abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214627319
quote:
Waarschuwing voor 'mega-aardbeving' in Japan na beving van 7,1

In Japan heeft het meteorologische agentschap JMA voor het eerst een waarschuwing afgegeven voor een 'mega-aardbeving'. Eerder vandaag was er in het zuidwesten van Japan een aardbeving met een kracht van 7,1. Na deze beving is nu een 'mega-aardbevingsadvies' van kracht.

Inwoners van heel West-Japan worden gevraagd om de aankomende week op hun hoede te blijven. Ze moeten op elk moment voorbereid zijn op een nóg sterkere aardbeving, bijvoorbeeld door hun meubels vast te zetten en goed te weten op welke locaties ze kunnen schuilen. Ook wordt gevraagd om afspraken te maken met familieleden om te checken of ze veilig zijn.

Daarnaast geldt voor de kustgebieden van Miyazaki, op het eiland Kyushu, een tsunami-advies. De tsunami's zijn maximaal ongeveer een meter hoog, meldt de Japanse publieke omroep NHK. De mensen in die gebieden wordt opgeroepen om weg te blijven bij de kust en rivieroevers.

De precieze omvang van de schade wordt nog onderzocht, maar duidelijk is wel dat er geen grote ongelukken zijn gebeurd. Volgens NHK zijn er gewonden gevallen in de stad Miyazaki, maar er is niet duidelijk hoe ernstig die verwondingen zijn.

Japan-correspondent Anoma van der Veere:
"Het was een sterke en lange aardbeving maar de reactie erop blijft ingetogen. Japan is stevig gebouwd, zeker als het gaat om aardbevingen. Beelden van omgevallen schappen in de supermarkt, een enkel ingestort huis en schuddende snelwegen komen binnen, maar meldingen van wijdverspreide schade blijven vooralsnog uit. De eerste tsunami's zijn al aangekomen, maar hebben beperkte gevolgen gehad.

Het gevaar is echter niet voorbij. De onderzoekscommissie van het JMA heeft een waarschuwing afgegeven voor een potentiële megabeving langs de 900 kilometer-lange Nankai-breuklijn aan de oostkust van Japan."

De Japanse meteorologische dienst roept mensen in de gebieden op de Nankai-breuklijn op om maatregelen te nemen. Daarmee doelt het JMA op de gebieden waar mogelijk het hypocentrum van de aardbeving ligt: het gebied ondergronds waar een beving ontstaat.

De kans op een mega-aardbeving is groter dan normaal, meldt NHK. Het JMA vraagt mensen om maatregelen te nemen en daarbij te luisteren naar de informatie van de (lokale) overheid.
Meer informatie over aardbevingen vind je ook in het centrale topic.
WKN / Aardbevingen #22

twitter

twitter

twitter
pi_214627474
In Groningen lachen ze die japanners uit met hun mini bevingen daar op dat eiland
pi_214627552
Hopelijk blijft het rustig daar..
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_214627688
Ik wil wel een lekkere japanse vluchteling (v) opvangen
pi_214628443
Mis ik nou de argumentatie voor de mogelijke mega-beving of lees ik eroverheen…?
pi_214628686
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2024 18:02 schreef Pizzakoppo het volgende:
Mis ik nou de argumentatie voor de mogelijke mega-beving of lees ik eroverheen…?
Ze komen blijkbaar vaak in paren.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
High tariffs inevitably lead to trade wars... Markets shrink & collapse; businesses & industries shut down; and millions of people lose their jobs.
~Ronald Reagan
  donderdag 8 augustus 2024 @ 19:15:32 #7
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_214629670
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2024 18:18 schreef nostra het volgende:

[..]
Ze komen blijkbaar vaak in paren.
Gebeurt op wel meer locaties. Vrancea bijvoorbeeld, waar min of meer de sterkste aardbevingen van Europa kunnen voorkomen.

Hier in de stad idem. Zo elke honderd jaar vinden er wel een paar kort op elkaar plaats. Tussen 1906 en 1913 bijvoorbeeld drie aardbevingen van 6,3/7,0/7,0.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  vrijdag 9 augustus 2024 @ 12:17:19 #8
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_214640546
quote:
Japan’s PM cancels overseas trip after experts issue ‘megaquake’ warning

The Japan Meteorological Agency has issued its first-ever warning of the risk of a huge earthquake along the Pacific coast

Japan’s prime minister, Fumio Kishida, has cancelled a visit to central Asia this weekend after experts warned that the risk of a “megaquake” occurring off the country’s Pacific coast had increased following Thursday’s magnitude 7.1 earthquake in the south-west.

Kishida, who is battling low approval ratings and faces challenges to his leadership in a ruling party presidential election next month, announced his decision at a press conference on Friday.

He had been due to hold a summit with the leaders of Kazakhstan, Kyrgyzstan, Tajikistan, Turkmenistan and Uzbekistan in the Kazakh capital Astana on Friday evening and to meet the Mongolian president in Ulaanbaatar on Monday, according to the Kyodo news agency.

The Japan Meteorological Agency on Thursday issued its first-ever warning of the risk of a huge earthquake along the Pacific coast after a quake on the southernmost main island of Kyushu triggered a tsunami warning. No deaths or major damage have been reported.

The agency’s warning that the risk of a huge earthquake occurring along the Nankai Trough was higher than usual does not mean that a quake will definitely occur in the coming days. Public broadcaster NHK said Kishida’s overseas trip had been cancelled so that he could prepare for any eventuality.

[..]
https://www.theguardian.c(...)cancelled-earthquake
are we infinite or am I alone
pi_214658717
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2024 18:02 schreef Pizzakoppo het volgende:
Je kunt wel enigszins voorspellen hoeveel potentiële energie er aan het opbouwen is onder de grond. Kwestie van meten wat de beweging van beide platen is. Een aardbeving krijg je als de potentiële energie groter wordt dan de weerstand.

Stellen dat 'de kans steeds groter wordt' is dan ook een beetje een open deur. Beetje alsof de kans dat een emmer gaat overstromen steeds groter wordt naarmate er meer druppels in vallen.
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
  Moderator zondag 11 augustus 2024 @ 01:45:25 #10
8781 crew  Frutsel
  zondag 11 augustus 2024 @ 12:44:34 #11
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_214674456
Volgens Frank Hoogerbeets ook risico op aardbevingen :T

twitter
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_214677242
quote:
80s.gif Op zondag 11 augustus 2024 12:44 schreef Starhopper het volgende:

[ x ]
Tja da's volgens mij allemaal nog steeds vrij vage wetenschap. Niet bewezen, niet ontkracht.

Gezien de hoeveelheid water die de maan over de aarde trekt zou er naar mijn idee wel wat in kunnen zitten. Die hoeveelheid water is tekenend voor de mate van invloed die de zwaartekracht van de maan heeft en daarnaast op zichzelf natuurlijk al een vrij bewerkelijke invloed op de aarde en zeebodem.

Ik vind dat wel interessante theorieën. Heb er een tijd terug nog eens een nacht aan verspeeld in de donkere krochten van het internet maar nergens kunnen vinden hoe groot die invloed nou precies is.
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
  zondag 11 augustus 2024 @ 16:18:28 #13
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_214677909
quote:
80s.gif Op zondag 11 augustus 2024 12:44 schreef Starhopper het volgende:

[ x ]
De tweet is blijkbaar verwijderd.
are we infinite or am I alone
  zondag 11 augustus 2024 @ 16:25:38 #14
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_214678008
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2024 16:18 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
De tweet is blijkbaar verwijderd.
Lol :') Hij doet er zelf ook niet meer in geloven dus :D
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_214718349
quote:
Als gevolg van een waarschuwing voor een mogelijke aardbeving zijn er sinds vorige week duizenden hotelreserveringen in Japan geannuleerd.

Deze annuleringen komen op een van de drukste momenten van het jaar voor hoteliers, net voordat een belangrijke feestdag valt waarbij veel Japanners naar hun geboorteplaats reizen om hun voorouders te eren, meldt de Japanse meteorologische dienst.

Verhoogd risico op mega-aardbeving in Nankai-Trog
De Japanse meteorologische dienst heeft een verhoogd risico op een “mega-aardbeving” in de Nankai-trog aangekondigd. Dit gebied strekt zich uit van Shizuoka, ten westen van Tokio, tot het zuidelijkste puntje van het eiland Kyushu. Inwoners van dit gebied zijn aangespoord om voorbereidingen te treffen voor het geval er een zware aardbeving plaatsvindt.

Economische impact
Sinds de waarschuwing hebben minstens 9400 mensen hun hotelreserveringen geannuleerd in het westen van Kochi, een regio die naar verwachting zwaar getroffen zou worden door de eventuele beving. Dit heeft geleid tot een verlies van ongeveer 140 miljoen yen (bijna 870.000 euro) voor de lokale hoteliers tussen 9 en 18 augustus.

De Japanse meteorologische dienst heeft aangegeven de waarschuwing mogelijk donderdag in te trekken als er geen verdere afwijkingen in de seismische activiteit worden gedetecteerd.
pi_214720303
quote:
Japan trekt waarschuwing voor 'mega-aardbeving' in, maar gevaar niet geweken

Japan heeft de waarschuwing voor een "mega-aardbeving" donderdag ingetrokken. Het Japanse ministerie van Rampenbestrijding vraagt daarom niet langer om extra waakzaamheid, maar benadrukt dat het gevaar niet volledig is geweken.
De Japanse meteorologische dienst waarschuwde een week geleden voor een megabeving in de Nankaitrog. Het risico op een extreme aardbeving aan de kust was volgens de dienst sterk verhoogd.

Japanse autoriteiten meldden eerder dat de kans groot is dat in de komende dertig jaar een aardbeving met een kracht van 8 of 9 voorkomt. Megabevingen ontstaan gemiddeld eens in de 100 tot 150 jaar in de Nankaitrog.

Deze bevingen hebben in het verleden grote schade aangericht. In het ergste geval kunnen ze honderdduizenden slachtoffers tot gevolg hebben.

Kort voor de waarschuwing vond een beving met een kracht van 7.1 plaats. Daarbij raakten vijftien mensen gewond. Na de waarschuwing annuleerden duizenden toeristen hun vluchten en hotelovernachtingen.

Japan riep burgers op niet te hamsteren, maar gaf wel het advies voorbereidingen te treffen. Zo moesten Japanners evacuatiespullen hebben klaarstaan, zodat ze direct konden vertrekken bij een aardbeving.
  Moderator maandag 13 januari 2025 @ 14:08:16 #17
8781 crew  Frutsel
pi_216280603
twitter

twitter

Wordt opnieuw gekeken... :{
  Moderator maandag 31 maart 2025 @ 11:49:42 #18
8781 crew  Frutsel
pi_217240519
Nieuw rapport

quote:
Up to 298,000 could die in Japan in Nankai Trough megaquake: gov't

Up to 298,000 people in Japan could die in a megaquake occurring in the Nankai Trough, a revised estimate by the government's earthquake task force showed Monday, with efforts to mitigate damage reducing the number by around 10 percent from the previous estimate in 2012.

The reduction, however, falls short of the goal of reducing fatalities by around 80 percent set in the government's 2014 basic plan for disaster prevention, highlighting the need for major revisions in evacuation strategies and infrastructure improvements.

In its latest report, the task force projected the number of evacuees would rise from the previous estimate in 2012 of 9.5 million to 12.3 million, equivalent to around 10 percent of Japan's population.

A total of 764 municipalities across 31 of Japan's 47 prefectures would experience shaking measuring at least a lower 6 on the Japanese seismic intensity scale of 7, or tsunami waves at least 3 meters high.

While economic losses are projected to reach up to 270 trillion yen ($1.8 trillion), rising from the previous estimate of 214 trillion yen, the maximum number of buildings expected to be completely destroyed was slightly reduced to 2.35 million due to improvements in residential seismic retrofitting.

According to the report, 215,000 out of the projected 298,000 deaths would be caused by tsunami, based on the assumption that only 20 percent of people would evacuate immediately. Increasing the evacuation rate to 70 percent could reduce the tsunami death toll to 94,000, underscoring the importance of swift evacuation.

The area expected to experience flooding of at least 30 centimeters increased 30 percent from the previous estimate due to advancements in topographical data analysis. The overall death toll is not expected to decline significantly despite seawalls and tsunami evacuation facilities.

Among the scenarios projected, the deadliest involves a magnitude 9-class earthquake occurring on a winter night, with severe damage concentrated in the Tokai region. In this case, the estimated death toll by prefecture would be the highest in Shizuoka at 101,000, followed by Miyazaki at 33,000 and Mie at 29,000.

In addition to the estimated 298,000 direct fatalities, the government also projected for the first time between 26,000 and 52,000 "disaster-related deaths" caused by situations such as deteriorating health conditions in evacuation shelters.

The government will revise its disaster prevention plan to designate additional priority areas based on the expanded flood risk zones, as well as develop a new national resilience plan for fiscal 2026 to 2030 to accelerate infrastructure development. A new agency for disaster prevention will also be established in fiscal 2026.
  Moderator maandag 31 maart 2025 @ 13:21:10 #19
8781 crew  Frutsel
pi_217241301
twitter

Straks alles tegelijk... Aardbeving, Tsunami en Mt Fuji
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')