quote:
Youri Baas was zijn hele loopbaan linksback, maar groeide dit seizoen bij Ajax als centrumverdediger uit tot basisspeler. De 21-jarige verdediger van Jong Oranje is trots op zijn doorbraak. "Bij mij gaat alles in kleine stapjes."
Baas schudt grinnikend het hoofd. Nee, hij is maandagochtend voor zijn gevoel niet anders binnengekomen bij Jong Oranje, nu hij basisspeler bij Ajax is. "Het is niet zo dat je opeens een grote meneer bent, hoor", zegt Baas tegen NU.nl.
Toch is zijn status door zijn wonderbaarlijke ontwikkeling de laatste maanden flink veranderd. Baas was afgelopen jaar nog vaak bankzitter bij NEC, waar hij op huurbasis actief was. Dit seizoen is hij bij Ajax uit het niets uitgegroeid tot basisspeler, en dat als centrale verdediger.
Baas is van nature een linksback, maar Ajax-coach Francesco Farioli zette hem dit seizoen plots in het hart van de defensie. Die positiewisseling bleek een schot in de roos. Baas past met zijn inzicht en voetballend vermogen goed in het Ajax van Farioli.
"Ik was verbaasd toen ik op de eerste training opeens centraal achterin stond", zegt Baas lachend. "Daar werd ik links centraal gezet en Jorrel Hato linksback. Hato en ik keken verbaasd naar elkaar en gebaarden naar de kant of we niet moesten wisselen. Nee, gebaarde de trainer."
"De trainer en ik hadden nog niet over m'n positie gesproken, dus ik wist niet wat erachter zat. Later begreep ik dat hij het in me zag zitten als centrale verdediger."
Vergelijking met Daley Blind
Baas maakte al snel indruk op Farioli, die hem in zeven van de acht wedstrijden die Ajax dit seizoen speelde in de basis zette. De verdediger had niet verwacht direct zo veel in actie te komen. "Want ik had nooit een serieuze wedstrijd als centrale verdediger gespeeld", zegt hij.
"Het is anders. Ik moest accepteren dat ik niet meer zo betrokken zou zijn bij de laatste fase op het veld. Ik kwam toch met andere verwachtingen terug naar Ajax."
Door de blessure van Ahmetcan Kaplan en het lang uitblijven van nieuwe verdedigers - Daniele Rugani kwam pas eind augustus naar Amsterdam - lagen er in de voorbereiding kansen voor Baas. Die greep hij met beide handen aan.
"Het hielp dat de trainer me al die weken op deze positie heeft laten staan", zegt Baas. "Daardoor werd ik elke training geconfronteerd met wat de positie inhoudt en zette ik snel stappen. Nu voel ik gewenning."
Baas wordt geroemd om zijn inzicht en passing. Ronald de Boer vergeleek hem al met Daley Blind. "Ik weet niet of die exceptionele ballen van Daley door de linies heen, waarmee hij in één keer vijf of zes man breekt, te trainen zijn. Maar ik wil er wel beter in worden."
'Ajax onder Ten Hag was enorme leerschool'
Baas leek in het seizoen 2022/2023 al door te breken bij Ajax. Toenmalig coach Alfred Schreuder liet hem onder meer starten in het Champions League-duel met Napoli. Maar de ontwikkeling van de Zuid-Hollander stagneerde. Een periode op huurbasis bij NEC bood uitkomst.
"Toen ik werd verhuurd, dacht ik: het zou kunnen dat mijn Ajax-tijd erop zit. Ja, ik hield altijd voor ogen dat ik wilde slagen. Maar dat het zo snel zou gaan na mijn terugkeer, had ik niet verwacht", zegt Baas.
"Ik had het er laatst over met m'n vader, dat het bij mij altijd in kleine stapjes gaat. Sommige jongens gaan als een raket en blijven op een bepaald niveau hangen. Ik ken geen hoge pieken of diepe dalen, maar kom stap voor stap verder."
In zijn eerste periode bij Ajax was hij er mogelijk nog niet klaar voor. "Die tijd voelde voor mij als een grote leerschool. Erik ten Hag als trainer, Dusan Tadic en Blind als teamgenoten. Dat was geweldig, maar anders dan nu. Ik heb nu niet het gevoel dat ik op m'n tenen loop. Er zit rek in."
De verdediger heeft er dan ook vertrouwen in dat hij zijn basisplek bij Ajax kan behouden. "In mijn eerste Ajax-periode klopte ik op de deur. Nu schop ik tegen de deur. Ik voel me vaste basisspeler. Maar in voetbal kan alles snel veranderen. Dat heb ik de laatste maanden wel gemerkt."
NU.nl