abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 28 augustus 2024 @ 12:29:37 #1
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_214824077
Ik heb een jaar geleden een 3 jarig contract bij eneco afgesloten toen de prijzen nog best hoog waren. Ik kan nu veel goedkoper bij essent terecht. Ik heb het door hun laten berekenen met de cijfers van mijn jaarverbruik en kwam op 329 euro uit en nu betaal ik bij eneco 394 euro. Dus ik ging op de site van eneco mijn overstap boete berekenen.
Maandag gaf ik als stopdatum 15 oktober en en dat zou mij 505 euro gaan kosten.
Vandaag opnieuw gekeken op hun site en nu zou ik bij 2 weken eerder dus op 1 oktober stoppen al 515 euro moeten betalen. Dat vond ik wel heel erg vreemd....
Dus heb heb met eneco gebeld en kreeg tot mijn verbijstering te horen dat ze alleen kon kijken wat de boete zou zijn als ik vandaag al stop en dat is dan 814 euro ????? Kortom het is onmogelijk te zeggen hoe hoog die boete gaat uitvallen als ik stop op 1 oktober ? Alleen dacht ze niet dat het nog hoger zou uitvallen dan 814 euro.
Het verschil tussen wat ik op de site in mijn account kreeg te zien en dat wat de foonmiep vandaag kon zien verklaarde ze door te zeggen dat dit komt omdat ik op de site een latere stopdatum invoer.
Heeft hier iemand ervaring mee ? Het is toch wel vreemd dat je van te voren niet weet wat je boete ongeveer gaat zijn ? En dat de boete vandaag hoger is dan op 1 oktober ? Zij verklaarde dit doordat ik op 1 oktober al 2 x het maandbedrag heb betaald dat veel hoger is dan mijn (gas)verbruik in 2 zomermaanden. Maar ze berekenen mijn boete over bijna 2 jaar en en dan zullen 2 maanden meer of minder toch niet 300 euro verschil uitkunnen maken ?
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  woensdag 28 augustus 2024 @ 13:25:25 #2
78780 deedeetee
pi_214824432
Is er iemand die mij iets kan vertellen over hoe ik er achter kom wat mijn boete ongeveer gaat zijn ? Want als ze online zeggen 515 euro en aan de foon 814 euro dan begin me echt zorgen te maken over wat voor bedrag ik uiteindelijk moet gaan betalen als ik daadwerkelijk mijn contract opzeg.

Ik vraag me ook af of deze rare fratsen een manier zijn om mensen te ontmoedigen als ze hun contract op willen zeggen. -O-
Ik zie nu dat ik in de TT opzegboete had moeten zetten.
pi_214824530
Ik heb het maanden geleden eens via die chatbot laten bereken.
Die kwam toen met een antwoord wat je in elk geval kunt knippen en plakken, heb je wat zwart op wit.
Misschien kun je ook naar de berekening erachter vragen, aan diezelde chatbot?

Edit: hij geeft de berekening ook. Heb je daar al eens gekeken?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 28 augustus 2024 @ 13:52:10 #4
78780 deedeetee
pi_214824615
Chatbot :

Eneco
Voor Eneco HollandseWind & Zon 3 jaar betaal je ¤0,17 per kWh. Als je normaal en daltarief hebt, is dit een gemiddeld tarief.

Het referentietarief van Eneco HollandseWind & Zon 3 jaar is op dit moment ¤0,11 per kWh.

Het tariefverschil: ¤0,06.

woensdag 28 augustus 2024 10:03
Het verschil tussen je geschatte verbruik tijdens je contract en wat je verbruikt tot 28-08-2024 noemen we het verwachte resterende verbruik.

Je verwachte resterende verbruik: 7184 kWh.

Het verwachte resterende verbruik van 7184 kWh vermenigvuldigen we met het tariefverschil van ¤ 0,06.

De opzegboete voor Eneco HollandseWind & Zon 3 jaar:
¤ 426,16 exclusief btw.*

De totale geschatte opzegboete bij het vroegtijdig opzeggen tegen de door jou gevraagde datum:
¤426,16.*

Inclusief 21% btw is dit ¤515,65.*

Deze opzegboete is een schatting. Hieraan kunnen geen rechten worden ontleend.

Als je opzegt ontvang je de eindnota met je definitieve opzegboete. De hoogte van de boete is namelijk afhankelijk van je daadwerkelijke verbruik op de einddatum.

woensdag 28 augustus 2024 @ 14:01:16 #5
78780 deedeetee
pi_214824653
Dit betaal ik nu volgens mijn contract :
Stroom :
Normaaltarief ¤ 0,36075 per kWh

Daltarief ¤ 0,32036per kWh

Gas :
Normaaltarief¤ 1,42103 per m3

Bij essent zou ik voor stroom 0,27 ct en voor gas 1,31 gaan betalen. Dus dat scheelt nogal toch ?
pi_214824818
Door over te stappen, ga je zo'n 500 euro minder aan stroom over die 7148 kWh. Daartegenover staat een boete van minimaal 500 euro.

En dit zijn geen rare fratsen. Dit stond gewoon in je contract welke je met je volle verstand getekend hebt. De energiemaatschappij heeft jouw verwachte verbruik al ingekocht, tegen hogere prijzen dan de huidige energieprijzen. Iemand moet daar voor opdraaien. Voorheen draaide iedere consument op voor de kosten die contractverbrekers veroorzaakten, nu draaien alleen contractverbrekers op voor de kosten die zij veroorzaken.

Het systeem is nu een stuk eerlijker.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 28-08-2024 14:30:37 ]
pi_214824851
quote:
1s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 14:29 schreef AardappelSchotel het volgende:
Door over te stappen, ga je zo'n 500 euro minder aan stroom over die 7148 kWh. Daartegenover staat een boete van minimaal 500 euro.

Dan loont dit overstappen alleen als je meer gaat verbruiken dan je nu doet.
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 28 augustus 2024 @ 14:46:44 #8
78780 deedeetee
pi_214824923
quote:
1s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 14:29 schreef AardappelSchotel het volgende:

En dit zijn geen rare fratsen. Dit stond gewoon in je contract welke je met je volle verstand getekend hebt. De energiemaatschappij heeft jouw verwachte verbruik al ingekocht, tegen hogere prijzen dan de huidige energieprijzen. Iemand moet daar voor opdraaien. Voorheen draaide iedere consument op voor de kosten die contractverbrekers veroorzaakten, nu draaien alleen contractverbrekers op voor de kosten die zij veroorzaken.

Het systeem is nu een stuk eerlijker.
De rare fratsen waar ik het over heb zijn dat men mij niet duidelijk lijkt te kunnen zeggen wat de opzegboete is. Is dat nu 500 of 800 euro ? Natuurlijk wist ik vorig jaar heus wel dat de prijzen zouden kunnen veranderen en ik een flinke boete zou krijgen als ik voortijdig wilde overstappen. Daar klaag ik dan ook niet over. ik wilde gewoon een duidelijk antwoord op mijn vraag wat de opzegboete gaat zijn als ik op 1 oktober overstap en dat antwoord kreeg ik niet.
pi_214824930
quote:
1s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 14:34 schreef capricia het volgende:

[..]
Dan loont dit overstappen alleen als je meer gaat verbruiken dan je nu doet.
Klopt, dat is eigenlijk het hele idee. Je tekent een 3 jarig contract, daar kun je in principe niet na 1 jaar vanaf. Zoals Eneco er ook niet vanaf kan als de prijzen plots enorm stijgen.

Wil je dat er lage opzegboetes mogelijk zijn, dan zou andersom Eneco ook voor een lage prijs het contract op moeten kunnen zeggen bij stijgende prijzen. En dat lijkt me ongewenst.

Je zit gewoon voor die 3 jaar aan Eneco vast.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_214824936
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 14:46 schreef deedeetee het volgende:

[..]
De rare fratsen waar ik het over heb zijn dat men mij niet duidelijk lijkt te kunnen zeggen wat de opzegboete is. Is dat nu 500 of 800 euro ? Natuurlijk wist ik vorig jaar heus wel dat de prijzen zouden kunnen veranderen en ik een flinke boete zou krijgen als ik voortijdig wilde overstappen. Daar klaag ik dan ook niet over. ik wilde gewoon een duidelijk antwoord op mijn vraag wat de opzegboete gaat zijn als ik op 1 oktober overstap en dat antwoord kreeg ik niet.
De opzegboete op 1 oktober hangt af van de prijzen op 1 oktober, als het goed is. Dus nee, dat antwoord krijg je niet. Wel eens dat dat een kwalijke zaak is, als je een maand van te voren moet opzeggen moeten ze ook de prijs van een maand van te voren gebruiken.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_214825004
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 14:47 schreef Hanca het volgende:

[..]
Klopt, dat is eigenlijk het hele idee. Je tekent een 3 jarig contract, daar kun je in principe niet na 1 jaar vanaf. Zoals Eneco er ook niet vanaf kan als de prijzen plots enorm stijgen.

Wil je dat er lage opzegboetes mogelijk zijn, dan zou andersom Eneco ook voor een lage prijs het contract op moeten kunnen zeggen bij stijgende prijzen. En dat lijkt me ongewenst.

Je zit gewoon voor die 3 jaar aan Eneco vast.
Het klinkt alsof ze de bepaalde hoeveelheid stroom voor langere tijd dan ook ingekocht hebben.

Ze berekenen de boete op basis van wat zij bedenken wat jij gaat verbruiken.

Interessante is dat wij tijdens de looptijd (hier ook 3 jaar vast Eneco) zonnepanelen hebben laten installeren (en op een normale manier aangemeld).
De voorspelde afname aan kWh gaat dus ook nooit kloppen. :+
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_214825011
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 14:49 schreef Hanca het volgende:

[..]
De opzegboete op 1 oktober hangt af van de prijzen op 1 oktober, als het goed is. Dus nee, dat antwoord krijg je niet. Wel eens dat dat een kwalijke zaak is, als je een maand van te voren moet opzeggen moeten ze ook de prijs van een maand van te voren gebruiken.
Slecht argument, ik kan nu ook een nieuw contract afsluiten tegen de huidige prijzen en over drie maanden laten ingaan.
  Moderator / Kerstkaart terrorist woensdag 28 augustus 2024 @ 15:04:20 #13
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_214825021
quote:

[..]
een maand vooraf opzeggen hoeft niet bij Eneco
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  woensdag 28 augustus 2024 @ 15:05:12 #14
78780 deedeetee
pi_214825025
quote:

[..]
Zo iets meende ik ook op te maken uit de uitleg van de foonmiep. Het verklaard alleen niet waarom bij stoppen vandaag ik 814 euro moet betalen en bij stoppen op 1 oktober maar 515. euro. Hoewel ik dan al 2 maanden een te hoog bedrag heb betaald want in augustus en september verbruik ik natuurlijk weinig gas. Het teveel betaalde zou dan van de boete afgetrokken worden.
Het is iig dus domweg riskant om op te zeggen want stel de prijs stijgt net die maand enorm ?
Werkt het bij iedere energiemaatschappij zo ? Of is dit alleen een regel van eneco ?

Ik ben overgens al mijn hele leven klant bij essent geweest en vorig jaar overgestapt toen mijn contract afliep omdat eneco toen net iets goedkoper was. In normale tijden had ik essent gebeld en als oude klant wrs ook een beter aanbod gekregen maar in die tijd kreeg je niemand te pakken. Het is echt niet mijn gewoonte om van de een naar de ander te hoppen.
  Moderator / Kerstkaart terrorist woensdag 28 augustus 2024 @ 15:05:15 #15
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_214825027
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 15:02 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Slecht argument, ik kan nu ook een nieuw contract afsluiten tegen de huidige prijzen en over drie maanden laten ingaan.
klopt, over de opzegregeling moet je alleen in dit geval niet klagen bij de leveranciers. Zij voeren de regel uit zoals de overheid deze heeft mogelijk gemaakt
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  Moderator / Kerstkaart terrorist woensdag 28 augustus 2024 @ 15:05:50 #16
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_214825033
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 15:05 schreef deedeetee het volgende:
Werkt het bij iedere energiemaatschappij zo ? Of is dit alleen een regel van eneco ?

ja. helaas wel
  woensdag 28 augustus 2024 @ 15:08:07 #17
78780 deedeetee
pi_214825048
Nogmaals ik klaag niet over de boete alleen dat ik geen duidelijkheid kan krijgen over de hoogte van de boete.
  Moderator / Kerstkaart terrorist woensdag 28 augustus 2024 @ 15:09:42 #18
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_214825061
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 15:08 schreef deedeetee het volgende:
Nogmaals ik klaag niet over de boete alleen dat ik geen duidelijkheid kan krijgen over de hoogte van de boete.
daarom zeg ik ook over de regeling...

de overheid heeft destijds bepaald dat het beter is voor de markt dat deze regeling kwam, want met de vaste bedragen van 50 100 150 euro per product waren de leveranciers niet happig om vaste contracten aan te bieden tijdens de crisis
  Moderator / Kerstkaart terrorist woensdag 28 augustus 2024 @ 15:13:55 #19
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_214825101
even heel erg jip en janneke

de huidige regeling is dus dat er gegeven wordt hoeveel energie je al gebruikt hebt. het restant van je ingeschatte jaarverbruik wordt tegen het verschil in marktprijs berekend. Is de marktprijs op dat moment hoger dat je huidige tarief krijg je geen boete want kan de leverancier de gereserveerde energie duurder verkopen.
is de marktprijs 10 cent lager en heb je van je ingeschatte verbruik nog 300m³ over dan betaal je dus 30 euro

en ja dit kunnen ze je niet voor de werkelijke opzegdatum vertellen omdat dat het eikmoment van de marktwaarde is. anders dan krijg je dat Piet boos wordt want die heeft een hogere tariefberekening gekregen dan Jan terwijl beiden per 1 oktober weg gaan bij de leverancier.
pi_214825238
Over de resterende periode vanaf nu is je 'schuld' 814 euro.
Vooral voor de energie die je in het najaar/de winter gaat gebruiken.
Maar je betaalt nu al een voorschot voor de energie in die periode, als je dus nu stopt loopt Eneco dat voorschot mis.

Stop je in oktober, dan heb je al een stuk voorschot betaald en is je resterende 'schuld' dus lager.
En dan maakt het niet uit of je die energie nou wel of niet gebruikt hebt.

Op wat voor bedragen kom je uit als je het zelf berekent?
pi_214825472
quote:
1s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 15:01 schreef capricia het volgende:

[..]
Het klinkt alsof ze de bepaalde hoeveelheid stroom voor langere tijd dan ook ingekocht hebben.

Ze berekenen de boete op basis van wat zij bedenken wat jij gaat verbruiken.

Interessante is dat wij tijdens de looptijd (hier ook 3 jaar vast Eneco) zonnepanelen hebben laten installeren (en op een normale manier aangemeld).
De voorspelde afname aan kWh gaat dus ook nooit kloppen. :+
Klopt, bij mij zit er tussen afsluiten contract voor 3 jaar met oude cijfers en installatie 10 zonnepanelen zelfs maar 3 weken.

Ik heb dus ook nog een vast contract zonder teruglever boete en een redelijk teruglevertarief, dat blijft voorlopig wel rendabel.
  woensdag 28 augustus 2024 @ 15:55:49 #22
78780 deedeetee
pi_214825506
quote:
2s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 15:25 schreef DJKoster het volgende:
Over de resterende periode vanaf nu is je 'schuld' 814 euro.
Vooral voor de energie die je in het najaar/de winter gaat gebruiken.
Maar je betaalt nu al een voorschot voor de energie in die periode, als je dus nu stopt loopt Eneco dat voorschot mis.

Stop je in oktober, dan heb je al een stuk voorschot betaald en is je resterende 'schuld' dus lager.
En dan maakt het niet uit of je die energie nou wel of niet gebruikt hebt.

Op wat voor bedragen kom je uit als je het zelf berekent?
Ik ben helaas niet zo goed in rekenen dus ik heb geen flauw idee hoe ik dat moet doen. :@ Maar punt blijft wel dat het niet vooraf te zeggen is omdat het gaat om de prijs van 1 oktober en stel die stijgt opeens tot torenhoog ?
pi_214825519
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 15:52 schreef Hanca het volgende:

[..]
Klopt, bij mij zit er tussen afsluiten contract voor 3 jaar met oude cijfers en installatie 10 zonnepanelen zelfs maar 3 weken.

Ik heb dus ook nog een vast contract zonder teruglever boete en een redelijk teruglevertarief, dat blijft voorlopig wel rendabel.
Juist. Ik ben benieuwd hoe snel Eneco dat kan verwerken in haar berekening van de overstapboete.
Ik ga bijv gesaldeerd 0 afnemen. Dus ik verwacht een boete van 0. :P

Overigens is het vreemde dat het eigenlijk toch helemaal niet zou moeten uitmaken waarom ik nog maar 0 afneem?
Of dat komt omdat ik zelf in mijn energie ga voorzien (zonnepanelen), of omdat ik een andere leverancier heb gevonden. Voor Eneco is dit hetzelfde: ik ga op jaarbasis 0 kWh van ze afnemen.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_214825526
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 15:55 schreef deedeetee het volgende:

[..]
Ik ben helaas niet zo goed in rekenen dus ik heb geen flauw idee hoe ik dat moet doen. :@ Maar punt blijft wel dat het niet vooraf te zeggen is omdat het gaat om de prijs van 1 oktober en stel die stijgt opeens tot torenhoog ?
Klopt. Maar daar tegenover staat dus wel nog een keer veel te veel betalen (in september gebruik je minder dan 1/12e van je energie), dat gaat er nog weer vanaf.

[ Bericht 5% gewijzigd door Hanca op 28-08-2024 16:06:13 ]
pi_214825581
quote:
Daar staat ook dit:

quote:
Denk je erover na om je vaste contract op te zeggen? Vraag de Klantenservice naar je opzegboete.
Maar dat heeft dus geen zin, want ook de medewerkers van de klantenservice kunnen nietnin de toekomst kijken.
pi_214826965
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 14:46 schreef deedeetee het volgende:

[..]
Die exacte boete kunnen ze nu ook nog niet weten, omdat ze niet weten wat de prijzen in de toekomst gaan doen. Momenteel zijn de gasprijzen weer aan het stijgen.
pi_214829289
quote:
Als ik het goed begrijp wordt het referentietarief dus bepaald op de dag van opzegging, en niet op de einddatum.

Dus, als je morgen opzegt, per 1 oktober dan krijg je een behoorlijk nauwkeurige schatting van de opzegboete. De enige variabele is dan nog de hoeveelheid energie die je tussen nu en einddatum verbruikt.

[ Bericht 1% gewijzigd door Wiedanwel op 29-08-2024 12:33:20 ]
pi_214829392
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 12:29 schreef deedeetee het volgende:
Ik kan nu veel goedkoper bij essent terecht. Ik heb het door hun laten berekenen met de cijfers van mijn jaarverbruik en kwam op 329 euro uit en nu betaal ik bij eneco 394 euro.
Je vergelijkt nu appels met peren. De beste indicatie om te zien of overstappen loont is te kijken wat je maandbedrag zou worden als je vandaag bij eneco hetzelfde driejarig contract zou afsluiten.

Als het huidige aanbod van eneco in de buurt zit van je huidige 394 euro dan heeft het zin om over te stappen. Als eneco nu met nieuw aanbod ook rond die 329 euro zit dan betekent het dat de hele markt omlaag is gegaan en zul je moeten afkopen.

Maar even simplistisch beredeneerd: je besparing door nu over te stappen is 70 euro per maand. In twee jaar is dat dus 1680 euro. Maakt het dan heel veel uit of je 500 of 800 euro opzegboete hebt?

[ Bericht 19% gewijzigd door Wiedanwel op 28-08-2024 22:28:25 ]
pi_214830456
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 15:55 schreef deedeetee het volgende:
Dan betaal je geen (of nauwelijks) boete.
Je kan voor je opzegboete beter hebben dat de prijs van 1 oktober niet te hard daalt.
pi_214830459
quote:
99s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 15:13 schreef Nizno het volgende:
even heel erg jip en janneke

de huidige regeling is dus dat er gegeven wordt hoeveel energie je al gebruikt hebt. het restant van je ingeschatte jaarverbruik wordt tegen het verschil in marktprijs berekend. Is de marktprijs op dat moment hoger dat je huidige tarief krijg je geen boete want kan de leverancier de gereserveerde energie duurder verkopen.
is de marktprijs 10 cent lager en heb je van je ingeschatte verbruik nog 300m³ over dan betaal je dus 30 euro

en ja dit kunnen ze je niet voor de werkelijke opzegdatum vertellen omdat dat het eikmoment van de marktwaarde is. anders dan krijg je dat Piet boos wordt want die heeft een hogere tariefberekening gekregen dan Jan terwijl beiden per 1 oktober weg gaan bij de leverancier.
Oftewel: je verbruik dus zo laag mogelijk inschatten.
pi_214832704
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2024 01:54 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Oftewel: je verbruik dus zo laag mogelijk inschatten.
Dat lijkt helaas niet te werken...
quote:
Bij het berekenen van je voorlopige opzegboete kijken we eerst naar het historische verbruik op je leveringsadres. Als we langer dan 120 dagen verbruik hebben ontvangen, berekenen we aan de hand van deze informatie een herleid jaarverbruik. Als we niet genoeg informatie hebben raadplegen we het centraal aansluitregister (C-AR) om je verbruik in te schatten.

Voor de definitieve opzegboete op je eindnota kijken we wat je hebt verbruikt tot de laatste dag dat we je energie leverden. Dit de beëindigingsdatum van je contract.
pi_214835145
quote:
1s.gif Op donderdag 29 augustus 2024 12:32 schreef Wiedanwel het volgende:

[..]
Dat lijkt helaas niet te werken...
[..]

Oh, dat is jammer...maar wel logisch inderdaad.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')