abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214913738
Hallo!

Ik heb een ander huis gekocht waar ik nu aan het klussen ben. De gordijnen leveren een situatie op waarin ik wat advies kan gebruiken.

De achterwand van het huis (appartement) met de overgang naar het balkon is in totaal ruim 7 meter breed; aan beide zijkanten een stuk muur met daartussen, een stuk verspringend naar buiten, een glazen wand met ramen en de deur naar dat balkon.
Op de grond 2 vrijstaande convectorradiatoren.

Tekening situatie van bovenaf gezien: https://ibb.co/N928xHm
Voorbeeld radiator: https://ibb.co/KKJtDCz

De vorige bewoners hadden de gordijnen over de hele breedte hangen. De rail maakt daarvoor een bocht bij de overgangen van muur naar ramen. Dat betekent dat de 2 muurdelen verder niet "bruikbaar" zijn en dat vind ik eigenlijk zonde. Ik zou de gordijnen liever voor het glazen deel houden met een veel kortere rechte rail.

Wat het mooist / meest praktisch is moet ik natuurlijk zelf bepalen, maar zitten er nog nadelen aan als de gordijnen tussen radiator en raam hangen? Qua vocht bijvoorbeeld? Of andere punten waar ik nu niet aan denk?

De ruimte tussen radiator en raam schat ik op een cm of 10-15.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_214913851
Wij hebben dat in ons vorige appartement ook gedaan en beviel prima.

Sowieso zijn gordijnen achter een radiator beter om ze dan de warme luchtstroom niet tegenhouden.

Was het bochtje van de vorige bewoners ook zo diep dat de gordijnen achter de convectoren hingen als ze dicht waren?
pi_214913878
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2024 07:54 schreef archito het volgende:

Was het bochtje van de vorige bewoners ook zo diep dat de gordijnen achter de convectoren hingen als ze dicht waren?
Ja, daar was het bochtje voor, om de gordijnen tussen radiator en raam te krijgen.
It was delicious.
  zaterdag 7 september 2024 @ 08:50:53 #4
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_214914093
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2024 08:06 schreef Sometimes het volgende:

[..]
Ja, daar was het bochtje voor, om de gordijnen tussen radiator en raam te krijgen.
Dus er verandert niets in de situatie tussen gordijn en radiators?
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
  zaterdag 7 september 2024 @ 09:23:38 #5
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_214914397
Het is moeilijker een goede afdichting te maken als de gordijnen haaks op de muur eindigen. Dit levert vaak kieren op.
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_214914471
Gordijnen tussen radiatoren en raam is beter.

Wanneer de radiatoren tussen het raam en de gordijnen zitten hou je de warmte van de radiatoren tegen, die kan dan niet goed meer de kamer in.
Gevolg is dat het achter de gesloten gordijnen dan heel warm wordt omdat er langer door gestookt wordt.
En als het achter de gordijnen warm wordt, dan treedt er ook veel meer warmteverlies naar buiten toe op. Dus heb je significant hogere stookkosten.
pi_214916757
Ik snap je vraag niet. Bij de vorige bewoners hingen ze er ook tussen. Of bedoel je dat ze er nu tussen zullen blijven hangen als ze geopend zijn (want dat was voorheen niet zo neem ik aan). Dat gaat wel een nadeel zijn qua zicht denk ik. Ik zou geen gordijnen maar raambekleding op het raam en de balkondeur doen, bijvoorbeeld een plissé
pi_214919124
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 september 2024 08:50 schreef embedguy het volgende:

[..]
Dus er verandert niets in de situatie tussen gordijn en radiators?
Bij gesloten gordijn niet, bij open gordijn wel, die hangt er in de gewenste situatie altijd tussen en in de huidige niet.

quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2024 09:23 schreef lipje het volgende:
Het is moeilijker een goede afdichting te maken als de gordijnen haaks op de muur eindigen. Dit levert vaak kieren op.
Dat begrijp ik, maar dat levert in deze situatie geen probleem op. Kieren mag.

quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2024 09:30 schreef Ivo1985 het volgende:
Gordijnen tussen radiatoren en raam is beter.

Wanneer de radiatoren tussen het raam en de gordijnen zitten hou je de warmte van de radiatoren tegen, die kan dan niet goed meer de kamer in.
Gevolg is dat het achter de gesloten gordijnen dan heel warm wordt omdat er langer door gestookt wordt.
En als het achter de gordijnen warm wordt, dan treedt er ook veel meer warmteverlies naar buiten toe op. Dus heb je significant hogere stookkosten.
Ja ze zitten in zowel de oude als de nieuwe situatie tussen radiator en raam, wanneer de gordijnen "dicht" zijn.

quote:
7s.gif Op zaterdag 7 september 2024 14:22 schreef Serinde het volgende:
Ik snap je vraag niet. Bij de vorige bewoners hingen ze er ook tussen. Of bedoel je dat ze er nu tussen zullen blijven hangen als ze geopend zijn (want dat was voorheen niet zo neem ik aan). Dat gaat wel een nadeel zijn qua zicht denk ik. Ik zou geen gordijnen maar raambekleding op het raam en de balkondeur doen, bijvoorbeeld een plissé
Ja precies dat. Dat zicht is denk ik geen probleem, ik verwacht dat ik ze deels toch dicht hou (want inkijk :') ), maar het eventuele vocht is waar het me eigenlijk om gaat.

Plissé is ook geen slecht idee, al doet dat denk ik net niet wat ik wil.
It was delicious.
pi_214919147
Vandaag bij het klussen de bochten in de rails weggehaald, nu alleen een recht deel over van muur tot muur (kozijnbreedte). Kijken hoe dat bevalt en of het problemen oplevert.
It was delicious.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')