Dan loont dit overstappen alleen als je meer gaat verbruiken dan je nu doet.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 14:29 schreef AardappelSchotel het volgende:
Door over te stappen, ga je zo'n 500 euro minder aan stroom over die 7148 kWh. Daartegenover staat een boete van minimaal 500 euro.
De rare fratsen waar ik het over heb zijn dat men mij niet duidelijk lijkt te kunnen zeggen wat de opzegboete is. Is dat nu 500 of 800 euro ? Natuurlijk wist ik vorig jaar heus wel dat de prijzen zouden kunnen veranderen en ik een flinke boete zou krijgen als ik voortijdig wilde overstappen. Daar klaag ik dan ook niet over. ik wilde gewoon een duidelijk antwoord op mijn vraag wat de opzegboete gaat zijn als ik op 1 oktober overstap en dat antwoord kreeg ik niet.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 14:29 schreef AardappelSchotel het volgende:
Door over te stappen, ga je zo'n 500 euro minder aan stroom over die 7148 kWh. Daartegenover staat een boete van minimaal 500 euro.
En dit zijn geen rare fratsen. Dit stond gewoon in je contract welke je met je volle verstand getekend hebt. De energiemaatschappij heeft jouw verwachte verbruik al ingekocht, tegen hogere prijzen dan de huidige energieprijzen. Iemand moet daar voor opdraaien. Voorheen draaide iedere consument op voor de kosten die contractverbrekers veroorzaakten, nu draaien alleen contractverbrekers op voor de kosten die zij veroorzaken.
Het systeem is nu een stuk eerlijker.
Klopt, dat is eigenlijk het hele idee. Je tekent een 3 jarig contract, daar kun je in principe niet na 1 jaar vanaf. Zoals Eneco er ook niet vanaf kan als de prijzen plots enorm stijgen.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 14:34 schreef capricia het volgende:
[..]
Dan loont dit overstappen alleen als je meer gaat verbruiken dan je nu doet.
De opzegboete op 1 oktober hangt af van de prijzen op 1 oktober, als het goed is. Dus nee, dat antwoord krijg je niet. Wel eens dat dat een kwalijke zaak is, als je een maand van te voren moet opzeggen moeten ze ook de prijs van een maand van te voren gebruiken.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 14:46 schreef deedeetee het volgende:
[..]
De rare fratsen waar ik het over heb zijn dat men mij niet duidelijk lijkt te kunnen zeggen wat de opzegboete is. Is dat nu 500 of 800 euro ? Natuurlijk wist ik vorig jaar heus wel dat de prijzen zouden kunnen veranderen en ik een flinke boete zou krijgen als ik voortijdig wilde overstappen. Daar klaag ik dan ook niet over. ik wilde gewoon een duidelijk antwoord op mijn vraag wat de opzegboete gaat zijn als ik op 1 oktober overstap en dat antwoord kreeg ik niet.
Het klinkt alsof ze de bepaalde hoeveelheid stroom voor langere tijd dan ook ingekocht hebben.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 14:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
Klopt, dat is eigenlijk het hele idee. Je tekent een 3 jarig contract, daar kun je in principe niet na 1 jaar vanaf. Zoals Eneco er ook niet vanaf kan als de prijzen plots enorm stijgen.
Wil je dat er lage opzegboetes mogelijk zijn, dan zou andersom Eneco ook voor een lage prijs het contract op moeten kunnen zeggen bij stijgende prijzen. En dat lijkt me ongewenst.
Je zit gewoon voor die 3 jaar aan Eneco vast.
Slecht argument, ik kan nu ook een nieuw contract afsluiten tegen de huidige prijzen en over drie maanden laten ingaan.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 14:49 schreef Hanca het volgende:
[..]
De opzegboete op 1 oktober hangt af van de prijzen op 1 oktober, als het goed is. Dus nee, dat antwoord krijg je niet. Wel eens dat dat een kwalijke zaak is, als je een maand van te voren moet opzeggen moeten ze ook de prijs van een maand van te voren gebruiken.
een maand vooraf opzeggen hoeft niet bij Enecoquote:Op woensdag 28 augustus 2024 14:49 schreef Hanca het volgende:
[..]
De opzegboete op 1 oktober hangt af van de prijzen op 1 oktober, als het goed is. Dus nee, dat antwoord krijg je niet. Wel eens dat dat een kwalijke zaak is, als je een maand van te voren moet opzeggen moeten ze ook de prijs van een maand van te voren gebruiken.
Zo iets meende ik ook op te maken uit de uitleg van de foonmiep. Het verklaard alleen niet waarom bij stoppen vandaag ik 814 euro moet betalen en bij stoppen op 1 oktober maar 515. euro. Hoewel ik dan al 2 maanden een te hoog bedrag heb betaald want in augustus en september verbruik ik natuurlijk weinig gas. Het teveel betaalde zou dan van de boete afgetrokken worden.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 14:49 schreef Hanca het volgende:
[..]
klopt, over de opzegregeling moet je alleen in dit geval niet klagen bij de leveranciers. Zij voeren de regel uit zoals de overheid deze heeft mogelijk gemaaktquote:Op woensdag 28 augustus 2024 15:02 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Slecht argument, ik kan nu ook een nieuw contract afsluiten tegen de huidige prijzen en over drie maanden laten ingaan.
ja. helaas welquote:Op woensdag 28 augustus 2024 15:05 schreef deedeetee het volgende:
Werkt het bij iedere energiemaatschappij zo ? Of is dit alleen een regel van eneco ?
daarom zeg ik ook over de regeling...quote:Op woensdag 28 augustus 2024 15:08 schreef deedeetee het volgende:
Nogmaals ik klaag niet over de boete alleen dat ik geen duidelijkheid kan krijgen over de hoogte van de boete.
Klopt, bij mij zit er tussen afsluiten contract voor 3 jaar met oude cijfers en installatie 10 zonnepanelen zelfs maar 3 weken.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 15:01 schreef capricia het volgende:
[..]
Het klinkt alsof ze de bepaalde hoeveelheid stroom voor langere tijd dan ook ingekocht hebben.
Ze berekenen de boete op basis van wat zij bedenken wat jij gaat verbruiken.
Interessante is dat wij tijdens de looptijd (hier ook 3 jaar vast Eneco) zonnepanelen hebben laten installeren (en op een normale manier aangemeld).
De voorspelde afname aan kWh gaat dus ook nooit kloppen.
Ik ben helaas niet zo goed in rekenen dus ik heb geen flauw idee hoe ik dat moet doen.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 15:25 schreef DJKoster het volgende:
Over de resterende periode vanaf nu is je 'schuld' 814 euro.
Vooral voor de energie die je in het najaar/de winter gaat gebruiken.
Maar je betaalt nu al een voorschot voor de energie in die periode, als je dus nu stopt loopt Eneco dat voorschot mis.
Stop je in oktober, dan heb je al een stuk voorschot betaald en is je resterende 'schuld' dus lager.
En dan maakt het niet uit of je die energie nou wel of niet gebruikt hebt.
Op wat voor bedragen kom je uit als je het zelf berekent?
Juist. Ik ben benieuwd hoe snel Eneco dat kan verwerken in haar berekening van de overstapboete.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 15:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
Klopt, bij mij zit er tussen afsluiten contract voor 3 jaar met oude cijfers en installatie 10 zonnepanelen zelfs maar 3 weken.
Ik heb dus ook nog een vast contract zonder teruglever boete en een redelijk teruglevertarief, dat blijft voorlopig wel rendabel.
Klopt. Maar daar tegenover staat dus wel nog een keer veel te veel betalen (in september gebruik je minder dan 1/12e van je energie), dat gaat er nog weer vanaf.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 15:55 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Ik ben helaas niet zo goed in rekenen dus ik heb geen flauw idee hoe ik dat moet doen.Maar punt blijft wel dat het niet vooraf te zeggen is omdat het gaat om de prijs van 1 oktober en stel die stijgt opeens tot torenhoog ?
Daar staat ook dit:quote:Op woensdag 28 augustus 2024 15:58 schreef Alloch87 het volgende:
Staat letterlijk op hun website, inclusief rekenvoorbeeld.
Maar dat heeft dus geen zin, want ook de medewerkers van de klantenservice kunnen nietnin de toekomst kijken.quote:Denk je erover na om je vaste contract op te zeggen? Vraag de Klantenservice naar je opzegboete.
Die exacte boete kunnen ze nu ook nog niet weten, omdat ze niet weten wat de prijzen in de toekomst gaan doen. Momenteel zijn de gasprijzen weer aan het stijgen.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 14:46 schreef deedeetee het volgende:
[..]
De rare fratsen waar ik het over heb zijn dat men mij niet duidelijk lijkt te kunnen zeggen wat de opzegboete is. Is dat nu 500 of 800 euro ? Natuurlijk wist ik vorig jaar heus wel dat de prijzen zouden kunnen veranderen en ik een flinke boete zou krijgen als ik voortijdig wilde overstappen. Daar klaag ik dan ook niet over. ik wilde gewoon een duidelijk antwoord op mijn vraag wat de opzegboete gaat zijn als ik op 1 oktober overstap en dat antwoord kreeg ik niet.
Als ik het goed begrijp wordt het referentietarief dus bepaald op de dag van opzegging, en niet op de einddatum.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 15:58 schreef Alloch87 het volgende:
Staat letterlijk op hun website, inclusief rekenvoorbeeld.
Je vergelijkt nu appels met peren. De beste indicatie om te zien of overstappen loont is te kijken wat je maandbedrag zou worden als je vandaag bij eneco hetzelfde driejarig contract zou afsluiten.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 12:29 schreef deedeetee het volgende:
Ik kan nu veel goedkoper bij essent terecht. Ik heb het door hun laten berekenen met de cijfers van mijn jaarverbruik en kwam op 329 euro uit en nu betaal ik bij eneco 394 euro.
Dan betaal je geen (of nauwelijks) boete.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 15:55 schreef deedeetee het volgende:
Ik ben helaas niet zo goed in rekenen dus ik heb geen flauw idee hoe ik dat moet doen.Maar punt blijft wel dat het niet vooraf te zeggen is omdat het gaat om de prijs van 1 oktober en stel die stijgt opeens tot torenhoog ?
Oftewel: je verbruik dus zo laag mogelijk inschatten.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 15:13 schreef Nizno het volgende:
even heel erg jip en janneke
de huidige regeling is dus dat er gegeven wordt hoeveel energie je al gebruikt hebt. het restant van je ingeschatte jaarverbruik wordt tegen het verschil in marktprijs berekend. Is de marktprijs op dat moment hoger dat je huidige tarief krijg je geen boete want kan de leverancier de gereserveerde energie duurder verkopen.
is de marktprijs 10 cent lager en heb je van je ingeschatte verbruik nog 300m³ over dan betaal je dus 30 euro
en ja dit kunnen ze je niet voor de werkelijke opzegdatum vertellen omdat dat het eikmoment van de marktwaarde is. anders dan krijg je dat Piet boos wordt want die heeft een hogere tariefberekening gekregen dan Jan terwijl beiden per 1 oktober weg gaan bij de leverancier.
Dat lijkt helaas niet te werken...quote:Op donderdag 29 augustus 2024 01:54 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Oftewel: je verbruik dus zo laag mogelijk inschatten.
quote:Bij het berekenen van je voorlopige opzegboete kijken we eerst naar het historische verbruik op je leveringsadres. Als we langer dan 120 dagen verbruik hebben ontvangen, berekenen we aan de hand van deze informatie een herleid jaarverbruik. Als we niet genoeg informatie hebben raadplegen we het centraal aansluitregister (C-AR) om je verbruik in te schatten.
Voor de definitieve opzegboete op je eindnota kijken we wat je hebt verbruikt tot de laatste dag dat we je energie leverden. Dit de beëindigingsdatum van je contract.
Oh, dat is jammer...maar wel logisch inderdaad.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 12:32 schreef Wiedanwel het volgende:
[..]
Dat lijkt helaas niet te werken...
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |