https://www.rtl.nl/nieuws(...)bbeld-paar-jaar-tijdquote:Nieuwbouwhuizen worden steeds kleiner. Een gemiddelde Nederlandse woning was in 2023 ongeveer 15 tot 20 vierkante meter kleiner dan in voorgaande jaren. Een trendbreuk, kleiner wonen is onvermijdelijk om de woningnood op te lossen, zeggen deskundigen tegen RTL Z. "We waren in Nederland best wel verwend."
Dat blijkt uit analyse van woningbouwdata van het CBS door adviesbureau Buildsight op verzoek van RTL Z.
Trendbreuk
Nieuwe huurwoningen waren in 2023 gemiddeld 105 vierkante meter, bij nieuwe koopwoningen ging het om 184 vierkante meter. Dat is het kleinste oppervlakte in meer dan tien jaar, en een flinke daling ten opzichte van het jaar ervoor.
Ook werden er vorig jaar voor het eerst in lange tijd meer huurappartementen (28.015) dan koopwoningen (26.031) opgeleverd.
De Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM) ziet de krimp van de nieuwbouw ook. In 2020 had 21 procent van de te koop gezette nieuwbouwwoningen een oppervlakte kleiner dan 100 vierkante meter, in 2023 was dit verdubbeld naar 43 procent van alle nieuwbouw die op de markt kwam.
Volgens deskundigen is de krimp een reactie op de woningnood in Nederland. Doorgaan met royaal bouwen levert niet genoeg woningen op. Bovendien kunnen de mensen die een huis nodig hebben de grote nieuwe woningen niet meer betalen.
Bezuinigen op meters
"We hebben in Nederland lang vastgehouden aan de traditie van de eigen eengezinswoning, met tuintje voor en achter", zegt Michel van Eekert van Buildsight. "Maar grond is zo schaars, kavels worden steeds kleiner, en de bouwkosten zijn enorm gestegen door dure materialen en nieuwe techniek in de woning. Dan is kleiner bouwen de enige oplossing om het nog betaalbaar te houden."
Hoogleraar Woonbeleid Marja Elsinga (TU Delft) beaamt dat. De jarenlange trend dat woningen steeds groter worden, is ten einde gekomen.
"De prijzen van vastgoed zijn de afgelopen jaren harder gestegen dan de lonen, de enige manier waarop een nieuwbouwproject dan nog door kan gaan is door te bezuinigen op het aantal meters per woning. Dat gebeurt nu."
Er kan ook best wat vanaf, zegt Elsinga. Nederlanders wonen op gemiddeld 52 vierkante meter, terwijl het Europees gemiddelde 43 vierkante meter per persoon is.
Met een omvang van ruim 184 vierkante meter is een gemiddelde nieuwbouwwoning (koop) in Nederland nog steeds erg groot. Maar in grote steden ontstaat door de extreme vraag naar betaalbare koopwoningen nieuw segment van zogenaamde micro-appartementen. Dit zijn studio’s van 25 tot 35 vierkante meter, permanente woningen die een goedverdienende alleenstaande nog net zelfstandig kan kopen.
Groot aanbod micro-appartementen
Op Funda worden honderden micro-appartementen te koop aangeboden in nieuwbouwcomplexen in grote steden. Vaak plekken die goed bereikbaar zijn, zoals Corner Lofts nabij station Den Haag Hollands Spoor, of The Jay bij het Amstelstation in Amsterdam.
Sommige micro-appartementen zijn voorzien van speciaal meubilair om de schaarse ruimte optimaal te benutten, andere bieden gemeenschappelijke werkkamers of logeerkamers die bewoners alleen gebruiken als dat nodig is.
Marten Hofland kocht zijn micro-appartement van 27 vierkante meter een paar jaar geleden in de wijk Cruquiuseiland in Amsterdam. Dankzij slim ingebouwd meubilair, denk aan een hoogslaper en inbouwkasten, woont hij daar met veel plezier.
"Het is niet groot, maar ik heb wel iets voor mezelf en dat voelt goed. Bovendien ben ik in een drukke fase van m’n leven, ik zit niet veel thuis. Dit is dus prima."
Andere woningen in dit segment zijn voorzien van een opklapbed, dat na het opstaan tegen de wand omhoog kan worden gezet.
Generatiekloof woningmarkt
Volgens hoogleraar Elsinga ontstaat er een generatiekloof op de woningmarkt. "Ouderen vinden dit soort kleine woningen soms onmenselijk en zien dat als iets negatiefs. Maar een jonge starter heeft liever een opklapbed in zijn eigen woning, dan helemaal niets."
Volgens Elsinga bestaat 39 procent van de huishoudens uit één persoon en dat zal naar verwachting nog verder groeien. "Kleiner bouwen dus."
Keuken ter discussie
Elsinga heeft college heeft gegeven in Hong Kong en Shanghai. "In die steden delen mensen zelfs de verlichting, of een raam, dat gaat te ver en is een ondergrens."
"Er moet ook groot gebouwd worden voor de doorstroming", zegt Michel van Eekert van Buildsight. "Maar nu gebruiken te veel mensen te veel woonoppervlakte, ten koste van mensen die niets hebben. Als we door willen bouwen zullen er kleinere woningtypen op de markt moeten komen."
Iets meer dan 30 jaar geleden heeft mijn vader nog gewoon een 2 onder 1 kap kunnen kopen op 1 timmermans salaris. Dat zou hij nu nooit meer kunnen als hij starter was geweest. Fijn dat ik 15 jaar geleden al een huis had moeten kopen toen ik nog op de middelbare school zat. Probleem is echter nu ik aan het aantal jaar aan het werk ben in de STEM en geen enkele kant op kan.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 18:53 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat is al 30 jaar niet meer het geval, dus waarom is dat nu opeens een argument in een discussie over het feit dat mensen die al 15 jaar aan de zijlijn staan te klagen continue de boot missen?
Het is niks nieuws, is al 30 jaar het geval en gaat de aankomende 50 jaar behoudens enorme veranderingen op de woningmarkt niet veranderen.
Dus wat is logischer om te doen, te klagen dat het allemaal niet meer zoals vroeger is en zwelgen in zelfmedelijden en de vraag wiens schuld het is, of de realiteit accepteren en daarnaar plannen, wat je 15 jaar geleden mee had kunnen beginnen?
de overheid kan er wat aan doen , laten we hopen dat het gebeurt , ik gun jonge gezinnen ook een toekomst net als mijn kinderenquote:Op dinsdag 20 augustus 2024 18:53 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat is al 30 jaar niet meer het geval, dus waarom is dat nu opeens een argument in een discussie over het feit dat mensen die al 15 jaar aan de zijlijn staan te klagen continue de boot missen?
Het is niks nieuws, is al 30 jaar het geval en gaat de aankomende 50 jaar behoudens enorme veranderingen op de woningmarkt niet veranderen.
Dus wat is logischer om te doen, te klagen dat het allemaal niet meer zoals vroeger is en zwelgen in zelfmedelijden en de vraag wiens schuld het is, of de realiteit accepteren en daarnaar plannen, wat je 15 jaar geleden mee had kunnen beginnen?
frauduleus gedrag om een woning te kopen dat is van de gekke, de overheid moet een trapje voor henquote:Op dinsdag 20 augustus 2024 18:57 schreef Momo het volgende:
[..]
Iets meer dan 30 jaar geleden heeft mijn vader nog gewoon een 2 onder 1 kap kunnen kopen op 1 timmermans salaris. Dat zou hij nu nooit meer kunnen als hij starter was geweest. Fijn dat ik 15 jaar geleden al een huis had moeten kopen toen ik nog op de middelbare school zat. Probleem is echter nu ik aan het aantal jaar aan het werk ben in de STEM en geen enkele kant op kan.
juist .quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 19:17 schreef halfway het volgende:
Die "deskundige" moet gewoon zijn smoel houden.
gewoon bouwen op weiland grond , niet ieder parkje in de stinkstad volplempenquote:In 2020 werd van het totale Nederlandse grondgebied (41.543 km²) 54% gebruikt door de landbouw (2.236.317 hectare).
In 2019 bedroeg het aandeel van de landbouw in de economie van Nederland (het bruto binnenlands product of bbp) 1,4%; in 1995 was dat nog 2,8%.
Ik ben het zowaar met je eens. Die inbreiding hausse heeft het zo duur gemaakt. Het moet geen België worden maar wat wijken erbij lost een hoop op.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 19:20 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
juist .
de bouwkosten zijn niet extreem hoog , bouwgrond is duur gemaakt
grond kostte altijd 40.000 gulden voor een kaveltje , daar zet je dan prefabwoningen op
Nederland heeft 2 miljoen hectare weiland,
op 100.000 hectare weiland kun je 2.000.000 vrijstaande woningen krijt
[..]
gewoon bouwen op weiland grond , niet ieder parkje in de stinkstad volplempen
Maar dan is het toch fantastisch dat de woningen nu kleiner worden? Dat zou in principe betekenen dat het aanbod voor jan modaal groter wordt.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 17:47 schreef Fok-it het volgende:
[..]
"Met één modaal inkomen heb je 1,7 procent van het totale woningaanbod om uit te kiezen"
'extreem' veeleisend wel ja
je stemt Groen Links neem ik aanquote:Op dinsdag 20 augustus 2024 19:45 schreef Saboo het volgende:
[..]
Maar dan is het toch fantastisch dat de woningen nu kleiner worden? Dat zou in principe betekenen dat het aanbod voor jan modaal groter wordt.
En ja, dan heeft jan modaal misschien geen eensgezinswoning. Maar het zijn nieuwbouwwoningen. Die 33m2 waar ik mee begonnen ben waren extreem praktisch ingericht, en dat was dan nog van een sobere woningcorporatie. Als je nu van scratch af aan zou beginnen en een wat groter budget dan random-woningcorporatie zou het zelfs nog veel praktischer kunnen met bv. inbouwmeubels.
Iemand had het over creatieve hobby's.
Ik zat toendertijd op de kunstacademieDat was af en toe wel vloeken met een hond en een vriend ja (grote papieren en schildersdoeken legde ik op de vloer als werkoppervlak) , maar dat hebben we ook allemaal overleefd. Genoeg klasgenoten ook die het met een studentenkamer moesten doen ook, dus dat was nog eens veel lastiger
.
Niet per se. Ik ben dan ook geen kunstenaar geworden (en heb de opleiding niet af gemaakt)quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 20:16 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
je stemt Groen Links neem ik aan
Nou, gebaseerd op wat je hier voorbij ziet komen is 'vroeger was alles beter' roepen de té bewandelen weg. En dan ga je vragen wat er aan spaargeld is, en dan is het 'ik kan niet sparen want ik huur duur'. Nou, als je niet kunt sparen, én je moet eigen geld mee brengen om een huis te kunnen kopen, wat maakt het dan nog uit of er 1.7% of 17% of 77% van de huizen qua hypotheek bereikbaar zijn? Als je de k.k. niet kunt aftikken kun je toch geen enkel huis kopen.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 18:53 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Past in de trend dat iedereen alles nu wil hebben, al dan niet onder de invloed van social media.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 20:48 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nou, gebaseerd op wat je hier voorbij ziet komen is 'vroeger was alles beter' roepen de té bewandelen weg. En dan ga je vragen wat er aan spaargeld is, en dan is het 'ik kan niet sparen want ik huur duur'. Nou, als je niet kunt sparen, én je moet eigen geld mee brengen om een huis te kunnen kopen, wat maakt het dan nog uit of er 1.7% of 17% of 77% van de huizen qua hypotheek bereikbaar zijn? Als je de k.k. niet kunt aftikken kun je toch geen enkel huis kopen.
Die cirkelredenering ga je niet uit komen.
Naja, mijn punt is meer dat je érgens concessies zult moeten doen. Érgens gaat het pijn doen, maar als bij voorbaat alles al geen zin en geen nut heeft en de moeite niet waard, ja, dan kun je natuurlijk alles afserveren en dan blijf je hangen in 'het is kut en dat is hun schuld en zelf heb ik nergens invloed op'. Je kunt niet én roepen dat je een huis wil kopen én geen geld sparen want 'heeft geen zin'.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 20:53 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Past in de trend dat iedereen alles nu wil hebben, al dan niet onder de invloed van social media.
Ook dat past naadloos in de tendens van tegenwoordig, wel het zoet niet het zuur.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 20:55 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Naja, mijn punt is meer dat je érgens concessies zult moeten doen. Érgens gaat het pijn doen, maar als bij voorbaat alles al geen zin en geen nut heeft en de moeite niet waard, ja, dan kun je natuurlijk alles afserveren en dan blijf je hangen in 'het is kut en dat is hun schuld en zelf heb ik nergens invloed op'. Je kunt niet én roepen dat je een huis wil kopen én geen geld sparen want 'heeft geen zin'.
En wat ik hier zie is dat een man van middelbare leeftijd niet in wil zien dat in 20 jaar de tijd de woningmarkt (huur en koop) wel degelijk is veranderd en die aan jongvolwassenen steeds meent te moeten verkondigen dat hij het wel voor elkaar heeft.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 20:48 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nou, gebaseerd op wat je hier voorbij ziet komen is 'vroeger was alles beter' roepen de té bewandelen weg. En dan ga je vragen wat er aan spaargeld is, en dan is het 'ik kan niet sparen want ik huur duur'. Nou, als je niet kunt sparen, én je moet eigen geld mee brengen om een huis te kunnen kopen, wat maakt het dan nog uit of er 1.7% of 17% of 77% van de huizen qua hypotheek bereikbaar zijn? Als je de k.k. niet kunt aftikken kun je toch geen enkel huis kopen.
Dat is leuk wat jij ziet. Ik zie ook vanalles maar, hey, dan lekker tegen elkaar blijven vertellen dat het supermoeilijk is en heel stom van alles en iedereen en je zelf 0,0 hoeft te doen anders dan klagen, en dan zal het allemaal goedkomen.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 21:24 schreef Adames het volgende:
[..]
En wat ik hier zie is dat een man van middelbare leeftijd niet in wil zien dat in 20 jaar de tijd de woningmarkt (huur en koop) wel degelijk is veranderd en die aan jongvolwassenen steeds meent te moeten verkondigen dat hij het wel voor elkaar heeft.
Dat is geen cirkerredenering, maar wel een langspeelplaat.
Ja dat is die andere opmerking. Het wisselt een beetje af.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 21:29 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat is leuk wat jij ziet. Ik zie ook vanalles maar, hey, dan lekker tegen elkaar blijven vertellen dat het supermoeilijk is en heel stom van alles en iedereen en je zelf 0,0 hoeft te doen anders dan klagen, en dan zal het allemaal goedkomen.
Joh, weet je nog dat we 10 jaar geleden de discussie in de woningmarkt topics voerden waarbij mensen niet hoefden te sparen “want over een jaar kan ik een huis voor de helft van de prijs kopen”, nu is het argument “ik kan er toch niet tegenop sparen”.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 21:29 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat is leuk wat jij ziet. Ik zie ook vanalles maar, hey, dan lekker tegen elkaar blijven vertellen dat het supermoeilijk is en heel stom van alles en iedereen en je zelf 0,0 hoeft te doen anders dan klagen, en dan zal het allemaal goedkomen.
Het maakt niet wat je ouders konden, of je grootouders, of wie dan ook. Zij moesten 10 moeite doen en jij 110. Dan kun je klagen dat dat niet eerlijk is of kijken wat je moet doen om het toch voor elkaar te krijgen, ongeacht hoeveel makkelijker anderen het 'vroeger' hadden.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 21:32 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Joh, weet je nog dat we 10 jaar geleden de discussie in de woningmarkt topics voerden waarbij mensen niet hoefden te sparen “want over een jaar kan ik een huis voor de helft van de prijs kopen”, nu is het argument “ik kan er toch niet voor sparen”.
Wat dat betreft is de markt wel veranderd ja, vooral de mensen aan de zijlijn en hun motivatie.
Maar we hebben vaak een VVD-regering gehad die ons leven veel duurder heeft gemaakt zowel in plaats van goedkoop en betaalbaarder. Alles is hoe dan ook kapot gemaakt door de regeringen onder leiding van oud-premier Rutte. Maar je kan ook bedenken hoeveel mensen op wachtlijst staan voor een woning te hebben, zowel een groot woningentekort en zeker heeft milieuwetgevingen en stikstof problematiek voor veel problemen gezorgd. Daarom konden veel jongeren de huur niet meer betalen omdat ze ook meer kosten hebben gemaakt voor hun studie of nieuw bedrijf te beginnen. Dus hoge heren denken alleen maar aan zichzelf te verrijken met behulp van hoge salarissen en hoge bonussen, je spreekt het goed, dus directeuren van woningcorporatie en bouwbedrijven.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 19:07 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
frauduleus gedrag om een woning te kopen dat is van de gekke, de overheid moet een trapje voor hen
regelen , zodat jonge mensen een gezin kunnen starten
Heel snel weer gaan bouwen en geen duivehokjes
En weer denken in groeikernen en niet in krimpregio's , de VVD is de oorzaak van de ontstane situatie en verantwoordelijk voor het slopen van 800 bejaardenhuizen
gniffelen omdat het andere jongeren niet meer lukt en jij geluk hebt gehad is niet sympathiek, mijn kinderen doen dat niet
klopt, als regeling van vroeger terug komt , dan dondert dat niet, dan geeft de overheid je die noodzakelijke zet ,quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 20:48 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Een groot deel van de weilanden is zo'n slappe grond dat alles verzakt op het moment dat je daar iets wil bouwen. Dus voordat de grond geschikt is gemaakt om op te kunnen bouwen is vaak al tienduizenden euro's uitgegeven. Daar komt dan de agrarische waarde, de kosten van het maken van plannen , de kosten voor de aanleg van riolering en wegen en ga zo maar verder nog bij. Conclusie is vaak dat er miljoenen van de overheid bij moeten (Google maar eens hoe veel subsidies er zijn) anders wordt er helemaal niets gebouwd. Als jij lagere huizenprijzen wil, worden de huizen kleiner en/of moet er meer belastinggeld bij.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 19:20 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
juist .
de bouwkosten zijn niet extreem hoog , bouwgrond is duur gemaakt
grond kostte altijd 40.000 gulden voor een kaveltje , daar zet je dan prefabwoningen op
Nederland heeft 2 miljoen hectare weiland,
op 100.000 hectare weiland kun je 2.000.000 vrijstaande woningen krijt
[..]
gewoon bouwen op weiland grond , niet ieder parkje in de stinkstad volplempen
nooit van heipalen gehoord??quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 22:04 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Een groot deel van de weilanden is zo'n slappe grond dat alles verzakt op het moment dat je daar iets wil bouwen. Dus voordat de grond geschikt is gemaakt om op te kunnen bouwen is vaak al tienduizenden euro's uitgegeven. Daar komt dan de agrarische waarde, de kosten van het maken van plannen , de kosten voor de aanleg van riolering en wegen en ga zo maar verder nog bij. Conclusie is vaak dat er miljoenen van de overheid bij moeten (Google maar eens hoe veel subsidies er zijn) anders wordt er helemaal niets gebouwd. Als jij lagere huizenprijzen wil, worden de huizen kleiner en/of moet er meer belastinggeld bij.
quote:Hoe diep zandlaag?
De diepte van de zandlaag kan variëren van enkele meters tot tientallen meters.
In Nederland ligt de zandlaag op veel plaatsen op een diepte van ongeveer 10 tot 20 meter onder het maaiveld. In sommige delen van het land kan de zandlaag echter ondieper of dieper liggen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |