abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214874394
Hoi buitenlandse Fokkers!
We spelen met het idee om te emigreren naar Oostenrijk. Dit is niet de eerste keer, maar wel de eerste keer terwijl we een huis bezitten met flinke overwaarde.
Normaalgesproken als je binnen Nederland verhuist kan je je volledige overwaarde (belastingvrij) gebruiken voor de aankoop van een nieuw huis? Weet iemand hoe dit zit bij emigratie? Is na aankoop van je huis het volledige bedrag te gebruiken in het buitenland, of wil de regering hier ook van profiteren?
pi_214874490
Voor zover ik weet betaal je er alleen vermogensbelasting over.
pi_214874588
quote:
5s.gif Op maandag 2 september 2024 21:49 schreef Rettilpsemit het volgende:
Normaalgesproken als je binnen Nederland verhuist kan je je volledige overwaarde (belastingvrij) gebruiken voor de aankoop van een nieuw huis?
'Moet' ;)
Google maar even op eigen woning reserve.
  maandag 2 september 2024 @ 22:02:51 #4
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_214874592
quote:
1s.gif Op maandag 2 september 2024 21:56 schreef Farenji het volgende:
Voor zover ik weet betaal je er alleen vermogensbelasting over.
Als je in NL belastingplichtig bent en als je overwaarde boven de vrijstellingsgrens komt.

Belasting op overwaarde omdat het overwaarde is hebben we in NL niet.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_214874606
Dat is ook wat ik tot nu toe heb kunnen vinden. Ik weet alleen niet zeker of dat echt het enige is om rekening mee te houden. Het zou wel mooi zijn. Als je het dan voor 1 januari weer uitgeeft zit je goed.
  maandag 2 september 2024 @ 22:13:17 #6
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_214874804
quote:
1s.gif Op maandag 2 september 2024 22:02 schreef Piles het volgende:

[..]
'Moet' ;)
Google maar even op eigen woning reserve.
Ook dat is geen verplichting om te voorkomen dat je belasting moet betalen over je overwaarde, alleen als je het niet doet kun je de hypotheekrente over dat bedrag niet aftrekken.

Als wij ons huis met 200.000 overwaarde verkopen, een nieuw huis kopen voor 450.000 en daar 350.000 hypotheek op nemen, dan hebben we dus 100.000 van onze overwaarde niet gebruikt voor het nieuwe huis en kunnen we alleen de hypotheekrente van 250.000 aftrekken, niet de rente over de volledige 350.0000

Qua belasting betalen gebeurt er niets want die 100.000 die we niet in het nieuwe huis hebben gestopt blijft onder de vrijstellinggrens van 114K, mits we verder geen vermogen hebben.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_214926922
Bij emigratie doe je aangifte in Nederland voor het deel van het jaar dat je in Nederland woonde. Dat is een apart formulier. Voor zover wij weten kan je het geld gewoon meenemen, mijn vriendin had dat nog nagevraagd bij de belastingsdienst voor we naar Portugal emigreerden.

[ Bericht 37% gewijzigd door Managarm op 08-09-2024 17:36:53 ]
pi_214927130
Ik weet niet precies wat je bedoelt met emigreren naar Oostenrijk. Word je echt ingezetene daar? Dus ook belastingplichtig in Oostenrijk?

Dan moet je je huis hier verkopen voordat je dat doet.
Want Oostenrijk kent een vermogensaangroei-belasting.
En NL niet.
Je overwaarde is belastingvrij in NL. Wij kennen alleen VRH, belasting op je (fictieve) rendement.

Ik zou me zeker laten adviseren (niet via fok) wat het slimste is qua tijdlijn.

Wel heel tof! Ik vind Oostenrijk echt zo schitterend.
Wil je ons op de hoogte houden? Het is ook een beetje een droom voor mij.

[ Bericht 12% gewijzigd door capricia op 08-09-2024 18:28:58 ]
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')