abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 12 augustus 2024 @ 20:43:17 #1
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_214695063
https://nos.nl/artikel/25(...)0-euro-huurverhoging

quote:
Barcelona is onleefbaar door toerisme: '1000 euro huurverhoging'

De gemeente Barcelona staat voor een groot dilemma: wat moet de stad met het groeiende massatoerisme? Er wordt veel aan verdiend, maar de inwoners zijn het zat. Met grote protesten lieten ze de afgelopen weken hun onvrede zien, waarbij huisvesting veruit het grootste thema is. De stad is volgens velen onleefbaar en vooral onbetaalbaar geworden.

Deze week nog, deelde de stad dikke boetes uit aan illegale verhuur van appartementen aan toeristen. Het ging vooral om appartementen die in handen zijn van malafide verhuurbedrijven. Daarnaast moesten zeker 75 appartementen voor verhuur worden gesloten.

Vice-burgemeester Laia Bonet zegt dit soort praktijken in de toekomst extra streng in de gaten te willen houden. Er komen de komende tijd dus meer van dit soort inspecties. Alles om de nadelen van het massatoerisme tegen te gaan.

Miljoenen bezoekers
"Het strand, de cultuur, het eten en natuurlijk het weer", dat is wat je te horen krijgt als je willekeurige toeristen op de bekende boulevard de Ramblas vraagt wat ze zo trekt aan Barcelona. Een mooie mix voor velen, want de Catalaanse kuststad trekt jaarlijks miljoenen bezoekers.

Volgens het Observatorium voor Toerisme van Barcelona (OTB) bezochten vorig jaar 15,6 miljoen toeristen de stad. De verwachting is dat dat in 2024 nog wordt overtroffen. Het is een trend die je in heel Spanje ziet: het aantal toeristen in het land neemt sinds de coronapandemie elk jaar toe.

Voordelen en nadelen
Dat levert aan de ene kant veel op. De talloze hotels, restaurants en culturele bezienswaardigheden zorgen bijvoorbeeld voor veel werkgelegenheid. Maar de voordelen vallen volgens veel inwoners in het niet bij de nadelen.

Door onder anderen de verhuur van overnachtingsmogelijkheden aan al die bezoekers stijgen de huren namelijk enorm. Volgens de cijfers van Idealista (het Spaanse Funda) lag de gemiddelde huur in juni 2024 zeker 17,6 procent hoger dan een jaar geleden. En die stijgingen worden door de inwoners gevoeld.

Jordina Vidal Moreno woont zeshoog in een van de populairste buurten van Barcelona. Vanuit haar huiskamerraam kan je de Sagrada Família op een paar honderd meter afstand zien, de beroemde basiliek waaraan al meer dan een eeuw gebouwd wordt. "Mijn partner en ik wonen hier al tien jaar met onze twee kinderen", vertelt ze.

Het liefst zou ze hier nog lang blijven, maar dat gaat niet. Vidal: "We moeten binnenkort verhuizen omdat we de huur niet meer kunnen betalen. Het bedrijf waarvan we huren heeft de huur met 1000 euro per maand verhoogd."

Jordina Vidal Morena, inwoner Barcelona

Volgens Vidal zijn ze geen uitzondering en is de afgelopen tijd bij veel mensen in de buurt de huur verhoogd. Dat ziet ook Enric Aragonès Jové van huurdersbond Sindicat des Llogateres. "Eigenaren van huurpanden zijn altijd op zoek naar maximale winst. In een stad als Barcelona is het veel interessanter om een appartement legaal of illegaal aan toeristen te verhuren dan aan de lokale bewoners."

Aragonès begrijpt dat mensen het zat zijn en de straat op gaan om tegen de toeristen te demonsteren. Maar volgens hem begint het probleem bij de overheid en moet het ook daar worden opgelost.

"Het is een contradictie om te zeggen dat je er alles aan wil doen om het probleem rond toeristenappartementen aan te pakken en er aan de andere kant alles aan te doen om grote evenementen te trekken om zo veel mogelijk geld binnen te halen."

Enric Aragonès Jové

In de afgelopen maanden zijn er verschillende maatregelen aangekondigd. Zo wil het gemeentebestuur extra belasting heffen voor bezoekers die met cruiseschepen komen en wil de stad in 2028 een verbod op de verhuur van toeristenappartementen invoeren. Maar volgens Vidal en Aragonès zou de overheid nog veel meer moeten reguleren. Allebei noemen ze de 'korte verhuur' als groot probleem.

Buitenlandse inkomens
Er zijn bijna geen regels voor contracten van minder dan een jaar, waardoor verhuurders daar graag gebruik van maken. En sinds de coronapandemie zie je steeds meer mensen die een tijdje op afstand werken vanuit steden als Barcelona. Die betalen de hoofdprijs, maar kunnen dat met hun buitenlandse inkomen vaak makkelijker opbrengen dan de Spanjaarden zelf.

"Wat je nu ziet is een soort domino-effect. Wij kunnen met ons middeninkomen hier niet meer wonen en verhuizen naar appartementen waar vroeger mensen met lage inkomens woonden", legt Vidal uit. "En zo worden de inwoners van Barcelona hun eigen stad uit gedreven."
De gentrificatieziekte verspreid zich overal. Met vaak toeristen uit rijkere landen die het nog moeilijker maken voor de lokale bevolking.

En we kijken er gewoon passief naar. Het kapitalisme zal ons immers helpen, want dit is het beste economische stelsel. :')
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_214696050
Gereguleerd kapitalisme is inderdaad het best stelsel.

Alleen is het probleem hier dat de regulering bij airbnb-achtig verhuur ontbreekt waardoor woningen worden onttrokken aan de lokale markt en het de cohesie en leefbaarheid in wijken aantast. Met normaal toerisme in hotels wat al decennia bestaat had je daar vrikwel geen last van.

Gewoon reguleren en verbieden/onaantrekkelijk maken die airbnb verhuur dus.

Helemaal ongereguleerd kapitalisme bestaat en kan overigens niet, maar dat terzijde.
pi_214696194
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2024 20:43 schreef Mikeytt het volgende:
quote:
De stad is volgens velen onleefbaar en vooral onbetaalbaar geworden.
Dan kennen ze Amsterdam nog niet.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_214696420
Ik heb ook wel eens een bezoek gebracht aan Barcelona, maar eerlijk gezegd begrijp ik niet zo goed waarom Barcelona zo in trek is bij toeristen. Ook voor city trips is Barcelona een nogal populaire bestemming.

Ik ben ook wel eens in Madrid geweest en ik vond Madrid veel mooier dan Barcelona. Maar op een of andere manier is Madrid minder in trek bij toeristen.
pi_214696606
Barcekona ligt aan de zee en je kan zo de trein pakken naar al die kustplaatsjes vanaf Barcelona-Sants
pi_214696884
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2024 21:53 schreef tizitl2 het volgende:
Gereguleerd kapitalisme is inderdaad het best stelsel.

Alleen is het probleem hier dat de regulering bij airbnb-achtig verhuur ontbreekt waardoor woningen worden onttrokken aan de lokale markt en het de cohesie en leefbaarheid in wijken aantast. Met normaal toerisme in hotels wat al decennia bestaat had je daar vrikwel geen last van.

Gewoon reguleren en verbieden/onaantrekkelijk maken die airbnb verhuur dus.

Helemaal ongereguleerd kapitalisme bestaat en kan overigens niet, maar dat terzijde.
Deels eens. Alleen moet je ook kijken waaróm er een markt is voor iets als AirBnB.

Zet de waarde die een doorsnee AirBnB biedt eens tegenover een doorsnee hotel.

Voor 100-150 per nacht (oké misschien niet meer in Barcelona, maar hotelprijzen schalen net zo goed mee) heb je je eigen appartement, badkamer, keuken etc. soms mooier dan m'n eigen woning.

Voor datzelfde bedrag heb je een kleine, vaak zeer gedateerde basic hotelkamer, met crappy badkamer. En je betaalt voor allerlei services die de meeste mensen tegenwoordig helemaal niet meer willen. Ik vermoed dat de meeste mensen tegenwoordig een chille nette plek willen om 's avonds neer te ploffen, te slapen en af en toe zelf eten koken in plaats van altijd uit eten moeten. En maak maar schoon als ik weer naar huis ga, dat hoeft niet iedere dag.

De hotelbranche is mijns inziens gewoon ernstig gedateerd. B&B's hebben daar goed op ingespeeld, maar die kom je naar verhouding minder vaak in steden tegen.
pi_214696941
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2024 22:25 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Ik heb ook wel eens een bezoek gebracht aan Barcelona, maar eerlijk gezegd begrijp ik niet zo goed waarom Barcelona zo in trek is bij toeristen. Ook voor city trips is Barcelona een nogal populaire bestemming.

Ik ben ook wel eens in Madrid geweest en ik vond Madrid veel mooier dan Barcelona. Maar op een of andere manier is Madrid minder in trek bij toeristen.
Houden zo, barcelona was 20 jaar geleden ook al een en al toerisme, zakkenrollers en bezopen engelsen op de ramblas. Al was het toen wel leuk om eens gezien te hebben.
  dinsdag 13 augustus 2024 @ 07:21:05 #8
389558 britneycheers
It's Britney Bitch
pi_214698127
Dit gebeurt overal. Lokale bevolking wordt verdreven naar de buitenwijken. Kijk bijvoorbeeld naar Miami Beach, voor de doorsnee Amerikaan onbetaalbaar om te wonen.
If you're easy to get, you are probably easy to forget.
pi_214698188
Lissabon is ook een mooi voorbeeld, alhoewel ze daar nu wel maatregelen tegen aan het nemen zijn. Geen nieuwe AL (Alojamento Local) licenties worden uitgegeven (alleen op het platteland maak je nog kans om een licentie te krijgen), elke vijf jaar wordt de licentie beoordeeld en er is een prijs regulatiesysteem in het leven geroepen.
pi_214698251
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2024 22:25 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

Madrid is saaier, buiten rondom Madrid is nog saaier, uitgedroogde bedoeling, geen kust, heter..
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_214698309
Dit topic bestond toch al?
  dinsdag 13 augustus 2024 @ 08:03:30 #12
403820 Aberkullie
Sicker than your average.
pi_214698343
Een huurverhoging van ¤1000 dan valt die jaarlijkse 5% bij mij nog mee ;(
pi_214698917
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2024 23:23 schreef silverhill het volgende:

[..]
Deels eens. Alleen moet je ook kijken waaróm er een markt is voor iets als AirBnB.

Zet de waarde die een doorsnee AirBnB biedt eens tegenover een doorsnee hotel.

Voor 100-150 per nacht (oké misschien niet meer in Barcelona, maar hotelprijzen schalen net zo goed mee) heb je je eigen appartement, badkamer, keuken etc. soms mooier dan m'n eigen woning.

Voor datzelfde bedrag heb je een kleine, vaak zeer gedateerde basic hotelkamer, met crappy badkamer. En je betaalt voor allerlei services die de meeste mensen tegenwoordig helemaal niet meer willen. Ik vermoed dat de meeste mensen tegenwoordig een chille nette plek willen om 's avonds neer te ploffen, te slapen en af en toe zelf eten koken in plaats van altijd uit eten moeten. En maak maar schoon als ik weer naar huis ga, dat hoeft niet iedere dag.

De hotelbranche is mijns inziens gewoon ernstig gedateerd. B&B's hebben daar goed op ingespeeld, maar die kom je naar verhouding minder vaak in steden tegen.
Als je niet hoeft te voldoen aan allerlei regels kun je altijd goedkoper zijn en voor goedkope ruime plekken is altijd een markt.

Sorry, maar er is niet zoiets als recht op een goedkope kamer of vakantie. Mensen zullen gewoon meer moeten betalen om het lokaal houdbaar te houden.

In iedere toeristische stad zijn er prima, moderne hotels en hostels. Daar betaal je dan iets meer voor dan voor die gedateerde inderdaad.

En dan zal er nog steeds wat gereguleerde verhuur zijn, maar met minder aanbod en dus een fors hogere prijs. Die lage prijs kan namelijk alleen doordat geparasiteerd wordt op het lokale aanbod.

Dus niet meer voor een dubbeltje op de eerste rang ten koste van lokale bewoners.
pi_214698943
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 07:49 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Madrid is saaier, buiten rondom Madrid is nog saaier, uitgedroogde bedoeling, geen kust, heter..
Madrid zelf vond ik niet veel, de stadjes eromheen daarentegen...

Toledo, Segovia en Avila zijn stuk voor stuk echt prachtige historische stadjes. Dus nee oneens wat betreft de omgeving.
pi_214698970
Ah dus Europa moet de hele wereld hier naartoe halen maar je mag als toerist niet op vakantie naar Barcelona.

quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 07:21 schreef britneycheers het volgende:
Dit gebeurt overal. Lokale bevolking wordt verdreven naar de buitenwijken. Kijk bijvoorbeeld naar Miami Beach, voor de doorsnee Amerikaan onbetaalbaar om te wonen.
Of naar steden in Nederland waar de originele bevolking in de minderheid is.
pi_214699012
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 07:21 schreef britneycheers het volgende:
Nooit geweten dat er zoveel indianen in Miami Beach woonden.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_214699033
Hoezo moet jij overal een nieuw topic voor openen @TS?
NWS / Opnieuw demonstratie tegen massatoerisme en vastgoedspeculatie Spanje
pi_214699689
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 09:14 schreef tizitl2 het volgende:

[..]
Als je niet hoeft te voldoen aan allerlei regels kun je altijd goedkoper zijn en voor goedkope ruime plekken is altijd een markt.

Sorry, maar er is niet zoiets als recht op een goedkope kamer of vakantie. Mensen zullen gewoon meer moeten betalen om het lokaal houdbaar te houden.

In iedere toeristische stad zijn er prima, moderne hotels en hostels. Daar betaal je dan iets meer voor dan voor die gedateerde inderdaad.

En dan zal er nog steeds wat gereguleerde verhuur zijn, maar met minder aanbod en dus een fors hogere prijs. Die lage prijs kan namelijk alleen doordat geparasiteerd wordt op het lokale aanbod.

Dus niet meer voor een dubbeltje op de eerste rang ten koste van lokale bewoners.
Je wil ook niet teveel Airbnb's in je wijk hebben ivm de leefbaarheid. Tenzij je elke stad in een soort van groot vakantiepark wil veranderen.

Zou beter om dan apart hotels te hebben met minimale service ipv apartementen in bestaande apartementen.
  dinsdag 13 augustus 2024 @ 11:24:10 #19
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_214699944
quote:
15s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 09:26 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Nooit geweten dat er zoveel indianen in Miami Beach woonden.
Wordt lastig, gezien die er amper hebben gewoond :)
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  dinsdag 13 augustus 2024 @ 11:25:45 #20
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_214699955
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 08:03 schreef Aberkullie het volgende:
Een huurverhoging van ¤1000 dan valt die jaarlijkse 5% bij mij nog mee ;(
Het probleem ligt dus niet zozeer bij het toerisme dan, maar bij het ontbreken van enige regulatie. Hoezo kan de huur van een bestaand contract opeens met 1000 verhoogd worden. Dat is gewoon een faal van de (lokale) overheid.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_214701093
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 10:54 schreef descon het volgende:

[..]
Je wil ook niet teveel Airbnb's in je wijk hebben ivm de leefbaarheid. Tenzij je elke stad in een soort van groot vakantiepark wil veranderen.

Zou beter om dan apart hotels te hebben met minimale service ipv apartementen in bestaande apartementen.
Maar maakt het uit voor de wijk uit of die accommodaties hotels of airbnb's zijn, zolang er enige regulering is?

Er is vraag naar x accommodaties, en daar moet in voorzien worden (ja, of niet, maar dat is een andere discussie). Die hotels moet je net zo goed ergens kwijt.
pi_214701151
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 09:14 schreef tizitl2 het volgende:

[..]

Heeft het echt te maken met regels?

Zie ook B&B's: ik heb daar doorgaans véél betere kwaliteit ervaren dan hotels in dezelfde prijsklasse. Meer ruimte pp, meer persoonlijke aandacht, mooiere kamers, etc.

Ik snap ook je verhaal over 'lage prijs' niet. Dat is allemaal relatief, en er zal altijd behoefte zijn aan verschillende prijsklassen. Of anders gezegd, behoefte aan verschillende hoeveelheid ruimte, kwaliteit, service. En dat heeft simpelweg een bepaalde lage dan wel hoge prijs. Prijzen in Barcelona zijn over de hele breedte ook een stuk hoger dan in minder populaire steden, dus ook daar zit geen oneerlijkheid. Daarnaast klinkt het eerlijk gezegd vooral als het zoveelste stadium willen doorzetten van een klassenmaatschappij.
pi_214701267
quote:
2s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 11:25 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]
Het probleem ligt dus niet zozeer bij het toerisme dan, maar bij het ontbreken van enige regulatie. Hoezo kan de huur van een bestaand contract opeens met 1000 verhoogd worden. Dat is gewoon een faal van de (lokale) overheid.
Echt gewoon ook ¤1000!

Dat is 4x mijn huidige huur inc huurtoeslag :X
pi_214701351
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 07:49 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Madrid is juist veel leuker. Veel meer sfeer. Een beetje zoals porto en Lissabon.
pi_214701785
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 13:12 schreef silverhill het volgende:

[..]
Maar maakt het uit voor de wijk uit of die accommodaties hotels of airbnb's zijn, zolang er enige regulering is?

Er is vraag naar x accommodaties, en daar moet in voorzien worden (ja, of niet, maar dat is een andere discussie). Die hotels moet je net zo goed ergens kwijt.
Hotels zijn vaak niet gemixt met bewoners wat je bij airbnb's wel ziet. Bij een hotel is er vaak een receptie die een oogje in het zeil houd en die je makkelijk kan aanspreken op het moment als er problemen zijn. Een hotel eigenaar heeft ook meer incentive om de boel rustig te houden. Je wil namelijk niet teveel reviews van andere gasten dat het zo'n tyfus zooi was door andere gasten.

Een airbnb zit vaak in een bestaand apartementen complex tussen reguliere bewoners en een airbnb gast zal voor meer overlast zorgen onder het motto van "Don't be gentle, its a rental". Ook zal een verhuurder vaak minder gemotiveerd zijn om te investeren in het complex want woont er zelf niet en is het puur business.

De gemiddelde airbnb gast zal vaker dronken thuis komen als de gemiddelde bewoner :+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')