quote:
Op dinsdag 27 augustus 2024 07:28 schreef Buendia het volgende:[..]
De gevaren van de islam zijn blijkbaar dat er sommige Nederlandse jongeren, zoals deze Laura, vallen voor de extreme ideeën van IS.
Waar de meeste rechtse fokkers roepen: ze moet gestraft worden! (ben ik het mee eens) en Islam is een achtelijke godsdienst (ben ik het deels mee eens) denk ik dat we van het verhaal best iets kunnen leren.
Waarom gaat een Nederlandse jongere naar Syrie om daar extreme acties te ondersteunen en hoe kunnen we dat in de toekomst voorkomen? (zonder alle moslims te deporteren)
Kijk, zo word weer mooi om het ware pijnpunt heen gefietst.
De opzet wat vermoedelijk moet blijven hangen is ''het gevaar is dat sommige jongeren kwetsbaar kunnen zijn voor de extreme ideeën van een terreurgroep''.
Het is dus aan de jongeren zelf -en aan ons- om dat te voorkomen. Over de islam zelf, daar valt verder weinig te over te zeggen. Bij de islam zelf, daar kun je maar moeilijk de verwijten neer leggen. Het is, zoals moslims bekend staan, zeker nooit de schuld van hun, of de religie en ideologie die zij aanhangen. Het is altijd ''wat anders'', het is meestal kwetsbaarheid, uitzichtloosheid, vermeende discriminatie, waarbij veelal met de vinger naar de andere kant (lees; de westerse samenleving) wordt gewezen als boosdoener, wanneer jongeren hun heil vinden in de dingen waarop de islam zn funderingen gebouwd heeft en welke koers het vaart.
Mja, je zegt heel stoer dat je het deels een ''achterlijk godsdienst'' vindt, maar dat de islam een gewelddadige profeet en een boek waar een rechtvaardiging / motivatie voor geweld als belangrijke fundering elementen heeft, waarmee het in de kern al een extremistisch struikelblok is dat dient dan verder niet vermeld te worden, want -godverhoede- dan scheer je alle aanhangers van deze ideologie over dezelfde kwade maar kritische en feitelijke kam, en dat is dan weer zeer vervelend voor de ''onschuldige'' mensen die deze zelfde gewelddadige ideologie aanhangen in een ''gematigde'' vorm. Zeker vervelend ja, maar het punt is dus wel, zoals we nu al zo vaak hebben gezien, dat
het pad van ''gematigd'' naar ''extremistisch'' binnen in de islam goedbeschouwd een open deur genoemd mag worden. En over het algemeen; een open deur met één richtings verkeer. Zo werkt dat in de islam, in (streng)islamitische landen staat de doodstraf op afvalligheid bijvoorbeeld. En zo werkt het in extremistische contreien, eenmaal binnen, is het erg moeilijk om weer naar buiten te gaan/komen, mocht men dat willen. Laura H. mag blij zijn dat ze nog leeft, maar daar staat tegenover dat ze nu aan veel kanten wordt uitgekotst.
Als er iets van dit verhaal geleerd kan worden, dan is dat -zo hoop ik-
dit bovenstaande.
Maar ik waag het te betwijfelen. Ik denk niet dat deze serie de problematische kern van de islam zal belichten waarbij een islamitische terreurgroep zoals IS in al zn barbaarse ''glorie'' hun versie van de heilige islamitische profeet en heilige islamitische geschriften in de praktijk ten uitvoer aan het brengen zijn en hoe aanlokkelijk die gestoorde zooi kan werken. Het zal vermoedelijk vooral gaan over datgene wat ik interpreteerde van jouw antwoord; ''het gevaar is dat sommige jongeren kwetsbaar kunnen zijn voor de extreme ideeën van een terreurgroep''. De islam zal wel genoemd en benoemd worden, want voor de moslim(a) zijn er veel mooie dingen en ach; dat er extremistische terreurgroepen zijn die zich beroepen op Allah, dat weten we allemaal zo onderhand wel. Vreemd genoeg halen we al ''ach ja'' zeggend onze schouders daarover op. Tis nu eenmaal zo. Het is normaal toch? Overal zie je wel extremisme. Toch? Als het even mee zit zien we nog beelden van blanke kaaskoppen die laten weten wat voor ''achterlijke godsdienst'' ze de islam vinden, haar kwetsend. Boze Geert erbij. En hoppakee, als kwetsbaar meiske door die open deur heen, weg van de racisten & de haters, richting de open armen van diegene die zeggen dat ze begrip hebben en dat zij de waarheid (voor haar) in pacht hebben. Nou, blijkt allemaal toch niet zo mooi. Drama, ellende. Als einde zal ze in haar eigen verhaal als persoonlijke overwinning haar eigen heldin zijn die toch van alle kanten weer naar boven heeft weten te boksen.
Hebben we onze les weer geleerd; jongeren zijn kwetsbaar, maar blijf in jezelf geloven en wees vergevingsgezind want iedereen kan verkeerde keuzes maken. En de islam is prachtig, zolang je maar niet te kritisch naar het hoe en waarom van de kern kijkt en al het extremisme -daaruit voortvloeiend- afkeurt.
- En ik benadruk hierbij dat we het hier nu
alleen hebben over terreur uit islamitische hoek (met daarbij het sympathiseren en verheerlijken daarvan), alle andere ''voor-ons-niet-zo-leuke'' islamitische dingen (zoals het schenden van de UVRM, ongelijkheid man/vrouw, homohaat, de verschillende zienswijzen in eer en respect, de agressieve toon van de opdringerigheid, bemoeizucht en veroverings gezindheid) laat ik maar even achterwege hier, maar die zijn an sigh al erg en zorgelijk genoeg om terecht te spreken van een ''gevaar'' hier in het westen als het om de islam gaat.