abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214743523
Ik ben tegenwoordig ondernemer met de kringloopzaak en personeel. Ik heb er geen enkele problemen mee als twee personeelsleden een relatie krijgen. (Zat gebeurd) Ik ontmoet echter wel eens collega ondernemers die er de grootste moeite mee schijnen te hebben en sommigen die het zelfs contractueel of in het reglement vast laten leggen dat dat ongewenst is. (iets waarvan ik me de juridische houdbaarheid trouwens niet voor kan stellen.) Ik bemoei me trouwens helemaal niet met het privéleven van mijn medewerkers, alleen en uitsluitend als het negatieve invloed heeft op het werk maar dat spreekt voor zich.
Hoe staan jullie hier in?
pi_214743564
Je mag het niet verbieden, maar volgens mij wel regels opstellen om belangenverstrengeling tegen te gaan. Meldplicht of iets dergelijks.
  zondag 18 augustus 2024 @ 11:43:19 #3
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_214743565
Het is makkelijk om iemand tegen het lijf te lopen op de werkvloer, maar het levert voor de werkgever minstens 2 problemen op :
• Tijdens de relatie : zijn ze nog wel met hun werk bezig, of meer met elkaar ?
• Als de relatie eindigt : zijn ze nog wel in staat fatsoenlijk met elkaar om te gaan ?

Een ander probleem is als de relatie tussen 2 mensen die op hele verschillende niveau's in de hierarchie van de organisatie staan : is er nog wel sprake van een gelijke relatie als een van de twee een duidelijke machtspositie heeft over de ander ? Dat kan verschillende onwenselijke gevolgen hebben :
• Moeite bij de "onderliggende" partner om de relatie eventueel te verbreken uit angst voor represaiiles.
• Overdreven positieve beoordelingen van de "onderliggende" partner, of onterechte promoties.

Met name voor het probleem van een onevenwichtige relatie heb je bij veel werkgevers ofwel een verbod op een relatie op de werkvloer, of een meldingsplicht bij HR. Dat beschermt niet alleen de personen, maar vooral ook het bedrijf als de relatie uit de klauwen loopt.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_214745739
Mijn persoonlijke opvatting is dat er aan mensen en dus personeel altijd risico's zitten. Mensen kunnen stelen, vaak ziek melden, drugs of drank of gok problemen hebben, een relatie op de werkvloer met een collega valt daarom voor mij echt niet in een aparte categorie.

Ik zie er daarom ook geen enkel nut in, en ik vind ook dat een werkgever het recht niet heeft, om werknemers dan van tevoren al paal en perk te stellen aan iets wat ik als een onderdeel van hun privéleven beschouw.

En volgens mijn info is het wettelijk trouwens ook niet toegestaan, ook al wordt het in de praktijk wel gedaan.
  zondag 18 augustus 2024 @ 20:17:14 #5
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_214748956
quote:
1s.gif Op zondag 18 augustus 2024 15:54 schreef Werkman het volgende:
Mijn persoonlijke opvatting is dat er aan mensen en dus personeel altijd risico's zitten. Mensen kunnen stelen, vaak ziek melden, drugs of drank of gok problemen hebben, een relatie op de werkvloer met een collega valt daarom voor mij echt niet in een aparte categorie.

Ik zie er daarom ook geen enkel nut in, en ik vind ook dat een werkgever het recht niet heeft, om werknemers dan van tevoren al paal en perk te stellen aan iets wat ik als een onderdeel van hun privéleven beschouw.

En volgens mijn info is het wettelijk trouwens ook niet toegestaan, ook al wordt het in de praktijk wel gedaan.
Klanten kunnen ook stelen. Je gaat daarom klanten niet verbieden maar je hebt vast en zeker maatregelen genomen om de kans en schade te verminderen van eventuele diefstal.

Hetzelfde kan je doen voor relaties op de werkvloer: je voorkomt het niet geheel maar je kunt wel maatregelen treffen om de kans en schade ervan te verminderen.

Mijn punt is overigens niet dat je dat laatste zou moeten doen. Je lijkt te stellen dat het geen nut heeft om maatregelen te nemen puur omdat mensen inherent risicovol zijn. Die redenatie is incorrect. Maatregelen zijn wel degelijk overweegbaar, ookal zijn mensen risicovol.
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')