abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 13 augustus 2024 @ 13:58:01 #1
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_214701540
Tja, wat moeten we hier nu van zeggen? De zomer valt tot op heden erg mee qua warmte en om dan met termen als 'koelte-ongelijkheid' te komen is nogal overdreven. Bovendien is het opmerkelijk dat airco's afgeschreven worden als de oplossing.
quote:
Niet kunnen slapen door de hitte: 'Koelte-ongelijkheid steeds groter probleem'

Vandaag is het de warmste dag van het jaar, en het belooft ook een plakkerige nacht te worden. Al is die nacht bij de een veel klammer dan bij de ander. Het maakt namelijk nogal wat uit of je in een goed geïsoleerd huis woont waarbij de vloerverwarming ook kan koelen, of bijvoorbeeld in een stadse woning waarbij het binnen nog warmer is dan buiten.

"Koelte-ongelijkheid wordt een steeds groter probleem", aldus universitair docent stedenbouw Marjolein van Esch van de TU Delft. "Tien jaar geleden dachten we daarbij alleen aan ouderen, maar het zijn ook studenten en andere huurders die niet bij machte zijn iets aan hun huis te veranderen en echt met de last zitten. Niet alleen fysiek maar ook mentaal."

Warme huurhuizen

Over het algemeen is het in de stad warmer dan op het platteland; zo kan de temperatuur in de nacht wel tien graden hoger zijn. "Gebouwen nemen overdag hitte op en in de avond laten ze die los", zegt Esther Peerlings, die daar onderzoek naar doet aan de universiteit in Wageningen.

Een wijk met laagbouw en tuinen is koeler dan een plek met veel hoogbouw, smalle straten en weinig groen. "Het gaat dus niet alleen om de directe leefomgeving, maar ook om de wijk", vertelt Van Esch. Ze ziet dat mensen die hun huis niet koel krijgen vaak (sociale) huurders zijn.

Tips tegen hitte in huis

"Het best is zonwering buiten het huis, zodat de warmte niet binnenkomt", aldus onderzoeker Peerlings. "Met gordijnen is de warmte eigenlijk al binnen. De gordijnen nemen warmte op en geven die ook weer af. Maar als je geen zonwering hebt, is het dichtdoen van je gordijnen beter dan niets. Het helpt de zon en de warme lucht buiten te houden."

Als het buiten warm is, is het verder belangrijk om de ramen dicht te houden, zegt de onderzoeker. "En zodra het 's avonds koeler is dan binnen, dan is het tijd om de ramen open te zetten."

"Sommige mensen doen de gordijnen open omdat ze licht prettig vinden, anderen zetten hun raam overdag open omdat een briesje aangenaam voelt. Maar je kan dan beter een ventilator gebruiken met de ramen dicht en de warme lucht buiten houden."

Peerlings beaamt dat. "Een koophuis kan je aanpassen hoe je wil. Maar als je bij een huurhuis een luifel aan de buitenkant wil installeren kan dat vaak niet." En dat terwijl zonwering buiten het huis het best werkt en direct zonlicht een van de grootste warmte-invloeden is. "Huisbazen denken vaak: waarom zou ik geld steken in iets wat ik niet verplicht ben?"

Van Esch ziet dat sommige mensen met warme huizen al in mei en juni gaan opzien tegen de zomer, ook als het weer buiten prima is. "Sommige huizen zijn drie maanden lang vervelend om in te wonen. Dat doet iets met de mentale gezondheid. Ze krijgen stress, worden depressief of kunnen zich niet goed concentreren."

Peerlings herkent dat hitte in huis tot klachten leidt: "Als het overdag heel heet is, maar 's avonds ook niet kan afkoelen, kunnen gezondheidsklachten zich opstapelen."

Airco verergert probleem

Van Esch van de TU Delft: "We wilden vroeger dat huizen en steden warmte vasthielden, dat keert zich nu tegen ons." Zo is de typisch Nederlandse doorzonwoning, waarbij de zon ver de woning in kan komen, logischerwijs niet zo koel in tijden van hitte.

De problemen kunnen worden opgelost met aanpassingen aan de huizen zelf, bijvoorbeeld door betere isolatie, ventilatie en zonwering, maar ook door wijzigingen in de leefomgeving. Daarbij doelt Van Esch op meer schaduw en meer groen in de wijken, zodat het 's nachts koeler wordt.

"We zien nu dat mensen graag een airco willen", zegt Van Esch. Daar is ze geen fan van, "want airco's verergeren het probleem. De airco stoot de hitte uit naar buiten en dan wordt het alleen maar warmer."
Niet mijn OP
pi_214701543
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 13:50 schreef Redbullkid het volgende:

[..]
20k? Woon je in een villa?

Ik betaalde 3 jaar geleden voor 3 binnen units 5k.

Verwarmen is niet hetzelfde als met radiatoren. Maar voor de zomer is het heerlijk.
Ik ongeveer 1500 per single split unit.

Het verwarmen is inderdaad anders. Je hebt heel snel de temperatuur een paar graden hoger maar zodra je de unit uitzet koelt het ook snel weer af. Een water gevuld systeem (wand, vloer of radiatoren) heeft veel meer massa en houdt de temperatuur dus langer vast.
Ik vind het vooral ideaal in situaties waar je net even een een paar graden extra nodig hebt zoals in voorjaar of najaar.
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
pi_214701556
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 13:58 schreef quo_ het volgende:

[..]

Het verwarmen is inderdaad anders. Je hebt heel snel de temperatuur een paar graden hoger maar zodra je de unit uitzet koelt het ook snel weer af. Een water gevuld systeem (wand, vloer of radiatoren) heeft veel meer massa en houdt de temperatuur dus langer vast.
Ik vind het vooral ideaal in situaties waar je net even een een paar graden extra nodig hebt zoals in voorjaar of najaar.
Ook als je geen aanvullende verwarming gebruikt werkt het prima. Als je hem aanhoudt verbruikt hij weinig als de boel op temperatuur is.
  dinsdag 13 augustus 2024 @ 14:01:22 #4
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_214701557
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 13:58 schreef quo_ het volgende:

[..]

Dit dus.
pi_214701600
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 13:50 schreef Redbullkid het volgende:

[..]
20k? Woon je in een villa?

Ik betaalde 3 jaar geleden voor 3 binnen units 5k.

Verwarmen is niet hetzelfde als met radiatoren. Maar voor de zomer is het heerlijk.
Nee ik tel het compleet isoleren van m'n huis erbij. Ik kan prima zonder airco in de zomer, ik zou airco meer gaan gebruiken voor verwarmen in de winter. En volgens mij heb je dan best goede isolatie nodig.
pindazakje
  Moderator dinsdag 13 augustus 2024 @ 14:09:51 #6
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_214701624
Ja, dus je rekent het naar de 21e eeuw trekken van je huis bij de kosten. Zo kun je er lekker een hoger bedrag over roepen natuurlijk. Je hebt ook goede isolatie nodig als je op gas stookt of denk je dat die warmte er niet net zo hard uit vliegt.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_214701721
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 14:06 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Nee ik tel het compleet isoleren van m'n huis erbij. Ik kan prima zonder airco in de zomer, ik zou airco meer gaan gebruiken voor verwarmen in de winter. En volgens mij heb je dan best goede isolatie nodig.
Maar dat is niet zo, zoals ik al schreef in het eerste deel (wellicht heb je dat gemist).

Ik snap best dat je dat niet aan wil nemen van de eerste de beste Fok!ker, maar vraag het dan gewoon eens na bij mensen die er verstand van hebben.

Isoleren blijft overigens alsnog een goed idee, daar niet van. Maar als je dat geld er nu nog niet (voor over) hebt zou ik zeker die airco overwegen.
pi_214701737
Iedereen een gesubsidieerde airco per kamer.

Beter dan die tochtstrips, aluminiumfolie voor de radiators, ledlampen en meer van dat soort troep.
pi_214701750
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 14:09 schreef CoolGuy het volgende:
Ja, dus je rekent het naar de 21e eeuw trekken van je huis bij de kosten. Zo kun je er lekker een hoger bedrag over roepen natuurlijk. Je hebt ook goede isolatie nodig als je op gas stookt of denk je dat die warmte er niet net zo hard uit vliegt.
Dat klopt, daarom probeer ik zuinig aan te doen met het gas. Maar ik dacht dat je voor verwarming met airco goede isolatie nodig had maar blijkbaar is dat onzin. Dan ga ik me daar toch nog eens in verdiepen. In principe verwarm ik altijd alleen de benedenverdieping van m'n huis in de winter. Dus één unit zou moeten voldoen.
pindazakje
pi_214701756
Ik had al een schijthekel aan de zomer
Google is your friend, abuse your friends
pi_214701764
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 14:21 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Maar dat is niet zo, zoals ik al schreef in het eerste deel (wellicht heb je dat gemist).

Ik snap best dat je dat niet aan wil nemen van de eerste de beste Fok!ker, maar vraag het dan gewoon eens na bij mensen die er verstand van hebben.

Isoleren blijft overigens alsnog een goed idee, daar niet van. Maar als je dat geld er nu nog niet (voor over) hebt zou ik zeker die airco overwegen.
Ik ga me nog eens in verdiepen dan, je zegt inderdaad hoe minder isolatie hoe meer besparing, maar dat komt omdat je het dan met gas vergelijkt wat uiteindelijk veel duurder is?

Verder lees ik ook dat verwarmen met airco onder de 7 graden buitentemperatuur niet meer zo goed werkt.
Juist daarvoor zou ik hem extra nodig hebben! Want dan gaan de stookkosten met gas ook juist door het dak.
Of dit inmiddels ook al achterhaald en kun je prima verwarmen met airco als het buiten vriest?
pindazakje
  Moderator dinsdag 13 augustus 2024 @ 14:37:46 #12
16180 crew  CoolGuy
pi_214701864
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 14:27 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Ik ga me nog eens in verdiepen dan, je zegt inderdaad hoe minder isolatie hoe meer besparing, maar dat komt omdat je het dan met gas vergelijkt wat uiteindelijk veel duurder is?
Je moet de omrekening doen. 1 kuub gas kost, geen idee, wat kost dat tegenwoordig? 1,15 ofzo? Nou 1 kuub gas is ongeveer 9 kWh warmte. Maar een airco heeft een COP, wat betekent dat elke kWh die hij verbruikt, daar maakt hij dan X kWh warmte van. Dus stel dat je COP van je airco 4 is, ik heb geen idee, maar dan betekent dat dus dat hij, om 9 kWh aan warmte te produceren, hij 9 / 4 = 2,25 kWh nodig heeft.

Die 2,25 doe je dan x je stroomtarief, stel dat dat 25ct is, dan kom je dus op 56,3ct, waar je voor dat geld dezelfde hoeveelheid warmte hebt gekregen als bij 1 kuub gas, met dat verschil dat 1 kuub gas 1,15 euro kost, oftewel, dat is een besparing van 55,15ct per 1m3/9 kWh gas/warmte.

Doe je dat x een hele maand, waar je misschien, weet ik veel 180m3 gas verstookt, en dan betekent dat dus dat gas je 207 euro kost, maar stroom kost je dan dus 180 x 9 / 4 x 0.25 = 101,25 euro. Dat is een verschil in jouw voordeel van voor die ene maand van ¤ 105,75.

Als ik zo snel even goed gerekend heb.
pi_214701899
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 14:37 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Je moet de omrekening doen. 1 kuub gas kost, geen idee, wat kost dat tegenwoordig? 1,15 ofzo? Nou 1 kuub gas is ongeveer 9 kWh warmte. Maar een airco heeft een COP, wat betekent dat elke kWh die hij verbruikt, daar maakt hij dan X kWh warmte van. Dus stel dat je COP van je airco 4 is, ik heb geen idee, maar dan betekent dat dus dat hij, om 9 kWh aan warmte te produceren, hij 9 / 4 = 2,25 kWh nodig heeft.

Die 2,25 doe je dan x je stroomtarief, stel dat dat 25ct is, dan kom je dus op 56,3ct, waar je voor dat geld dezelfde hoeveelheid warmte hebt gekregen als bij 1 kuub gas, met dat verschil dat 1 kuub gas 1,15 euro kost, oftewel, dat is een besparing van 55,15ct per 1m3/9 kWh gas/warmte.

Doe je dat x een hele maand, waar je misschien, weet ik veel 180m3 gas verstookt, en dan betekent dat dus dat gas je 207 euro kost, maar stroom kost je dan dus 180 x 9 / 4 x 0.25 = 101,25 euro. Dat is een verschil in jouw voordeel van voor die ene maand van ¤ 105,75.

Als ik zo snel even goed gerekend heb.
Maar met een slecht geïsoleerd huis gaan die berekeningen wel wat schever, begreep ik?
Ik heb die vraag net ook maar ff in K&W gesteld.
In een oud pand dat moeilijk te isoleren valt, is een traditioneel cv-systeem verstandiger?
  Moderator dinsdag 13 augustus 2024 @ 14:43:53 #14
16180 crew  CoolGuy
pi_214701911
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 14:42 schreef ToT het volgende:

[..]
Maar met een slecht geïsoleerd huis gaan die berekeningen wel wat schever, begreep ik?
In een oud pand dat moeilijk te isoleren valt, is een traditioneel cv-systeem verstandiger?
Ik heb geen idee. Ik denk dat, wil je comfortabel maar ook zuiniger uit zijn, je eerst je isolatie (beter) op orde moet hebben. Maar ik heb geen idee of warmte die afkomstig is van een airco sneller je huis uit vliegt dan warmte die afkomstig is van je radiator.
pi_214701962
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 14:37 schreef CoolGuy het volgende:

Ik gebruik voor enkel verwarmen iets van 500 kuub gas in het jaar, dus met jouw berekening wordt de besparing dan dus 300 euro op jaarbasis. Ik weet niet wat zo'n COP 4 unit kost incl installatie, rond de 3k? Dus dan zou ik het in 10 jaar terugverdienen. Dat klinkt niet eens zo verkeerd dan, en waarschijnlijk gaat de gasprijs ook alleen maar stijgen.
pindazakje
  Moderator dinsdag 13 augustus 2024 @ 14:54:01 #16
16180 crew  CoolGuy
pi_214701992
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 14:49 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Ik gebruik voor enkel verwarmen iets van 500 kuub gas in het jaar, dus met jouw berekening wordt de besparing dan dus 300 euro op jaarbasis. Ik weet niet wat zo'n COP 4 unit kost incl installatie, rond de 3k? Dus dan zou ik het in 10 jaar terugverdienen. Dat klinkt niet eens zo verkeerd dan, en waarschijnlijk gaat de gasprijs ook alleen maar stijgen.
jij wil 1 airco unit? Dus een split-unit, zo'n unit buiten, en dan 1 zo'n binnen unit aan de muur? Nee, dat kost wel een stuk minder dan 3k. Vriend van me heeft dat heel recent nog laten installeren, die gast vroeg 2250 maar met beetje praten werd het 1950.

Is natuurlijk ook afhankelijk van welke unit je neemt, welk merk, hoe zwaar hij moet zijn (hoeveel m3 hij moet koelen/verwamen). Je kunt niet een onderbemeten unit ophangen want die loopt continue op z'n tenen, dat moet je niet willen. Omgekeerd is ook onzinnig. Maar dat wordt voor je berekend.

Maar hij moest dus 1950 euro betalen, dus dat is een stuk minder dan de 3000 waar jij vanuit gaat, en dus ook eerder terug verdient, want 2000 / 300 = 6,67 jaar. Maar wellicht is COP 4 te rooskleurig voor verwarmen, kan ook COP 3 zijn, dus dan wordt het plaatje iets anders, maar met die 10 jaar zul je niet heel ver er van weg zitten nee.
pi_214702001
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 14:27 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Verder lees ik ook dat verwarmen met airco onder de 7 graden buitentemperatuur niet meer zo goed werkt.
Juist daarvoor zou ik hem extra nodig hebben! Want dan gaan de stookkosten met gas ook juist door het dak.
Of dit inmiddels ook al achterhaald en kun je prima verwarmen met airco als het buiten vriest?
Ik vergelijk het inderdaad met gas. Uiteindelijk heb je gewoon x vermogen nodig om te verwarmen. En met een warmtepomp (wat een airco in essentie is) kun je dat tegen veel lagere kosten doen.

Er zijn airco’s die extra goed presteren juist als het heel koud is buiten. Een goede installateur weet dat. Het kan dus verstandig zijn om een airco te nemen die een hoge cop heeft bij een lage temperatuur.

Al denk ik dat je niet op de extremen moet focussen. Leuk als je nog een COP van 2,5 kan halen bij -15 (geen idee of dat lukt trouwens, die van mij halen dat niet), maar het is zo zeldzaam in Nederland dat het -15 is dat het niet erg is om op die dagen dan gewoon met gas te stoken (als de COP onder de 2,5 komt is het vaak goedkoper om met gas te stoken).

Als je niet tot op de bodem wil gaan zoeken kun je gewoon naar SCOP kijken (gemiddelde COP gedurende winterseizoen). En dan bij degene die je gekozen hebt op basis van SCOP, prijs, kwaliteit de COP grafiek bekijken en dan zie je vanzelf vanaf welke buitentemperatuur je beter voor gas kan kiezen (wat ook weer anders kan uitpakken als je zonnepanelen hebt en een overschot zoals ik).

Als je er echt diep in wil duiken (of gewoon wat meer info wil hebben) kan ik je aanraden om wat te gaan lezen op Tweakers. Daar zit heel veel kennis.
pi_214702017
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 14:55 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik vergelijk het inderdaad met gas. Uiteindelijk heb je gewoon x vermogen nodig om te verwarmen. En met een warmtepomp (wat een airco in essentie is) kun je dat tegen veel lagere kosten doen.

Er zijn airco’s die extra goed presteren juist als het heel koud is buiten. Een goede installateur weet dat. Het kan dus verstandig zijn om een airco te nemen die een hoge cop heeft bij een lage temperatuur.

Al denk ik dat je niet op de extremen moet focussen. Leuk als je nog een COP van 2,5 kan halen bij -15 (geen idee of dat lukt trouwens, die van mij halen dat niet), maar het is zo zeldzaam in Nederland dat het -15 is dat het niet erg is om op die dagen dan gewoon met gas te stoken (als de COP onder de 2,5 komt is het vaak goedkoper om met gas te stoken).

Als je niet tot op de bodem wil gaan zoeken kun je gewoon naar SCOP kijken (gemiddelde COP gedurende winterseizoen). En dan bij degene die je gekozen hebt op basis van SCOP, prijs, kwaliteit de COP grafiek bekijken en dan zie je vanzelf vanaf welke buitentemperatuur je beter voor gas kan kiezen (wat ook weer anders kan uitpakken als je zonnepanelen hebt en een overschot zoals ik).

Als je er echt diep in wil duiken (of gewoon wat meer info wil hebben) kan ik je aanraden om wat te gaan lezen op Tweakers. Daar zit heel veel kennis.
https://aircodoc.nl/all-i(...)ncl-installatie.html

Nog weer goedkoper. :)
Waar vind je die grafieken?
pi_214702028
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 14:42 schreef ToT het volgende:

[..]
Nee, want je met gewoon rekenen met het aantal kW aan verwarmingsvermogen nodig om het warm te houden.

Isoleren is nodig om met een warmtepomp met ltv te gaan werken. Omdat de afgifte van zo’n systeem te laag is om in een slecht geïsoleerde woning de boel goed op temperatuur te houden. Daar komt het vandaan dat je eerst moet isoleren.
pi_214702054
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 14:54 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
jij wil 1 airco unit? Dus een split-unit, zo'n unit buiten, en dan 1 zo'n binnen unit aan de muur? Nee, dat kost wel een stuk minder dan 3k. Vriend van me heeft dat heel recent nog laten installeren, die gast vroeg 2250 maar met beetje praten werd het 1950.

Is natuurlijk ook afhankelijk van welke unit je neemt, welk merk, hoe zwaar hij moet zijn (hoeveel m3 hij moet koelen/verwamen). Je kunt niet een onderbemeten unit ophangen want die loopt continue op z'n tenen, dat moet je niet willen. Omgekeerd is ook onzinnig. Maar dat wordt voor je berekend.

Maar hij moest dus 1950 euro betalen, dus dat is een stuk minder dan de 3000 waar jij vanuit gaat, en dus ook eerder terug verdient, want 2000 / 300 = 6,67 jaar. Maar wellicht is COP 4 te rooskleurig voor verwarmen, kan ook COP 3 zijn, dus dan wordt het plaatje iets anders, maar met die 10 jaar zul je niet heel ver er van weg zitten nee.
Volgens mij zit men nu al snel op een SCOP van 4,5 tot 5,nogwat…

Die van mij hebben ook SCOP’s van ergens tussen de 4 en 5 (geen idee exact, dat zou ik moeten opzoeken).

Dus 4 is zeker nu eerder conservatief.
  Moderator dinsdag 13 augustus 2024 @ 15:03:22 #21
16180 crew  CoolGuy
pi_214702068
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 15:01 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Volgens mij zit men nu al snel op een SCOP van 4,5 tot 5,nogwat…

Die van mij hebben ook SCOP’s van ergens tussen de 4 en 5 (geen idee exact, dat zou ik moeten opzoeken).

Dus 4 is zeker nu eerder conservatief.
Naja als dat zo is is dat natuurlijk prima voor hem, want daar wordt het alleen maar gunstiger van.
pi_214702116
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 14:57 schreef ToT het volgende:

[..]
https://aircodoc.nl/all-i(...)ncl-installatie.html

Nog weer goedkoper. :)
Waar vind je die grafieken?
Google… Niet altijd even makkelijk en zeker niet bij whitelabels. Dan zijn ze denk ik niet te vinden.

Gree ken ik goed, is heel populair in Malta, omdat het goedkoop is. Ik zou zelf eerder kiezen voor een A merk. Zelf heb ik gekozen voor Mitsubishi Heavy. Maar ook goed zijn merken als Mitsubishi Electric (ja, is een ander merk…), LG, Carrier, enz.

Op zichzelf zien de specs van de whitelabel Gree er niet slecht uit overigens. Het is ook niet dat Gree rommel is. Maar ik zou zeker wat meer vergelijken.
  dinsdag 13 augustus 2024 @ 15:15:19 #23
472044 Ghost_Buster
I aint 'fraid of no ghost
pi_214702194
"..want airco's verergeren het probleem. De airco stoot de hitte uit naar buiten en dan wordt het alleen maar warmer."

Hoe koekoek ben je dan! 8)7
En DAT is universitair opgeleid?? Verscheur dat diploma maar! Dom wijf. :(
Airco's VERPLAATSEN enkel warmte, ze maken het niet erger.
Gevaccineerd.
pi_214702268
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 15:15 schreef Ghost_Buster het volgende:

Airco's VERPLAATSEN enkel warmte, ze maken het niet erger.
Dat is niet helemaal correct.
Het apparaat dat mij nu een aangename 23 graden bezorgt i.p.v. de bijna 34 die het buiten is doet dat wel ten koste van 1,1 kW op dit moment.
Deze energie gaat naar buiten bovenop de verplaatste warmte.
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
pi_214702347
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 15:23 schreef quo_ het volgende:

[..]
Dat is niet helemaal correct.
Het apparaat dat mij nu een aangename 23 graden bezorgt i.p.v. de bijna 34 die het buiten is doet dat wel ten koste van 1,1 kW op dit moment.
Deze energie gaat naar buiten bovenop de verplaatste warmte.
En dat merk je wel als je zo'n buiten-unit zou gaan knuffelen, maar het lijk me sterk dat mensen verderop in de straat er spontaan een hitteberoerte van zouden krijgen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')