abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214703554
Denk dat een jaartje overslaan nog de beste optie is. Kan Nederland als publiek en als delegatie het allemaal iets meer achter ons laten.
Het is al gauw tijd voor een nieuwe act en dan moet je er ook wel 100% achter kunnen staan.
pi_214703578
Mijn indruk van wat er gebeurd is, op basis van de nieuwe informatie:
- De EBU heeft voor haar social media een camera vrouw backstage, die de deelnemers filmt direct nadat ze van het podium komen.
- Joost Klein heeft aangegeven daar ernstig op tegen te zijn, en heeft via AvroTros met de EBU afgesproken dat hij daar niet gefilmd wordt.
- De EBU heeft deze afspraak niet gecommuniceerd naar de cameravrouw in kwestie.

- De cameravrouw doet daarom gewoon haar werk, en filmt Joost op dezelfde manier als ze de overige deelnemers filmt.
- Joost probeert haar filmen te stoppen, en maakt daarvoor een beweging richting de camera, die hij raakt. Het Zweedse OM heeft niet de indruk dat het hierbij zijn bedoeling was de cameravrouw te intimideren.
- Hoe ernstig deze beweging precies is, blijft onduidelijk. De meest ernstige interpretatie die voor zover ik kan zien nog mogelijk is, is dat hij de camera uit haar handen sloeg. Waarschijnlijk was de beweging significant milder dan dat, omdat het Zweedse OM niet kon bewijzen dat de beweging "was capable of causing serious fear".
- De cameravrouw voelde zich echter wel degelijk geintimideerd, en deed melding bij de EBU en later bij de Zweedse politie.

- De EBU heeft in haar regels een zero tolerance beleid ten opzichte van intimiderend gedrag, en heeft te maken met de Zweedse vakbond. Ze besluiten in 24 uur Nederland te diskwalificeren.
- De beslissing is in ieder geval significant anders dan hun beslissing ten opzichte van de meldingen van bedreiging en intimidatie door de Israelische delegatie.
- Joost Klein verliest door die beslissing 10 maanden werk, en een evenement waar hij zeer naar toe heeft geleefd.
- De AvroTros verliest door die beslissing zo'n 2 miljoen kijkers, en daarmee een zeer forse investering in zowel tijd en geld die in de voorbereiding is gestort.

- In de periode die volgt, doet de EBU niet aan publiekelijke zelfreflectie. Voor zover zij de situatie analyseren en er lessen uit trekken, blijft dat binnenskamers.
- Het social media team van de EBU/Eurovisie zwijgt in dezelfde periode Joost Klein dood.

---------------------
Mijn mening over die indruk:

De cameravrouw krijgt hier meer negativiteit over zich heen dan terecht is. Als de EBU een afspraak over Joost Klein niet filmen inderdaad naar haar gecommuniceerd had, zou zij niet zo door de EBU in bescherming genomen worden (omdat ze strijdig met de opdracht werktte). Dus deed ze gewoon haar werk, waarbij ze zich aangevallen voelde, waar ze vervolgens actie op onderneemt.

De actie van Joost was begrijpelijk gegeven de omstandigheden, hoewel die uiteraard beter voorkomen had kunnen worden. Dat daar een politieonderzoek uit volgde, is vervelend voor hem, maar wel noodzakelijk in geval van de beschuldiging. Nu hij niet schuldig blijkt, kan hij hopelijk verder.

De EBU heeft er een zootje van gemaakt. Ze hadden de situatie uberhaubt kunnen voorkomen door de afspraken goed richting de cameravrouw te communiceren. Gegeven de discutabelheid van de beschuldigingen hadden ze met veel mildere maatregelen dan een disqualificatie alsnog de veiligheid van hun cameravrouw kunnen garanderen. Ze hadden de klachten rond de Israelische omroep transparanter kunnen afhandelen, en zo de indruk dat ze met twee maten meten kunnen voorkomen. En ze hadden, nu uit nader onderzoek blijkt dat de situatie niet zo ernstig was als misschien in eerste instantie leek, een toenaderingspoging richting Joost en de AvroTros kunnen doen.

Het feit dat hun opstelling dezelfde blijft, doet mij vrezen dat Nederland volgend jaar niet aan het songfestival meedoet. En volkomen terecht.
pi_214703608
Voor de houding van het social media team zal het trouwens niet meehelpen dat de aanvaring was met een cameravrouw die opnames voor social media maakte, en dus onderdeel van dat team is.
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 13 augustus 2024 @ 17:46:27 #129
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_214703719
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 17:31 schreef Sableheart het volgende:
De cameravrouw krijgt hier meer negativiteit over zich heen dan terecht is. Als de EBU een afspraak over Joost Klein niet filmen inderdaad naar haar gecommuniceerd had, zou zij niet zo door de EBU in bescherming genomen worden (omdat ze strijdig met de opdracht werktte). Dus deed ze gewoon haar werk, waarbij ze zich aangevallen voelde, waar ze vervolgens actie op onderneemt.
Verhaal een beetje aandikken, beetje zielig doen nu met vervolgstappen dreigen... ja doei, hier zijn de maskers nu wel af gegaan.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  dinsdag 13 augustus 2024 @ 18:07:01 #130
35189 Troel
scherp en bot
pi_214703986
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  dinsdag 13 augustus 2024 @ 18:14:04 #131
482080 AgnesGru
Agnes, easy on the churros!
pi_214704069
quote:
6s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 11:53 schreef TheVulture het volgende:
1 september is blijkbaar op de socials omgedoopt tot Europapa-streaming day, om een stil protest richting de EBU te sturen en Joost nog eens een hart onder de riem te steken
Hier moet ik tegen die tijd wel aan herinnert worden :D
Op donderdag 22 april 2021 18:05 schreef letmehearyouscream het volgende:
Ik heb natuurlijk in principe geen principes, want ik zit hier op SHO.
pi_214704187
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 17:31 schreef Sableheart het volgende:
Mijn mening over die indruk:
Geen slechte analyse. Echter, als je begint met de basisaanname dat de EBU er een zooitje van maakte, dan is er niet meer per definitie een conclusie te trekken over hoe/of ze de cameravrouw hebben aangestuurd.

Wat ik ook mis (en dat is mijns inziens incompetentie of opzet) is de radiostilte vanuit EBU waardoor het grote publiek alle ruimte kreeg om zich veel ergere zaken voor te stellen. Als de EBU niet incompetent is, dan is het opzettelijk de publieke opinie tegen Joost in het harnas jagen. Sommige mensen zijn zelfs nooit over die eerste indruk heengekomen. Als AvroTros ergens steken heeft laten vallen in het beschermen van hun artiest is het dat ze daar de regie volledig aan EBU hebben overgelaten. Begrijpelijk op het moment zelf, maar achteraf gegeven het gebrek aan bewijs de verkeerde beslissing.

Even los van of de artiest Joost fair bejegend wordt, ik denk niet dat de organiserende landen voor dit gebrek aan professionalisme en transparantie van de EBU zouden moeten staan. Het is duidelijk dat de EBU hier een andere visie over heeft en het enige machtsmiddel wat Nederland/AvroTros heeft is even wat afstand nemen en iedereen die het wil weten vertellen waarom.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_214704727
quote:
6s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 18:23 schreef Litpho het volgende:

[..]
Geen slechte analyse. Echter, als je begint met de basisaanname dat de EBU er een zooitje van maakte, dan is er niet meer per definitie een conclusie te trekken over hoe/of ze de cameravrouw hebben aangestuurd.

Wat ik ook mis (en dat is mijns inziens incompetentie of opzet) is de radiostilte vanuit EBU waardoor het grote publiek alle ruimte kreeg om zich veel ergere zaken voor te stellen. Als de EBU niet incompetent is, dan is het opzettelijk de publieke opinie tegen Joost in het harnas jagen. Sommige mensen zijn zelfs nooit over die eerste indruk heengekomen. Als AvroTros ergens steken heeft laten vallen in het beschermen van hun artiest is het dat ze daar de regie volledig aan EBU hebben overgelaten. Begrijpelijk op het moment zelf, maar achteraf gegeven het gebrek aan bewijs de verkeerde beslissing.

Even los van of de artiest Joost fair bejegend wordt, ik denk niet dat de organiserende landen voor dit gebrek aan professionalisme en transparantie van de EBU zouden moeten staan. Het is duidelijk dat de EBU hier een andere visie over heeft en het enige machtsmiddel wat Nederland/AvroTros heeft is even wat afstand nemen en iedereen die het wil weten vertellen waarom.
Tot op de dag van vandaag wordt die jongen woman beater genoemd, de EBU wist heel goed wat ze deden met het benoemen van ‘young female member’. En uit die reactie van gisteren zag je ook dat hij er hoe dan ook uit moest, aangezien nu de aangifte ineens niet meer een rol speelde. Een heel vuil spelletje. Gisteren kregen ze een kleine uitweg, maar het is blijkbaar een hill to die on.
pi_214704745
Ik onderschat nog steeds weleens hoe populair die jongen ondertussen is, die post op Instagram van gisteren heeft 10.000 reacties. _O-
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 13 augustus 2024 @ 19:14:24 #135
862 Arcee
Look closer
pi_214704770
Blijft toch zonde dat we nooit zullen weten hoe hoog Europapa geëindigd zou zijn. Het heeft alles in zich om een klassieker te worden, als het dat al niet is.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  Trouwste user 2022 dinsdag 13 augustus 2024 @ 20:31:15 #136
7889 tong80
Spleenheup
pi_214705793
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 19:14 schreef Arcee het volgende:
Blijft toch zonde dat we nooit zullen weten hoe hoog Europapa geëindigd zou zijn. Het heeft alles in zich om een klassieker te worden, als het dat al niet is.
Dat is-ie al.

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  woensdag 14 augustus 2024 @ 15:41:12 #137
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
  woensdag 14 augustus 2024 @ 15:41:55 #138
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_214712689
Oh er is ook een Nederlandse versie

EBU EN AVROTROS ONEENS OVER FILMAFSPRAKEN JOOST KLEIN
  woensdag 14 augustus 2024 @ 15:45:48 #139
129011 -Bubseltje-
absofuckinglutely!!
pi_214712735
De AvroTros heeft bewijs en dan nog ontkennen :X |:(

Stoppen met die onzin echt :X
pi_214712797
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2024 15:41 schreef Momo het volgende:

Ik dacht dat die lieverds hier een extra podcast van zouden maken :@
Maar als dat niet mogelijk is is dit ook prima :)

Van welk platform is James Stephenson? #durftevragen
  woensdag 14 augustus 2024 @ 15:56:59 #141
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_214712835
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2024 15:53 schreef NailQueen het volgende:

[..]
Ik dacht dat die lieverds hier een extra podcast van zouden maken :@
Maar als dat niet mogelijk is is dit ook prima :)

Van welk platform is James Stephenson? #durftevragen
https://eurovoix.com/author/jamesstephenson/

Eurovoix
pi_214712849
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2024 15:41 schreef Momo het volgende:

Duidelijk. Geen afspraken gemaakt en de regels gelden ook voor Klein. Zijn we van dat talking point ook weer af.
zie email 27 oktober
pi_214712872
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2024 15:57 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Duidelijk. Geen afspraken gemaakt en de regels gelden ook voor Klein. Zijn we van dat talking point ook weer af.
Lees even verder, er zijn wel afspraken gemaakt en hier is bewijs van.
Of wil je alleen de mening van de EBU horen
pi_214712889
quote:
1s.gif Op woensdag 14 augustus 2024 15:59 schreef summer52 het volgende:

[..]
Lees even verder, er zijn wel afspraken gemaakt en hier is bewijs van.
Mogen we dat bewijs even zien dan? Of gaan we op de verklaringen van de (vertegenwoordiger van) de dader af tegenwoordig? Net als dat er niets fysieks gebeurd zou zijn de vorige keer.
zie email 27 oktober
pi_214712910
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2024 16:00 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Mogen we dat bewijs even zien dan? Of gaan we op de verklaringen van de (vertegenwoordiger van) de dader af tegenwoordig? Net als dat er niets fysieks gebeurd zou zijn de vorige keer.
Ah joh ik ga hier verder helemaal niet meer op reageren. Dat heeft bij u heel weinig zin.
pi_214712911
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2024 16:00 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Nee, maar laten we wel op de verklaringen van de (vertegenwoordiger van) de EBU af gaan.

Hou es op met je gezuig man.
C’est Davie :o)
pi_214712927
Ik snap nog enigszins dat de AvroTros het nog binnenskamers probeert op te lossen door dat gesprek te willen afdwingen, maar aan de reacties van de EBU te zien komt er totaal geen vredespoging vanaf hun kant. Dan zou ik als de AT ook gewoon alles opengooien. Hopelijk gaan ze dat ook doen.
  woensdag 14 augustus 2024 @ 16:04:15 #148
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_214712932
Sowieso zijn die hele tiktok filmpjes wel een recept voor drama. Het zijn artiesten met een eigen identiteit/imago met velen van hun iemand die ook hun social media gedeeltelijk onderhoud. Waarom moeten 40 landen allemaal hetzelfde filmpje opnemen? Geef artiesten veel meer vrijheid om social media content te maken voor je platform.
pi_214712939
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2024 16:02 schreef Dave het volgende:

[..]
Nee, maar laten we wel op de verklaringen van de (vertegenwoordiger van) de EBU af gaan.

Hou es op met je gezuig man.
De scheidsrechter is nog altijd een betrouwbaardere partij dan degene die net rood gehad heeft. Zeker als die laatste aantoonbaar onzin verkocht heeft (er zou niets fysieke gebeurd zijn, de politie concludeerde anders).
zie email 27 oktober
  woensdag 14 augustus 2024 @ 16:05:25 #150
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_214712944
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2024 15:57 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Dus EBU zegt A en Avrotros zegt B. En dan lees je dat dus als dat A dus 100% waar is en B dus complete onzin moet zijn?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')