-----------------------quote:Eugènie Herlaar, eerste vrouwelijke presentator NOS Journaal, overleden
Eugènie Herlaar, de eerste vrouwelijke presentator van het NOS Journaal, is vanochtend na een kortdurend ziekbed overleden. Dat laat haar familie aan de NOS weten. Ze was 84 jaar.
Herlaar werd op 10 november 1939 geboren op Curaçao en kwam op haar 10e naar Nederland. Na school had ze verschillende banen, veelal binnen de media, bijvoorbeeld als omroepster bij Radio Nederland Wereld Omroep. Daar maakte ze reportages en las ze het nieuws.
Begin jaren 60 schreef ze "in een dolle bui" een brief aan de hoofdredactie van het NOS Journaal, met de vraag hoe het kon dat er geen vrouwenstem bij het journaal te horen was. In 1965 mocht ze aan de slag, eerst achter de schermen, maar later werd ze verslaggever en nieuwslezer.
https://nos.nl/artikel/25(...)s-journaal-overleden
Sacha is oud...quote:Op woensdag 14 augustus 2024 16:12 schreef PzKpfw het volgende:
Kijk toch liever naar Sacha de Boer of een Dionne Stax
En dat voor een vrouw van kleur, wat zijn we toch een racistisch land.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 16:15 schreef beantherio het volgende:
Ik ben hartstikke oud maar zelfs voor mij is ze "van voor mijn tijd". Evengoed RIP.
Voor haar leeftijd ziet Sacha er nog uitstekend uit. Maar de NOS doet het wel vrij goed op dat gebied inderdaadquote:Op woensdag 14 augustus 2024 16:18 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Sacha is oud...
Welmoed Sijtsma en Iris de Graaf.
Ik ben nog veel stokouder en kan mij haar goed herinneren als nieuwslezer en verslaggeefster.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 16:15 schreef beantherio het volgende:
Ik ben hartstikke oud maar zelfs voor mij is ze "van voor mijn tijd". Evengoed RIP.
Ja! Deze vrouw is een heldquote:Op woensdag 14 augustus 2024 17:52 schreef Mikeytt het volgende:
Mijn overgrootoma heeft er eens over gesproken. Het was blijkbaar heel bijzonder dat er nog geen vrouw aan het werk was bij de omroep terwijl dit elders wel het geval was.
Heel brutaal aan de NOS gevraagd waarom ze geen vrouwen in dienst hadden op de voorgrond
Ik ben 61, kan haar ook niet plaatsen. Bij mij begon het denk ik met Willie Dobbe.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 16:15 schreef beantherio het volgende:
Die heeft nooit als nieuwslezer gewerkt.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 18:03 schreef tong80 het volgende:
Ik ben 61, kan haar ook niet plaatsen. Bij mij begon het denk ik met Willie Dobbe.
Oh. Omroeplezeres dan. Net zoals Hans vd Togt.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 18:15 schreef golfer het volgende:
[..]
Die heeft nooit als nieuwslezer gewerkt.
Mijn overgrootoma is een zeemeeuwquote:Op woensdag 14 augustus 2024 17:52 schreef Mikeytt het volgende:
Mijn overgrootoma heeft er eens over gesproken. Het was blijkbaar heel bijzonder dat er nog geen vrouw aan het werk was bij de omroep terwijl dit elders wel het geval was.
Heel brutaal aan de NOS gevraagd waarom ze geen vrouwen in dienst hadden op de voorgrond
Een heldquote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |