abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214767181
https://www.telegraaf.nl/(...)les-zit-bomvolNieuws

quote:
Mogelijk wetgeving op komst
Minister Faber roept asielcrisis uit: ’Alles zit bomvol’
onze parlementaire redactie

Aangepast: Vandaag, 15:20
Vandaag, 11:45in Binnenland

Den Haag - Nederland verkeert in een asielcrisis. Dat is het officiële standpunt van het kabinet-Schoof, zo laat minister Marjolein Faber (Asiel en Migratie) weten. Daarmee lijkt zij voor te sorteren op de invoer van een asielcrisiswet die eerder al is aangekondigd én een mogelijke botsing met de Europese Commissie.

Faber reageerde woensdag voor zij het Catshuis betrad voor begrotingsonderhandelingen op berichtgeving van De Telegraaf, waaruit blijkt dat er komende tijd bijna 40.000 nareizigers (familieleden van asielzoekers die ergens in het buitenland wachten op bericht of ze ook naar Nederland mogen komen) aankomen. Afgelopen jaar werden negen op de tien nareisverzoeken ingewilligd.

Dinsdag werd ook bekend dat de gemeente Utrecht bijvoorbeeld een instroomlocatie voor Oekraïners sluit. Daar zaten nog vrouwen, kinderen, 70-plussers en mensen met handicaps. Maar volgens burgemeester Sharon Dijksma gaat de locatie dicht omdat de opvang helemaal vastloopt: de bedoeling was dat vluchtelingen hier zo’n één tot twee dagen zouden blijven en dan door zouden stromen naar een andere, vaste locatie. Maar dat laatste gebeurt niet, waardoor mensen weken of maanden in de Jaarbeurs-locatie moesten blijven. Dijksma wees naar het kabinet om met een oplossing te komen.

„We zien dat Utrecht de instroomlocatie voor Oekraïners niet meer aan kan”, zegt minister Faber. „Alles zit bomvol”, zegt Faber. „Kortom: Nederland, we hebben een asielcrisis.” Hoe zij dat wil aanpakken is nog onduidelijk, Faber lichtte dat niet toe. Volgens de minister is ze ’nu’ gebonden aan wet- en regelgeving. Mogelijk gaat dat veranderen.

Asielcrisiswet

Daarmee lijkt de bewindsvrouw voor te sorteren op een tijdelijke asielcrisiswet die ook al in het hoofdlijnenakkoord tussen PVV, VVD, NSC en BBB is aangekondigd. Met hardere maatregelen zou Faber dan de asielinstroom kunnen verminderen, is het beschreven in het hoofdlijnenakkoord. Bovendien zouden grenscontroles dan verscherpt worden, wordt de zogeheten ’Spreidingswet’ ingetrokken, komt er een ’asielbeslisstop’, zal het recht op opvang worden beperkt en ’sterk worden versoberd’ en worden mensen zonder geldige verblijfstitel ’zo veel mogelijk, ook gedwongen’ uit Nederland gezet.

Maar of dat daadwerkelijk gaat lukken is nog maar de vraag: eerder bleek dat de Europese Commissie al heeft gewaarschuwd dat Nederland niet zomaar zo’n crisissituatie kan uitroepen. Eerst moet Nederland aantonen dat het migratiestelsel, ondanks een goede voorbereiding en genomen maatregelen, is vastgelopen. Het opschorten van de behandeling van asielaanvragen kan ook niet. Als Nederland een asielcrisis wil uitroepen moet bovendien eerst een ’goed onderbouwd verzoek’ in Brussel worden ingediend, schreef Eurocommissaris Ylva Johansson (Migratie) eerder.

Als Nederland zich niet aan deze regels houdt, kan de Europese Commissie ook ingrijpen met procedures tegen Nederland, waarschuwde zij.

Roepen dat er een asielcrisis is, betekent niet dat er op de ene van de andere dag van alles kan worden veranderd. Ook niet als de geplande crisiswet de komende maanden door de Eerste en Tweede Kamer geloodst wordt.

Verbod op gezinshereniging niet mogelijk

Neem het recht op gezinshereniging: asielzoekers die een verblijfstatus hebben verkregen, mogen partner en/of kinderen naar Nederland halen. „Een absoluut verbod op gezinshereniging is niet mogelijk, dat heeft het Europees Hof voor de Rechten van de Mens herhaaldelijk benadrukt”, weet Mark Klaasen, universitair docent bij het Europa Instituut van de Universiteit Leiden. Dat heeft te maken met ’het recht op respect voor het gezinsleven’.

Tijdelijk een wachtperiode hanteren voordat nareizigers een aanvraag kunnen doen, bijvoorbeeld als een asielsysteem overbelast is, mag wel. In Nederland worden statushouders momenteel juist gevraagd om snel gezinshereniging aan te vragen, binnen een termijn van drie maanden.

’Roepen dat er een asielcrisis is, betekent nog niet dat de problemen worden opgelost’
Het voornemen van de regering om tijdens een aantal ’crisisjaren’ helemaal geen asielaanvragen in behandeling te nemen, mag volgens Klaassen sowieso niet. „Je kan wel het nationale recht aanpassen, maar asielaanvragen komen voort uit het EU-recht. Dit zal ongetwijfeld met succes worden aangevochten bij de rechter.”

Eerder zei demograaf Jan van de Beek dat de kans groot is dat rechters delen van het beleid zullen doorstrepen. Mocht een deel van de plannen sneuvelen, dan moet dat niet worden gezien als een ramp, denkt hij. „Dan wordt alleen maar duidelijker dat het aanpassen van verdragen nodig is.”
Ik ben benieuwd of minister Faber hiermee wat kan bereiken.

Update:

Minister Faber heeft ondertussen te kennen gegeven dat er momenteel nog geen sprake is van een wettelijke asielcrisis, maar dat er volgens haar wel een asielcrisis wordt gevoeld in de maatschappij.

https://www.telegraaf.nl/(...)ien-geen-asielcrisis

[ Bericht 50% gewijzigd door rutger05 op 21-08-2024 20:27:09 ]
pi_214767202
Eindelijk, zou eens tijd worden.
Ondanks dat er momenteel meer opvangplekken dan ooit zijn zit alles bomvol.
pi_214767233
Ik maak alvast wat popcorn :)
pi_214767243
Hier in huis roep ik de biercrisis uit omdat er geen flesjes bier meer te vinden zijn. En nu?
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_214767250
_O_ Schitterend nieuws. Faber mag nu al een standbeeld krijgen wat mij betreft, naast het standbeeld voor Wilders. En het wordt tijd dat we eens de middelvinger gaan opsteken naar de EU zoals Hongarije en Polen al langer doen.
Mja
pi_214767251
quote:
1s.gif Op woensdag 21 augustus 2024 12:07 schreef RotatoR het volgende:
Eindelijk, zou eens tijd worden.
Ondanks dat er momenteel meer opvangplekken dan ooit zijn zit alles bomvol.
Er zijn juist veel AZC's gesloten (ook tussen 2017 en 2020 nog) en daardoor zit alles bomvol en is het COA afhankelijk van tijdelijke opvanglocaties en spreiding.

Daarnaast is er een chronisch tekort aan betaalbare woningen, waardoor er ook te weinig doorstroom is van statushouders. Die blijven langer in AZC's verblijven, waardoor er ook minder capaciteit is.

En ja, de instroom is ook gewoon hoog maar dat de opvang vol zit komt toch ook wel door keuzes in het verleden.
pi_214767265
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2024 12:15 schreef TAmaru het volgende:
_O_ Schitterend nieuws. Faber mag nu al een standbeeld krijgen wat mij betreft, naast het standbeeld voor Wilders. En het wordt tijd dat we eens de middelvinger gaan opsteken naar de EU zoals Hongarije en Polen al langer doen.
quote:
Maar of dat daadwerkelijk gaat lukken is nog maar de vraag: eerder bleek dat de Europese Commissie al heeft gewaarschuwd dat Nederland niet zomaar zo'n crisissituatie kan uitroepen. Eerst moet Nederland aantonen dat het migratiestelsel, ondanks een goede voorbereiding en genomen maatregelen, is vastgelopen. Het opschorten van de behandeling van asielaanvragen kan ook niet. Als Nederland een asielcrisis wil uitroepen moet bovendien eerst een 'goed onderbouwd verzoek' in Brussel worden ingediend, schreef Eurocommissaris Ylva Johansson (Migratie) eerder.

Als Nederland zich niet aan deze regels houdt, kan de Europese Commissie ook ingrijpen met procedures tegen Nederland, waarschuwde zij.
De BBB zou in Brussel ook wel even op de tafel slaan voor onze boeren. We weten hoe dat is afgelopen, nog strengere stikstofeisen.
pi_214767273
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2024 12:16 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
[..]

Ok procedures tegen Nederland, en dan? Krijgen we dan een boete ofzo?
Mja
  woensdag 21 augustus 2024 @ 12:18:19 #10
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_214767277
Dat lijkt mij juist gezien asiel op ongeveer elk overheidsthema voor problematiek zorgt.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
pi_214767279
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2024 12:15 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Er zijn juist veel AZC's gesloten (ook tussen 2017 en 2020 nog) en daardoor zit alles bomvol en is het COA afhankelijk van tijdelijke opvanglocaties en spreiding.

Daarnaast is er een chronisch tekort aan betaalbare woningen, waardoor er ook te weinig doorstroom is van statushouders. Die blijven langer in AZC's verblijven, waardoor er ook minder capaciteit is.

En ja, de instroom is ook gewoon hoog maar dat de opvang vol zit komt toch ook wel door keuzes in het verleden.
Dit ja, jaren mismanagement en dan met het vingertje wijzen naar gelukszoekers is wel een fraaie van de VVD. De andere partijen geef ik daar verder niet de schuld van, al lijkt het me wel zaak dat ze niet stoppen bij het beperken van instroom - betaalbare woningen bouwen lijkt mij bijvoorbeeld ook essentieel. En alles in Ter Apel proppen zorgt ervoor dat dat een shithole is en blijft, maar dan blijft het lekker weg van het pluche hè? Zo’n BBB moet er toch tegen zijn om die mensen daar lekker de regio onder te laten kakken?
pi_214767282
quote:

[..]

Op dit moment zijn er bijna 3x zoveel locaties als tijdens de piek in 2015:

https://www.nji.nl/cijfers/asielzoekerscentra-azc
pi_214767286
quote:

[..]

Is het probleem het gebrek aan opvanglocaties en woningen (en huisartsen, zorgpersoneel, leraren etc.), of is het probleem de continue instroom van mensen?
pi_214767287
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2024 12:17 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Ok procedures tegen Nederland, en dan? Krijgen we dan een boete ofzo?
Dat kan, een boete of een dwangsom bijvoorbeeld.

Daar hebben we voor getekend toen we de EU hebben opgericht, vergeet niet dat Nederland 1 van de eerste leden is van (de voorgangers van) de EU.
pi_214767297
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2024 12:19 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Verkapt asielzoekers afkopen dus. Zo’n dwangsom moet wel torenhoog zijn wil dat financieel onaantrekkelijk worden. En aangezien de humane kant bij dit kabinet ongetwijfeld even de andere kant op kijkt speelt dat geen rol
pi_214767300
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2024 12:18 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Dit ja, jaren mismanagement en dan met het vingertje wijzen naar gelukszoekers is wel een fraaie van de VVD. De andere partijen geef ik daar verder niet de schuld van, al lijkt het me wel zaak dat ze niet stoppen bij het beperken van instroom - betaalbare woningen bouwen lijkt mij bijvoorbeeld ook essentieel. En alles in Ter Apel proppen zorgt ervoor dat dat een shithole is en blijft, maar dan blijft het lekker weg van het pluche hè? Zo’n BBB moet er toch tegen zijn om die mensen daar lekker de regio onder te laten kakken?
Ik vind het absurd dat er maar wordt gezegd dat de fout in het asielsysteem zit. We zitten hier met een enorm dichtbevolkt land dat overstroomd wordt door mensen uit het buitenland en dan ligt het allemaal maar aan het asielsysteem? Tuurlijk er moeten betaalbare woningen bij komen, maar dat kan blijkbaar ook niet vanwege die stikstofregels uit Europa.

Het is toch absurd dat we niet meer over onze eigen regels gaan.

Een vertrek uit de EU kan helaas wel eens noodzakelijk worden.
Mja
  woensdag 21 augustus 2024 @ 12:21:21 #17
403820 Aberkullie
Sicker than your average.
pi_214767301
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2024 12:15 schreef TAmaru het volgende:
Faber een standbeeld? Ze heeft nog letterlijk niets voor elkaar gekregen.
pi_214767303
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2024 12:19 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Is het probleem het gebrek aan opvanglocaties en woningen (en huisartsen, zorgpersoneel, leraren etc.), of is het probleem de continue instroom van mensen?
Ja
pi_214767307
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2024 12:19 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Daar hebben we voor getekend toen we de EU hebben opgericht, vergeet niet dat Nederland 1 van de eerste leden is van (de voorgangers van) de EU.
We moeten de EU dwingen tot hervormingen, dit gaat niet meer zo langer.
Mja
pi_214767309
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2024 12:21 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Ik vind het absurd dat er maar wordt gezegd dat de fout in het asielsysteem zit. We zitten hier met een enorm dichtbevolkt land dat overstroomd wordt door mensen uit het buitenland en dan ligt het allemaal maar aan het asielsysteem? Tuurlijk er moeten betaalbare woningen bij komen, maar dat kan blijkbaar ook niet vanwege die stikstofregels uit Europa.

Het is toch absurd dat we niet meer over onze eigen regels gaan.

Een vertrek uit de EU kan helaas wel eens noodzakelijk worden.
Dat lijkt me volstrekt onhaalbaar en in GB hebben we gezien hoe unaniem fantastisch dat is!
pi_214767310
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2024 12:19 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Het is niet of / of.
Het is en / en.

- er is een tekort aan opvang, er zijn minder plekken in de AZC's dan in 2015 of in 1998.
- er is een tekort aan betaalbare woonruimte
- er is momenteel een constante en relatief hoge instroom van mensen

Het één hoeft het ander niet uit te sluiten.

Wat dan je mening daarover is, is invulling.
pi_214767312
quote:
1s.gif Op woensdag 21 augustus 2024 12:21 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Faber een standbeeld? Ze heeft nog letterlijk niets voor elkaar gekregen.
Dit is een goed begin en ze is lekker op dreef!
Mja
pi_214767313
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2024 12:03 schreef rutger05 het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)les-zit-bomvolNieuws
[..]
Ik ben benieuwd of minister Faber hiermee wat kan bereiken.

Mooi stoer signaal naar de immer boze achterban. Het praktische nut zal marginaal zijn.
pi_214767318
Dit wordt weer een enorme shitshow waar ik eens even goed voor ga zitten.
pi_214767320
quote:
10s.gif Op woensdag 21 augustus 2024 12:22 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Mooi stoer signaal naar de immer boze achterban. Het praktische nut zal marginaal zijn.
Dit zegt inderdaad feitelijk nog niets.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')