quote:
Op woensdag 31 juli 2024 19:03 schreef SnodeSnuiter het volgende:[..]
Dat lijkt me niet wenselijk
Het voordeel van 2.4GHz is dat het verder komt en gemakkelijker door muren heen gaat dan 5GHz.
Als je verder weg zit of in een moeilijke hoek van het huis wil je kunnen terugvallen op 2.4 door er minder vermogen aan te geven wordt het bereik daar minder, slecht of is er helemaal geen dekking meer
Wat wenselijk is hangt nogal van de situatie af. Ik woon in een dichtbevolkt gebied waar 2,4 GHz eigelijk niet meer bruikbaar is. Als ik op zolder een scan doe naar WiFI netwerken doe dan zie al snel meer 100 verschillende access points op 2,4 GHZ. Genoeg huishoudens hebben al drie AP's draaien. Dan heb je een kakofonie van harde signalen, brult allemaal lekker doorelkaar.
Het is dan beter om alleen 5 GHz te gebruiken. Dat lukt bij mij thuis met twee goede AP's.
Woon je ergens afgelegen dan kun je nog prima met 2,4 GHz uit de voeten, waarom zou je dan 5 GHz gebruiken?
Zakelijke WiFi netwerken worden tegenwoordig ook ontworpen om alleen 5 GHz te gebruiken. Als er iemand op kantoor z'n mobieltje als AP gebruikt heb je al een stoorzender die bandbreedte kaapt op 2,4 GHz.