Laat maar denk ik dan, verkoop die schepen gewoon aan Taiwan oidquote:Indonesië aarzelt over korvetten
Contract met scheepswerf De Schelde zou ongeldig zijn, Italië doet eigen offerte
door Wilma van der Maten
JAKARTA - Ook als de Tweede Kamer vandaag toestemming verleent voor de verkoop van vier marineschepen naar Indonesië, is het zeer onzeker of scheepswerf De Schelde de order krijgt. Dat zeggen verscheidene bronnen in Indonesië.
Vandaag debatteert de Tweede Kamer over de vraag of Nederland een wapenexportvergunning verleent voor de schepen. Hiertegen zijn bezwaren gerezen omdat de Indonesische marine bij de oorlog in Atjeh betrokken is. Voorwaarde voor een exportvergunning is dat Nederlands materieel niet wordt ingezet in oorlogsgebieden of op plekken waar mensenrechten worden geschonden.
Ondertussen wil in Indonesië de defensiecommissie van het parlement opheldering over het contract. De wet stelt dat wapentuig alleen met toestemming van de minister van defensie mag worden gekocht. De minister kan die bevoegdheid overdragen. ,,Voor zover ik weet heeft de minister dat niet gedaan. Hij is ziek. Ik weet niet beter dan dat er een voorlopig koopcontract ligt en nog geen definitieve versie'', zegt parlementariër Djoko Susilo, die zich vorig jaar over de order boog.
Woordvoerder Adul Azis van het ministerie van defensie zegt dat het contract met De Schelde wel degelijk goedkeuring van de minister heeft. Maar ook hij adviseert de scheepswerf de fles champagne nog niet te openen. Indonesië wil voor de vier korvetten, kleine fregatten, krediet bij het buitenland aanvragen. Het ministerie van financiën wil daar echter vooralsnog geen toestemming voor geven. ,,Er is nog een lange weg te gaan'', zegt Aziz.
Achter de rug van de Nederlandse scheepswerf zijn China en Italië met een stevige lobby begonnen. Volgens Susilo ligt er inmiddels een offerte uit Italië die een stuk goedkoper is dan die van De Schelde. ,,Ze maken gebruik van de verwarring die rond het contract en de ziekte van de minister is ontstaan.''. Op basis van anonimiteit durft een parlementariër uit de defensiecommissie te voorspellen dat de Nederlandse scheepwerf het kan gaan afleggen. Inmiddels bemoeit ook de echtgenoot van president Megawati, Taufik Kiemas, zich met de korvetten. Hij steunt de Italianen.
Militair deskundige Salim Said kijkt er ook niet van op als de Nederlanders verliezen. ,,Verschillende landen hebben in Jakarta kantoren voor hun verkopers van wapentuig geopend, die de deur in het parlement en bij de legereenheden platlopen. Het 'administratieve probleem' in het contract met De Schelde zou volgens Salim gebruikt kunnen worden om van de Nederlandse korvetten af te komen.
In welke mate Indonesië zich zal inzetten voor voortzetting van de relatie met De Schelde hangt ook af van de discussie vandaag in Den Haag. Indonesië is het 'gezeur' van landen als Nederland en Groot-Brittannië zat. Dat laatste land leverde Indonesië gevechtsvliegtuigen, maar protesteerde toen deze 'hawks' bombardementen uitvoerden op dorpen in Atjeh. Militair deskundige Salim Said reageert zelfs boos. ,,In Atjeh speelt zich een legale oorlog af. Als jullie bang zijn om betrokken te raken, kun je beter geen marineschip meer aan ons verkopen. Bemoei je niet met onze soevereiniteit''.
Bron: Trouw van 120204
In antwoord op je vraag: de Molukse gemeenschap keurt het vanzelfsprekend ten zeerste af dat Nederland oorlogstuig (middelen van onderdrukking) wil leveren aan een dictatoriale staat die alleen op papier democratisch is en die een geschiedenis heeft van stelselmatige en planmatige onderdrukking en genocide van complete bevolkingsgroepen.quote:Op donderdag 4 maart 2004 11:56 schreef sp3c het volgende:
ja tijd geleden ja maar het topic was dood
Ik had een vraagje, wat vinden jullie (de Mollukse gemeenschap) van de levering van die korvetten aan Indonesië?
In principe wel, maar dat hou je simpelweg niet tegen. Levering van oorlogsfregatten is mijns insziens een compleet ander verhaal, omdat die gebruikt worden om een instrument van de onderdrukker (:het leger) te versterken. Indien die vrachtwagens gebruikt zouden worden voor legerdoeleinden ben ik er ook faliekant op tegen.quote:Op donderdag 4 maart 2004 13:17 schreef sp3c het volgende:
dan ben je dus tegen alle leveringen aan Indonesië ook vrachtwagens enzo?
Een daadwerkelijke terugkeer is ook niet hetgeen waar het om draait. Erkenning van de impliciete belofte die Nederland gedaan heeft aan de Molukkers wel. Of wij terugkeren naar de Molukken is niet belangrijk, wel dat onze mensen op de Molukken vrij kunnen leven in hun eigen land, zonder de hete adem van de Javaanse onderdrukker in hun nek te voelen.quote:Op donderdag 4 maart 2004 13:32 schreef Lamer_Deluxe het volgende:
En prima dat Molukkers vasthouden aan de belofte dat Nederland ze terug zouden laten gaan naar de Molukken, maar ik denk dat er maar weinig Molukkers in Nederland nu naar de Molukken zouden willen emigreren. Het is toch een derde wereld land en zeker 'na' de burgeroorlog (het is nog steeds niet 100% veilig) is het helemaal niet meer zo aantrekkelijk. Als de Molukkers echt heel graag terug hadden willen gaan hadden ze dat nu ook wel op eigen gelegenheid gekund. Nee, het leven is niet eerlijk, dat is wel met meer dingen zo.
Haha! Is in principe ook wel vreemd als je eroever nadenkt, maar kent een geschiedkundige verklaring. De Molukkers die in Nederland wonen, zijn stuk voor stuk (nakomelingen van) KNIL-militairen. Deze zaten over heel de archipel verspreid en kwamen veel in contact met niet-Molukse inwoners van Indonesie, waardoor ' aku' ipv ' beta' etc. al snel gemeengoed werden onder deze Molukkers. Toen de Molukkers naar Nederland kwamen zijn ze dit 'pasar Maleis' blijven spreken. Het Maleis zoals dat in Nederland wordt gesproken is idd anders dan het echte Moluks Maleis. Het is zelfs zo dat het pasar Maleis in Nederland een dusdanige verandering heeft ondergaan dat er gesproken wordt over ' Melaju sini' (= Maleis van hier).quote:Op donderdag 4 maart 2004 13:32 schreef Lamer_Deluxe het volgende:
PS: Mijn vrouw vind het altijd maar vreemd dat de Molukkers hier in Nederland Indonesisch praten in plaats van Moluks Maleis. Zo is het bijvoorbeeld in het Moluks 'Beta' en niet 'Aku'(En het is anjing i.p.v. andjing, de j wordt sowieso uitgesproken als dj, ook in het Indonesisch)
Haha! Is in principe ook wel vreemd als je eroever nadenkt, maar kent een geschiedkundige verklaring. De Molukkers die in Nederland wonen, zijn stuk voor stuk (nakomelingen van) KNIL-militairen. Deze zaten over heel de archipel verspreid en kwamen veel in contact met niet-Molukse inwoners van Indonesie, waardoor ' aku' ipv ' beta' etc. al snel gemeengoed werden onder deze Molukkers. Toen de Molukkers naar Nederland kwamen zijn ze dit 'pasar Maleis' blijven spreken. Het Maleis zoals dat in Nederland wordt gesproken is idd anders dan het echte Moluks Maleis. Het is zelfs zo dat het pasar Maleis in Nederland een dusdanige verandering heeft ondergaan dat er gesproken wordt over ' Melaju sini' (= Maleis van hier).quote:Op donderdag 4 maart 2004 13:32 schreef Lamer_Deluxe het volgende:
PS: Mijn vrouw vind het altijd maar vreemd dat de Molukkers hier in Nederland Indonesisch praten in plaats van Moluks Maleis. Zo is het bijvoorbeeld in het Moluks 'Beta' en niet 'Aku'(En het is anjing i.p.v. andjing, de j wordt sowieso uitgesproken als dj, ook in het Indonesisch)
en als die schepen naar de kustwacht gaan?quote:Op donderdag 4 maart 2004 13:47 schreef AboruAsli het volgende:
[..]
In principe wel, maar dat hou je simpelweg niet tegen. Levering van oorlogsfregatten is mijns insziens een compleet ander verhaal, omdat die gebruikt worden om een instrument van de onderdrukker (:het leger) te versterken. Indien die vrachtwagens gebruikt zouden worden voor legerdoeleinden ben ik er ook faliekant op tegen.
Maar zoals ik al zei, Nederland trekt zich er toch niks van aan zolang ze geld kan verdienen.
Laters!
AA
Tuurlijk kun je er mensen mee onderdrukken. Zo werd het Christen-Molukkers ten tijde van de kerusuhan (=burgeroorlog) bijna onmogelijk gemaakt door het leger om van het ene eiland naar het andere eiland te reizen. Hoe? Door middel van speedboten en fregatten die de doorgang belemmerden (of in sommige gevallen zelfs de boten waarin de Christenen zaten onder vuur namen).quote:Op donderdag 4 maart 2004 14:35 schreef sp3c het volgende:
[..]
en als die schepen naar de kustwacht gaan?
feitelijk kun je er niemand mee onderdrukken tenzij die op zee woont, zijn ze gewoonweg niet bruikbaar voor, dan kunnen ze net zo goed al het wapentuig van de oude fregatten op een rivier tanker zetten en daarmee voor een halve euro de boel in brand schieten, is nog veiliger voor het personeel ook
Slmt Sp3c,quote:Op donderdag 4 maart 2004 14:35 schreef sp3c het volgende:
[..]
en als die schepen naar de kustwacht gaan?
feitelijk kun je er niemand mee onderdrukken tenzij die op zee woont, zijn ze gewoonweg niet bruikbaar voor, dan kunnen ze net zo goed al het wapentuig van de oude fregatten op een rivier tanker zetten en daarmee voor een halve euro de boel in brand schieten, is nog veiliger voor het personeel ook
Ooit weleens gehoord van de Moluks eilanden? Vast wel toch?quote:feitelijk kun je er niemand mee onderdrukken tenzij die op zee woont, zijn ze gewoonweg niet bruikbaar voor,(...)
dat wist ik niet, in dat geval ben ik het wel met je eens ... de media heeft het de hele tijd over kustbombardementen amphibische landingen die je er gewoonweg niet mee uit kan voeren (totaal niet rendabel iig).quote:Op donderdag 4 maart 2004 14:42 schreef AboruAsli het volgende:
[..]
Tuurlijk kun je er mensen mee onderdrukken. Zo werd het Christen-Molukkers ten tijde van de kerusuhan (=burgeroorlog) bijna onmogelijk gemaakt door het leger om van het ene eiland naar het andere eiland te reizen. Hoe? Door middel van speedboten en fregatten die de doorgang belemmerden (of in sommige gevallen zelfs de boten waarin de Christenen zaten onder vuur namen).
Laters!
AA
De media belicht de zaken vaak te eenzijdig. Lees anders de reply van Andjing even die hierboven staat, die snijdt namelijk ook wel hout.quote:Op donderdag 4 maart 2004 14:50 schreef sp3c het volgende:
[..]
de media heeft het de hele tijd over kustbombardementen amphibische landingen die je er gewoonweg niet mee uit kan voeren (totaal niet rendabel iig).
ja ik heb wel enig idee jaquote:Op donderdag 4 maart 2004 14:48 schreef Andjing het volgende:
[..]
Slmt Sp3c,
Enig idee, wat oorlogsfregatten (met de juiste bewaping) kunnen aanrichten in dorpen langs de kust? Ondersteuning van amfibische eenheden die een aanval uitvoeren?
De Korvetten krijgen waarschijnlijk 1 76 mm OTO melara snelvuurkanon mee met een bereik van ongeveer 15 kilometer die dingen kun je ook gewoon in modules op een tanker plaatsen, probleem hiermee is echter dat je zo dicht onder de kust ook tegenvuur kunt verwachten en daar zijn korvetten totaal niet voor gebouwdquote:En of het nu veiliger is, om met een bewapende tanker op een rivier dorpen aan te vallen?!
(Bewapende GAM-strijders in de begroeïng langs de rivier... OF met een fregat op een kilometer afstand van de kust... )
doe ff niet zo denigrerend dan ga ik er misschien op inquote:Even iets anders... Ooit weleens gehoord van de Moluks eilanden? Vast wel toch?
Weet je dan ook hoe de R.I. de RMS(eilanden) heeft kunnen inlijven...
Dengan hormat
ja daar was ik op aan het reageren maar van zijn toon wordt ik niet zo vrolijkquote:Op donderdag 4 maart 2004 14:58 schreef AboruAsli het volgende:
[..]
De media belicht de zaken vaak te eenzijdig. Lees anders de reply van Andjing even die hierboven staat, die snijdt namelijk ook wel hout.
dat komt omdat ik ok benquote:Laat ik echter zeggen dat ik blij ben met mensen zoals jou Sp3c, die iets verder kijken dan hun neus lang is en die zich niet alleen interesseren voor 'het nieuws van de dag'. Vind ik bewonderenswaardig.![]()
Laters!
AA
Ja, okay. En daar ben ik het op zich ook mee eens. Voor zover ik het weet van ooggetuigen waren het Indonesische soldaten die de hele burgeroorlog op de Molukken zijn begonnen.quote:Op donderdag 4 maart 2004 13:54 schreef AboruAsli het volgende:
Een daadwerkelijke terugkeer is ook niet hetgeen waar het om draait. Erkenning van de impliciete belofte die Nederland gedaan heeft aan de Molukkers wel. Of wij terugkeren naar de Molukken is niet belangrijk, wel dat onze mensen op de Molukken vrij kunnen leven in hun eigen land, zonder de hete adem van de Javaanse onderdrukker in hun nek te voelen.
Ja, tuurlijk, daar ben ik het ook mee eens, alleen gaat het in de praktijk niet altijd zo helaas, ik vind ook dat Nederland zijn beloften gewoon na moet komen, ze hebben genoeg voordeel gehad met hun Kolonieënquote:Als ik jou beloof dat je een jaar lang gratis mag Internetten en je de beschikking geef over een PC met Internet-connectie dan heb ik me aan mijn woord gehouden. Of jij er gebruik van gaat maken staat daar los van toch?
Een vrije RMS is in deze metafoor de PC met Internet-connectie die Nederland beloofd heeft. Gebruik maken van deze PC (terugkeren naar een vrij Molukken) is optioneel. Het gaat om de belofte tenslotte.
Ja, dat klinkt inderdaad heel erg logisch, leuk om te weten. Op de scholen in de Molukken is het verplicht om Bahasa Indonesia te spreken, maar in hun vrije tijd blijven ze gewoon stug Moluks Maleis pratenquote:Op donderdag 4 maart 2004 13:59 schreef AboruAsli het volgende:
Haha! Is in principe ook wel vreemd als je eroever nadenkt, maar kent een geschiedkundige verklaring. De Molukkers die in Nederland wonen, zijn stuk voor stuk (nakomelingen van) KNIL-militairen. Deze zaten over heel de archipel verspreid en kwamen veel in contact met niet-Molukse inwoners van Indonesie, waardoor ' aku' ipv ' beta' etc. al snel gemeengoed werden onder deze Molukkers. Toen de Molukkers naar Nederland kwamen zijn ze dit 'pasar Maleis' blijven spreken. Het Maleis zoals dat in Nederland wordt gesproken is idd anders dan het echte Moluks Maleis. Het is zelfs zo dat het pasar Maleis in Nederland een dusdanige verandering heeft ondergaan dat er gesproken wordt over ' Melaju sini' (= Maleis van hier).
Nou kijk, Andjing is Nederlandse spelling voor the Indonesische Anjing, net als bijvoorbeeld Sambal Oelek i.p.v. Ulekquote:Op donderdag 4 maart 2004 14:25 schreef Andjing het volgende:Duzz?! Niet lu.llig bedoelt hoor, maar gaat u uitmaken hoe ik mijn 'naam' moet spellen?!
Slmtquote:Op donderdag 4 maart 2004 15:03 schreef sp3c het volgende:
Ooit weleens gehoord van de Moluks eilanden? Vast wel toch?
weet je dan ook hoe de R.I. de RMS(eilanden) heeft kunnen inlijven...
doe ff niet zo denigrerend dan ga ik er misschien op in
I've got your point.quote:Op donderdag 4 maart 2004 15:13 schreef Lamer_Deluxe het volgende:
[..]
Nou kijk, Andjing is Nederlandse spelling voor the Indonesische Anjing, net als bijvoorbeeld Sambal Oelek i.p.v. UlekMaar je moet het inderdaad zelf weten natuurlijk, ik leg alleen maar uit hoe de spelling in Indonesië is
stel dan geen vragen maar presenteer info jij zegt 'heb je enig idee wat er gebeurt als ... ' toevallig weet ik dit ja, ik kan dit uit gaan leggen maar het is mij bij voorbaat al duidelijk dat jouw en mijn mening niet helemaal overeenkomen dus is het misschien handig als jij vermeld wat jij denkt dat je er allemaal mee uit kunt spoken.quote:Op donderdag 4 maart 2004 15:15 schreef Andjing het volgende:
[..]
Slmt
(...)
Enig idee, wat oorlogsfregatten (met de juiste bewaping) kunnen aanrichten in dorpen langs de kust? Ondersteuning van amfibische eenheden die een aanval uitvoeren?
(...)
Weet je misschien ook hoe de R.I. de RMS(eilanden) heeft kunnen inlijven...
Dengan hormat,
Ps. Je hoeft er van mij niet eens op in te gaan, het gaat erom dat je het leest en erover nadenkt...
![]()
Het maakt mij in principe niet uit of er een RMS komt of niet, als ons volk maar recht op zelfbeschikking krijgt en zelf kan bepalen hoe ze haar toekomst in wil vullen. Ik vind dat ons volk daar moet kiezen in welk vat ze die onafhankelijkheid willen gieten. RMS? Prima! Verenenigde Staten van Indonesie? Ook prima! Zij zijn tenslotte degenen die er moeten leven. In die zin vind ik dat de Molukkers in Nederland de plicht hebben hun wensen te eerbiedigen en ze waar nodig te ondersteunen.quote:Op donderdag 4 maart 2004 15:08 schreef Lamer_Deluxe het volgende:
[..]
Ja, okay. En daar ben ik het op zich ook mee eens. Voor zover ik het weet van ooggetuigen waren het Indonesische soldaten die de hele burgeroorlog op de Molukken zijn begonnen.
De Molukkers zijn ook een totaal ander volk dan de Javanen.
Maar hoewel de Molukkers op de Molukken zelf ook liever zeggen dat ze Molukker zijn dan Indonesiër en ook liever Moluks praten leeft het RMS gevoel daar totaal niet. Er wordt daar niet echt gedacht aan actief onafhankelijk worden van Indonesië.
M'n vrouw zegt zelfs dat het waarschijnlijk economisch helemaal niet al te best zou gaan daar als ze weer onafhankelijk zouden worden.
[..]
Maar owee als er een aardbeving in Marokko plaatsvindt, dan worden de gratis vliegtickets bij wijze van per expresse post bij de Marokkaanse familieleden in Nederland (van de eerste EN tweede graad!!!!) afgeleverd! Een schrijnend contrast als je kijkt naar de 'steun' die Nederland heeft verleend aan de Molukkers gedurende de kerusuhan (burgeroorlog).quote:De Molukken zijn ook duidelijk economisch niet interessant en daarom kon het de VN (en Nederland) ook geen bal schelen toen er daar een burgeroorlog uitbrak. Hoewel de VS misschien toch als oplossing de boel had platgebombardeerdMaar o wee als er bijvoorbeeld in Turkije een aardbeving is, dan staan ze hier opeens wel klaar om aandacht te geven en te helpen, schandalig.
Slmt Lamer_Deluxe,quote:Op donderdag 4 maart 2004 15:08 schreef Lamer_Deluxe het volgende:
[..]
Ja, okay. En daar ben ik het op zich ook mee eens. Voor zover ik het weet van ooggetuigen waren het Indonesische soldaten die de hele burgeroorlog op de Molukken zijn begonnen.
De Molukkers zijn ook een totaal ander volk dan de Javanen.
Maar hoewel de Molukkers op de Molukken zelf ook liever zeggen dat ze Molukker zijn dan Indonesiër en ook liever Moluks praten leeft het RMS gevoel daar totaal niet. Er wordt daar niet echt gedacht aan actief onafhankelijk worden van Indonesië.
M'n vrouw zegt zelfs dat het waarschijnlijk economisch helemaal niet al te best zou gaan daar als ze weer onafhankelijk zouden worden.
[..]
Ja, tuurlijk, daar ben ik het ook mee eens, alleen gaat het in de praktijk niet altijd zo helaas, ik vind ook dat Nederland zijn beloften gewoon na moet komen, ze hebben genoeg voordeel gehad met hun Kolonieën
De Molukken zijn ook duidelijk economisch niet interessant en daarom kon het de VN (en Nederland) ook geen bal schelen toen er daar een burgeroorlog uitbrak. Hoewel de VS misschien toch als oplossing de boel had platgebombardeerdMaar o wee als er bijvoorbeeld in Turkije een aardbeving is, dan staan ze hier opeens wel klaar om aandacht te geven en te helpen, schandalig.
Memang Andjing, memang.quote:Op donderdag 4 maart 2004 15:31 schreef Andjing het volgende:
[..]
Slmt Lamer_Deluxe,
het FKM van dr. Alex Manuputty en de heren John en Pieter Rea van de RMS strijden zowel di Maluku als internationaal voor Merdeka...
(zie www.malukumerdeka.com forum) Toen de heer Manuputty van Java terugkwam op Maluku werd hij door honderden mensen uitbundig begroet, onder vlag vertoon en "Mena Muria"...
Ieder jaar worden er weer Bangsa opgepakt omdat zij op 25 april de proclamatie van de RMS gedenken... John Rea een aanhangers, die voor een R.I. rechtbank verklaarden, "WIJ ZIJN RMS-BURGERS", kregen celstraffen variërend van 15 tot 1,3 jaar (!!!)
Bangsa worden opgepakt, mishandeld en gemarteld, Ja, zelfs vermoord omdat zij uiting geven aan de RMS, Merdeka!
Als de R.I. en TNI de 'RMS-dreiging' niet serieus zouden nemen, vanwaar de absurd hoge straffen?
Zonder Maluku, zonder Papua en zonder Atjeh... kan de R.I. NIET OVERLEVEN!!!
JAVA-R.I., heeft hen nodig omdat het zichzelf niet kan voeden... Zij laat Japanse en Taiwanese bedrijven de Molukse zeeën leegvissen... Zonder Maluku, zonder Papua en zonder Atjeh, stelt de R.I. NIETS voor!
En Maluku kan zichzelf niet onderhouden?!
Dengan hormat...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |