En dat was bij sommigen nog te weinig om stevig genoeg te zijn.quote:Op donderdag 12 september 2024 09:04 schreef capricia het volgende:
[..]
Een electrische bakfiets weegt tussen de 40 en 60 kilo.
Dat effect blijkt uit onderzoek dus niet echt te bestaan.quote:Op donderdag 12 september 2024 08:58 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ik bedoelde meer dat wanneer je mensen verplicht een helm te dragen, ze de electrische fiets ook als een soort scooter/brommer gaan zien en harder en gevaarlijker gaan rijden.
Het enige echte antwoord is heel veel controleren en in beslag nemen aan het begin van het schooljaar.quote:Op donderdag 12 september 2024 09:10 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat maakt het inderdaad wel lastiger.
Je zou nog kunnen zeggen dat je boven de 18 moet zijn om die te mogen besturen, oid. Maar dan moet de politie naast een rollerbank ook een weegschaal hebben. Het eenvoudigst zou zijn om van elektrische fietsen boven een bepaald gewicht de verkoop te verbieden (al komt die van mijn dochter ook uit Duitsland). Maar dan krijg je inderdaad problemen met de bakfiets.
Blijkbaar niet inderdaad:quote:Op donderdag 12 september 2024 09:16 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat effect blijkt uit onderzoek dus niet echt te bestaan.
Heel goed maar nog steeds politiserend. De hel en verdoemenis verhalen starten elk jaar in oktober weer.quote:Op woensdag 11 september 2024 16:00 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het zijn gewoon bezorgde artsen die, ook nav hun eed waardoor ze slachtoffers willen voorkomen, aan de bel trekken als ze een serie onnodige slachtoffers zien. Ik mag hopen dat alle artsen van alle tijden dat blijven doen.
Het eenvoudigst is een minimale leeftijd, rijbewijs en verzekeringsplicht, zoals al jaren voor alle plofmotor aangedreven 2 wielers geldt.quote:Op donderdag 12 september 2024 09:10 schreef Hanca het volgende:
Het eenvoudigst zou zijn om van elektrische fietsen boven een bepaald gewicht de verkoop te verbieden
Nee, dus. Want nogmaals: ga jij dan ook alle opgeheven scholen en buslijnen weer oprichten, bekostigen en bemannen? Zo nee, dan is wat jij zegt absoluut geen optie.quote:Op donderdag 12 september 2024 09:33 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het eenvoudigst is een minimale leeftijd, rijbewijs en verzekeringsplicht, zoals al jaren voor alle plofmotor aangedreven 2 wielers geldt.
Het ging om schoolgaande kinderen in de context waarin ik dit steldequote:Op donderdag 12 september 2024 08:00 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Een helmplicht voor iedere e-bike gaat er wel voor zorgen dat meer mensen de auto gaan pakken voor woon- werkverkeer en het doen van een boodschap. Wat slecht is voor de klimaatdoelstellingen en volksgezondheid.
Je bent nogal emotioneel ik zeg nergens dat de leeftijdgrens 16 zou moeten zijn.quote:Op donderdag 12 september 2024 09:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, dus. Want nogmaals: ga jij dan ook alle opgeheven scholen en buslijnen weer oprichten, bekostigen en bemannen? Zo nee, dan is wat jij zegt absoluut geen optie.
Bij een rijbewijs is de minimumleeftijd 16, dus jij stelt die minimumleeftijd wel.quote:Op donderdag 12 september 2024 10:07 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Je bent nogal emotioneel ik zeg nergens dat de leeftijdgrens 16 zou moeten zijn.
Opgeheven scholen omdat dorpen leeggelopen zijn en de meeste mensen met kinderen in steden wonen. Opgeheven buslijnen omdat bezorgde ouders steeds meer hun kroost zelf met de auto naar school heeft gebracht. Mensen moeten ook eens gaan begrijpen dat onze eigen gedragingen een resulteren in bepaalde gevolgen..
Rijbewijs voor 12 jarigen kan inderdaad niet in Nederland.quote:Op donderdag 12 september 2024 10:35 schreef Basp1 het volgende:
Dus omdat ik het over een rijbewijs heb maak jij maar ervan dat er geen ebike rijbewijs zou kunnen komen voor jongeren.![]()
Wie heeft het over verantwoordelijk? Jij gaf kinderen van 12 de schuld van het opheffen van de buslijnen...quote:En als de jeugd idd blijkbaar zo verantwoordelijk kunnen zijn waarom geven we hen ook geen mogelijkheid om net zoals in de VS hun autorijbewijs op 16 te gaan halen het is toch zielig voor de 16+ jeugd dat ze nog met hun zogenaamd begrensde ebike door weer en wind moet ploeteren.
Maar die 12 jarige die afhankelijk is van de bus heeft daar vrij weinig aan natuurlijk.quote:Op donderdag 12 september 2024 10:44 schreef Basp1 het volgende:
Ik geef niemand de schuld ik verklaar waarom bepaalde dingen gebeurt zijn.
Dat jij daaruit concludeert dat ik kinderen de schuld geef is wel erg bizar.
Jij laat ze in elk geval wel de gevolgen dragen en wil ze het enige vervoermiddel waarmee ze nog fatsoenlijk naar school kunnen, de elektrische fiets, afpakken.quote:Op donderdag 12 september 2024 10:44 schreef Basp1 het volgende:
Ik geef niemand de schuld ik verklaar waarom bepaalde dingen gebeurt zijn.
Dat jij daaruit concludeert dat ik kinderen de schuld geef is wel erg bizar.
Ik laat de kinderen de gevolgen dragen ga toch weg, ouders maken keuzes om lekker rustig achteraf te gaan wonen. Dat heeft altijd een gevolg gehad op het vervoer waarop je als ouder dan over moet gaan..quote:Op donderdag 12 september 2024 10:49 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jij laat ze in elk geval wel de gevolgen dragen en wil ze het enige vervoermiddel waarmee ze nog fatsoenlijk naar school kunnen, de elektrische fiets, afpakken.
Lekker achteraf wonen? Gewoon hele dorpen en plaatsen waar dit voor geldt. Dorpen waar ook gewoon mensen werken e.d.quote:Op donderdag 12 september 2024 11:03 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik laat de kinderen de gevolgen dragen ga toch weg, ouders maken keuzes om lekker rustig achteraf te gaan wonen. Dat heeft altijd een gevolg gehad op het vervoer waarop je als ouder dan over moet gaan..
En daar wil jij de kinderen die een fatsoenlijke, normale elektrische fiets hebben gekregen die maximaal 25 km/u kan voor laten opdraaien.quote:En zoals we nu ook zien kunnen veel ouders de verantwoordelijkheid niet eens aan om hun jonge kinderen geen fatbikes te geven.
Zoals ik zei: je hebt geen idee.quote:Op donderdag 12 september 2024 11:31 schreef Basp1 het volgende:
Nederland buiten de randstad uitgekleed, alleen de randstad is sinds de verstedelijking ingezet heeft wel uitgebreid tot heel Nederland met wat landelijke gebiedjes ertussen waar mensen in die landelijke gebieden ook totaal geen idee lijken te hebben wat voor effect de opgevoerde ebikes op de verkeersstromen op drukke fietspaden hebben..
Zoals ik zeg. Er zijn steeds meer zelfs grotere plaatsen die geen middelbare school en geen busverbinding meer hebben en waarbij de dichtstbijzijnde school op meer dan 15km is. Daar waren vaak schoolbussen oid, maar met de komst van de elktrische fietsen zijn die bijna overal verdwenen. De elektrische fiets is dus de enige methode om naar school te gaan voor die kinderen en kinderen noch ouders hebben enige schuld aan deze ontwikkelingen.quote:Op donderdag 12 september 2024 11:39 schreef Basp1 het volgende:
Nou leg het dan maar eens goed uit als je vindt dat ik geen idee heb.
dan kunnen ze toch op een niet electrische fiets naar school fietsen?quote:Op donderdag 12 september 2024 14:39 schreef Hanca het volgende:
Nu de elektrische fiets verbieden onder de 16 is feitelijk een hoop kinderen hun enige methode om naar school te gaan afpakken.
Bij 20 tot 25 km enkele reis?quote:Op donderdag 12 september 2024 15:20 schreef junkiesietze het volgende:
[..]
dan kunnen ze toch op een niet electrische fiets naar school fietsen?
Dat kan inderdaad ja, maar of het in zo'n geval nog wel een proportionele maatregel is hoogst twijfelachtig.quote:Op donderdag 12 september 2024 15:20 schreef junkiesietze het volgende:
[..]
dan kunnen ze toch op een niet electrische fiets naar school fietsen?
Grote en middelgrote steden hebben middelbare scholen, van alle typen. Dus maar eens beginnen met voorkeur voor de school in de eigen wijk en geen voorrang aan kinderen uit andere wijken.quote:Op donderdag 12 september 2024 14:39 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zoals ik zeg. Er zijn steeds meer zelfs grotere plaatsen die geen middelbare school en geen busverbinding meer hebben en waarbij de dichtstbijzijnde school op meer dan 15km is. Daar waren vaak schoolbussen oid, maar met de komst van de elktrische fietsen zijn die bijna overal verdwenen. De elektrische fiets is dus de enige methode om naar school te gaan voor die kinderen en kinderen noch ouders hebben enige schuld aan deze ontwikkelingen.
Dit speelt in Friesland, Groningen, Drenthe, Overijssel, Achterhoek, Noord-Brabant, Limburg, Zeeland. Zeg maar overal buiten de Randstad.
Nu de elektrische fiets verbieden onder de 16 is feitelijk een hoop kinderen hun enige methode om naar school te gaan afpakken.
Wij hebben hier ook dorpen rondom Helmond. Bij mij zaten ook kinderen uit, bijvoorbeeld, Bakel op school, omdat daar geen middelbare school zat. Ook die hoefden maar zo'n 8 tot 10 km te fietsen.quote:Op donderdag 12 september 2024 15:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
Bij 20 tot 25 km enkele reis?
Natuurlijk kan het technisch, lopen kan ook. Maar echt een optie is het niet.
Dat niet bestaande OV, bedoel je. En als je VWO'er uit Stedum bent (daar ken ik toevallig een voorbeeld van) zijn Groningen, Delfzijl en Warffum veel verder dan 10km, zelfs minstens 18. Uithuizen heeft een vmbo-havo, geen vwo.quote:Op vrijdag 13 september 2024 13:09 schreef Gia het volgende:
[..]
Wij hebben hier ook dorpen rondom Helmond. Bij mij zaten ook kinderen uit, bijvoorbeeld, Bakel op school, omdat daar geen middelbare school zat. Ook die hoefden maar zo'n 8 tot 10 km te fietsen.
En ja er zijn uitzonderingen, zoals in Zeeland, waar mogelijk geen school is binnen een afstand van 10 km, maar dat zijn uitzonderingen. En daar gaat echt nog wel OV.
Maar jij vindt dat voor die enkele uitzonderingen die geen school binnen 10 km hebben, de fatbike voor kinderen van 11 jaar mogelijk moet blijven? Ondanks alle gevaren en ongelukken?
Ben trouwens wel benieuwd naar een voorbeeld van een dorp dat geen college met Vmbo/havo/VWO binnen een straal van 10 km heeft.
Maar geen 20 tot 25. Hemelsbreed naar Warffum trouwens 12 km.quote:Op vrijdag 13 september 2024 13:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat niet bestaande OV, bedoel je. En als je VWO'er uit Stedum bent (daar ken ik toevallig een voorbeeld van) zijn Groningen, Delfzijl en Warffum veel verder dan 10km, zelfs minstens 18.
Nogmaals: het afpakken van zeer normale fiets met trapondersteuning is gewoon niet proportioneel en ook totaal niet nodig.quote:Op vrijdag 13 september 2024 13:57 schreef Gia het volgende:
[..]
Maar geen 20 tot 25. Hemelsbreed naar Warffum trouwens 12 km.
Vraag me ook af hoe men dit deed voordat de elektrische fiets bestond? En, kunnen in deze uitzonderingssituaties, bedoel Stedum is een gat met iets meer dan 1000 inwoners, de ouders niet om beurten rijden?
En hoezo geen OV? Er rijden treinen tussen Stedum en Warffum, volgens 9292OV. Half uurtje.
Dit topic gaat dan ook vooral over de fatbike. NIet over een zeer normale fiets met trapondersteuning.quote:Op vrijdag 13 september 2024 14:00 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nogmaals: het afpakken van zeer normale fiets met trapondersteuning is gewoon niet proportioneel en ook totaal niet nodig.
Mijn reacties waren op iemand die alle elektrische fietsen een minimumleeftijd van 16 wou geven.quote:Op vrijdag 13 september 2024 14:08 schreef Gia het volgende:
[..]
Dit topic gaat dan ook vooral over de fatbike. NIet over een zeer normale fiets met trapondersteuning.
Dat is een fatbike. Heeft alleen dikkere banden.quote:Op vrijdag 13 september 2024 14:08 schreef Gia het volgende:
[..]
Dit topic gaat dan ook vooral over de fatbike. NIet over een zeer normale fiets met trapondersteuning.
Nee, een fatbike geeft geen trapondersteuning. Bij een fatbike trap je in het luchtledige en stuwt een motor je vooruit, je doet zelf geen enkele moeite.quote:Op vrijdag 13 september 2024 14:13 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat is een fatbike. Heeft alleen dikkere banden.
nee dat is een fatbike met gashandel en dus ergo een elektrische brommer.quote:Op vrijdag 13 september 2024 14:14 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, een fatbike geeft geen trapondersteuning. Bij een fatbike trap je in het lichtledige en stuwt een motor je vooruit, je doet zelf geen enkele moeite.
Ik ben ook veel meer voor handhaving. Gewoon prio geven aan het begin van een schooljaar. Dingen die niet toegestaan zijn, in beslag nemen. En forse boetes uitschrijven.quote:Op vrijdag 13 september 2024 14:15 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
nee dat is een fatbike met gashandel en dus ergo een elektrische brommer.
Die dingen zijn al verboden dus daar op handhaven ipv nieuwe wetgeving te produceren.
Gewone fatbikes, en sommige andere elektrische fietsen, doen dat ook. Zelfs oude elektrische fietsen zoals die van mijn vrouw. Zet ondersteuning op vol vermogen, de versnelling in zijn 1, trap langzaam rondjes zonder weerstand en je rijdt 25 uur zonder echt te trappen. Totaal wat anders dan de fiets van mijn dochter, die gewoon goed moet trappen en daarbij lichtjes geholpen wordt.quote:Op vrijdag 13 september 2024 14:15 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
nee dat is een fatbike met gashandel en dus ergo een elektrische brommer.
Die dingen zijn al verboden dus daar op handhaven ipv nieuwe wetgeving te produceren.
Mja, als ik google op fiets met trapondersteuning, kom ik op de pedelec en de speed pedelec uit, of op de standaard e-bike. Die gaan toch 25 km/u, wat ik een behoorlijke snelheid vindt voor een kind van 11/12.quote:Op vrijdag 13 september 2024 14:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
Mijn reacties waren op iemand die alle elektrische fietsen een minimumleeftijd van 16 wou geven.
Ik ben hier zelf de grootste pleitbezorger voor maatregelen tegen de fatbike geweest. Maar het stopt voor mij wel als daarbij het gebruik van gewone fietsen met trapondersteuning niet meer mogelijk zijn voor 12-16 jarigen. Dat kan gewoon echt niet.
Dat is dus trapondersteuning want je moet trappen.quote:Op vrijdag 13 september 2024 14:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Gewone fatbikes, en sommige andere elektrische fietsen, doen dat ook. Zelfs oude elektrische fietsen zoals die van mijn vrouw. Zet ondersteuning op vol vermogen, de versnelling in zijn 1, trap langzaam rondjes zonder weerstand en je rijdt 25 uur zonder echt te trappen. Totaal wat anders dan de fiets van mijn dochter, die gewoon goed moet trappen en daarbij lichtjes geholpen wordt.
Daar zorgt de trapondersteuning voor.quote:Elke fatbike heeft dat eerste systeem. Als je namelijk zelf het werk zou moeten doen met wat lichte hulp, zouden die dikke banden veel te veel weerstand geven en trap je niks lichter dan op een gewone fiets.
Waarom kan dat niet?quote:Op vrijdag 13 september 2024 14:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
Mijn reacties waren op iemand die alle elektrische fietsen een minimumleeftijd van 16 wou geven.
Ik ben hier zelf de grootste pleitbezorger voor maatregelen tegen de fatbike geweest. Maar het stopt voor mij wel als daarbij het gebruik van gewone fietsen met trapondersteuning niet meer mogelijk zou zijn voor 12-16 jarigen. Dat kan gewoon echt niet.
Je moet de trappers bewegen, dat is wat anders dan trappen. Bij trapondersteuning is de snelheid afhankelijk van hoe hard je trapt, bij fatbikes (en andere fietsen met zo'n systeem) niet.quote:Op vrijdag 13 september 2024 14:21 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat is dus trapondersteuning want je moet trappen.
[..]
Daar zorgt de trapondersteuning voor.
Het veranderen van de alcohol drink leeftijd vond ik ook disproportioneel maar toch doen overheden soms dingen om kinderen voor zichzelf en domme keuzes van ouders te behoeden.quote:Op vrijdag 13 september 2024 14:00 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nogmaals: het afpakken van zeer normale fiets met trapondersteuning is gewoon niet proportioneel en ook totaal niet nodig.
Precies, dat is een keuze.quote:Op vrijdag 13 september 2024 14:14 schreef Basp1 het volgende:
Stedum een dorp van 1065 inwoners zal al nooit een middelbare school gehad hebben dus die is niet wegbezuinigd zoals hanca beweerd.
Ik werk in de Biblebelt en er zijn mensen uit Sprang Capelle die hun kinderen perse naar een middelbare school met streng geloof willen sturen waardoor deze kinderen dan opeens naar Gorinchem moeten gaan 30 kilometer enkele reis terwijl op 2 kilometer in Waalwijk ook middelbare scholen zitten..
Een fiets waarbij de snelheid afhankelijk is van hoe hard je trapt is niet te vergelijken met een snorfiets. Maar ook niet met een fatbike.quote:Op vrijdag 13 september 2024 14:22 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:
[..]
Waarom kan dat niet?
Het is een gemotoriseerd voertuig, net als een snorfiets. Die zijn ook vanaf 16 jaar
Trappers bewegen, dat is genoeg op een fatbike om de motor 'aan' te zetten.quote:Op vrijdag 13 september 2024 14:21 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat is dus trapondersteuning want je moet trappen.
[..]
Daar zorgt de trapondersteuning voor.
Eens dat de politie op de plekken waar ze al decennia staan om de scooterrijders zonder helm er uit te vissen, ook met rollerbanken voor fatbikes moeten staan. Vlakbij de scholen is dat meestal.quote:Op vrijdag 13 september 2024 14:21 schreef capricia het volgende:
Ik fiets mijn kind al jaren ieder dag een stuk naar school (ongeveer 8km stedelijk gebied). Inmiddels wel door honderden, misschien wel duizend, fatbikes gepasseerd. En tot nu toe ooit 1 maal een rollerbank gezien (waar volgens mij dan ook scooters op getest werden).
Ik passeer diverse middelbare scholen en hun routes.
Zullen we daar eens mee beginnen? Met wat meer testen en wat meer handhaving? Juist op dat soort routes.
Maar dan nog kun je er best een leeftijdsgrens op zetten. Of het verstandig is, of iets uitmaakt is iets anders.quote:Op vrijdag 13 september 2024 14:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Een fiets waarbij de snelheid afhankelijk is van hoe hard je trapt is niet te vergelijken met een snorfiets. Maar ook niet met een fatbike.
Ja. Er loopt hier in Utrecht, en dat zal elders ook wel zijn, gewoon een scholenroute voor fietsers.quote:Op vrijdag 13 september 2024 14:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
Eens dat de politie op de plekken waar ze al decennia staan om de scooterrijders zonder helm er uit te vissen, ook met rollerbanken voor fatbikes moeten staan. Vlakbij de scholen is dat meestal.
Als je niet handhaaft maakt een leeftijdsgrens ook niets uit.quote:Op vrijdag 13 september 2024 14:30 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:
[..]
Maar dan nog kun je er best een leeftijdsgrens op zetten. Of het verstandig is, of iets uitmaakt is iets anders.
Handhaving, vooral tegen opvoeren en verkeerd gedrag lijkt mij ook het beste. Maar ja, dat kost mankracht en geld....
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |