abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214870342
Jessica Villerius filmde drie jaar lang in een tbs-kliniek. Ze spreekt in de docuserie TBS: Aan de Andere Kant met begeleiders, patiënten en slachtoffers. In deze eerste aflevering ontmoet ze Eli. Hij zit al 33 jaar in de kliniek en vreest dat hij er nooit meer wegkomt.

Jessica Villerius is bekend van indrukwekkende documentaires zoals De Kinderen van Ruinerwold, Emma Wil Leven en Verward. En dat is niet zo vreemd, want sinds ze in 2007 als zelfstandig documentairemaakster begon, heeft ze al zo'n vijftig documentaires gemaakt. Vandaag voegt ze daar TBS: Aan de Andere Kant aan toe, waarin ze de complexe wereld van tbs-behandelingen onder de loep neemt.

In de eerste aflevering van TBS: Aan de Andere Kant ontmoet de kijker onder andere Marco, die al jaren in de tbs-kliniek verblijft na een zedendelict en het moeilijk vindt om daarover te praten. Toch doet hij dat als onderdeel van zijn therapie.

Daarnaast staat het verhaal van Basim centraal, die al 28 jaar in tbs zit en kritisch is op het systeem, en Eli, die na 33 jaar bang is dat hij nooit meer vrij komt. Marco hoopt daar niet te eindigen en werkt hard aan zijn herstel, wat hem al begeleid verlof heeft opgeleverd. Peter, veroordeeld voor moord, heeft inmiddels een stap verder gezet en mag zelfs onbegeleid naar buiten.

TBS: aan de Andere Kant is vanaf 2 september iedere maandag om 21:35 uur te zien bij KRO-NCRV op NPO1.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  Trouwste user 2022 maandag 2 september 2024 @ 18:44:49 #2
7889 tong80
Spleenheup
pi_214871487
Ik ga kijken, althans.....dat denk ik. Bij de NPO hebben ze schijt aan de kijkers. Gewoon drie documentaires die tegelijk worden uitgezonden of elkaar overlappen. :{

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_214871578
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2024 18:44 schreef tong80 het volgende:
Ik ga kijken, althans.....dat denk ik. Bij de NPO hebben ze schijt aan de kijkers. Gewoon drie documentaires die tegelijk worden uitgezonden of elkaar overlappen. :{

Daarom kan je van alles opnemen en terugkijken.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  Trouwste user 2022 maandag 2 september 2024 @ 18:53:43 #4
7889 tong80
Spleenheup
pi_214871595
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2024 18:51 schreef golfer het volgende:

[..]
Daarom kan je van alles opnemen en terugkijken.
Begrijp ik. Kom er dan vaak niet meer aan toe of geen zin. Ze hebben zendercoördinators (Julia, vriendin van shmoopy b.v.) die horen toch ook samen te werken ? Flikker anders een zooi van die MAX of WNL programma's eruit.

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_214871868
JessicaGodin levert altijd.
pi_214875914
Kijken het nu terug.
Poef.....gone! ©golfer
pi_214876074
Namen veranderd, maar verder wel heftig soms.
Poef.....gone! ©golfer
pi_214876197
Syndroom van Capgras. Heftig.
Poef.....gone! ©golfer
pi_214884064
"Als je niet was misbruikt, was je leven dan iets anders verlopen?"

Wat denk jezelf? Tenenkrommende vraag.
pi_214884301
Mooi dat ook slachtoffers worden gehoord.
  roze dinsdag 3 september 2024 @ 21:28:12 #11
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_214884326
Lijkt mij interessant dus dat ga ik zo wel eventjes terugkijken.
Your beauty never ever scared me.
pi_214937656
Vandaag weer.
  maandag 9 september 2024 @ 22:42:11 #13
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_214937907
quote:
1s.gif Op maandag 9 september 2024 22:06 schreef potjecreme het volgende:
Vandaag weer.
Over verlof.
Op de 11.000 verlofbewegingen ging het dus 4x fout.
En die gevallen komen natuurlijk uitgebreid in de publiciteit.
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 9 september 2024 @ 22:43:14 #14
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_214937914
Dapper van slachtoffer Susanne dat ze het durft te vertellen.
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 9 september 2024 @ 23:02:13 #15
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_214938028
Over elke verlofaanvraag buigen zich in totaal 29 mensen.
Poef.....gone! ©golfer
pi_214949229
Interview met de documentaire maakster.

https://kro-ncrv.nl/progr(...)-beschadigde-geesten
pi_214950399
quote:
1s.gif Op woensdag 11 september 2024 09:55 schreef potjecreme het volgende:
Interview met de documentaire maakster.

https://kro-ncrv.nl/progr(...)-beschadigde-geesten
Heel interessant. ^O^
Poef.....gone! ©golfer
pi_214951113
quote:
1s.gif Op maandag 9 september 2024 22:42 schreef golfer het volgende:

[..]
Over verlof.
Afl. 1
Lion valt begeleider aan

Afl. 2
Begeleider gaat met Lion op verlof

Ook afl. 2: Lion valt weer iemand aan

Voorspelling:
Afl. 3: Lion is weer vrij man
pi_214955507
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2024 13:06 schreef Nober het volgende:

Voorspelling:
Afl. 3: Lion is weer vrij man
Correctie: Lion komt nooit meer vrij.
Poef.....gone! ©golfer
  woensdag 11 september 2024 @ 21:55:05 #20
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_214956079
Eerste aflevering gekeken, indrukwekkend om dat echtpaar te zien wat slachtoffer is van Besim, en die dus naar de rechtszaken over zijn TBS maatregel gaan, of die weer verlengd wordt of niet, en hoe je dan het verschil ziet hoe hij naar zichzelf kijkt en hoe zij het zien.

En de volgende aflevering gaat over de ontsnapping van een TBS er die daarna een meisje verkrachtte, de Rooyse Wissel was toen niet bepaald positief in het nieuws. Vind het wel goed dat ze het er zo open en eerlijk over hebben. ^O^
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_214956820
quote:
1s.gif Op woensdag 11 september 2024 21:55 schreef MissButterflyy het volgende:

En de volgende aflevering gaat over de ontsnapping van een TBS er die daarna een meisje verkrachtte, de Rooyse Wissel was toen niet bepaald positief in het nieuws. Vind het wel goed dat ze het er zo open en eerlijk over hebben. ^O^
Die uitzending is dus al geweest.
Poef.....gone! ©golfer
  donderdag 12 september 2024 @ 07:17:43 #22
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_214957503
quote:
1s.gif Op woensdag 11 september 2024 23:47 schreef golfer het volgende:

[..]
Die uitzending is dus al geweest.
Ja, die heb ik gisteren ook nog even terug gekeken. :)
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_215008771
Drie jaar lang.. en dan maar drie afleveringen..?
En wat heb ik mij kapot lopen ergeren aan Sandra, de zus van 'Andy'. Ik hoop maar gewoon dat het de zenuwen waren, want dat steeds lachend haar verhaal doen was in mijn ogen zó ontzettend ongepast.
  dinsdag 17 september 2024 @ 21:55:28 #24
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_215012849
Wij kijken nu pas deze 3e aflevering terug.
Ik vind die zus best wel meevallen.
Poef.....gone! ©golfer
pi_215012913
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 september 2024 21:55 schreef golfer het volgende:
Wij kijken nu pas deze 3e aflevering terug.
Ik vind die zus best wel meevallen.
Vond ik ook. Dat het mee viel. Het stoorde mij niet.
  dinsdag 17 september 2024 @ 22:18:01 #26
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_215013046
Wat mij opviel is dat bijna alle begeleiders en andere medewerkers in de kliniek vrouwen zijn.
Poef.....gone! ©golfer
pi_215019046
Nogmaals het verhaal van de Zus van "Andy".

https://www.linda.nl/nieu(...)itie-kon-niets-doen/
  vrijdag 4 oktober 2024 @ 16:04:22 #28
179307 Saboo
Hoi ik zit op fok
pi_215177227
quote:
1s.gif Op maandag 9 september 2024 22:42 schreef golfer het volgende:

[..]
Over verlof.
Ik vraag me oprecht af of dit betrouwbaar wordt gerapporteerd en wat "fout" is :@ Het gaat hier natuurlijk alleen om ernstige incidenten.

Je hebt verschillende beveiligingsniveaus, en waar je heen gaat hangt af voor een groot deel af van hoe "goed" je te hanteren bent in een behandelsetting. In dit soort docu's gaan ze vaak naar zwaarder beveiligde instellingen; want interessantere cliënten die vaak heel slecht functioneren. Het is zo dat juist hier alles een stuk strakker geregeld is, met meer beveiligingsmaatregelen en betere protocollen.

Mijn man heeft op een lichtere afdeling gewerkt (vergelijkbaar met waar Michael Panhuis zat) en dat klonk wel als een behoorlijk zooitje ongeregeld. Hij heeft het werk met veel voldoening gedaan een aantal jaren, maar de therapie die de cliënten kregen was heel beperkt. En weglopen was meer regel dan uitzondering. Niemand die er ook nog van op- of omkeek, tot ze dan na een paar dagen bezoedeld onder de drugs aan de poort verschenen. Ook de politie deed er niets mee, terwijl óók daar 'gewoon' meervoudige moordenaars en ernstige zedendeliquenten tussen zaten.

Ik vond het allemaal best heftig en balanceren op een dun koordje van geluk vs. wijsheid.

Ik ben niet tegen TBS als het goed wordt toegepast, maar voor een compleet en eerlijk beeld zou je eigenlijk wel meerdere klinieken moeten volgen... Ik vind het wel heel mooi dat er ook slachtoffers aan het woord komen in deze documentaire, want ik vind het toch altijd moeilijk te verkroppen als er alleen maar aandacht uit gaat naar de "gekwetste ziel" van de dader.
pi_215539411
Jessica Villerius bij de podcast Knoester&Kwint

quote:
Jessica Villerius liep 3 jaar mee in tbs-kliniek De Rooyse Wissel. Het leverde een rijker beeld op van tbs, haar bewoners en behandelaren.Jessica schreef brieven aan de Belgische seriemoordenaar en -verkrachter Marc Dutroux.: “Als je weet wat er bij hem mis is gegaan kun je het misschien voorkomen”.“Dapper van de kliniek dat ze je ook toegang gaven tot de moeilijkste patiënten”.

Gesol in tbs-kliniek met patiënt die kanker heeft, verlamd en terminaal is leidt tot kort geding.Bijna 30 jaar in tbs voor het tonen van een mes en het stelen van 50 gulden.Hoe interview je mensen met hersenletsel?
Knoester & Kwint · Episode
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')