Bron: https://nos.nl/artikel/25(...)n-van-verkeersboetesquote:CJIB wil bevoegdheid om te kunnen stoppen met verhogen van verkeersboetes
Het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) wil meer ruimte om te kunnen stoppen met verhogen van verkeersboetes als die niet op tijd betaald worden. Volgens de uitvoeringsorganisatie kunnen die verhogingen soms onredelijke gevolgen hebben, is te lezen in de Stand van de Uitvoering 2023 van de instantie.
Als iemand een boete niet op tijd betaalt, komt daar een boetebedrag van 50 procent bovenop. Bij een tweede aanmaning is dat 100 procent. Commerciële incassobureaus mogen volgens de wet maximaal 15 procent aan incassokosten in rekening brengen.
Bij iemand die de eerste boete niet kan betalen wegens geldgebrek, komen die extra kosten ook weer harder aan. En dus stelt het CJIB dat er in sommige gevallen sprake is van overmacht en een verhoging niet altijd op zijn plaats is.
Het incassobureau kan daar momenteel echter niets aan veranderen. "Het CJIB heeft op dit moment onvoldoende ruimte om bijzonder maatwerk toe te passen", schrijft de uitvoeringsorganisatie. Een grondslag in de wet moet de organisatie de bevoegdheid geven om de verhoging van boetes te beëindigen.
'Boete op armoede'
Branchevereniging voor schuldhulpverlening NVVK is blij met het standpunt van het CJIB. "Als mensen een boete nu niet kunnen betalen, is zo'n verhoging in principe een boete op arm zijn", vindt Linda van Vliet van de NVVK. "Dan is het fijn als het CJIB coulant is."
De NVVK vraagt elk jaar aan zijn leden welke schuldeisers zij het vaakst tegenkomen. Volgens van Vliet wordt het CJIB onevenredig vaak genoemd. Dat heeft onder andere te maken met de hoge incassokosten die de uitvoeringsorganisatie in rekening brengt, denkt ze.
De hoogte van die verhogingen is dus opgenomen in de wet. "Daar kan het CJIB weinig aan doen", aldus Van Vliet. "Het beleid zal dus moeten worden aangepast. Ik heb goede hoop dat er snel een beleidswijziging komt waarmee een einde wordt gemaakt aan het stapelen van boetes."
Mensen zijn immers perfect en kunnen nooit een foutje begaan.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 19:36 schreef Vincent_student het volgende:
Als je te hard rijdt en je de boete niet kunt betalen, had je maar eerder na moeten denken voor je op het gaspedaal drukte. Helemaal terecht die verhogingen. Het CJIB moet zich maar eens richten op het beter verstrekken van rijbewijzen en niet aankomen met deze flauwekul.
Als ik een overtreding maak, moet ik ook op de blaren zitten. En helemaal terecht. Zelf om gevraagd.
Je doet nu alsof "die groep" op rozen loopt en geniet van het leven zoals bijvoorbeeld jij dat kan. De boetebedragen an sich zijn al volledig buitenproportioneel, maar die verhogingen zijn alle perken te buiten.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 19:34 schreef FlippingCoin het volgende:
Het zou ook volledig oneerlijk zijn wanneer paupers die hun zaken niet op orde hebben er makkelijker van af komen dan de werkbijen van dit land die links en rechts toch al volledig geplukt worden. Let wel, ik noem niet alle mensen met geldproblemen zo.
Dat die verhogingen bizar zijn vind ik ook, maar weer die groep die toch altijd al gematst wordt eruit pikken en tot uitzondering maken is belachelijk.
Prima redenatie om de doodstraf weer in te voeren.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 19:36 schreef Vincent_student het volgende:
Als je te hard rijdt en je de boete niet kunt betalen, had je maar eerder na moeten denken voor je op het gaspedaal drukte. Helemaal terecht die verhogingen. Het CJIB moet zich maar eens richten op het beter verstrekken van rijbewijzen en niet aankomen met deze flauwekul.
Als ik een overtreding maak, moet ik ook op de blaren zitten. En helemaal terecht. Zelf om gevraagd.
stemrecht ook maar koppelen aan netto bijdrage dan?quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 19:43 schreef RamboDirk het volgende:
Boetes koppelen aan inkomen. Verhogingen koppelen aan recidive.
nee aan geslacht.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 19:45 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
stemrecht ook maar koppelen aan netto bijdrage dan?
In 12 Europese landen hebben ze inkomensafhankelijke boetes. Vooral in Finland zijn die spectaculair. Dat zouden we hier in Nederland ook moeten doen, maar met een rechtse regering kun je dat natuurlijk wel vergeten.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 19:39 schreef Mikeytt het volgende:
Het hele concept van boetes is natuurlijk ook krankzinnig. Arbeiders pesten terwijl dit voor de rijken geen probleem is.
Ik heb al twintig jaar geen boete meer gehad. Ik houd me gewoon aan de verkeersregels, echt, zo moeilijk is dat niet.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 19:40 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Mensen zijn immers perfect en kunnen nooit een foutje begaan.
Maar dat is wat we willen, want het zijn vooral de buitenlanders die profiteren van die absurde boetesquote:Op vrijdag 9 augustus 2024 19:46 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
In 12 Europese landen hebben ze inkomensafhankelijke boetes. Vooral in Finland zijn die spectaculair. Dat zouden we hier in Nederland ook moeten doen, maar met een rechtse regering kun je dat natuurlijk wel vergeten.
Tjah omdat jij een beetje kan if elsen, terwijl Harry met moeite zijn kont kan afvegen, betekent niet dat dat iedereen daar even veel aan kan doen. En een boete krijgen we allemaal wel eens.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 19:34 schreef FlippingCoin het volgende:
Het zou ook volledig oneerlijk zijn wanneer paupers die hun zaken niet op orde hebben er makkelijker van af komen dan de werkbijen van dit land die links en rechts toch al volledig geplukt worden. Let wel, ik noem niet alle mensen met geldproblemen zo.
Dat die verhogingen bizar zijn vind ik ook, maar weer die groep die toch altijd al gematst wordt eruit pikken en tot uitzondering maken is belachelijk.
daarom betaal ik toch ook meer belasting om die koekenbakker zijn sociale huurwoning te bekostigen waar ik zelf nooit voor in aanmerking ben gekomenquote:Op vrijdag 9 augustus 2024 19:56 schreef damsco het volgende:
[..]
Tjah omdat jij een beetje kan if elsen, terwijl Harry met moeite zijn kont kan afvegen, betekent niet dat dat iedereen daar even veel aan kan doen. En een boete krijgen we allemaal wel eens.
Zie niet zo in wat dat met boete op boete te maken heeft maargoed.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 20:00 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
daarom betaal ik toch ook meer belasting om die koekenbakker zijn sociale huurwoning te bekostigen waar ik zelf nooit voor in aanmerking ben gekomen
over oneerlijk gesproken
Mogelijkheid bieden om het om te zetten naar een taakstraf. Klaar:quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 19:47 schreef Straatcommando. het volgende:
Ophouden met die verhogingen, coulantere regeling instellen, veel eerder overgaan op executie maatregelen als (bank)beslag. Straf je de eikels mee die bewust niet betalen en je naait mensen die willen maar niet kunnen geen oor aan.
nou dat zal ik jou uitleggenquote:Op vrijdag 9 augustus 2024 20:01 schreef damsco het volgende:
[..]
Zie niet zo in wat dat met boete op boete te maken heeft maargoed.
Rot op met je jullie, mafklapper.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 20:02 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
nou dat zal ik jou uitleggen
jullie willen nu een uitzondering maken voor armeren omwille van eerlijkheid, ik draag hiermee een tegenvoorbeeld aan
begrijpend lezen is bij jou zo onderontwikkeld dat je dit nu ziet als aanval of iets?quote:
Dat lijkt me een uitstekend idee. Als het geld er niet is, dan maar schoffelen.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 20:01 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Mogelijkheid bieden om het om te zetten naar een taakstraf. Klaar:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |