abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 5 augustus 2024 @ 18:56:04 #1
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_214582198
https://nos.nl/artikel/25(...)-op-tahiti-veel-voor

quote:
Dertig jaar na laatste Franse kernproeven komt kanker op Tahiti veel voor

Beelden van de idyllische eilandengroep Frans-Polynesië, midden in de Stille Oceaan, gaan tijdens de Olympische Spelen de hele wereld over. Op Tahiti wordt vandaag de finale van het golfsurfen gehouden.

Maar het Franse overzeese gebied heeft ook een duistere geschiedenis. Door Franse kernproeven is bijna de gehele bevolking blootgesteld aan gevaarlijk radioactief materiaal. Nu, bijna dertig jaar later, komt er mogelijk een nieuw parlementair onderzoek naar de gevolgen.

Hinamoeura Morgant-Cross (35) is een van de duizenden slachtoffers van het kernprogramma. Op haar vierentwintigste kreeg ze te horen dat ze leukemie heeft. Ze is de zoveelste vrouw in haar familie die ziek is. Ook haar overgrootmoeder, oma, moeder, tante en zus hebben vormen van kanker.

Ze zit op de veranda van het huis van haar grootouders in het kustplaatsje Mateia op het eiland Tahiti. Hier bracht ze haar jeugd door. "In die tijd wist ik niets over de kernproeven die Frankrijk hier uitvoerde, we hadden het er nooit over. Ik dacht dat het onschuldige testen waren, een stuk of vier of vijf."

In werkelijkheid voerde Frankrijk gedurende dertig jaar 193 kernproeven uit in Frans-Polynesië. Na grote internationale druk werd het programma in 1996 beëindigd, jaren nadat andere westerse landen met nucleaire testen waren gestopt.

Als een van de laatste westerse landen sloot Frankrijk zich vervolgens aan bij het Comprehensive Nuclear-Test-Ban Treaty, een internationaal akkoord dat kernwapenproeven verbiedt.

Gevolgen desastreus
Tijdens de eerste testperiode in Frans-Polynesië, van 1966 tot 1974, voerde Frankrijk de proeven bovengronds uit. De gehele toenmalige bevolking van Tahiti, het dichtstbevolkte eiland van Frans-Polynesië, werd daarbij blootgesteld aan gevaarlijke nucleaire straling. Later werden de proeven ondergronds uitgevoerd.

Dat Morgant-Cross desondanks lang niet wist hoe grootschalig het nucleaire testprogramma was, is niet vreemd. De Franse overheid heeft al die jaren geen openheid van zaken gegeven over de kernproeven en de veroorzaakte stralingsniveaus. De boodschap was dat de kernproeven veilig waren.

"Mensen geloofden dat, ook al wist men van kernproeven door onder meer de Verenigde Staten op de Marshalleilanden dat de gevolgen desastreus waren", zegt Morgant-Cross, die sinds 2023 in het parlement van Frans-Polynesië zit.

In 1966 liet Frankrijk de eerste atoombom ontploffen in Frans-Polynesië. Toen waren bewoners er nog trots op

Aanvankelijk was de lokale bevolking blij met de komst van het nucleaire programma, want het leverde veel werk en geld op. Frankrijk investeerde in de regio, waardoor de welvaart hard groeide. "We waren enthousiast over de kernproeven, maar we werden voorgelogen", zegt Joel Hoiore van de belangenvereniging Moruroa e Tatou die zich inzet voor slachtoffers.

En dat is nodig. Verschillende vormen van kanker komen hier buitensporig veel voor. In totaal zijn er 23 kankersoorten die worden veroorzaakt door de nucleaire straling. Hoeveel mensen precies ziek zijn of zijn overleden door de kernproeven, is niet bekend. "Frankrijk heeft dat bewust niet bijgehouden", zegt Hoiore.

Naast inwoners van de eilandengroep hebben ook 2000 Franse militairen die hier tijdens de kernproeven gestationeerd waren op zijn minst één vorm van kanker gekregen.

Nooit officiële excuses
In 2021 bleek uit onderzoek door een Frans collectief van onderzoeksjournalisten dat bewoners van het eiland Tahiti waren blootgesteld aan 500 keer de stralingsdosis die een mens kan verdragen. Maar de bevolking werd nauwelijks gewaarschuwd voor de gevaren.

Demonstranten langs de weg tijdens Macrons bezoek aan Tahiti in 2021

In datzelfde jaar zei president Macron tijdens een bezoek aan Frans-Polynesië dat Frankrijk verantwoordelijk is voor de gevolgen van de kernproeven. "Ik denk dat we niet dezelfde tests zouden hebben gedaan in bijvoorbeeld Bretagne. We deden het hier, omdat het verder weg was", aldus Macron. Officiële excuses bleven echter uit.

Dure gezondheidszorg
Sinds 2010 is er een compensatieregeling, maar de aanvraagprocedure is complex. Moruroa e Tatou helpt slachtoffers die hier aanspraak op willen maken. "Veel mensen beginnen er niet aan, omdat ze zoveel papieren moeten invullen om te bewijzen dat ze slachtoffer zijn. De bureaucratische rompslomp schrikt ze af", zegt Hoiore.

Ook Morgant-Cross doet geen poging om compensatie te krijgen. "Ik ben de rest van mijn leven ziek, daar is geen prijs voor te bedenken", zegt ze. Ze is de politiek in gegaan om te vechten voor erkenning. Ze wil dat Frankrijk gaat betalen voor de dure gezondheidszorg, zodat zieke mensen in Frans-Polynesië geholpen kunnen worden. Nu moeten veel patiënten nog naar het buitenland voor een behandeling.

Van het mogelijk nieuwe parlementaire onderzoek heeft ze weinig verwachtingen. "Nadat Frankrijk jarenlang tegen ons heeft gelogen, vertrouw ik onderzoek door de Franse overheid niet meer", zegt ze.

Ze werkt samen met de International Campaign to Abolish Nuclear Weapons (ICAN), een wereldwijde campagne met als doel kernwapens af te schaffen. Haar hoop is dat er uiteindelijk een internationaal, onafhankelijk onderzoek komt.

Bizar hoe weinig aandacht hier eigenlijk voor is. Heb hier voorheen nog nooit van gehoord.

En vanwege Frans beleid zit de lokale bevolking tot de dag van vandaag met gigantische kosten en medische problemen opgescheept. Zijn blootgesteld aan 50.000% van de straling die een mens kan verdragen zonder daarvoor gewaarschuwd te zijn.

En wel typisch "Hoeveel mensen precies ziek zijn of zijn overleden door de kernproeven, is niet bekend. Frankrijk heeft dat bewust niet bijgehouden" :')
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  maandag 5 augustus 2024 @ 19:04:05 #2
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_214582316
Dit was zó laf. Kernproeven doen, maar dan wél aan de andere kant van de aardbol. :N
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 5 augustus 2024 @ 19:05:03 #3
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_214582327
Benieuwd of de finale van het surfen vandaag wél door kan gaan :)
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_214582517
Bikini klinkt ook als een leuk eiland, maar daar hebben de Amerikanen hun kernbommen getest en de lokale bevolking blootgesteld en weggestuurd.
gr gr
  maandag 5 augustus 2024 @ 19:59:39 #5
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_214583113
quote:
86s.gif Op maandag 5 augustus 2024 19:18 schreef Quyxz_ het volgende:
Bikini
Daar wonen geen mensen meer toch?
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_214583317
Overal is heel veel kanker. Komt omdat mensen ongezond leven
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
pi_214583476
Het zijn maar bruine mensen natuurlijk. Het is dus prima om die uit te moorden, bloot te stellen aan radioactiviteit en andere moordend politieke beleid. Het is natuurlijk altijd een enorme risico voor mensen met een kleurtje als ze hun landen laten domineren door blanken of andere volk dat totaal niet op ze lijkt. Als het ware ben je niet meer dan een stuk papier op de tafel van een staatshoofd en zijn ministers duizenden kilometers verderop. We hebben nou eenmaal veel meer emphatie voor mensen die op ons lijken en veel minder voor volkeren die anders zijn.

[ Bericht 20% gewijzigd door Peppert op 05-08-2024 20:29:15 ]
  maandag 5 augustus 2024 @ 20:23:24 #8
-1 #ANONIEM
Geverifieerd.
pi_214583497
Beter kanker op doorgaans warm overzees Tahiti, dan koud tussen de Inuiti.

[ Bericht 1% gewijzigd door Kukelecucktsju10 op 05-08-2024 20:23:41 ]
Yea, she's on crack.
  maandag 5 augustus 2024 @ 20:26:04 #9
396386 sturmpie
for night & nature
pi_214583544
oftewel iemand anders met de problemen opschepen, dat verdient geen schoonheidsprijs.
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_214583729
quote:
86s.gif Op maandag 5 augustus 2024 19:18 schreef Quyxz_ het volgende:
Bikini klinkt ook als een leuk eiland, maar daar hebben de Amerikanen hun kernbommen getest en de lokale bevolking blootgesteld en weggestuurd.
Herkenbaar. De Britten hebben de inheemse bewoners van wat ze tegenwoordig 'Diego Garcia' noemen (ik heb geen idee hoe de inheemsen hun moederland noemen) eveneens met dwang van het eiland verdreven in de jaren 70. Hierna hebben ze het praktisch (de facto) aan de Amerikanen overgedragen om een militaire basis te stichten midden in de Indiase Oceaan.
  maandag 5 augustus 2024 @ 20:37:24 #11
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_214583818
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2024 20:26 schreef sturmpie het volgende:
oftewel iemand anders met de problemen opschepen, dat verdient geen schoonheidsprijs.
Zeer wel eens in deze.

Het houden van kernproeven als destijds gebeurd is gaf op zijn zachts gezegd geen pas. :{w

Echter doen ongezonde leefwijzen vandaag de dag nog steeds een nadrukkelijke duit in het zakje tot pijnlijke ontwikkeling van kankersoorten, mij dunkt.
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
  maandag 5 augustus 2024 @ 21:42:48 #12
481998 K21
Cappuccino
pi_214585674
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2024 18:56 schreef Mikeytt het volgende:
Bizar hoe weinig aandacht hier eigenlijk voor is. Heb hier voorheen nog nooit van gehoord.
Ik kan me nog wel wat forse kritiek op Frankrijk herinneren hierover midden jaren 90, al was ik als negenjarige nog niet echt bezig met dergelijke kwesties, dus het is allemaal wat wazig.

Maar dit kan ik me nog wel helder voor de geest halen, omdat mijn toenmalige basisschoolleraar er zo woest om werd toen we het nieuws aan het bespreken waren. Lekker in 1995 meepleiten voor een algeheel verbod op die vreselijke kernproeven, maar vervolgens zelf nog even een jaartje lang al het zeeleven uit de lagune blazen op Mururoa met de eigen bommen. :+ :r

Artikel van de NRC van 11 augustus 1995.
quote:
Frankrijk: algeheel verbod kernproeven
PARIJS, 11 AUG. Frankrijk zal zich bij de onderhandelingen voor een verdrag over kernproeven inzetten voor een algeheel verbod. Dat heeft de Franse ambassadeur bij de ontwapeningsconferentie in Genève, Gérard Errera, gisteren gezegd. De Australische regering heeft instemmend gereageerd. De serie van acht kernproeven die Frankrijk houdt vanaf september, gaat gewoon door.
________

Frankrijk wil in het verdrag laten opnemen dat ook kleine kernproeven, van minder dan een kiloton TNT, worden verboden. Tot nog toe vielen deze kleine kernproeven buiten dit verdrag, dat in het najaar van volgend jaar moet worden ondertekend. Het ministerie van buitenlandse zaken in Parijs liet officieus weten dat dit de eerste keer is dat Frankrijk zich zo duidelijk heeft uitgesproken voor de zogenoemde 'nul-optie' in een verdrag over kernproeven.

De Franse aankondiging komt op een moment dat de kritiek groeit op de acht kernproeven die Frankrijk wil houden op het atol Mururoa in de Stille Oceaan. Begin deze week kondigde Nieuw Zeeland aan de proeven aanhangig te zullen maken bij het Internationale Gerechtshof van de Verenigde Naties in Den Haag. In Australië lijkt de animo Franse bedrijven en produkten te boycotten toe te nemen na de besluiten vorige week Franse ondernemingen uit te sluiten van enkele overheidsorders. Frankrijk riep vorige week zijn ambassadeur uit Australië terug voor 'consultaties'.

De Australische regering heeft bij monde van minister van buitenlandse zaken Gareth Evans laten weten de Franse inzet voor een algeheel verbod op kernproeven zeer positief te vinden. “Dit is precies het gebaar waarop we zaten te wachten”, aldus Evans. De Australische premier Keating zei gisteren dat de aankondiging “een belangrijke stap voorwaarts” is van Frankrijk in het conflict tussen de twee landen over de hervatting van de kernproeven op Mururoa. Ook de Amerikaanse president Clinton toonde zich ingenomen met de Franse aankondiging. Zowel de VS als Rusland hebben zich tot nog toe gekant tegen uitbreiding van het verbod op kernproeven naar kleine testen. (AFP, Reuter)
  maandag 5 augustus 2024 @ 22:01:25 #13
396386 sturmpie
for night & nature
pi_214586224
quote:
15s.gif Op maandag 5 augustus 2024 20:37 schreef Scjvb het volgende:

[..]
Zeer wel eens in deze.

Het houden van kernproeven als destijds gebeurd is gaf op zijn zachts gezegd geen pas. :{w

Echter doen ongezonde leefwijzen vandaag de dag nog steeds een nadrukkelijke duit in het zakje tot pijnlijke ontwikkeling van kankersoorten, mij dunkt.
in het artikel is te lezen dat nucleaire straling 23 soorten kanker veroorzaakt.
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_214586288

1953 Las Vegas, NV : Swimming with nuclear testing in the distance

https://rarehistoricalphotos.com/atomic-tourism-las-vegas/

[ Bericht 19% gewijzigd door Klepper272 op 05-08-2024 22:22:43 ]
pi_214586858

maandag 5 augustus 2024 @ 22:52:52 #16
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_214587733
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2024 22:01 schreef sturmpie het volgende:

[..]
in het artikel is te lezen dat nucleaire straling 23 soorten kanker veroorzaakt.
En dat is inderdaad niet mis. :X
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
  maandag 5 augustus 2024 @ 23:24:26 #17
481998 K21
Cappuccino
pi_214588838
quote:
Gelukkig waren het wel nette mensen en werd er niet met kernbommen gesmeten tijdens de zondagsrust. ^O^
pi_214590270
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2024 22:03 schreef Klepper272 het volgende:
[ afbeelding ]
1953 Las Vegas, NV : Swimming with nuclear testing in the distance

https://rarehistoricalphotos.com/atomic-tourism-las-vegas/
Is nog goed te zien met Google Maps

Zoek maar op Yucca Flats, Nevada

Maar ik kan me de ophef nog herinneren over de Franse tests in de jaren 90
pi_214591030
Kan me de ophef over de Franse kernproeven op Mururoa ook nog goed herinneren. Heel wereld stond op zijn achterste benen maar Frankrijk vond het in typisch Franse arrogantie echt mega enorm belangrijk dat die kernproeven per se door moesten gaan. :')
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_214591216
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2024 21:42 schreef K21 het volgende:

[..]
Ik kan me nog wel wat forse kritiek op Frankrijk herinneren hierover midden jaren 90, al was ik als negenjarige nog niet echt bezig met dergelijke kwesties, dus het is allemaal wat wazig.

Maar dit kan ik me nog wel helder voor de geest halen, omdat mijn toenmalige basisschoolleraar er zo woest om werd toen we het nieuws aan het bespreken waren. Lekker in 1995 meepleiten voor een algeheel verbod op die vreselijke kernproeven, maar vervolgens zelf nog even een jaartje lang al het zeeleven uit de lagune blazen op Mururoa met de eigen bommen. :+ :r

Artikel van de NRC van 11 augustus 1995.
[..]

Dit idd waren veel protesten tegen. Overigens hebben de andere landen die al niet meer mochten testen hier ook gebruik van gemaakt om hun computermodellen te kunnen verbeteren.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_214591373
quote:
2s.gif Op dinsdag 6 augustus 2024 08:46 schreef xpompompomx het volgende:
Kan me de ophef over de Franse kernproeven op Mururoa ook nog goed herinneren. Heel wereld stond op zijn achterste benen maar Frankrijk vond het in typisch Franse arrogantie echt mega enorm belangrijk dat die kernproeven per se door moesten gaan. :')
Moeten we nou wel of niet voorbereid op de Russische dreiging?
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  dinsdag 6 augustus 2024 @ 10:47:01 #22
21467 franske19
Hit the deck!
pi_214592273
quote:
Atom bomb baby, little atom bomb.
"The wolves will come again," said Jojen solemnly. - George R.R. Martin
pi_214593911
quote:
Ik krijg trek in nuka cola.
pi_214595247
Er ander gevolg van de vele atoomproeven in Polynesië zijn de hoge mate van de obesitas op de eilanden. Vis werd daar veel gegeten, maar door de atoomproeven zijn in die gebieden destijds veel vissoorten giftig geworden. Vervolgens is Amerika in dat gat gesprongen met hun fastfoodketens.

Vandaag zijn 8 van de top 10 landen met obesitas naar % van de bevolking eilandgroepen in Polynesië. :N
pi_214599096
40 jaar geleden zong Farce Majeure daar al over. Vanaf 12:08.

Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')