quote:
Op maandag 9 september 2024 22:42 schreef golfer het volgende:[..]
Over verlof.
Op de 11.000 verlofbewegingen ging het dus 4x fout.
En die gevallen komen natuurlijk uitgebreid in de publiciteit.
Ik vraag me oprecht af of dit betrouwbaar wordt gerapporteerd en wat "fout" is

Het gaat hier natuurlijk alleen om ernstige incidenten.
Je hebt verschillende beveiligingsniveaus, en waar je heen gaat hangt af voor een groot deel af van hoe "goed" je te hanteren bent in een behandelsetting. In dit soort docu's gaan ze vaak naar zwaarder beveiligde instellingen; want interessantere cliënten die vaak heel slecht functioneren. Het is zo dat juist hier alles een stuk strakker geregeld is, met meer beveiligingsmaatregelen en betere protocollen.
Mijn man heeft op een lichtere afdeling gewerkt (vergelijkbaar met waar Michael Panhuis zat) en dat klonk wel als een behoorlijk zooitje ongeregeld. Hij heeft het werk met veel voldoening gedaan een aantal jaren, maar de therapie die de cliënten kregen was heel beperkt. En weglopen was meer regel dan uitzondering. Niemand die er ook nog van op- of omkeek, tot ze dan na een paar dagen bezoedeld onder de drugs aan de poort verschenen. Ook de politie deed er niets mee, terwijl óók daar 'gewoon' meervoudige moordenaars en ernstige zedendeliquenten tussen zaten.
Ik vond het allemaal best heftig en balanceren op een dun koordje van geluk vs. wijsheid.
Ik ben niet tegen TBS als het goed wordt toegepast, maar voor een compleet en eerlijk beeld zou je eigenlijk wel meerdere klinieken moeten volgen... Ik vind het wel heel mooi dat er ook slachtoffers aan het woord komen in deze documentaire, want ik vind het toch altijd moeilijk te verkroppen als er alleen maar aandacht uit gaat naar de "gekwetste ziel" van de dader.