SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Beiden Volvo. Lekkere bakken hoor. Ik rij zelf een Tesla Model Y LR AWD. Ding gaat als een raket. Thuis laden is top, al ben ik niet tevreden over de laadoplossing. Goed, die is via het werk dus ik had daar niet heel veel over te zeggen, maar dat ding kan nog niet alleen de overtollige zonnestroom benutten, dus ik moet het laden in de auto omlaag schroeven zodat niet ook nog stroom uit het stopcontact getrokken wordt.quote:
quote:Op zaterdag 27 juli 2024 21:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
Hier ook al 2 jaar een PHEV (Volvo V60 T8 Recharge). Zweedse import uit 2020, made in Göteborg.
Ik wil wel elektrisch gaan rijden maar uiteindelijk rij ik ook maar ~10.000 per jaar dus het is meer een hobby dan noodzaak
Binnenkort eens kijken naar de Polestar Engineered Optimisation voor deze auto, de automaat zou er o.a. beter van gaan schakelen. Die is nu wel eens wat te relaxed
Het elektrisch rijden is wel fijn, ik heb nog een simpele "granny charger" die met 2kW kan laden en als hij vol is kan ik er makkelijk m'n boodschappen mee doen of andere korte ritjes maken.
Heb een dak vol panelen dus het laden is overdag "gratis".Die polestar tuning maakt em volgens mij niet heel veel sneller. Wat ik zo gelezen heb win je het meeste in koppel. En schakelt ie optimaler, wat niet perse sportiever is.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat je zou kunnen doen is ff bij Heico kijken, die doen ook v60 (chip)tuning.
Hoeveel levert je dat nu ongeveer op per maand? Want je hebt het er wel vaak over. Dat je werkgever de elektriciteit betaald die je uit je zonnepanelen haaltquote:Op zondag 28 juli 2024 19:56 schreef CoolGuy het volgende:
Mehhhhh, ik heb te weinig informatie om een fatsoenlijke excel te kunnen maken. Ik probeer in kaart te brengen wat het laden kost voor mijn werkgever vs wat het mij kost (want zonnepanelen) maar ik kom tot de conclusie dat ik te weinig data heb.
Ik weet namelijk niet exact hoeveel stroom van het totaal wat in de auto gaat afkomstig is van de zonnepanelen, dus ik weet niet hoeveel % van de kWh die op dagelijkse basis de auto in gaan afkomstig zijn van de zonnepanelen, want die kWh's kosten me niets, maar ik krijg er wel geld voor.
Omdat ik dat niet weet kan ik niet uitrekenen hoeveel geld ik meer krijg dan wat het me kost om de auto te laden. Daar gaat m'n gelikte Excel bestandje.![]()
Dat kan ik dus niet uitrekenen want te weinig gegevens.quote:Op zondag 28 juli 2024 19:57 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Hoeveel levert je dat nu ongeveer op per maand? Want je hebt het er wel vaak over. Dat je werkgever de elektriciteit betaald die je uit je zonnepanelen haalt.
Staat toch op je salarisstrook wat ze voor je stroom betalen? Dat je zelf het op de cent nauwkeurig wil weten, ok. Maar heb je het over 100tjes of 100den euro's per maand die je werkgever je betaald voor het thuis opladen?quote:Op zondag 28 juli 2024 20:05 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat kan ik dus niet uitrekenen want te weinig gegevens.
Ik heb de auto te kort om dat te weten. Nee, dat staat niet op de salarisstrook. Wat ik vergoed krijg is wat ik zelf opgeef dat ik zou moeten krijgen, wat weer gelijk is aan wat er in mijn energiecontract staat dat mijn tarief is, dus dát is niet het interessante gedeelte.quote:Op zondag 28 juli 2024 20:08 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Staat toch op je salarisstrook wat ze voor je stroom betalen? Dat je zelf het op de cent nauwkeurig wil weten, ok. Maar heb je het over 100tjes of 100den euro's per maand die je werkgever je betaald voor het thuis opladen?
Ik heb daar geen ervaring mee, maar het is denk ik afhankelijk van wat voor auto het is en waar je heen wil gaan op vakantie. Ik ga persoonlijk nooit met de auto op vakantie. Ik heb een Tesla, en daarmee heb je dan het voordeel dat de laden mee gecalculeerd wordt in de route.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 08:10 schreef LoaLoa1 het volgende:
Ik krijg binnenkort een elektrische auto voor mijn werk waar ik eventueel ook privé mee mag rijden.
Hoe is de ervaring om met een EV op vakantie te gaan? Dat is wat mij laat twijfelen om die auto ook privé te rijden.
Iemand wijze woorden?
Dat is wel een goede opmerking, kijken of het laden mee gecalculeerd wordt. Als er gelijkwaardige auto's zijn waarbij dit mogelijk is, zou het zomaar doorslaggevend kunnen worden.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 09:49 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik heb daar geen ervaring mee, maar het is denk ik afhankelijk van wat voor auto het is en waar je heen wil gaan op vakantie. Ik ga persoonlijk nooit met de auto op vakantie. Ik heb een Tesla, en daarmee heb je dan het voordeel dat de laden mee gecalculeerd wordt in de route.
Ik weet niet hoe dat bij andere automerken is. Als je een auto krijgt van een merk dat dat ook doet is het wellicht te overzien, als je alles handmatig moet gaan doen wordt het al snel vervelend denk ik. En dan is het ook nog qua land anders hoeveel laadmogelijkheden er zijn.
Ja die laadstress is echt volkomen zinloos (bij ritten in Nederland). Ik weet niet wat jij voor auto krijgt, en ik ben verder niet thuis in andere auto's, dus ik weet niet welke auto's wel of niet het laden mee calculeren. Tesla doet dat wel en ik heb geen andere auto's overwogen, dus dat was voor mij geen 'ding' zeg maar.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 13:19 schreef LoaLoa1 het volgende:
[..]
Dat is wel een goede opmerking, kijken of het laden mee gecalculeerd wordt. Als er gelijkwaardige auto's zijn waarbij dit mogelijk is, zou het zomaar doorslaggevend kunnen worden.
Verder nog tips om op te letten? Ik ben een totale nOOb.... met laadstress 😂
Die snelheid van het tanken zit "in je hoofd" omdat je met een brandstofauto alleen bij een tankstation kan tanken.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 16:49 schreef LoaLoa1 het volgende:
Ik weet dat het niet nodig is, maar het is het onbekende.
300 km per dag ligt niet dagelijks in de planning, af en toe, dus dan zou het goed moeten komen.
Als ik had mogen kiezen, had ik toch hybride gekozen vanwege de snelheid van brandstof tanken.... maar dat is mijn ongeduldigheid 🙈 (vloeken in de kerk, sorry) Misschien/hopelijk ben ik binnenkort helemaal om en totaal pro-EV.
Maar, welke auto is het nu dan? Want als het een Tesla is...dan hoef je je echt geen zorgen te maken.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 16:49 schreef LoaLoa1 het volgende:
Ik weet dat het niet nodig is, maar het is het onbekende.
300 km per dag ligt niet dagelijks in de planning, af en toe, dus dan zou het goed moeten komen.
Als ik had mogen kiezen, had ik toch hybride gekozen vanwege de snelheid van brandstof tanken.... maar dat is mijn ongeduldigheid 🙈 (vloeken in de kerk, sorry) Misschien/hopelijk ben ik binnenkort helemaal om en totaal pro-EV.
Dat ben ik met je eens.. dat zou niet heel efficiënt zijn. Gelukkig zal ik geen kilometervreter worden.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 17:12 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Die snelheid van het tanken zit "in je hoofd" omdat je met een brandstofauto alleen bij een tankstation kan tanken.
Als je thuis kan laden met een EV zal je maar heel weinig onderweg hoeven bijladen want je auto is dan iedere ochtend weer vol, dus dat is een niet bestaand probleem.
Als je een echte kilometervreter bent die 2x per week >500km op een dag voor z'n werk rijd dan ligt dat anders, dan is een EV misschien nog niet voor jou.
Ik vraag me wel af hoe efficiënt je baan is als je zoveel km per dag aflegt, werk je dan nog?
Ik ben aan het kijken naar de Hyundai Kona, Renault Scenic, Kia Niro en de Volvo EX30. Voorkeur ligt op dit moment bij e Kona vanwege de ruimte in de auto.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 19:13 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar, welke auto is het nu dan? Want als het een Tesla is...dan hoef je je echt geen zorgen te maken.
Met een elektrische Kona (64 kWh) kom je een heel eind, zelf haal ik al de hele zomer meer dan 500km range uit de accu. En in de winter haal ik ook makkelijk 450km met wekelijks de zelfde rit waarbij ik op een dag 350km tot 400km rijd.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 19:41 schreef LoaLoa1 het volgende:
Ik ben aan het kijken naar de Hyundai Kona, Renault Scenic, Kia Niro en de Volvo EX30. Voorkeur ligt op dit moment bij e Kona vanwege de ruimte in de auto.
Begrijp ik goed dat jij de elektrische Kona rijdt? Dus het aantal gehaalde km komt goed overeen met wat er opgegeven wordt? Dat zouwel goed zijn!quote:Op woensdag 23 oktober 2024 20:45 schreef APK het volgende:
[..]
Met een elektrische Kona (64 kWh) kom je een heel eind, zelf haal ik al de hele zomer meer dan 500km range uit de accu. En in de winter haal ik ook makkelijk 450km met wekelijks de zelfde rit waarbij ik op een dag 350km tot 400km rijd.
Dan moet je niet continu (gewoon af en toe) als een idioot optrekken en niet ver boven de max snelheid rijden want dan zakt het wel. Kun je dus voor kiezen.
Ik ben een paar keer in België geweest en in Wallonië zijn de laadpalen niet overmatig aanwezig maar met een beetje planning kun je genoeg vinden.
In Nederland moet je je best doen om laadpalen te ontwijken, het staat er echt vol mee en als je niet thuis kunt laden hoef je je nergens zorgen over te maken. Het is in het begin wel even puzzelen om de juste laadpas / app te vinden als je graag altijd voordelig wilt laden.
Zelf zou ik echt niet meer terug willen naar een benzine auto vanwege het rij-comfort van elektrisch en het onderweg laden (die paar keer per jaar dat ik dat nodig heb) was ik zo aan gewend.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |