abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214839405
Acht Zweedse jongens gewond bij blikseminslag op voetbalveld

Acht Zweedse jongeren zijn naar een ziekenhuis gebracht nadat ze gewond waren geraakt bij een blikseminslag op een voetbalveld. Verschillende Zweedse media berichten daarover.

De jongens waren bij een voetbaltraining in de stad Lidingö, iets ten noorden van Stockholm. Wat er precies is gebeurd, is nog niet helemaal duidelijk. Maar ze stonden waarschijnlijk te schuilen voor de regen onder een boom toen de bliksem insloeg.

Zeker acht jongens moesten naar een ziekenhuis worden gebracht. Drie van hen zouden er slecht aan toe zijn.

Volgens een getuige klonk de inslag alsof er een bom afging. Na de inslag kwam een grote hulpactie op gang. Twee jongens zijn met een helikopter naar een ziekenhuis gebracht.

https://nos.nl/artikel/25(...)nslag-op-voetbalveld
  vrijdag 30 augustus 2024 @ 09:10:39 #2
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_214839657
Heftig! Zo te horen lijkt er in ieder geval niemand in levensgevaar.

Hoop dat de volwassenen inzien hoe belangrijk het is om dit soort basiskennis te delen, zoals het NIET schuilen onder een boom bij onweer. 😕
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_214839866
Die derde hadden ze misschien ook gelijk in de helicopter kunnen meenemen.
pi_214840049
Ach Zweedse jongens
pindazakje
pi_214843688
quote:
9s.gif Op vrijdag 30 augustus 2024 10:04 schreef Hyaenidae het volgende:
Ach Zweedse jongens
Ja inderdaad 🤣🤣🤣
U MAD?
pi_214843982
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2024 17:10 schreef de_boswachter het volgende:

[..]
Ja inderdaad 🤣🤣🤣
Ja ik was je voor he hihiiiiiiiiiiii 🤣🤣
pindazakje
pi_214844015
Wat is eigenlijk de gevarenradius? Dus hoeveel meter moet je van die boom wegblijven?
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_214844173
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2024 17:35 schreef Akathisia het volgende:
Wat is eigenlijk de gevarenradius? Dus hoeveel meter moet je van die boom wegblijven?
Lastig te bepalen. Je kan wel ver van de boom gaan staan maar dan sta je midden op het voetbalveld zelf het hoogste punt te zijn :D
-nee-
pi_214844207
quote:
14s.gif Op vrijdag 30 augustus 2024 17:50 schreef Marsenal het volgende:

[..]
Lastig te bepalen. Je kan wel ver van de boom gaan staan maar dan sta je midden op het voetbalveld zelf het hoogste punt te zijn :D
Ja, dat dus... er moet iets van een optimale afstand zijn om enerzijds niet de inslag van het andere object in je donder te krijgen en anderzijds niet zélf het doelwit te zijn.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_214844645
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2024 17:33 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Ja ik was je voor he hihiiiiiiiiiiii 🤣🤣
Nee mijn post was verwijderd en genote 🤣 Hier op dit forum meten ze nogal graag met twee maten. Moeten hun weten
U MAD?
pi_215074937
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2024 17:53 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Ja, dat dus... er moet iets van een optimale afstand zijn om enerzijds niet de inslag van het andere object in je donder te krijgen en anderzijds niet zélf het doelwit te zijn.
Hoe verder van de boom, des te lager de gradiënt van de spanning (in V/m). Enerzijds wordt de cirkel steeds grote, anderzijds verdwijnt de lading in de bodem, richting grondwater. Het vochtgehalte van de bodem speelt ook een rol.

Mijn keuze zou zijn: NOOIT onder een boom, maar in een greppel/kuil/ hurkend en je voeten/benen tegen elkaar aan, om het spanningsverschil zo laag mogelijk te houden.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 23 september 2024 @ 19:12:32 #12
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_215074998
Dit moet het eerste voetbalveld zijn waar een boom op staat.

Maar inderdaad, nooit onder een boom gaan staan. Kruip in de auto als dat kan, en anders een laag punt zoeken en op je hurken gaan zitten.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_215075055
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2024 19:05 schreef blomke het volgende:

[..]
Hoe verder van de boom, des te lager de gradiënt van de spanning (in V/m). Enerzijds wordt de cirkel steeds grote, anderzijds verdwijnt de lading in de bodem, richting grondwater. Het vochtgehalte van de bodem speelt ook een rol.

Mijn keuze zou zijn: NOOIT onder een boom, maar in een greppel/kuil/ hurkend en je voeten/benen tegen elkaar aan, om het spanningsverschil zo laag mogelijk te houden.
Maar vanaf welke afstand tot de boom wordt jij een interessant object voor de donder?
pi_215075911
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2024 19:20 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Maar vanaf welke afstand tot de boom wordt jij een interessant object voor de donder?
De donder is het probleem niet, de bliksem(inslag) geeft het risico. Afstand is niet in absolute waarde te geven. Wat ik al zei: laag blijven en voeten bij elkaar houden op.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 24 september 2024 @ 05:41:42 #15
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_215077583
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2024 17:53 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Elektrocutie is niet het enige gevaar, vaak explodeert de boom door de plotse verdamping van sappen in het hout. Wie in de buurt staat kan door wegschietende brokstukken of vallende takken geraakt worden.

are we infinite or am I alone
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')