abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214494957
Ik heb een Zyxel modem/router. En deze ondersteund dual band (2.4 en 5 GHz). Als ik inlog in de router dan zie ik dat beide frequenties worden ondersteund. En beiden staan aan. Echter wanneer ik kijk naar de mobiele apparaten die zijn aangesloten op deze router. Dan zie ik dat zij allemaal gebruik maken van de 2.4GHz band.

Hoe krijg ik mijn mobiele apparaten op 5GHz?

Ik kan alleen beide banden in of uitschakelen in de router, En op mijn smartphone zie ik geen optie om te schakelen naar 5GHz.
pi_214494987
Kun je niet iedere band een andere naam geven?
pi_214495041
De endpoints maken zelf de keuze of ze met 2,4 of met 5 GHz verbinden.
Kun je misschien het zendvermogen van 2,4 GHz verminderen? De endpoints kiezen vaak voor het sterkste signaal
pi_214495247
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2024 18:51 schreef hb64 het volgende:
De endpoints maken zelf de keuze of ze met 2,4 of met 5 GHz verbinden.
Kun je misschien het zendvermogen van 2,4 GHz verminderen? De endpoints kiezen vaak voor het sterkste signaal
Dat lijkt me niet wenselijk

Het voordeel van 2.4GHz is dat het verder komt en gemakkelijker door muren heen gaat dan 5GHz.

Als je verder weg zit of in een moeilijke hoek van het huis wil je kunnen terugvallen op 2.4 door er minder vermogen aan te geven wordt het bereik daar minder, slecht of is er helemaal geen dekking meer
pi_214495310
Enige manier is je router te hernoem van de wifi 5 en 6g

Vroeger was dat als voorbeeld.

Ziggogfhjk5g
Ziggogfhjk

Tegenwoordig kan een laptop of gameconsole de wifi 2.5g/5g combineren zodat je een snellere netwerk kan hebben.
Maar dan moeten de namen gelijk zijn.

Op de telefoon en tablet is zo ingesteld dat het de krachtigste signaal als eerst word gepakt.
pi_214495465
Niets aan doen. Zoals gezegd, het voordeel van 2.4GHz over 5GHz is dat het een betere dekking heeft. Het voordeel van 5GHz is dan weer dat het sneller meer data aan kan. Apparaten die beide aan kunnen kiezen meestal wat op dat moment beter is. Is het 5GHz signaal te zwak dan zal er voor 2.4GHz gekozen worden. Kiezen al je apparaten voor 2.4GHz dan staat je router misschien op een plek waar het signaal niet goed doorkomt.

En wil je het om wat voor reden dan ook echt afdwingen dan zou je het 5GHz netwerk wellicht een andere naam kunnen geven?
pi_214495909
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2024 19:03 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
Dat lijkt me niet wenselijk

Het voordeel van 2.4GHz is dat het verder komt en gemakkelijker door muren heen gaat dan 5GHz.

Als je verder weg zit of in een moeilijke hoek van het huis wil je kunnen terugvallen op 2.4 door er minder vermogen aan te geven wordt het bereik daar minder, slecht of is er helemaal geen dekking meer
Wat wenselijk is hangt nogal van de situatie af. Ik woon in een dichtbevolkt gebied waar 2,4 GHz eigelijk niet meer bruikbaar is. Als ik op zolder een scan doe naar WiFI netwerken doe dan zie al snel meer 100 verschillende access points op 2,4 GHZ. Genoeg huishoudens hebben al drie AP's draaien. Dan heb je een kakofonie van harde signalen, brult allemaal lekker doorelkaar.

Het is dan beter om alleen 5 GHz te gebruiken. Dat lukt bij mij thuis met twee goede AP's.

Woon je ergens afgelegen dan kun je nog prima met 2,4 GHz uit de voeten, waarom zou je dan 5 GHz gebruiken?

Zakelijke WiFi netwerken worden tegenwoordig ook ontworpen om alleen 5 GHz te gebruiken. Als er iemand op kantoor z'n mobieltje als AP gebruikt heb je al een stoorzender die bandbreedte kaapt op 2,4 GHz.
pi_214496108
Het komt mischien door Easymesh in mijn modem. Dat moet ik dus eerst uitschakelen blijkbaar. Maar als het scheiden van de banden alles erger maakt heeft dit niet zoveel zin.

Ik heb een Xiaomi 2.4GHz extender tot 300mbps gekocht. Maar ik krijg deze dus niet aan de praat.

Ik heb eerst de Xiaomi Home app op mijn mobiel gezet. Dan de extender in het stopcontact geduwd.
Een account aangemaakt op de app. En de app ziet de extender. Maar dan staat mijn modem dus niet in het lijstje met modems die kunnen worden gebruikt. Kan dit zijn vanwege de 2.4/5GHz dual band die is gecombineerd ofzo?
pi_214497859
Waarom de verbinding tussen de Zyxel router/access point en de Xiaomi repeater/extender niet lukt is op afstand niet te beoordelen.

Dat de Zyxel dual band is hoeft geen enkel probleem te zijn. De Xiaomi werkt alleen met het 2,4 GHz signaal.

Krijgt de extender wel verbinding als je hem in een stopcontact dichterbij de Zyxel stopt?
  vrijdag 16 augustus 2024 @ 09:58:41 #10
507279 Bassie48
Onmenselijk rationeel
pi_214728531
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2024 18:45 schreef Gunnter het volgende:
En op mijn smartphone zie ik geen optie om te schakelen naar 5GHz.
Dat betekent dus dat jouw smartphone een single band wifi heeft, net als de mijne.

In mijn woning zijn alle internetapparaten afgesteld op 5Ghz maar draait mijn modem/router zowel 2,4 als 5 vanwege mijn smartphone.
Science matters
  vrijdag 16 augustus 2024 @ 10:14:52 #11
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_214728638
Het helpt ook wel als je telefoon uberhaupt geschikt is voor 5G. Als je niet kunt overschakelen omdat je die optie niet ziet, denk ik zomaar dat je geen 5G compatible telefoon hebt.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_214729210
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2024 10:14 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Het helpt ook wel als je telefoon uberhaupt geschikt is voor 5G. Als je niet kunt overschakelen omdat je die optie niet ziet, denk ik zomaar dat je geen 5G compatible telefoon hebt.
Het gaat hier over 5GHz Wifi en niet over 5G mobiele data.