-----------------------quote:Asielzoekers integreren moeiteloos in Wieringerwerf, weerstand verdwijnt
"Eerst een grote mond en nu hoor je ze niet meer, die protestmensen." Inwoners van Wieringerwerf zijn inmiddels wel gewend aan de asielzoekers die sinds juli vertoeven in hotel Van der Valk langs de A7. Van weerstand is nauwelijks sprake meer: "Ik zie ze lopen door het dorp en het is gewoon heel rustig. Het gaat hartstikke goed", zegt Yvonne uit Wieringerwerf.
Hekken met rood-witte linten staan rond de entree van het Van der Valk-hotel langs de A7. 'Wij zijn gesloten', staat er op de grote doeken, maar niet voor de asielzoekers. Binnen bij de receptie staan twee vrouwen te wachten op informatie en een paar mannen staan in het restaurant in alle rust met elkaar te praten. Behalve de aanwijzingen op de deuren in niet-westerse talen wijst er verder niet veel op dat er voorlopig 100 asielzoekers wonen in het hotel.
Op de koffie
Niet iedereen is trouwens op de hoogte dat het hotel gesloten is, zodat nog steeds via de ingang vanuit het dorp mensen in hun auto aan komen rijden voor alleen even een kop koffie. Ze maken rechtsomkeert richting het centrum, langs een bankje waar drie Afrikaanse vrouwen in de schaduw zitten te praten.
In het dorp gaat het dagelijkse leven ook gewoon zijn gang, vertelt de Wieringerwerfse Yvonne op straat: "Geen problemen hoor. Ik hoorde bij de sportschool dat een aantal asielzoekers daar nu sport. Mooi toch? Zo krijg je ook weer meer contact en er zijn vrijwilligers in het hotel voor activiteiten met de asielzoekers."
"Heel sociaal en heel vriendelijk, met een goedemorgen of goedemiddag. En ze zwaaien gedag", merkt Ron Kooistra op. Hij woont een paar straten vandaan bij het hotel. "De mensen die tegen de opvang zijn in het dorp hebben alleen maar vooroordelen. Wacht eerst eens even af. Ik heb mij totaal niet druk gemaakt. Ik heb wel wat beters te doen", zegt hij. Ook alle andere inwoners die NH op straat aanspreekt, hebben geen last van de nieuwe buren.
Vrijwilligerswerk
De ondernemers in het winkelhart geven ook aan geen problemen te ondervinden. De gemeente Hollands Kroon laat weten dat er inderdaad geen incidenten zijn geweest en dat alles volgens afspraak verloopt.
Het COA (Centraal Orgaan opvang asielzoekers) houdt iedere dinsdag tussen 11.00 en 12.00 uur een inloop-koffieochtend in het Van der Valk-hotel. Dat is voor belangstellenden uit en rond het dorp om kennis te maken met asielzoekers of te informeren naar eventueel vrijwilligerswerk. "Op dit moment wordt alleen nog taalles gegeven, dus we zijn hard op zoek naar mensen die activiteiten willen organiseren", aldus een woordvoerder van het COA in Wieringerwerf.
https://www.nhnieuws.nl/n(...)-weerstand-verdwijnt
Ik denk dat de nieuwswaarde zit in het gegeven dat zelfs de racisten aldaar van mening veranderen, maar verder wel een leuke poging.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 13:19 schreef Bargehassus het volgende:
Toch eigenlijk wel bijzonder dat asielzoekers die niet voor overlast zorgen nieuwswaardig is.
Waar baseer je dat op? Op de twee mensen die ondervraagd zijn?quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 13:24 schreef Frikandelmetmosterd het volgende:
[..]
Ik denk dat de nieuwswaarde zit in het gegeven dat zelfs de racisten aldaar van mening veranderen, maar verder wel een leuke poging.
Het zolderbewoners argument begint ook wel een beetje oud te worden eh.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 13:20 schreef Hexagon het volgende:
Go blijken het mensen te zijn en geen wilde horde terroristen, verkrachters, geloofsgekken en ander ongein zoals ik hier van sommige zolderbewoners wel eens hoor.
En dit:quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 13:18 schreef schommelstoel het volgende:
Ja oke nee nu met dit bericht gelijk alle problemen weg van uit heel het land qua AZC's
De naïviteit van sommigen..
1x overlast en je hebt dat dorp op stelten daar.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 13:19 schreef Bargehassus het volgende:
Toch eigenlijk wel bijzonder dat asielzoekers die niet voor overlast zorgen nieuwswaardig is.
Gooi de grenzen dus maar open. "Er is genoeg voor iedereen".quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 13:12 schreef Starhopper het volgende:
[..]
-----------------------
Wat een mooi verhaal weer! Zo zie je maar weer, het is gewoon angst voor het onbekende![]()
![]()
Het is schitterend, straks worden ze geupgrade naar statushouder en staan de bewoners van Wieringerwerf te glunderen als ze voorrang krijgen op de sociale huurwoningen.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 13:18 schreef Twiitch het volgende:
Wat een prachtig verhaal. Ik ben helemaal overtuigd nu. Refugees welcome. Ik stem geen pvv meer!
Het is selectieve journalistiek, en in dit geval ook nog eens heel erg luie (een artikel deels gebaseerd op momentopnames en de selectieve beleving daarvan van de journalist, serieus?). Ik zie het hier ook, er is hier een hotel waarin er een aantal worden opgevangen. Met een gedeelte gaat het best goed, maar een ander gedeelte hangt de hele dag buiten rond, de iets verderop gelegen AH heeft te kampen met een toename van winkeldiefstal, van het cafe naast het hotel worden de op het terras zittende gasten nog wel eens lastig gevallen, dat soort dingen. Maar dat lees je niet, want de regionale krant heeft niet eens interesse om daar een artikel over te schrijven. Wel een breedsprakig artikel over Ali de wel goed mee doet en vrijwillger is bij de bieb. Prima, maar schrijf dan ook gewoon eerlijk over beide kanten.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 13:33 schreef Tekaschi het volgende:
Ja hoor, geen problemen met het AZC omdat Yvonne en Ron spreken voor het gehele dorp.![]()
Ik wacht nog op mijn artikel op RTL.nl, kan ik ze eens vertellen wat voor een problemen wij ondervinden sinds de komst van het AZC, de ondernemers hier zijn helemaal niet zo blij, ook de mensen niet die de diefstallen hebben zien toenemen, en bijna dagelijks politie wegens vechtpartijen.
Hoewel in mijn dorp er ook wel een Yvonne en Ron zullen rondlopen die het allemaal niet zo zien.
Zeker omdat zulke d66 ers denken dat alle asielterreur elders in dit land nooit heeft bestaan na 1 zo'n krantenartikel. Bizar wel.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 13:30 schreef schommelstoel het volgende:
[..]
Het zolderbewoners argument begint ook wel een beetje oud te worden eh.
Net zo bizar als mensen die denken dat elke AZC-opvanglocatie garant staat voor ellende in de buurt.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 13:50 schreef WheatWaffles het volgende:
[..]
Zeker omdat zulke d66 ers denken dat alle asielterreur elders in dit land nooit heeft bestaan na 1 zo'n krantenartikel. Bizar wel.
Mooi kapstokje inderdaad. Kunnen ze verder hun kop in het zand steken.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 13:50 schreef WheatWaffles het volgende:
[..]
Zeker omdat zulke d66 ers denken dat alle asielterreur elders in dit land nooit heeft bestaan na 1 zo'n krantenartikel. Bizar wel.
Ooooohhhhh.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 13:26 schreef Hyperdude het volgende:
vd Valk goed bezig.
Vakkundig zo'n vervallen toko uitpanden is ook een vak.
Kwartje?quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 15:00 schreef Jacy-Jacy het volgende:
[..]
Ooooohhhhh.
Daarom staan daar altijd zoveel Afrikanen bij van der Valk als ik daar langs fiets.
Mijn kwartje is ook gevallen, ja.
Vakkundig je familiebedrijf om zeep helpen zul je bedoelen.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 13:26 schreef Hyperdude het volgende:
vd Valk goed bezig.
Hier in Duitsland is het ook Big Business. Leegstaande (vervallen) hotels worden gebruikt voor asielopvang.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 13:26 schreef Hyperdude het volgende:
vd Valk goed bezig.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |