quote:
Fem heeft na eigen zeggen een pechseizoen.
quote:
Fem van Empel tempert door 'pechseizoen' de verwachtingen
Twee uurtjes na Pieterse wandelt ook haar maatje Van Empel de perszaal in. Ook bij haar verliep de voorbereiding op haar Tourdebuut niet ideaal. Dat kwam bij de 21-jarige wereldkampioene veldrijden niet door een andere discipline, maar simpelweg door 'een pechseizoen'. 'Lichamelijk had ik allerlei gezondheidsklachten, dus ik kan hier in de Tour niet heel veel van mezelf verwachten. Dat hoeft ook niet, en zo sta ik er ook in. Lekker in een vrije rol, misschien kunnen er dan juist wel mooie dingen gebeuren. Ik ben hier vooral om het team te ondersteunen', zo doelt ze op het kopmanschap van Riejanne Markus bij Visma | Lease a Bike en natuurlijk de aanwezigheid van Marianne Vos.
Een harde valpartij in de Giro Donne had volgens Van Empel ook een stevig effect op haar Tourvoorbereiding. 'Dat heeft zeker geen goed gedaan, ik heb een zeer beperkte voorbereiding gehad. Maar we hebben wel zo goed als mogelijk het beste eruit gehaald, dus ik sta hier zo goed als wat mogelijk was en daar ben ik tevreden over. Het vertekent verder ook allemaal wel een beetje. Je kan in een wedstrijd goede dingen laten zien, maar dat er dan een uitslag ontbreekt. Ik heb gewoon pech gehad en daar wil ik me ook niet meer achter verschuilen of aan refereren. Het is gebeurd en dat hoort bij een carrière.'
Van Empel heeft het in haar eerste volledige wegseizoen dus prima naar haar zin. 'De weg trekt me aan en we gaan nog harder werken om een hoger niveau te halen', zegt ze vol bravoure. Dat Pieterse en Van Anrooij ook meedoen, vindt ze 'goed voor de sport'. Haar eigen prestaties voor deze specifieke Tour blijft ze desondanks wat afzwakken. 'Als er kansen komen, zal ik ervoor proberen te gaan. Maar ik heb me bijvoorbeeld ook niet echt toegelegd op de lange beklimmingen in training. Dus de verwachting is minder, maar ik ben in goeden doen. Het gaat ook bovendien niet vaak voorkomen dat er een grote ronde in je thuisland plaatsvindt, dus daarom ben ik er super benieuwd naar en kijk ik er enorm naar uit.'