Gereformeerde kerkgenootschappen houden meestal al twee kerkdiensten op een zondag, een 's morgens en een laat in de namiddag. Maar dan nog zouden ze de ochtenddienst twee keer kunnen houden, en de middag/avonddienst ook twee keer.quote:Op zaterdag 24 augustus 2024 12:18 schreef KareldeStoute het volgende:
Ik gok dat ze hier op zondag al twee keer gaan.
Dan mogen ze ook 2x betalen bij de ‘vrijwillige’ collectequote:Op zaterdag 24 augustus 2024 12:33 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Gereformeerde kerkgenootschappen houden meestal al twee kerkdiensten op een zondag, een 's morgens en een laat in de namiddag. Maar dan nog zouden ze de ochtenddienst twee keer kunnen houden, en de middag/avonddienst ook twee keer.
Drie keer zelfs. Dat is in delen van Zeeland gebruikelijk bij dit soort zware kerken.quote:Op zaterdag 24 augustus 2024 12:18 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ik gok dat ze hier op zondag al twee keer gaan.
Drie keer per zondag is wel heel dapper.quote:Op zaterdag 24 augustus 2024 12:47 schreef freako het volgende:
[..]
Drie keer zelfs. Dat is in delen van Zeeland gebruikelijk bij dit soort zware kerken.
Of thuiskerken?quote:Op zaterdag 24 augustus 2024 12:05 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Vanuit een bepaalde overweging begrijp ik niet dat ze zulke enorme grote kerkgebouwen nodig hebben. Ze kunnen dezelfde kerkdienst toch meerdere keren op een zondag houden en de kerkgangers verdelen over meerdere diensten? Dan heb je aan een veel kleiner kerkgebouw voldoende.
Of Teams?quote:
Als je die lijst zo bekijkt, dan valt het op dat er best wel veel van die grote kerkgebouwen best wel nieuw zijn.quote:Op zaterdag 24 augustus 2024 12:59 schreef Maerwynn het volgende:
Och dat is maar een zeer gemiddeld kerkje voor de gereformeerde gemeenschapEr staan wel grotere gedrochten in Nederland
![]()
https://nl.wikipedia.org/(...)wen_naar_zitplaatsen
Je kunt geen klassieke kerk bouwen met 20 miljoen. Je komt met 20 miljoen niet verder dan een praktisch eenvoudig ontwerp. De arbeid en materialen zijn veel duurder dan in 1400. Zeker klassieke katholieke kerken vragen allemaal om bekwame kunst- en ambachtslieden die jaren minutieus aan de slag gaan met het exterieur en interieur. Dan kom je niet met wat bouwvakkers. En volgens mij doen gereformeerden (protestanten zijn dat toch?) niet aan versiering: dat is een soort afgoderij als ik het goed begrijp. Het moet plain en simple en dat zo'n kleine dorp al 20 miljoen kan ophoesten is knap.quote:Op zaterdag 24 augustus 2024 08:36 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Ik vind hem voor zover, zeker in vergelijking met veel "klassieke" kerken, niet heel mooi in verhouding eigenlijk. Zoveel mogelijk mensen erin willen proppen, met lage muren maar een gigantisch dak, het resultaat is iets dat lijkt op een megastal met een torentje.
[ afbeelding ]
Vanuit deze hoek gaat het nog.
[ afbeelding ]
De reconstructie van de Nortre Dame hopen ze onder het miljard te houden… een beetje jeu geven aan een gebouw kost echt veel geld.quote:Op zaterdag 24 augustus 2024 19:42 schreef Peppert het volgende:
[..]
Je kunt geen klassieke kerk bouwen met 20 miljoen. Je komt met 20 miljoen niet verder dan een praktisch eenvoudig ontwerp. De arbeid en materialen zijn veel duurder dan in 1400. Zeker klassieke katholieke kerken vragen allemaal om bekwame kunst- en ambachtslieden die jaren minutieus aan de slag gaan met het exterieur en interieur. Dan kom je niet met wat bouwvakkers. En volgens mij doen gereformeerden (protestanten zijn dat toch?) niet aan versiering: dat is een soort afgoderij als ik het goed begrijp. Het moet plain en simple en dat zo'n kleine dorp al 20 miljoen kan ophoesten is knap.
Voor de Notre Dame meer dan waard.quote:Op zaterdag 24 augustus 2024 20:12 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
De reconstructie van de Nortre Dame hopen ze onder het miljard te houden… een beetje jeu geven aan een gebouw kost echt veel geld.
Zeker. Ging alleen even over het punt dat een mooi groot gebouw bouwen echt achterlijk duur is.quote:Op zaterdag 24 augustus 2024 20:13 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Voor de Notre Dame meer dan waard.
Denk niet dat moslims zich druk maken over een nieuwe kerk in de bible belt.quote:Op zaterdag 24 augustus 2024 20:23 schreef HowardRoark het volgende:
Dat er nog nieuwe kerken in Nederland worden gebouwd, dat had ik niet verwacht eerlijk gezegd. Ik moet wel zeggen dat ik het geen mooi gebouw vind. Vroeger wist men dit beter aan te pakken qua architectuur.
In bepaalde kringen zal men ondertussen wel flink gepikeerd zijn over deze nieuwe kerk. Immers, daar had ook een moskee kunnen worden geplaatst, dat was natuurlijk veel diverser, inclusiever en exotischer geweest. Veel beter ook dan dat stomme Christendom van de 'witmens'.
Gothiek blijft het mooiste.quote:Op zaterdag 24 augustus 2024 20:27 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Denk niet dat moslims zich druk maken over een nieuwe kerk in de bible belt.
Verder vind ik het een lelijk ding. Oude kerken kunnen wel mooi zijn qua architectuur, oude moskeeën ook, maar de nieuwe exemplaren vind ik nooit bijzonder.
Je verzint er wel een hoop nonsens bij om vervolgens bozig over te gaan doen hè, het boeit echt niemand dat er in Yerseke of Kootwijkerbroek een nieuwe kerk gebouwd wordt.quote:Op zaterdag 24 augustus 2024 20:23 schreef HowardRoark het volgende:
Dat er nog nieuwe kerken in Nederland worden gebouwd, dat had ik niet verwacht eerlijk gezegd. Ik moet wel zeggen dat ik het geen mooi gebouw vind. Vroeger wist men dit beter aan te pakken qua architectuur.
In bepaalde kringen zal men ondertussen wel flink gepikeerd zijn over deze nieuwe kerk. Immers, daar had ook een moskee kunnen worden geplaatst, dat was natuurlijk veel diverser, inclusiever en exotischer geweest. Veel beter ook dan dat stomme Christendom van de 'witmens'.
Dat is je mening.quote:Op zaterdag 24 augustus 2024 20:29 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Gothiek blijft het mooiste.
Daar zijn de Gereformeerden van de Gereformeerde Gemeente en Gereformeerde Gemeente Nederland veel te calvinistisch voor.quote:Op zaterdag 24 augustus 2024 20:35 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Klopt.
Gothiek is het mooiste.
Omdat zij een kerk niet als Domus Dei zien, zoals Katholieken, Orthodoxen, Lutheranen en High-Anglicanen dat wel doen.quote:Op zaterdag 24 augustus 2024 20:40 schreef Leandra het volgende:
[..]
Daar zijn de Gereformeerden van de Gereformeerde Gemeente en Gereformeerde Gemeente Nederland veel te calvinistisch voor.
Die zijn wars van opsmuk.
Het is ook niet zo makkelijk. Je moet haast een wiskundige zijn wil je geloven in het christendom. God is 1 maar toch 3. Jezus is de zoon van God. Maar hij is God zelf. God is alwetend. Maar Jezus vrede zij met hem weet niet wanneer het Uur is. Je kunt je afvragen wie ze voor de gek houden in die nieuwerwetse bidpaleizen.quote:Op zaterdag 24 augustus 2024 11:49 schreef Triggershott het volgende:
[..]
Ga slapen. Je aanbidt Jezus, niet popie jopie doen.
Ik vind Romaanse kerkjes zo mooi. In een mediterraan land, zo in het landschap ziet het er prachtig uit.quote:Op zaterdag 24 augustus 2024 20:35 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Klopt.
Gothiek is het mooiste.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |