quote:
Op dinsdag 13 augustus 2024 19:06 schreef luxerobots het volgende:[..]
Er staat geen datum op. Dit is de enige tekst die er op de achterkant van de tekening staat (dus niet op de plaat waar de tekening op geplakt is).
[
afbeelding ]
Zoals eerder gezegd komt het uit een erfenis. We hebben nog een kunstkenner laten komen (van een veilinghuis) die veel kunstwerken herkende, maar deze dus niet.
Wat betreft de prijs, de overleden persoon kocht veel op catawiki (deze stond niet in zijn geschiedenis), en veel tekeningen van artiesten kosten zo 100/250 euro. Natuurlijk afhankelijk van hoe mensen tegen elkaar opbieden.
Die "55%" onderop de foto valt me opeens op ... Het kan misschien ook betekenen dat dit drukproeven zijn (het percentage kan dan wijzen op een inktmenging, drukinstelling .. er worden dan meerdere proeven gemaakt en de kunstenaar kan aangeven welke instelling het beste eruit zien voor de latere vor verkoop gedrukte oplage).
De uitleg van de cartoon in handschrift van de maker (vermoed ik) maakt het persoonlijk en een unicum, maar het lijkt an sich dan wel geen druk te zijn die voor de verkoop gemaakt is en dat kan voor de prijs lastig zijn...
Bij drukken die in een vaste oplage gemaakt zijn is de prijs vaak goed in te schatten omdat de oplage bekend is en vaak ook of er vraag naar is... unicums/rariteiten zijn eerder 'wat er toevallig voor geboden wordt' en dat kan soms leuk zijn, maar voor handelaren ook eerder risicovoller.
Wat ik zeker zou aanraden is als je verder informatie wil, een goede cartoonhandelaar op te zoeken, liefst een belgische (sowieso zijn de belgen beter in cartoons/strips, maar de maker is ook een begische bekende cartoonist uit een specifieke traditie van licht absurdistische intellectuele cartoons).
Cartoonhandelaren kunnen hier meer mee dan kunst-handelaren, voor wie het idd verder buiten hun expertise ligt.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25