lensplug open dan maakt ie best water , en met wat storm gaat de rest vanzelfquote:Op donderdag 22 augustus 2024 10:50 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
En hoe krijg je daar een schip mee onder?
Dat is wat anders dan kranen open draaien.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 10:56 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
lensplug open dan maakt ie best water , en met wat storm gaat de rest vanzelf
ze hadden de avond ervoor een feestje op de boot,quote:Op donderdag 22 augustus 2024 10:58 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Dat is wat anders dan kranen open draaien.
Zeker nooit aan het zeilen geweest?quote:Op donderdag 22 augustus 2024 11:02 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ze hadden de avond ervoor een feestje op de boot,
echt een heel raar verhaal
Toen was je dus nog Jan_Bovenwater.quote:Op woensdag 21 augustus 2024 20:57 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Prachtig jacht, heb lang lang geleden als private chef op zulke schepen gewerkt.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik had in dit geval wel verwacht dat iedereen binnen in de boot zou zijn die ze nog niet hadden gevonden.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 09:34 schreef Frutsel het volgende:
6e persoon ook gevonden.
Tragisch maar voor de familie uiteindelijk ook een opluchting en kunnen ze het waardig afsluiten.
Lijkt me zwaar suf als er van je dierbare nooit iets wordt teruggevonden.
Nou ja, kranen lange tijd open -> watermaker oververhit -> smelt vervolgens door de romp heenquote:Op donderdag 22 augustus 2024 10:58 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Dat is wat anders dan kranen open draaien.
surequote:Op donderdag 22 augustus 2024 11:31 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Nou ja, kranen lange tijd open -> watermaker oververhit -> smelt vervolgens door de romp heen
Klinkt best plausibel
als ze de kraan / plug maar dichtgedraaid hebben en er geen slaapmiddel in de drankjes zal worden gevondenquote:Op donderdag 22 augustus 2024 11:31 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Nou ja, kranen lange tijd open -> watermaker oververhit -> smelt vervolgens door de romp heen
Klinkt best plausibel
quote:Kapitein gezonken jacht Bayesian redde zichzelf nog vóór andere gasten, en maakte mogelijk meer cruciale fouten
Maarten van Aalderen
ROME - Het Italiaanse openbaar ministerie dat probeert de oorzaken van het maandagochtend gezonken zeiljacht Bayesian bij de kust van Sicilië te achterhalen, is begonnen met onderzoek naar schipbreuk door nalatigheid.
Er wordt vooral gelet op de onjuiste inschatting van het risico dat de boot liep
De 51-jarige kapitein James Cutfield uit Nieuw-Zeeland zou diverse fouten hebben gemaakt. Hij is ruim twee uur lang verhoord.
ij heeft een grote reputatie, zou zeer veel ervaring hebben, werkt al dertig jaar in de sector en is al acht jaar kapitein van luxejachten.
En het luxejacht werd als een 'technisch juweel op zee' beschouwd. Maar toch ging er veel fout.
Fout op fout
Cutfield heeft steeds beweerd dat de storm die fatale maandagochtend om vijf uur zeer plotseling opstak en dat ze de heftigheid niet hadden voorzien.
Giovanni Costantino, oprichter en bedrijfsleider van The Italian Sea Group, producent van superjachten, stelt echter tegenover de Italiaanse krant Corriere Della Sera dat de storm wel degelijk te voorspellen was.
De bemanning zou volgens hem fout op fout hebben gestapeld.
.
quote:Zo lag het zeiljacht voor anker, wat in zulke omstandigheden moet worden vermeden.
De mensen aan boord hadden niet in de cabines moeten slapen.
Het zeiljacht kon volgens Costantino alleen zinken doordat de luiken van het zeiljacht open waren, zodat het water naar binnen kwam.
Er zou zelfs een luik op het bovendek open zijn geweest.
De deuren en luiken hadden allemaal moeten worden gesloten, terwijl dat volgens Costantino werd nagelaten en er zou zelfs die avond een feestje aan boord zijn georganiseerd.
Kapitein redde zichzelf, Er zijn ook andere vragen.
Zo heeft de kapitein zichzelf en op één na alle andere bemanningsleden gered, terwijl zes van de twaalf gasten niet zijn gered.
Waarom heeft hij niet aan hen gedacht?
Huh dacht dat iedereen was gevonden?quote:Op donderdag 22 augustus 2024 11:49 schreef michaelmoore het volgende:
De 18 jarige dochter is nog steeds niet gevonden in het jacht
jij moet niet denken , dan denken verstandige mensen dat het waar isquote:Op donderdag 22 augustus 2024 13:07 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Wel erg toevallig. Maar wie heeft er voordeel bij het overlijden van hun beiden?
Looproute, schijnbaar van zijn Strava: https://www.standard.co.uk/news/world/stephen-chamberlain-son-mike-lynch-autonomy-us-fraud-trial-run-strava-bayasian-yacht-b1177509.html
Langs de Great Ouse rivier gelopen en bij het oversteken van die weg aangereden denk ik.
quote:Op donderdag 22 augustus 2024 13:10 schreef Ama het volgende:
[..]
Huh dacht dat iedereen was gevonden?
die zal wel ergens drijven , of ze wilde niet gaan slapen nog en is geholpenquote:update
Duikers van de Italiaanse kustwacht hebben de lichamen van vijf vermisten gevonden in het luxueuze zeiljacht Bayesian dat maandagochtend gezonken is voor de kust van Sicilië. Hun lichamen zijn intussen geborgen. Hannah, de 18-jarige dochter van de Britse miljardair Mike Lynch (59), blijft als enige vermist.
2 uur geleden
quote:Italiaanse duikers hebben de lichamen van vijf vermisten gevonden in het luxueuze zeiljacht Bayesian dat maandagochtend gezonken is voor de kust van Sicilië.
Het gaat onder meer om het lichaam van techondernemer Mike Lynch, die de Bill Gates of Steve Jobs van Groot-Brittannië wordt genoemd.
Ook het lichaam van zijn 18-jarige dochter Hannah werd boven water gehaald.
Er wordt nog één persoon vermist.
Ah thanks, duidelijk.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 13:24 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
[..]
die zal wel ergens drijven , of ze wilde niet gaan slapen nog en is geholpen
ze is wel gevondenquote:
Ja ik dacht 18 uur geleden al te lezen dat ze met haar vader was gevonden.quote:
Die vrouw lag op het dek te slapen, de vrouw van Lynch lag schijnbaar nog niet te slapen. Hijzelf wel, zijn dochter wel, Jonathan Bloomer en zijn vrouw wel, Chris Morvillo en zijn vrouw wel. En chef Recaldo Thomas is ook omgekomen.quote:The body of British tech entrepreneur Mike Lynch has been recovered from the wreck of a yacht that sank off the coast of Sicily early on Monday, but searches are continuing for his missing daughter.
Six bodies have now been brought to shore after the sinking of the luxury yacht Bayesian, which foundered during a freak storm off the fishing village of Porticello, east of Palermo.
The one person who is still missing is Mr Lynch’s 18-year-old daughter, Hannah.
Of the 22 passengers and crew on board, 15 people survived the sinking, including a one-year-old child and Mr Lynch’s wife Angel Bacares.
Yacht crew 'would have had no warning about storm'
The key questions for Bayesian sinking investigators
'UK's greatest tech entrepreneur' - tributes paid to Mike Lynch
Technology tycoon Mike Lynch, his daughter Hannah, Morgan Stanley International bank chairman Jonathan Bloomer, his wife Judy Bloomer, Clifford Chance lawyer Chris Morvillo, his wife Neda Morvillo and the boat's chef Recaldo Thomas were lost when the Bayesian sank.
The bodies of all those missing have now been brought to shore with the exception of the final missing person, said by a source close to the family to be Hannah Lynch.
waarom ligt zo een boot op zee voor anker als er een storm aankomt , dat is gestoord, die boot had naar de andeere kant van het eiland moeten varenquote:Op donderdag 22 augustus 2024 22:50 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Ook vreemd dat die ene vrouw met haar baby op het dek lag te slapen. Op (hele vage) CCTV beelden van vlak voor het zinken, is er onweer te zien. Waarom laat de crew een vrouw met baby op het dek slapen tijdens onweer?
Zijn er nog meer schepen beschadigd in dat gebied tijdens die storm eigenlijk?
https://www.bbc.co.uk/news/articles/c3w65egn42no
[..]
Die vrouw lag op het dek te slapen, de vrouw van Lynch lag schijnbaar nog niet te slapen. Hijzelf wel, zijn dochter wel, Jonathan Bloomer en zijn vrouw wel, Chris Morvillo en zijn vrouw wel. En chef Recaldo Thomas is ook omgekomen.
Van de 13 crew is er maar 1 overleden. Daar zullen er toch ook al wel een paar van aan het slapen zijn geweest lijkt me, voor de vroege ochtendshift. En die zullen ook echt wel het weer in de gaten gehouden hebben. Hoe vaak komen nachtelijke windhozen voor eigenlijk, en is zo'n groot schip daar echt niet tegen bestand? Heb wel eens een windhoos bij Scheveningen gezien, terwijl er ook zeilboten in de buurt waren, en ook wel eens foto's en videos gezien, en maar eigenlijk nooit dat een boot binnen no time zonk door een windhoos, en zeker niet zo'n groot schip.
Kijk, een expert. Een stuurman aan walquote:Op vrijdag 23 augustus 2024 06:42 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
waarom ligt zo een boot op zee voor anker als er een storm aankomt , dat is gestoord, die boot had naar de andeere kant van het eiland moeten varen
Orca's doen niet zoveel tegen dit soort schepen, ze vallen juist relatief modale zeilboten aan. Weinig met "the rich" van doen.quote:
Dat is nog best een hoge kans als je dagelijks 4 maal met je hond gaat wandelen zou je elke 3 jaar aangereden moeten worden.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 10:08 schreef June. het volgende:
[..]
Volgens CDC is de kans dat je wordt aangereden door een auto: 1 op 4.292 (let op, dan ben je dus niet dood, dus die kans zal nog kleiner zijn).
de gasten waren allemaal diep in slaap met de storm , de bemanning nietquote:
quote:Slachtoffers probeerden te ontsnappen uit ondergelopen kajuiten
Laatste 16 minuten op gezonken zeiljacht Sicilië gereconstrueerd: opvarenden vochten voor hun leven
author avatar
Maarten van Aalderen
2 min geledenin Binnenland
ROME - Dankzij het AIS-volgsysteem kan er een reconstructie worden gemaakt van de laatste zestien minuten van de nachtmerrie die de passagiers van de gezonken zeiljacht Bayesian bij Palermo tussen zondagnacht en maandagochtendvroeg hebben doorstaan.
De Italiaanse krant Corriere della Sera geeft aan de hand van dit AIS-volgsysteem een reconstructie van wat er dat laatste ruime kwartier is gebeurd.
quote:Het kritieke tijdstip kwam op zondagnacht om 3.50 uur.
De storm was krachtig, de wind stak hevig op en de Bayesian begon gevaarlijk te zwaaien.
Het AIS-volgsysteem toont een gebied dat grafisch lijkt op een krabbel van een kind op een stuk papier.
Het is echter het zeiljacht dat heen en weer beweegt, soms zijwaarts, dan weer vooruit en dan weer terug.
Nog geen tien minuten later, om 3.59, heeft het anker de Bayesian losgelaten.
Fouten van de kapitein
De krabbels op het papier tonen dat het jacht als een hond aan een ketting was, vastgebonden aan het anker en niet in staat om voor het gevaar weg te rennen.
Giovanni Costantino, oprichter en bedrijfsleider van The italian sea group, producent van superjachten, had al eerder tegen de Corriere della sera verklaard dat het aan de ketting leggen van de jacht één van de verscheidene fouten van de 51-jarige kapitein James Cutfield is geweest.
In zulke omstandigheden moet het zeiljacht juist niet aan de anker liggen.
Zou de uitgang geblokkeerd zijn geweest ??quote:Om 3.59 uur maakt de zeiljacht door de stevige wind een grote bocht.
Om 4.00 uur stipt is er een black-out.
Het zeewater komt in de Bayesian terecht.
Er komt nu zoveel water naar binnen dat het onbestuurbaar is geworden.
Het dure jacht is overgeleverd aan de storm en de black-out, een teken dat het water het generatorgebied en de machinekamer heeft bereikt.
Om 4.05 uur begint de Bayesian te zinken. Vanaf hier tot het einde zijn er nog zes minuten.
Om 4.03 uur is er nog een kleine wijziging in de route, om 4.05 verdwijnt het jacht, na in totaal 358 meter te zijn afgedreven.
Een minuut later slaat de EPIRB van het jacht alarm.
De EPIRB (Emergency Position Indicating Radio Beacon) is een noodradiobaken dat alleen mag worden gebruikt als andere communicatiemiddelen niet meer mogelijk zijn.
Als een schip zinkt komt deze met een alarmmelding.
Het alarm komt aan bij het satellietstation Cospas Sarsas in de Zuid-Italiaanse stad Bari, dat door de kustwacht wordt beheerd.
quote:Zes gasten die lange tijd werden vermist en gezocht, werden, zo blijkt uit de reconstructie, verrast door het water in hun kajuiten.
Ze probeerden zichzelf te redden door wanhopig naar lucht te zoeken terwijl alles overstroomde.
Toen ze later zijn gevonden waren ze niet op de plek van de kajuiten waar ze sliepen.
Daarom denken onderzoekers dat ze zich, toen het water binnendrong, probeerden te verplaatsen, in een vreselijke doodstrijd tevergeefs op zoek naar veiligheid.
#46quote:Op vrijdag 23 augustus 2024 21:30 schreef ZarB het volgende:
https://www.hln.be/buiten(...)ere-gasten~a657946a/
Dus de big boss zinkt met zijn schip en zijn compagnon wordt (blijkbaar 2 dagen eerder) doodgereden. Jaja... hier komt nog wel een deel 2 van.
Het hele stel involved was op de boot en zijn doodquote:Op vrijdag 23 augustus 2024 21:30 schreef ZarB het volgende:
https://www.hln.be/buiten(...)ere-gasten~a657946a/
Dus de big boss zinkt met zijn schip en zijn compagnon wordt (blijkbaar 2 dagen eerder) doodgereden. Jaja... hier komt nog wel een deel 2 van.
quote:Mike Lynch en zijn dochter. Lynch was de oprichter van techbedrijven als Autonomy. Hij verkocht dat softwarebedrijf in 2011 voor 11 miljard dollar (destijds bijna 10 miljard euro) aan computergigant HP.
Aan boord waren ook Jonathan Bloomer, voorzitter van de bank Morgan Stanley International, en advocaat Chris Morvillo.
https://www.telegraaf.nl/(...)eiljacht-bij-siciliequote:Op vrijdag 23 augustus 2024 22:00 schreef ZarB het volgende:
Ohh oeps niet terug gelezen. Maar ben dus geen complotwappie
quote:Justitie onderzoekt doodslag bij zinken van zeiljacht bij Sicilië
quote:Aangepast: 7 min geleden8 min geledenin Buitenland
TERMINI IMERESE - Justitie in Italië heeft rond het zinken van het zeiljacht voor de Siciliaanse kust een onderzoek ingesteld naar doodslag.
Het onderzoek richt zich vooralsnog niet op een specifiek persoon, zei aanklager Ambrogio Cartosio op een persconferentie.
Zeven mensen zijn om het leven gekomen toen het 56 meter lange zeilschip de Bayesian zonk.
quote:Naast de zeven doden waren er nog vijftien anderen aan boord van het schip.
Zij wisten tijdig buiten te komen en konden worden gered.
Het gaat onder meer om alle bemanningsleden, op een kok na.
De overige zes doden waren passagiers, onder wie de eigenaar van het schip, zakenman Mike Lynch, en zijn 18-jarige dochter Hannah.
De kapitein, de rest van de bemanning noch de passagiers kunnen er juridisch van weerhouden worden om Italië te verlaten, maar ze worden wel geacht mee te werken aan het onderzoek.
Een van de bemanningsleden was een Nederlander. Hij heeft het ongeluk overleefd.
Dat roept veel vragen op.quote:Op vrijdag 23 augustus 2024 13:19 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
de gasten waren allemaal diep in slaap met de storm , de bemanning niet
https://www.nu.nl/buitenl(...)cht-bij-sicilie.html
https://www.telegraaf.nl/(...)en-zeiljacht-sicilie
[..]
[..]
[..]
Zou de uitgang geblokkeerd zijn geweest ??
[..]
vrouwen hebben altijd een voorgevoel ,kunnen niet slapen en drinken geen alcohol en baby gaat huilen als het angst voeltquote:Op zaterdag 24 augustus 2024 13:21 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Dat roept veel vragen op.
Waarom sliep een vrouw, met haar baby notabene, in die storm op het dek?
.quote:Dan nog lijkt het me dat een kapitein eerst de gasten uit hun kajuiten haalt/laat halen
Zijn die gasten niet al veel eerder wakker geworden als de boot zo heen en weer ging?
quote:PALERMO - De kapitein van het luxe zeiljacht dat vorige week voor de kust van Sicilië zonk, heeft geweigerd om antwoord te geven op vragen van aanklagers in het onderzoek naar zijn rol bij de ondergang van het schip.
De Nieuw-Zeelandse James Cutfield beriep zich op zijn zwijgrecht.
quote:Bij het zinken van de boot kwamen zeven mensen om het leven, maar de kapitein was een van de vijftien mensen die konden worden gered.
De aanklagers onderzoeken nu of Cutfield zich door nalatigheid schuldig heeft gemaakt aan doodslag en schipbreuk, maar er zijn nog geen aanklachten.
Maar waarom konden ze hun cabine dan niet uit? Op schepen zit alles eigenlijk wel vast, zodat het niet door de cabine slingert als het schip heen en weer gaat. En als ze nog tijd hadden, want zuurstof, hoe konden ze dan met zijn vieren nog steeds niet de deur openkrijgen? Of misschien per tweetal, denk dat de koppels aparte cabines hadden. Het verhaal wordt er zo niet minder verdacht op moet ik zeggen.quote:Vier opvarenden van het onlangs bij Sicilië gezonken zeilschip zijn niet verdronken, maar gestikt. Ze zaten vast in een cabine waar de zuurstof langzaam opraakte, blijkt uit onderzoek.
De vier gestikte personen zijn bankier Jonathan Bloomer, zijn vrouw Judy Bloomer, advocaat Chris Morvillo en zijn vrouw Neda Morvillo. Dat meldt onder meer BBC News op basis van het Italiaanse persbureau ANSA. Daarnaast zijn nog drie opvarenden om het leven gekomen.
Autopsie heeft uitgewezen dat het viertal geen water in de longen had. Dat zou erop wijzen dat ze niet verdronken zijn. Onderzoekers denken dat de zuurstoftoevoer in de cabine langzaam stopte, waardoor de slachtoffers stikten.
Ze konden er niet uit door de druk van het water? Dan kun je een deur niet openen.quote:Op donderdag 5 september 2024 19:59 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
En nog een opmerkelijk feit: De 4 totnutoe onderzochte lichamen zijn niet verdronken maar gestikt.
https://www.nu.nl/buitenland/6327135/vier-opvarenden-van-gezonken-zeiljacht-zijn-niet-verdronken-maar-gestikt.html
[..]
Maar waarom konden ze hun cabine dan niet uit? Op schepen zit alles eigenlijk wel vast, zodat het niet door de cabine slingert als het schip heen en weer gaat. En als ze nog tijd hadden, want zuurstof, hoe konden ze dan met zijn vieren nog steeds niet de deur openkrijgen? Of misschien per tweetal, denk dat de koppels aparte cabines hadden. Het verhaal wordt er zo niet minder verdacht op moet ik zeggen.
Ik heb geen idee hoe het er op een schip uitziet, maar als die deur naar binnen opengaat dan gaat dit niet op.quote:Op donderdag 5 september 2024 20:02 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ze konden er niet uit door de druk van het water? Dan kun je een deur niet openen.
Ik ben ook maar aan het gissen. Ben benieuwd of er nog wat uit de onderzoeken gaat komen.quote:Op donderdag 5 september 2024 20:06 schreef Zorro het volgende:
[..]
Ik heb geen idee hoe het er op een schip uitziet, maar als die deur naar binnen opengaat dan gaat dit niet op.
Maar zodra die boot kapseist kom je in actie lijkt me, en dan is er nog niet heel veel water binnen. Het duurde volgens eerdere bronnen zeker 5 minuten voordat hij zonk. Het schip kapseisde, personeel viel in het water, maar kon weer terug op de boot komen. En niemand gaat de gasten checken?quote:Op donderdag 5 september 2024 20:02 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ze konden er niet uit door de druk van het water? Dan kun je een deur niet openen.
Wellicht waren die na het kapseizen niet meer te bereiken..quote:Op donderdag 5 september 2024 20:36 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Maar zodra die boot kapseist kom je in actie lijkt me, en dan is er nog niet heel veel water binnen. Het duurde volgens eerdere bronnen zeker 5 minuten voordat hij zonk. Het schip kapseisde, personeel viel in het water, maar kon weer terug op de boot komen. En niemand gaat de gasten checken?
Ik weet niet hoelang ze nog in leven zijn gebleven, maar wat gruwelijk om eerst nog een tijd in doodsangst te verkeren op zo'n 60 meter diepte voordat ze gestorven zijn. Waarschijnlijk hadden ze zelf niet het besef dat ze zo diep onder water waren en bleven ze hopen op redding.quote:Op donderdag 5 september 2024 19:59 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
En nog een opmerkelijk feit: De 4 totnutoe onderzochte lichamen zijn niet verdronken maar gestikt.
https://www.nu.nl/buitenland/6327135/vier-opvarenden-van-gezonken-zeiljacht-zijn-niet-verdronken-maar-gestikt.html
[..]
Maar waarom konden ze hun cabine dan niet uit? Op schepen zit alles eigenlijk wel vast, zodat het niet door de cabine slingert als het schip heen en weer gaat. En als ze nog tijd hadden, want zuurstof, hoe konden ze dan met zijn vieren nog steeds niet de deur openkrijgen? Of misschien per tweetal, denk dat de koppels aparte cabines hadden. Het verhaal wordt er zo niet minder verdacht op moet ik zeggen.
Dit. Ik ben wel eens ruw gewekt door een brandalarm en dan moet je echt eerst even oriënteren. En ik heb ook wel eens filmpjes gezien van een schip dat op zijn kant lag. Zelfs met een hellingshoek die nog niet zo groot is, is het heel lastig om eruit te komen. Als de vloer ineens niet meer onder je zit maar boven je, kan het zomaar zijn dat je niet meer richting de deur kan komen. Ik heb ook wel eens een reconstructie gezien van mensen in de Estonia, die mensen waren nog wakker maar doordat het schip overhelde kwamen ze er niet meer uit.quote:Op donderdag 5 september 2024 20:49 schreef Hyperdude het volgende:
-Boot ligt op zijkant.
-Kans groot dat licht uit is door kortsluiting.
-Meeste passagiers kennen die boot waarschijnlijk niet goed, waar moet je naartoe en wat is boven en onder?
En je wordt ineens wakker en moet direct in actie komen. Not easy.
De eigenaar en zijn dochter zouden die boot niet goed kennen?quote:Op donderdag 5 september 2024 20:49 schreef Hyperdude het volgende:
-Boot ligt op zijkant.
-Kans groot dat licht uit is door kortsluiting.
-Meeste passagiers kennen die boot waarschijnlijk niet goed, waar moet je naartoe en wat is boven en onder?
En je wordt ineens wakker en moet direct in actie komen. Not easy.
Ongelukken...quote:Op vrijdag 6 september 2024 00:04 schreef ZarB het volgende:
Deze man was een grote boef en hij en zijn compagnon speelden een stupid game en wonnen een stupid prize. Nof steeds mensen die denken dat dit een ongeluk is?
Dit verhaal is nog lang niet afgelopenquote:Op vrijdag 6 september 2024 00:04 schreef ZarB het volgende:
Deze man was een grote boef en hij en zijn compagnon speelden een stupid game en wonnen een stupid prize. Nof steeds mensen die denken dat dit een ongeluk is?
quote:Voor Sicilië gezonken luxejacht extra streng bewaakt om 'uiterst gevoelige inhoud' van waterdichte kluizen
Febe De Brabanter
Aangepast: 11 min geleden16 min geledenin Buitenland
Het luxejacht dat in augustus zonk voor de kust van Sicilië, waarbij acht mensen omkwamen, onder wie 'de Britse Bill Gates' Mike Lynch, staat onder verhoogde beveiliging.
De duikers die het wrak onderzoeken hebben voor extra bewaking gevraagd omdat ze vrezen dat er in de waterdichte kluizen geheime en gevoelige informatie kan zitten.
Dat meldt de Amerikaanse nieuwszender CNN.
quote:Aanvankelijk vreesde de lokale politie dat dieven het wrak zouden proberen te bereiken om dure juwelen en andere waardevolle voorwerpen aan boord van het jacht te vinden, volgens duikers van de brandweer die met CNN spraken.
Nu zijn ze bezorgd dat het wrak, dat naar verwachting in de komende weken naar boven zal worden gehaald als onderdeel van het onderzoek, ook interessant kan zijn voor buitenlandse regeringen, waaronder Rusland en China.
Harde schijven
Het gezonken schip, dat zo'n 50 meter diep op de zeebodem ligt, zou onder meer waterdichte kluizen hebben met daarin twee versleutelde harde schijven.
Volgens vier bronnen die betrokken zijn bij het onderzoek en de bergingsoperatie, zouden de harde schijven geheime en gevoelige informatie bevatten.
Het zou gaan om onder meer wachtwoorden en andere gevoelige gegevens die in verband staan met een aantal westerse inlichtingendiensten, aldus CNN.
Lees meerquote:De duikers hebben gevraagd om het jacht extra te bewaken, zowel boven water als onder water.
En dat zal ook gebeuren, zo klinkt het bij de Siciliaanse civiele bescherming. ,,
Er is een formeel verzoek geaccepteerd en uitgevoerd voor extra beveiliging van het wrak totdat het kan worden bovengehaald", bevestigt Francesco Venuto van de Siciliaanse civiele bescherming aan CNN.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |