die niet harder zal gaan dan 25
Of is dat ook verboden?
Al die Ouxi V8 V20 hebben standaard die gashendel. Of kun je die zelf vervangen of vastklemmen?quote:
quote:Is de fatbike V8 legaal?
3 Fatbike is de verbeterde versie van de zeer populaire V8. Zo is de trapondersteuning verbeterd, vernieuwd LCD scherm, meer comfort in de voorvork door vering. De krachtige 250W motor geeft volop trapondersteuning tot 25 km/uur. Dit is dus legaal om mee de Nederlandse weg op te gaan.
Ja, gashendels zijn verboden. Iets met een gashendel is geen fiets.quote:Op zondag 15 september 2024 21:09 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Ik wil er een met een gashendel en die niet harder zal gaan dan 25
Of is dat ook verboden?
Nee, die gashendel kun je los kopen en mag niet op de openbare weg gebruikt worden of op je fiets zittenquote:Op zondag 15 september 2024 21:13 schreef WheatWaffles het volgende:
[..]
Al die Ouxi V8 V20 hebben standaard die gashendel. Of kun je die zelf vervangen of vastklemmen?
Dat klopt volgens mij nietquote:Op zondag 15 september 2024 21:25 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, gashendels zijn verboden. Iets met een gashendel is geen fiets.
ten eerste waarom worden ze dan verkocht met een gashendel? Ze worden niet altijd los verkocht sommige van die fietsen worden geleverd met een gashendelquote:Heeft de fatbike bijvoorbeeld een gashendel die ervoor zorgt dat u zonder te trappen harder gaat dan 6 kilometer per uur?
quote:Kenmerken van een fatbike
Een fatbike is een elektrische fiets met dikke banden. Er zijn ook fatbikes met andere kenmerken.
Fatbike met kenmerken van een elektrische fiets
Heeft de fatbike de kenmerken van een elektrische fiets? Heeft de fatbike trapondersteuning tot maximaal 25 kilometer per uur? En heeft de elektromotor van de fatbike een vermogen van maximaal 250 watt? Dan gelden de regels voor een elektrische fiets.
Fatbike met andere kenmerken dan een elektrische fiets
Heeft de fatbike niet de kenmerken van een elektrische fiets? Heeft de fatbike bijvoorbeeld een gashendel die ervoor zorgt dat u zonder te trappen harder gaat dan 6 kilometer per uur? Of kan u met meetrappen harder dan 25 kilometer per uur? Dan moet de fatbike zijn gekeurd als bijvoorbeeld bromfiets, snorfiets of speedpedelec. Dat zijn motorrijtuigen met 2 wielen.
Ja, je mag 6km/u gaan met de gashendel, dat is dus voor loopsnelheid, omdat de fietsen zo zwaar zijn om te duwen. Maar het is dan niet zo dat als jij 18km/u fietst, die gashendel er 6km/u bij plust. Die gashendel werkt als de fiets legaal is maar tot een snelheid van 6km/u.quote:Op zondag 15 september 2024 22:22 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Dat klopt volgens mij niet
[..]
ten eerste waarom worden ze dan verkocht met een gashendel? Ze worden niet altijd los verkocht sommige van die fietsen worden geleverd met een gashendel
En als het maar maximaal 5 kilometer harder gaat zonder te trappen mag het dus gewoon wel?
De grens is gewoon vastgesteld op 6 dus alles wat daaronder zit mag wel volgens de site van de overheid
quote:Op zondag 15 september 2024 22:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, je mag 6km/u gaan met de gashendel, dat is dus voor loopsnelheid, omdat de fietsen zo zwaar zijn om te duwen. Maar het is dan niet zo dat als jij 18km/u fietst, die gashendel er 6km/u bij plust. Die gashendel werkt als de fiets legaal is maar tot een snelheid van 6km/u.
Maar dat is is toch niet controleren zoals jij het voorspiegeld.quote:Fatbike met andere kenmerken dan een elektrische fiets
Heeft de fatbike niet de kenmerken van een elektrische fiets? Heeft de fatbike bijvoorbeeld een gashendel die ervoor zorgt dat u zonder te trappen harder gaat dan 6 kilometer per uur? Of kan u met meetrappen harder dan 25 kilometer per uur? Dan moet de fatbike zijn gekeurd als bijvoorbeeld bromfiets, snorfiets of speedpedelec. Dat zijn motorrijtuigen met 2 wielen.
Als het goed is werkt die gashendel dus niet boven de 6km/u, dan doet hij niks meer. Anders heb je geen legale fiets. Meeste fietsen moet je in loopstand zetten om de hendel of knop bij je handvat te kunnen gebruiken.quote:Op zondag 15 september 2024 22:32 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
[..]
Maar dat is is toch niet controleren zoals jij het voorspiegeld.
Als ik die gashendel gebruik tot 6 km per uur en ik ga trappen tot 25km per uur dan kan de politie toch niet bewijzen dat ik bij 19km per uur die gashendel ben gaan gebruiken?
Of ik fiets tot 19 km per uur en ga dan die gashendel indrukken voor die extra 6 hoe wil de politie gaan bewijzen dat ik bij 19km per uur die gashendel ben gaan indrukken?
het lijkt mij gewoon dat als de politie je staande houd er een test gedaan kan worden of je fatbike harder gaat dan 25 km per uur en een test dat die gashendel niet harder gaat dan 6
dat is de blokkerring die op die fietsen moet zitten
duidelijk dan ga ik lekker 6km per uur fietsenquote:Op zondag 15 september 2024 22:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als het goed is werkt die gashendel dus niet boven de 6km/u, dan doet hij niks meer. Anders heb je geen legale fiets.
quote:De gemiddelde fietssnelheid ligt rond 12 km per uur. Mannen tussen 25 jaar en 55 jaar fietsen sneller dan hun vrouwelijke leeftijdgenoten. Zij halen een gemiddelde snelheid van 14 km per uur, vrouwen zijn ongeveer 2 km per uur langzamer.
Een fiets met gashendel is gewoon toegestaan als je deze als snorscooter registreerd dus er een blauw plaat opkomt en je deze verzekert en met een helm op moet rijdenquote:Op maandag 16 september 2024 09:51 schreef klaasweetalles het volgende:
Ik snap eigenlijk niet waarom fietsen met een gaspedaal niet toegestaan worden.
Het zou echt een gat in de markt zijn voor mensen die geen scooter willen.
Met een snelheidsbeperking tot 15 of 20 km per uur zouden een hoop mensen zo een ding willen aanschaffen.
Ik vraag me af wat de wetgeving daarover in het buitenland is.
Dit is allemaal wat overdreven voor een fiets die niet harder kan dan 15 of 20, dat is een snelheid waarbij je bijna geen gevaar oplevert.quote:Op maandag 16 september 2024 09:55 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Een fiets met gashendel is gewoon toegestaan als je deze als snorscooter registreerd dus er een blauw plaat opkomt en je deze verzekert en met een helm op moet rijden
Dat waren ook de snelheden voor snorscooters waarbij deze helmplicht maatregel door de conservatieve verbied maar wat je niet zint groep erg toegejuicht werd.quote:Op maandag 16 september 2024 09:58 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Dit is allemaal wat overdreven voor een fiets die niet harder kan dan 15 of 20, dat is een snelheid waarbij je bijna geen gevaar oplevert.
Een normale elektrische fiets is dan zelfs gevaarlijker als je kijkt hoe sommige daarmee omgaan en welke snelheden daarmee gehaald kunnen worden.
Iets met een gaspedaal is geen fiets. Voor jouw idee hebben we de scootmobiel.quote:Op maandag 16 september 2024 09:51 schreef klaasweetalles het volgende:
Met een snelheidsbeperking tot 15 of 20 km per uur zouden een hoop mensen zo een ding willen aanschaffen.
Die bestaan. Dat heet een snorfiets.quote:Op maandag 16 september 2024 09:51 schreef klaasweetalles het volgende:
quote:Op maandag 16 september 2024 10:39 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Die bestaan. Dat heet een snorfiets.
Nee is dus niet hetzelfde wat ik bedoel....quote:Snorfiets, Snorscooter, Snorbrommer... 25km per uur met blauw kenteken
Snorfiets, Snorscooter, Snorbrommer… verschillende woorden voor dezelfde tweewieler. Een ding hebben ze met elkaar gemeen en dat is dat ze 25 kilometer per uur rijden. Bij ons kun je nagenoeg ieder merk snorscooter kopen die er bestaat, zowel op benzine als elektrisch!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |