abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 14 augustus 2024 @ 12:45:15 #1
488213 BMW1993
Het echte leven.
pi_214711609
Hallo!

Mijn moeder van 56 bezit al ongeveer 10 jaar een rode Toyota Yaris uit 2003
De kilometerstand is 215.340

In juni dit jaar had ze weer een APK, hier kwam naar voren dat ze nieuwe ruitenwissers nodig had, en er werden nieuwe Vredestein banden onder gezet.

De auto heeft nauwelijks roest, en lekt vrijwel geen druppel olie en is kurk droog, wat voor deze leeftijd toch bijzonder is.

Ook de motor lijkt gezond, ik heb geen foto bij de hand, maar ik kwam deze op internet tegen, die vrijwel identiek is aan die van mijn moeder.


Maar eerlijk is eerlijk, zo'n Yaris ziet er in het straatbeeld ontzettend gedateerd uit, als je kijkt tegenwoordig wat er allemaal voor mooie grote auto's op de snelweg rijden, dan is zo'n Yaris natuurlijk lachwekkend.
In Afrika zie je ze trouwens nog veel rijden als taxi.

Mijn moeder zit er ook aan te denken om misschien volgend jaar een nieuwe (tweedehands) Suzuki Swift aan te schaffen, bouwjaar 2023 of 2024

Maar wat zouden jullie doen, doorrijden tot hij echt kapot gaat, of gewoon wat anders kopen omdat het toch allemaal een beetje 'vergane glorie' is...

Ik moet erbij zetten dat ze naar het werk gaat met de trein tegenwoordig, want haar werkgever weigert sinds kort een parkeerplek aan te bieden, dus ze gebruikt de auto alleen voor korte vakanties naar de Eifel of de Belgische Ardennen, of als ze boodschappen gaat doen / honden uitlaten in het bos.
pi_214711623
goed verhaal, lekker kort
  woensdag 14 augustus 2024 @ 12:51:31 #3
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_214711647
:?
er rijden nog zoveel auto's rond uit dat bouwjaar, de beste autos werden rond die tijd gemaakt.
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
  woensdag 14 augustus 2024 @ 12:52:38 #4
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_214711655
in dit geval zou ik de auto gewoon rijden tot het echt begint te sterven, lijkt er een beetje op dat je moeder een 'gouden' exemplaar heeft met weinig onderhoud, bij een andere auto moet dat nog maar blijken.

Maar als je moeder graag wat luxer wil gaan rijden met een airco als ze dat niet al heeft tja dan lekker een andere auto kopen.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_214711726
Een Toyota doorrrijden tot ie vanzelf kapot gaat. Dan heb je echt een hekel aan jezelf.
.
pi_214711741
De jaren 90 en begin jaren 2000 waren de gouden kwaliteitsjaren voor Toyota. Starlets, Corolla's, Yarissen en Camry's uit die tijd zijn onverwoestbaar. Starletjes uit de jaren 90 rijden nog steeds rond. Zonder problemen, onvoorstelbaar.
Er zijn maar weinig Toyota's uit die tijd met problemen en ik denk dat die Yaris nog met gemak vijf jaar er aan vast plakt. Het plaatwerk en lak van die auto's zijn gewoon superkwaliteit.

Wel is het zo dat er altijd dingen slijten die niet altijd goedkoop zijn. Denk aan remschijven. Waar je ook op moet letten is de waterpomp. Bij deze Toyota's uit die tijd gaat die lekken zo tussen de 150K en 220K. Ik weet niet of die bij deze al vervangen is. Kijk ook even naar de uitlaat. Grote kans dat de originele er nog onder zit. Bij de APK kijken ze er altijd wel naar en waarschuwen ze je wel op tijd. Vaak is een stuk aan vervanging toe rond de 2 ton/20-jarige leeftijd. Dat zijn prijzige ingrepen. Nog een ander typisch Toyota-dingetje: de koplampen worden dof (polijsten is dan het devies).

Ik zou gewoon blijven rijden. Dit soort auto's is niet volgestouwd met computerchips, en dat is alleen maar voordeel en die VVTi-motoren zijn niet kapot te krijgen. Nog een voordeel: bij Toyota hoef je nooit het oliepeil te checken.
pi_214711770
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2024 12:45 schreef BMW1993 het volgende:
Maar eerlijk is eerlijk, zo'n Yaris ziet er in het straatbeeld ontzettend gedateerd uit, als je kijkt tegenwoordig wat er allemaal voor mooie grote auto's lelijke, lompe SUV's op de snelweg rijden, dan is zo'n Yaris natuurlijk lachwekkend zo gek nog niet.
FTFY :P
pi_214712052
quote:
10s.gif Op woensdag 14 augustus 2024 13:11 schreef nelaeryn het volgende:

[..]
FTFY :P
Driekwart is ook nog niet eens van hunzelf maar van de baas/leasemaatschappij.
blablablabla
  woensdag 14 augustus 2024 @ 14:01:21 #9
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_214712056
Ik ben uit 1966 en ben van plan het ook te blijven doen, hoor.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_214712073
Sinds een paar jaar in het bezit van een Toyota chr. Nog nooit zo'n toffe auto gehad.
Toyota. ^O^
Ik zou er mooi in doorrijden als ik je moeder was. Goedkoper kan niet.
pi_214712501
Ze gaan niet kapot omdat ze niet vooruit te branden zijn en heel licht.
Dus de motor en hele aandrijving krijgen het nooit zwaar te verduren, en als het dan ook nog bereden wordt door een oud vrouwtje dan kan het allemaal heel lang mee gaan.
pindazakje
pi_214712505
Een Audi kopen.
  woensdag 14 augustus 2024 @ 15:18:59 #13
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_214712531
Audi. Het merk dat een olieverbruik van 1 op 2 a 3k heel normaal vindt.
Het einde van de dag is nabij als kleine mensen lange schaduwen werpen.
  woensdag 14 augustus 2024 @ 15:37:49 #14
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_214712650
Toyota's behoren al decennia tot de meest betrouwbare auto's die er zijn, ik heb zelf in de vorige eeuw 2 Toyota Corolla .15 station gereden, 40k per jaar, zonder problemen. In die tijd had iedereen het over de Duitse bouwkwaliteiten, maar Golfjes en Passaten stonden heel wat vaker langs de weg dan Corolla's en Camry's.

Gewoon doorrijden totdat er grote kosten aan komen.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  Moderator woensdag 14 augustus 2024 @ 16:49:01 #15
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_214713253
Een gouden auto die het altijd doet en betrouwbaar is geweest willen wegdoen voor een of ander modern zielloos apparaat dat volgestouwd zit met chips en electronica die kunnen (en uiteindelijk zullen) falen.

TOP IDEE
pi_214713273
Lekker in blijven rijden. Je schrijft niks meer af, hij is betrouwbaar en je moeder kan/durft er mee te rijden.
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_214713441
quote:
3s.gif Op woensdag 14 augustus 2024 15:14 schreef Socios het volgende:
Een Audi kopen.
:D _O- :')
pi_214714346
-

[ Bericht 51% gewijzigd door Vincent_student op 15-08-2024 09:12:29 ]
pi_214715935
quote:
10s.gif Op woensdag 14 augustus 2024 16:49 schreef dick_laurent het volgende:
Een gouden auto die het altijd doet en betrouwbaar is geweest willen wegdoen voor een of ander modern zielloos apparaat dat volgestouwd zit met chips en electronica die kunnen (en uiteindelijk zullen) falen.

TOP IDEE
Swifts zijn ook topauto's hoor..
pi_214716323
Zo'n ding raak je aan de straatstenen niet kwijt.
Ja, die Toyota rijdt lekker want is Aziatisch en alles tussen 1995 en 2010 deed het goed.
Cindy De Vuyst
  woensdag 14 augustus 2024 @ 22:56:25 #21
488213 BMW1993
Het echte leven.
pi_214716954
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2024 13:06 schreef Vincent_student het volgende:
De jaren 90 en begin jaren 2000 waren de gouden kwaliteitsjaren voor Toyota. Starlets, Corolla's, Yarissen en Camry's uit die tijd zijn onverwoestbaar. Starletjes uit de jaren 90 rijden nog steeds rond. Zonder problemen, onvoorstelbaar.
Er zijn maar weinig Toyota's uit die tijd met problemen en ik denk dat die Yaris nog met gemak vijf jaar er aan vast plakt. Het plaatwerk en lak van die auto's zijn gewoon superkwaliteit.

Wel is het zo dat er altijd dingen slijten die niet altijd goedkoop zijn. Denk aan remschijven. Waar je ook op moet letten is de waterpomp. Bij deze Toyota's uit die tijd gaat die lekken zo tussen de 150K en 220K. Ik weet niet of die bij deze al vervangen is. Kijk ook even naar de uitlaat. Grote kans dat de originele er nog onder zit. Bij de APK kijken ze er altijd wel naar en waarschuwen ze je wel op tijd. Vaak is een stuk aan vervanging toe rond de 2 ton/20-jarige leeftijd. Dat zijn prijzige ingrepen. Nog een ander typisch Toyota-dingetje: de koplampen worden dof (polijsten is dan het devies).

Ik zou gewoon blijven rijden. Dit soort auto's is niet volgestouwd met computerchips, en dat is alleen maar voordeel en die VVTi-motoren zijn niet kapot te krijgen. Nog een voordeel: bij Toyota hoef je nooit het oliepeil te checken.
100% mee eens.

Hiervoor had ze een Citroën ZX en die had gigantisch hoeveelheden aan olie nodig. :P
Ik denk inderdaad dat ze het beste nog even kan doorrijden, want veel inruil zal ze toch niet krijgen voor deze Yaris, dus een jaartje of 2 extra in rijden kost wat dat betreft ook geen afschrijving.
pi_214718184
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2024 22:56 schreef BMW1993 het volgende:

[..]
100% mee eens.

Hiervoor had ze een Citroën ZX en die had gigantisch hoeveelheden aan olie nodig. :P
Ik denk inderdaad dat ze het beste nog even kan doorrijden, want veel inruil zal ze toch niet krijgen voor deze Yaris, dus een jaartje of 2 extra in rijden kost wat dat betreft ook geen afschrijving.
Ik schat in dat er voorlopig geen grote kosten komen. En omdat zo'n auto een dagwaarde heeft van ronduit 1.000 euro, hoef je hem alleen WA te verzekeren. En als er iets kapot gaat, is het ook beter om geen originele Toyota-onderdelen te kopen die twee keer zo duur zijn dan merkloze. Die auto zit toch in de avond van zijn leven, dus investeren doe je er niet meer in.
Voorlopig rijd je dan spotgoedkoop in zo'n volledig afgeschreven auto.
pi_214727612
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 09:17 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
Die auto zit toch in de avond van zijn leven, dus investeren doe je er niet meer in.
Prachtig toch, als je als auto de avond van je leven hebt _O-
pindazakje
  vrijdag 16 augustus 2024 @ 10:00:37 #24
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_214728549
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2024 21:49 schreef einzeinz het volgende:
Zo'n ding raak je aan de straatstenen niet kwijt.
Ja, die Toyota rijdt lekker want is Aziatisch en alles tussen 1995 en 2010 deed het goed.
Mijn Starlets uit 1980 en 1984 deden het ook altijd prima, hoor.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  vrijdag 16 augustus 2024 @ 10:03:54 #25
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_214728563
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2024 13:06 schreef Vincent_student het volgende:
De jaren 90 en begin jaren 2000 waren de gouden kwaliteitsjaren voor Toyota. Starlets, Corolla's, Yarissen en Camry's uit die tijd zijn onverwoestbaar. Starletjes uit de jaren 90 rijden nog steeds rond. Zonder problemen, onvoorstelbaar.
Er zijn maar weinig Toyota's uit die tijd met problemen en ik denk dat die Yaris nog met gemak vijf jaar er aan vast plakt. Het plaatwerk en lak van die auto's zijn gewoon superkwaliteit.

Wel is het zo dat er altijd dingen slijten die niet altijd goedkoop zijn. Denk aan remschijven. Waar je ook op moet letten is de waterpomp. Bij deze Toyota's uit die tijd gaat die lekken zo tussen de 150K en 220K. Ik weet niet of die bij deze al vervangen is. Kijk ook even naar de uitlaat. Grote kans dat de originele er nog onder zit. Bij de APK kijken ze er altijd wel naar en waarschuwen ze je wel op tijd. Vaak is een stuk aan vervanging toe rond de 2 ton/20-jarige leeftijd. Dat zijn prijzige ingrepen. Nog een ander typisch Toyota-dingetje: de koplampen worden dof (polijsten is dan het devies).

Ik zou gewoon blijven rijden. Dit soort auto's is niet volgestouwd met computerchips, en dat is alleen maar voordeel en die VVTi-motoren zijn niet kapot te krijgen. Nog een voordeel: bij Toyota hoef je nooit het oliepeil te checken.
Eerlijk gezegd is het nieteens zo dat deze onderdelen zo duur zijn, maar dat de dagwaarde van de auto te laag is.
Lachen joh.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')