abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214533646
e 11-jarige Mikael, die al vijf jaar wordt bedreigd met uitzetting, moet worden uitgezet naar Armenië. Dat blijkt woensdagochtend uit een uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.

Mikael is in Nederland geboren, maar had geen verblijfsvergunning. Zijn moeder Gohar Matosyan (54) vestigde zich in 2010 in Nederland. Mikael heeft net groep acht afgerond op basisschool De Achtsprong in Amsterdam-Zuidoost, en begint na de zomer op het Cygnus Gymnasium in Oost.

Mikael is opgegroeid in Nederland en kent Armenië niet. ,,De IND kan mij net zo goed naar Ghana sturen,” zei hij vorige maand tegen Het Parool. ,,Dat land ken ik net zo min als Armenië.”

Hoger beroep

De dreigende uitzetting van Mikael kreeg veel aandacht doordat influencer Mahi Khalesi (zelf gevlucht uit Iran toen ze twee jaar was) en burgemeester Femke Halsema er vorige maand aandacht voor vroegen.

In 2021 gaf de Amsterdamse rechtbank Mikael en zijn moeder gelijk. Daarop stelde de toenmalige staatssecretaris van Asiel en Migratie hoger beroep in, omdat die vindt dat Mikael en zijn moeder te lang buiten beeld van instanties waren. Daar gaat de hoogste bestuursrechter nu niet in mee.

‘De Afdeling begrijpt dat het voor de vreemdeling zwaar zal zijn om naar een land te vertrekken waar hij nog nooit is geweest. Ook begrijpt de Afdeling dat de vreemdeling in stress en onzekerheid verkeert en dat dat hem zwaar valt’, schrijft de rechter. ‘Dat wil nog niet zeggen dat de Afdeling daarom de vreemdeling gelijk kan geven. De wens in Nederland te blijven, de stress en de onzekerheid zetten de toepassing van de Afsluitingsregeling nu eenmaal niet snel opzij.’

https://www.ad.nl/binnenl(...)ar-armenie~adcc40d3/

poll
“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin
pi_214533659
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2024 00:08 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Dat kind is natuurlijk niet bezig met het breken van de wet voor 10 jaar. Die kan dat niet eens.
Uiteraard maar dat is helaas voor dat kind niet relevant. De keuze is niet aan hem, ouders zijn verantwoordelijk voor kinderen.
pi_214533667
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 augustus 2024 00:08 schreef capricia het volgende:

[..]
Eerlijk..ik had niets anders verwacht van jou. :D
Insgelijks, daadwerkelijk een principieel standpunt innemen en dat proberen te verdedigen met argumenten zie ik je nooit doen dus het was ook wat te veel gevraagd.
pi_214533674
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 augustus 2024 22:09 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja. Ik vind dat heel jammer.
Bedoel, er komen genoeg arbeidsmigranten ook van buiten de EU. Ik ken via mijn werk in de ICT veel Indiërs die hier met een visum via de werkgever wonen (betaalde woning door de werkgever regio Amsterdam) en werken. Zeer goed inkomen. Partner (waaraan ook een baan aangeboden wordt) en kinderen zijn ook mee.
Er is gewoon vraag naar hoog geschoolde expats, of migranten, of hoe je ze wilt noemen.

En dan mag je toch best een serieuze discussie hebben over migratie, wie je wel en wie je niet wilt hebben.. welke groepen serieus bijdragen aan je land en welke niet.

Dat dat niet kan, vind ik heel erg jammer.
Het gaat om ons land. Hoe wij de zaken willen vormgeven.
En daar hoort asiel ook bij. Net als arbeidsmigratie en alle andere vormen van migratie.
Die expats moeten binnen 3 maanden wegwezen als ze zonder baan komen te zitten en niets anders kunnen vinden. Deze mensen mochten hier 14 jaar onterecht blijven.
pi_214533759
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2024 00:21 schreef takura het volgende:

[..]
Die expats moeten binnen 3 maanden wegwezen als ze zonder baan komen te zitten en niets anders kunnen vinden. Deze mensen hebben hier 14 jaar onterecht mogen blijven.
Ja. Een werkgevers walhalla.

Overigens krijgen ze hier beiden een baan, man en vrouw. Dus als een van de twee de baan verliest is er nog geen man/vrouw overboord.
En de werkgever betaalt exorbitant voor de huisvesting.
Gemeubileerd.

Ik kende deze opzet vanuit Amsterdam. Maar nu ook van dichtbij in Utrecht.

En ik vind er opzich niets mis mee (al helpt het niet qua woningmarkt). Maar dit hoort ook in de migratie discussie thuis, als je tegelijkertijd mensen met goede perspectieven het land uit deporteert.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_214533764
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2024 00:17 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Kinderen hebben over het algemeen al meer rechten en beschermingen, toch?

Ik ben het overigens niet ermee eens dat we het systeem zo moeten inrichten dat wanneer een ouder blijft hangen (wat ook nog maar de vraag is, aangezien ze een te lange periode uit het zicht waren), dat het kind dan wel moet mogen blijven. De zaak was 10 jaar geleden al afgehandeld en elk individueel geval is klote.
Ik heb me niet helemaal juridisch ingelezen. Maar hoe kan er dan onlangs een uitspraak van de Hoge Raad geweest zijn? De vorige rechter vond namelijk niet dat hun aanvraag per definitie afgewezen moest worden.
Het is (wat ik begreep) kennelijk best juridisch ingewikkeld.

Dus ik wil daar eigenlijk ook vanaf blijven.

De feiten zijn dat die jongen hier geboren en getogen is. Inmiddels 11 jaar is. En daar mag best wat juridisch bescherming bij horen. Los van de ouder. Puur naar het kind.

Ik wil eigenlijk meer discussie over dit onderwerp. Niet perse een voor of tegen. Maar over de rechten van een kind. Want daar gaat het voor mijn gevoel niet helemaal goed.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_214533786
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2024 00:20 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Uiteraard maar dat is helaas voor dat kind niet relevant. De keuze is niet aan hem, ouders zijn verantwoordelijk voor kinderen.
Tsja en zo zijn er ook gezinnen met kinderen die ervoor kiezen om naar een ander land te emigreren. De uitkomst is voor het kind precies hetzelfde maar in deze situatie is het ineens """harteloos""".
pi_214533829
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 augustus 2024 00:31 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik heb me niet helemaal juridisch ingelezen. Maar hoe kan er dan onlangs een uitspraak van de Hoge Raad geweest zijn? De vorige rechter vond namelijk niet dat hun aanvraag per definitie afgewezen moest worden.
Het is (wat ik begreep) kennelijk best juridisch ingewikkeld.

Dus ik wil daar eigenlijk ook vanaf blijven.

De feiten zijn dat die jongen hier geboren en getogen is. Inmiddels 11 jaar is. En daar mag best wat juridisch bescherming bij horen. Los van de ouder. Puur naar het kind.

Ik wil eigenlijk meer discussie over dit onderwerp. Niet perse een voor of tegen. Maar over de rechten van een kind. Want daar gaat het voor mijn gevoel niet helemaal goed.
Zie https://nos.nl/artikel/25(...)in-nederland-blijven

De Hoge Raad heeft hier niet mee van doen. De Raad van State wel.

quote:
In de Afsluitingsregeling staat dat kinderen die al jaren in Nederland wonen onder strikte voorwaarden een verblijfsvergunning kunnen krijgen. Maar als ouders er zelf voor zorgen dat het kind lang in Nederland verblijft, kan er op basis van de regeling geen verblijfsvergunning worden afgegeven. Volgens de Raad van State is dat bij Mikael het geval.

In 2021 oordeelde de rechtbank dat de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) de aanvraag van de 11-jarige jongen niet had mogen afwijzen. Daar is de Raad van State het dus niet mee eens.

Ook mogen kinderen niet langer dan drie maanden uit het oog zijn geweest van de IND. In 2015 verlieten Mikael en zijn moeder de opvanglocatie van het COA, zonder te laten weten waar ze heen gingen.

"Door hun eigen toedoen is een situatie ontstaan waar de Afsluitingsregeling niet bedoeld voor is", zegt de hoogste bestuursrechter nu. "De minister hoeft daardoor niet de verantwoordelijkheid voor de lange duur van het verblijf van Mikael en zijn moeder in Nederland te nemen."

De jongen moet daarom naar Armenië vertrekken.
“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin
pi_214533876
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 augustus 2024 00:17 schreef capricia het volgende:
Ik vind dat we ten opzichte van kinderen wel steken laten vallen.
Ik niet. Wel wordt het tijd om het asielstelsel te wijzigen en asielzoekers die worden afgewezen niet de gelegenheid geven nog jarenlang te procederen. De moeder van die jongen heeft hoogstwaarschijnlijk alleen een kind gekregen met het oog op een verblijfsvergunning. Het voelt juist als rechtvaardig dat dit gluiperige gedrag niet wordt beloond. Ohohoh ze is zo zielig en ze had dit nooit verwacht en ze is onder behandeling van een psycholoog.. tsja jammer joh..wegwezen. Armenië is een veilig land bij mijn weten.
pi_214533897
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2024 00:40 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Zie https://nos.nl/artikel/25(...)in-nederland-blijven

De Hoge Raad heeft hier niet mee van doen. De Raad van State wel.
[..]

Excuus.
De Raad van State is het.

Dit gaat over het kinderpardon, de afsluitingsregeling.
Maar het lijkt er voor mij op dat er dan weer niet zoveel naar het kind gekeken wordt. Maar alleen naar de ouders.

Dus voor mij blijft de kwestie staan. Moeten we meer naar de rechten en het belang van het kind kijken?

Want nu is het 'je ouder heeft een fout begaan, dus jij bent de dupe, want wet is wet', en dat is ook de grondslag van de ellende van de toeslagenaffaire.

De weging tussen 'je ouder deed wat verkeerd en jij wordt uit huis geplaatst'. Of jij als kind wordt uitgezet omdat je ouder..., vind ik te weinig in het voordeel van het kind.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_214533936
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 augustus 2024 00:48 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]
Ik niet. Wel wordt het tijd om het asielstelsel te wijzigen en asielzoekers die worden afgewezen niet de gelegenheid geven nog jarenlang te procederen. De moeder van die jongen heeft hoogstwaarschijnlijk alleen een kind gekregen met het oog op een verblijfsvergunning. Het voelt juist als rechtvaardig dat dit gluiperige gedrag niet wordt beloond. Ohohoh ze is zo zielig en ze had dit nooit verwacht en ze is onder behandeling van een psycholoog.. tsja jammer joh..wegwezen. Armenië is een veilig land bij mijn weten.
Ik weet helemaal niet of zij een kind genomen heeft om in NL.te blijven.

Maar ook al zou dat zo zijn, dat kind, een individu, is er nu eenmaal, al 11 jaar volledig in NL. En dat kind heeft belangen. En die zijn soms anders dan die van de ouders. En soms ook niet.

En misschien is er een systeem mogelijk om een in NL geboren en getogen kind wel rechten te geven, zonder dat je ouders meteen NLs maakt.

Voor mij is een kind niet verantwoordelijk voor de daden van de ouders.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zaterdag 3 augustus 2024 @ 01:02:51 #12
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_214533951
quote:

[..]
Ik heb enorme moeite met de manier van beredeneren. Je verzint er zelf wat bij, neemt dat vervolgens aan als waarheid en gaat vervolgens haar ook nog eens neerzetten als een stuk vuil op basis van jouw eigen verzonnen verhaal.

Dit zie de laatste tijd wel vaker gebeuren tussen de comments, je bent daar niet de enige in. Vreemd is het wel en als je er wat objectiever naar kijkt zie je zelf denk ik ook wel dat dit een vrij makkelijke manier is om iemand compleet onmenselijk te laten lijken, zonder dat je de ins en outs weet.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
pi_214533958
quote:

[..]
Ik niet. Wel wordt het tijd om het asielstelsel te wijzigen en asielzoekers die worden afgewezen niet de gelegenheid geven nog jarenlang te procederen. De moeder van die jongen heeft hoogstwaarschijnlijk alleen een kind gekregen met het oog op een verblijfsvergunning.
Waar baseer je op dat deze mevrouw dat in dit geval hoogstwaarschijnlijk deed? Misschien kun je gewoon eens niet van deze aannames doen in individuele gevallen gebaseerd op alleen jouw onderbuik?

quote:
Het voelt juist als rechtvaardig dat dit gluiperige gedrag niet wordt beloond. Ohohoh ze is zo zielig en ze had dit nooit verwacht en ze is onder behandeling van een psycholoog.. tsja jammer joh..wegwezen. Armenië is een veilig land bij mijn weten.
Ik zie niemand sympathiseren met de moeder, wel met het kind.
  zaterdag 3 augustus 2024 @ 01:15:45 #14
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_214534002
Twee zoenende mannen of vrouwen en we moeten vooral de kinderen beschermen (!), maar een kind van 11, die hier geboren is, ja die moet je gewoon ineens naar een 'vreemd' land sturen. Je gaat bijna denken dat het ze in beide gevallen totaal niet om de kinderen te doen is.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
pi_214534017
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2024 01:04 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Waar baseer je op dat deze mevrouw dat in dit geval hoogstwaarschijnlijk deed? Misschien kun je gewoon eens niet van deze aannames doen in individuele gevallen gebaseerd op alleen jouw onderbuik?
[..]
Dank je.
Het gaat me hier dan ook om de rechten en voornamelijk het belang van het kind in deze kwestie.

Misschien is het woord 'kinderpardon' ook wel misleidend. En ben ik daardoor op het verkeerde been gezet.

Ik zou eigenlijk willen dat het kind zwaarder zou wegen qua belang als individu. Want die jongen treft schuld nog blaam.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_214534022
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2024 01:04 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
[..]
Ik heb ook wel sympathie voor het kind, maar dat verandert mijn mening niet. Of moeder een kind heeft gekregen met het oog op een verblijfsvergunning kan je natuurlijk niet bewijzen. Wel staat vast dat ze bewust onder de radar van het COA is gaan zitten. Al met al wel een uitspraak van de afdeling rechtspraak RvS die houdt snijdt.
pi_214534051
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2024 01:20 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]
Ik heb ook wel sympathie voor het kind, maar dat verandert mijn mening niet. Of moeder een kind heeft gekregen met het oog op een verblijfsvergunning kan je natuurlijk niet bewijzen. Wel staat vast dat ze bewust onder de radar van het COA is gaan zitten. Al met al wel een uitspraak van de afdeling rechtspraak RvS die houdt snijdt.
Hopelijk ben je het er mee eens dat het een discussie niet helpt als je ineens een aanname doet dat deze mevrouw opzettelijk zwanger is geraakt zonder enig bewijs daarvoor. Alsof deze discussies al niet ingewikkeld genoeg zijn.
pi_214534144
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 augustus 2024 01:19 schreef capricia het volgende:

[..]
Dank je.
Het gaat me hier dan ook om de rechten en voornamelijk het belang van het kind in deze kwestie.

Misschien is het woord 'kinderpardon' ook wel misleidend. En ben ik daardoor op het verkeerde been gezet.

Ik zou eigenlijk willen dat het kind zwaarder zou wegen qua belang als individu. Want die jongen treft schuld nog blaam.
Helaas, zo is de wet niet.

Ga in de politiek en verander de wet.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_214534419
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 augustus 2024 20:57 schreef capricia het volgende:

Het lijkt me goed om als land je af te vragen welke mensen je hier wilt hebben.
Nederlandse kinderen, zoals dit jongentje, sws. Gaat me niet om mavo of havo. Hij is gewoon NLs.
Waarom is hij gewoon Nederlands? Hij woont al zijn hele leven in een asielzoekerscentrum tussen niet Nederlanders, verblijft hier illegaal, net als zijn niet Nederlandse moeder, hij heeft geen Nederlands paspoort.
Hij heeft los van zijn school niet meegedraaid in Nederland, zijn moeder heeft hier geen baan, ze hebben hier geen woning, grootouders en andere familie woont in Armenië. Wat maakt dit een Nederlands kind?
pi_214538755
Net terug van een paar dagen toeren, dus ik lees het allemaal nu pas.

Het zal wel een vals dilemma zijn, maar waarom is er nog geen poot uitgestoken naar alle veiligelanders in Ter Apel - vanuit de PVV-hoek klinken alleen maar afkeurende geluiden - en moet een hier geboren kind eerst maar eens naar het land waar zijn moeder vandaan komt?
  zaterdag 3 augustus 2024 @ 12:22:52 #21
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_214539171
Is Faber trots op zichzelf?

twitter
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  zaterdag 3 augustus 2024 @ 12:31:12 #22
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_214539270
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2024 11:55 schreef Magister_Artium het volgende:
Net terug van een paar dagen toeren, dus ik lees het allemaal nu pas.

Het zal wel een vals dilemma zijn, maar waarom is er nog geen poot uitgestoken naar alle veiligelanders in Ter Apel - vanuit de PVV-hoek klinken alleen maar afkeurende geluiden - en moet een hier geboren kind eerst maar eens naar het land waar zijn moeder vandaan komt?
Dit is ook een veiligelander.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_214540956
quote:
14s.gif Op zaterdag 3 augustus 2024 12:31 schreef MichaelScott het volgende:

[..]
Dit is ook een veiligelander.
Je snapt, neem ik aan, dat ik de overlastgevende etterbakken bedoel, waardoor er constant politie op het perron van station Emmen staat, de inwoners van Ter Apel dagelijks overlast ervaren en de middenstand steeds meer maatregelen moet nemen om het proletarisch winkelen tegen te gaan?
pi_214542891
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2024 01:20 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]
Die vrouw is 56. Vader is nooit in beeld geweest. Die was dus ergens rond de 44 toen ze van een random vent zwanger raakte…

Timing is het in ieder geval wel.

Maar ook als ze dat niet gedaan heeft voor de verblijfsvergunning, heeft ze dat kind er wel echt voor gebruikt, en heeft hem een jeugd van niks gegeven, ondergedoken en in AZC’s.

Die jongen is een slimmerik. Die kan waarschijnlijk op zijn 18de hier studeren, en daarna legaal migreren als kennismigrant. Dus voor hem doet ze het niet.

Die jongen zou gewoon een verblijfsvergunning moeten krijgen. Die kan er niks aan doen.

Maar die moeder gewoonweg niet. Dat schept een precedent dat je niet wil. Je wil niet dat andere ouders de jeugd van hun kinderen gaan inruilen voor een verblijfsvergunning.

En ondanks dat het een kut moeder is, is het wel zijn moeder, en wil je die 2 niet scheiden.

Dit zijn nou beslissingen waardoor ik blij wordt dat ik geen rechter ben, want ik zou het echt niet weten.
pi_214542936
Weet iemand trouwens wat de originele aanvraag van de moeder voor reden had? En wanneer dat definitief is afgewezen? (Meer dan 9 maanden voor de geboorte van Mikael?)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')