quote:Agema: geen verbod op private equity in de zorg
Net als haar voorganger Helder is minister Agema van Volksgezondheid niet voor een verbod op privékapitaal in de zorg. Op vragen daarover uit de Tweede Kamer antwoordt ze dat zo'n verbod tot gevolg zou hebben dat de financiering van onderdelen van het zorgaanbod moeilijker wordt en dat het daarmee de toegankelijkheid van zorg kan beperken.
Volgens haar kan een algemeen verbod ook prikkels wegnemen om te innoveren en doelmatig te werken. Ook noemt ze een verbod "juridisch kwetsbaar".
In de Kamer hebben verschillende partijen hun bezorgdheid uitgesproken over de macht van veel private investeerders in de zorg. Ook de PVV, Agema's eigen partij, toonde zich kritisch.
Tegen excessieve winstuitkeringen
De minister meldt aan de Kamer dat ook in Duitsland is gepraat over een mogelijk verbod op private equity in de zorg. "Maar vanwege te beperkte onderbouwing bleek een verbod juridisch niet haalbaar."
Agema schrijft verder dat ze tegen "excessieve winstuitkeringen" is en dat ze wil waarborgen dat de focus van zorgaanbieders primair gericht is op kwalitatief goede en toegankelijke zorg.
"Diegenen die winstbejag voor laten gaan op het leveren van kwalitatief goede en toegankelijke zorg passen mijns inziens niet in onze zorg." Ze wil een al aangekondigd wetsvoorstel over het aanpakken van niet-integere aanbieders aanscherpen.
quote:Aanvulling: Agema verwijst naar de Wet integere bedrijfsvoering zorg- en jeugdhulpaanbieder, die al langer in voorbereiding is als voorstel. Belangrijkste punt van de wet is om extra voorwaarden te stellen aan het uitkeren van winst door zorginstellingen. Zo moet de kwaliteit van zorg op orde zijn en moet er ook continuïteit van zorg zijn.
Agema zet de lijn van haar voorganger Conny Helder grotendeels voort. Na onderzoek concludeerde VWS dat het verbieden van private equity in de zorg niet mogelijk is, niet in de eerste plaats omdat de het moeilijk is te definiëren wat dit eigenlijk is. In het algemeen geldt dat het verbieden van private investeerders in strijd is met Europese rechtgeving.
De nieuwe minister benadrukt ook dat voor elke zorgaanbieder regels gelden voor kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid. Toezichthouders zoals de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ), de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) en de Autoriteit Consument en Markt (ACM) zien hierop toe. “Privaat ondernemerschap betekent dus niet dat er sprake is van volledig vrije markten.” De minister voert gesprekken met toezichthouders om te kijken welk mogelijkheden zij hebben binnen hun toezicht en welke hiaten zij zien.
--------------------
Bron
Dat is het punt hier natuurlijk nietquote:Op donderdag 22 augustus 2024 09:37 schreef bijdehand het volgende:
TS denkt dat reguliere zorgverleners geen winst maken? Moeten ze vrijwillig werken?
In het zorgprogramma van de PVV stond nog de belofte op een volledig verbod op winstuitkeringen in de zorg, dus weet niet hoe dat werkt in combinatie met private equityquote:Op donderdag 22 augustus 2024 09:42 schreef xpompompomx het volgende:
Wat stond hier eigenlijk over in het PVV-programma?
Ik denk niet veel, was immers maar een a4-tje.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 09:42 schreef xpompompomx het volgende:
Wat stond hier eigenlijk over in het PVV-programma?
Dat is iets van lang geleden.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 09:45 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Ik denk niet veel, was immers maar een a4-tje.
Het is vooral leuk omdat Wilders en zijn marionetten daar andere partijen nogal de maat over nam in het verleden. (het 'draaien' van de PvdA bijvoorbeeld). Dan moet je het als PVV natuurlijk zelf ook niet gaan doen natuurlijk.quote:Maar anderzijds is het ook vermakelijk om mensen die geen PVV hebben gestemd te zien schuimen over kiezersbedrog
Ja je lacht eigenlijk gewoon jezelf uit natuurlijkquote:Op donderdag 22 augustus 2024 09:50 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Het is een beetje als Ajacieden die vorig jaar lachten als Feyenoord eens een wedstrijd verloor
Wees blij met het kiezersbedrog van de PVV zou ik zeggen. Volg je die redenering dan gaan er dus wat ExTrEemRaDicaal rechtse standpunten niet door. Is toch juist wat je wilt?quote:Op donderdag 22 augustus 2024 09:49 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Dat is dan ook belangrijker he. Gnuiven over 'zuurlinks' dan dat je partij recht doet aan het landsbelang
Het is duidelijk dat er het eea is uitgeruild gedurende de coalitievormingen. Zo werkt dat spel toch ook gewoon?quote:Op donderdag 22 augustus 2024 09:49 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Dat is iets van lang geleden.
[..]
Het is vooral leuk omdat Wilders en zijn marionetten daar andere partijen nogal de maat over nam in het verleden. (het 'draaien' van de PvdA bijvoorbeeld). Dan moet je het als PVV natuurlijk zelf ook niet gaan doen natuurlijk.
Nee. Ik wil dat het land niet gekaapt blijft door pvvaids. En dat blijft het wel. Gezien onrealistisch beleid voorgeschoteld wordt, hier ellenlang over geredetwist wordt, het uiteindelijk weer implodeert, Wilders links de schuld geeft, nieuwe verkiezingen met meer stemmen voor Geert en we starten weer met onrealistische doelstellingen. En tijdens dit alles staat het landsbelang stil.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 09:53 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Wees blij met het kiezersbedrog van de PVV zou ik zeggen. Volg je die redenering dan gaan er dus wat ExTrEemRaDicaal rechtse standpunten niet door. Is toch juist wat je wilt?
Je snapt hoe een democratische rechtsstaat werkt?quote:Op donderdag 22 augustus 2024 09:56 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Nee. Ik wil dat het land niet gekaapt blijft door pvvaids. En dat blijft het wel. Gezien onrealistisch beleid voorgeschoteld wordt, hier ellenlang over geredetwist wordt, het uiteindelijk weer implodeert, Wilders links de schuld geeft, nieuwe verkiezingen met meer stemmen voor Geert en we starten weer met onrealistische doelstellingen. En tijdens dit alles staat het landsbelang stil.
Helaas, wordt gehalveerd... in 2027 wanneer het volgende kabinet er bijna zit.quote:De PVV wil voor u:
• Afschaffen eigen risico
Helaas, die wordt flink verhoogd volgens het akkoordquote:• Meevallers op zorg naar lagere zorgpremie
quote:• Acute zorg uit marktwerking
Helaas, "kan toch niet"quote:• Tandarts in basispakket
Niks over in het akkoordquote:• Geen wachttijd medicijnen na positief advies Europees Medicijn Agentschap
Helaas, tekort loopt verder opquote:• Meer handen aan het bed. Bijvoorbeeld door het aannemen van nieuw
personeel, het aantrekkelijker maken voor de huidige zorgwerknemers
om meer uren te werken en het aanpakken van de administratietijd en
overhead
Helaas, te weinig mensenquote:• Een zorgcrisisreserve aan zorgmedewerkers
Hahaatjes, toch nietquote:• Extra verpleeghuisplekken en ouderenwoningen
• Verzorgingshuizen terug
Haha, 500 miljoen minder naar jeugdzorgquote:• Terugdringen wachtlijsten in de jeugdzorg
quote:• Verbod op winstuitkering
Sorry, we gaan toch een suikerbelasting invoeren op termijnquote:• Stop de doorgeslagen betutteldrift. De overheid kan voorlichten,
maar bepaalt niet of je rookt, drinkt en wat je eet. Geen suikertaks
en geen vleestaks
Ik snap zeker hoe een democratische rechtsstaat werkt. Ik zeg volgens mij ook niet dat we het maar moeten verbieden om op de pvv te stemmen. Ik spreek vooral mijn verbazing uit over hoe moeilijk het kennelijk te vatten is voor veel stemmers dat dit niet een lang leven is beschorenquote:Op donderdag 22 augustus 2024 10:00 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Je snapt hoe een democratische rechtsstaat werkt?
Voor de rest doet (jouw woorden) zuurlinks nu precies hetzelfde. De schuld bij de PVV leggen want kiezersbedrog. Zijn die ook al formateur tegenwoordig?
Klopt. Maar misschien had Wilders andere partijen daarover in het verleden maar niet op aan moeten vallen, bijvoorbeeld de VVD die D66 beleid zou uitvoeren en dat soort grappen. Dan moet je ook niet gek staan te kijken dat zoiets een keer als een boemerang terugkomt.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 09:55 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Het is duidelijk dat er het eea is uitgeruild gedurende de coalitievormingen. Zo werkt dat spel toch ook gewoon?
Als het asielbeleid van de grond komt is er geen hond die daar wakker van ligt denk ik. Dat is toch een beetje de speerpunt.
Het is meer dat je jouw beklag doet over het polderen en de duur van de gesprekken/beleidvorming. Dat is zo'n beetje de essentie.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 10:05 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Ik snap zeker hoe een democratische rechtsstaat werkt. Ik zeg volgens mij ook niet dat we het maar moeten verbieden om op de pvv te stemmen. Ik spreek vooral mijn verbazing uit over hoe moeilijk het kennelijk te vatten is voor veel stemmers dat dit niet een lang leven is beschoren
Als je vervolgens met een realistisch coalitieakkoord komt waar mensen niet eerst moeten onderhandelen en uitzoeken of het überhaupt wel juridisch mogelijk is dan is de duur minder van belang. In dit geval kan je dat dus veel makkelijker als argument gebruiken dan bij Ruttequote:Op donderdag 22 augustus 2024 10:08 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Het is meer dat je jouw beklag doet over het polderen en de duur van de gesprekken/beleidvorming. Dat is zo'n beetje de essentie.
Rutte 4 deed 299 dagen over de formatie. Dan is dit nog best snel gegaan toch?
Eens, zo werkt het dan ook gewoon weer. Het regeren zal hem zeker niet gaan meevallen.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 10:07 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Klopt. Maar misschien had Wilders andere partijen daarover in het verleden maar niet op aan moeten vallen, bijvoorbeeld de VVD die D66 beleid zou uitvoeren en dat soort grappen. Dan moet je ook niet gek staan te kijken dat zoiets een keer als een boemerang terugkomt.
Vraag me af of hij dat wel kan of wil eigenlijk. De man zit niet voor niets nog steeds in de kamer oppositietje te spelen in plaats van dat hij in vak K zit.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 10:10 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Eens, zo werkt het dan ook gewoon weer. Het regeren zal hem zeker niet gaan meevallen.
Dat komt niet door de PVV maar door het stemgedrag van NL.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 10:10 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Als je vervolgens met een realistisch coalitieakkoord komt waar mensen niet eerst moeten onderhandelen en uitzoeken of het überhaupt wel juridisch mogelijk is dan is de duur minder van belang. In dit geval kan je dat dus veel makkelijker als argument gebruiken dan bij Rutte
Die moet je even uitleggen. Ik heb het over een juridisch en democratisch controversieel plan, maar dat is de schuld van de kiezer?quote:Op donderdag 22 augustus 2024 10:15 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Dat komt niet door de PVV maar door het stemgedrag van NL.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |