abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator zaterdag 27 juli 2024 @ 21:08:32 #1
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_214439625
Er zullen vast wel meer mensen zijn hier die een EV of een PHEV rijden, en ik zag er volgens mij nog geen topic over, dus ik dacht ik open er een. Wie hier rijdt nog meer een EV of PHEV. Welke? Tevreden? Ontevreden? Voordelen? Nadelen? Tevreden met je laadoplossing of niet? Of heb je er geen thuis?

Deel hier je ervaringen!
Breitling - Instruments for Professionals
  zaterdag 27 juli 2024 @ 21:13:34 #2
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_214439740
Hier sinds kort een PHEV (Volvo v60 T8 recharge). Geen zonnepanelen op ons huis helaas, maar dat komt nog wel. Ben wel bijzonder blij dat ik nog er steeds een 300pk benzine motor in heb zitten. Dat elektrisch rijden is wel geinig, maar merk dat dat niet in staat is om al mijn verwachtingen van een auto in te lossen.
pi_214440029
Hier ook al 2 jaar een PHEV (Volvo V60 T8 Recharge). Zweedse import uit 2020, made in Göteborg.

Ik wil wel elektrisch gaan rijden maar uiteindelijk rij ik ook maar ~10.000 per jaar dus het is meer een hobby dan noodzaak :')

Binnenkort eens kijken naar de Polestar Engineered Optimisation voor deze auto, de automaat zou er o.a. beter van gaan schakelen. Die is nu wel eens wat te relaxed ;)

Het elektrisch rijden is wel fijn, ik heb nog een simpele "granny charger" die met 2kW kan laden en als hij vol is kan ik er makkelijk m'n boodschappen mee doen of andere korte ritjes maken.

Heb een dak vol panelen dus het laden is overdag "gratis".

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_214440343
TS begint.
  Moderator zaterdag 27 juli 2024 @ 21:40:20 #5
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_214440378
quote:
3s.gif Op zaterdag 27 juli 2024 21:38 schreef Socios het volgende:
TS begint.
Beiden Volvo. Lekkere bakken hoor. Ik rij zelf een Tesla Model Y LR AWD. Ding gaat als een raket. Thuis laden is top, al ben ik niet tevreden over de laadoplossing. Goed, die is via het werk dus ik had daar niet heel veel over te zeggen, maar dat ding kan nog niet alleen de overtollige zonnestroom benutten, dus ik moet het laden in de auto omlaag schroeven zodat niet ook nog stroom uit het stopcontact getrokken wordt.

Dat lukt tot nu toe aardig (is ook niet zo moeilijk in de zomer). Dan krijg ik van Engie ook nog 3ct per kWh als ik laad op 'rustige momenten', en dat loopt wel relatief snel op. Auto zelf is niks bijzonders, wel heel erg veel ruimte en dus voor mij een hele makkelijke keuze vergeleken met de Model 3. Gekozen voor Auto Pilot, maar verder geen opties en dus ook gewoon de standaard velgen.

Superchargen is ook leuk. Ik heb 20.000 km's gratis laden t/m ergens in 2027, waarvan nu 815 verbruikt, maar het liefste laad ik thuis om de simpele reden dat het geld oplevert. Mijn tarief is 23/30ct dal/normaal maar ik kan maar 1 tarief opgeven en dus heb ik 30ct opgegeven. Met genoeg zon pak ik dan 30ct + 3ct van Engie per kWh, en laad ik in de nacht pak ik op elke kWh 7ct + 3ct.
Breitling - Instruments for Professionals
  zaterdag 27 juli 2024 @ 22:41:57 #6
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_214441333
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2024 21:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
Hier ook al 2 jaar een PHEV (Volvo V60 T8 Recharge). Zweedse import uit 2020, made in Göteborg.

Ik wil wel elektrisch gaan rijden maar uiteindelijk rij ik ook maar ~10.000 per jaar dus het is meer een hobby dan noodzaak :')

Binnenkort eens kijken naar de Polestar Engineered Optimisation voor deze auto, de automaat zou er o.a. beter van gaan schakelen. Die is nu wel eens wat te relaxed ;)

Het elektrisch rijden is wel fijn, ik heb nog een simpele "granny charger" die met 2kW kan laden en als hij vol is kan ik er makkelijk m'n boodschappen mee doen of andere korte ritjes maken.

Heb een dak vol panelen dus het laden is overdag "gratis".

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Die polestar tuning maakt em volgens mij niet heel veel sneller. Wat ik zo gelezen heb win je het meeste in koppel. En schakelt ie optimaler, wat niet perse sportiever is.

Wat je zou kunnen doen is ff bij Heico kijken, die doen ook v60 (chip)tuning.
  Moderator zondag 28 juli 2024 @ 11:22:20 #7
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_214445349
Opladen, volledig op zonnestroom vandaag. Lekker.
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator zondag 28 juli 2024 @ 19:56:25 #8
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_214454024
Mehhhhh, ik heb te weinig informatie om een fatsoenlijke excel te kunnen maken. Ik probeer in kaart te brengen wat het laden kost voor mijn werkgever vs wat het mij kost (want zonnepanelen) maar ik kom tot de conclusie dat ik te weinig data heb.

Ik weet namelijk niet exact hoeveel stroom van het totaal wat in de auto gaat afkomstig is van de zonnepanelen, dus ik weet niet hoeveel % van de kWh die op dagelijkse basis de auto in gaan afkomstig zijn van de zonnepanelen, want die kWh's kosten me niets, maar ik krijg er wel geld voor.

Omdat ik dat niet weet kan ik niet uitrekenen hoeveel geld ik meer krijg dan wat het me kost om de auto te laden. Daar gaat m'n gelikte Excel bestandje. :P :')

Voor vandaag weet ik het wel. Er is 13,73 kWh naar de auto gegaan vandaag, en daarvan is 4,28 kWh uit het net afkomstig, die kost me 23ct per kWh, dus dat komt neer op 98ct die het me gekost heeft. Maar ik krijg 30ct dus dat komt neer op 4,28 x 7ct = 29,7ct + 12,8ct (3ct per kWh van Engie) = 29,83ct.

Maar de overige (13,73 - 4,28) 9,45 kWh hebben me niks gekost en leveren me dus 30+3ct op, wat neerkomt op ¤ 3,12, en dat + 29,83ct = ¤ 3,42 euro 'winst', maar ja, dat kan ik niet voor elke dag zo gaan uitrekenen, want ik heb die gegevens niet voor elke dag. :P

[ Bericht 27% gewijzigd door CoolGuy op 28-07-2024 20:03:51 ]
Breitling - Instruments for Professionals
  zondag 28 juli 2024 @ 19:57:58 #9
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_214454042
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2024 19:56 schreef CoolGuy het volgende:
Mehhhhh, ik heb te weinig informatie om een fatsoenlijke excel te kunnen maken. Ik probeer in kaart te brengen wat het laden kost voor mijn werkgever vs wat het mij kost (want zonnepanelen) maar ik kom tot de conclusie dat ik te weinig data heb.

Ik weet namelijk niet exact hoeveel stroom van het totaal wat in de auto gaat afkomstig is van de zonnepanelen, dus ik weet niet hoeveel % van de kWh die op dagelijkse basis de auto in gaan afkomstig zijn van de zonnepanelen, want die kWh's kosten me niets, maar ik krijg er wel geld voor.

Omdat ik dat niet weet kan ik niet uitrekenen hoeveel geld ik meer krijg dan wat het me kost om de auto te laden. Daar gaat m'n gelikte Excel bestandje. :P :')
Hoeveel levert je dat nu ongeveer op per maand? Want je hebt het er wel vaak over. Dat je werkgever de elektriciteit betaald die je uit je zonnepanelen haalt :') .
  Moderator zondag 28 juli 2024 @ 20:05:05 #10
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_214454140
quote:
1s.gif Op zondag 28 juli 2024 19:57 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Hoeveel levert je dat nu ongeveer op per maand? Want je hebt het er wel vaak over. Dat je werkgever de elektriciteit betaald die je uit je zonnepanelen haalt :') .
Dat kan ik dus niet uitrekenen want te weinig gegevens. :')
Breitling - Instruments for Professionals
  zondag 28 juli 2024 @ 20:08:26 #11
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_214454173
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2024 20:05 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat kan ik dus niet uitrekenen want te weinig gegevens. :')
Staat toch op je salarisstrook wat ze voor je stroom betalen? Dat je zelf het op de cent nauwkeurig wil weten, ok. Maar heb je het over 100tjes of 100den euro's per maand die je werkgever je betaald voor het thuis opladen?
  Moderator zondag 28 juli 2024 @ 20:14:04 #12
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_214454294
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2024 20:08 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Staat toch op je salarisstrook wat ze voor je stroom betalen? Dat je zelf het op de cent nauwkeurig wil weten, ok. Maar heb je het over 100tjes of 100den euro's per maand die je werkgever je betaald voor het thuis opladen?
Ik heb de auto te kort om dat te weten. Nee, dat staat niet op de salarisstrook. Wat ik vergoed krijg is wat ik zelf opgeef dat ik zou moeten krijgen, wat weer gelijk is aan wat er in mijn energiecontract staat dat mijn tarief is, dus dát is niet het interessante gedeelte.

Wat interessant is is hoeveel % van de in de auto geladen stroom me niks kost. Wat daarnaast interessant is is hoeveel kWh dat is op jaarbasis (dat kan ik dus nog niet weten) want dát is stroom die ik in de toekomst niet terug lever aan het net en waar ik dan dus ook geen terugleverboete over hoef te betalen.

En dat wil ik dan weer in grafiekjes stoppen want beetje nerd-hobby want grafiekjes O+
Breitling - Instruments for Professionals
pi_215347589
Ik krijg binnenkort een elektrische auto voor mijn werk waar ik eventueel ook privé mee mag rijden.

Hoe is de ervaring om met een EV op vakantie te gaan? Dat is wat mij laat twijfelen om die auto ook privé te rijden.

Iemand wijze woorden?
  Moderator woensdag 23 oktober 2024 @ 09:49:26 #14
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_215348278
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2024 08:10 schreef LoaLoa1 het volgende:
Ik krijg binnenkort een elektrische auto voor mijn werk waar ik eventueel ook privé mee mag rijden.

Hoe is de ervaring om met een EV op vakantie te gaan? Dat is wat mij laat twijfelen om die auto ook privé te rijden.

Iemand wijze woorden?
Ik heb daar geen ervaring mee, maar het is denk ik afhankelijk van wat voor auto het is en waar je heen wil gaan op vakantie. Ik ga persoonlijk nooit met de auto op vakantie. Ik heb een Tesla, en daarmee heb je dan het voordeel dat de laden mee gecalculeerd wordt in de route.

Ik weet niet hoe dat bij andere automerken is. Als je een auto krijgt van een merk dat dat ook doet is het wellicht te overzien, als je alles handmatig moet gaan doen wordt het al snel vervelend denk ik. En dan is het ook nog qua land anders hoeveel laadmogelijkheden er zijn.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_215350067
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2024 09:49 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik heb daar geen ervaring mee, maar het is denk ik afhankelijk van wat voor auto het is en waar je heen wil gaan op vakantie. Ik ga persoonlijk nooit met de auto op vakantie. Ik heb een Tesla, en daarmee heb je dan het voordeel dat de laden mee gecalculeerd wordt in de route.

Ik weet niet hoe dat bij andere automerken is. Als je een auto krijgt van een merk dat dat ook doet is het wellicht te overzien, als je alles handmatig moet gaan doen wordt het al snel vervelend denk ik. En dan is het ook nog qua land anders hoeveel laadmogelijkheden er zijn.
Dat is wel een goede opmerking, kijken of het laden mee gecalculeerd wordt. Als er gelijkwaardige auto's zijn waarbij dit mogelijk is, zou het zomaar doorslaggevend kunnen worden.

Verder nog tips om op te letten? Ik ben een totale nOOb.... met laadstress 😂
  Moderator woensdag 23 oktober 2024 @ 14:24:44 #16
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_215350618
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2024 13:19 schreef LoaLoa1 het volgende:

[..]
Dat is wel een goede opmerking, kijken of het laden mee gecalculeerd wordt. Als er gelijkwaardige auto's zijn waarbij dit mogelijk is, zou het zomaar doorslaggevend kunnen worden.

Verder nog tips om op te letten? Ik ben een totale nOOb.... met laadstress 😂
Ja die laadstress is echt volkomen zinloos (bij ritten in Nederland). Ik weet niet wat jij voor auto krijgt, en ik ben verder niet thuis in andere auto's, dus ik weet niet welke auto's wel of niet het laden mee calculeren. Tesla doet dat wel en ik heb geen andere auto's overwogen, dus dat was voor mij geen 'ding' zeg maar.

Ik heb wel een tip. Relax. Ik weet niet hoeveel jij rijdt per dag, maar @ 80% accu kan ik 418 km rijden en met 100% accu kan ik 522km rijden . Ik moest recent 2 dagen achter elkaar naar Utrecht, zonder ook maar een centje pijn, 's avonds opladen en dag erna weer op en neer. Stelt he-le-maal niks voor. Utrecht is zo'n 150km enkele reis voor mij.

Dus die laadstress, die is voor mij eigenlijk wel weg gevallen. Ik heb natuurlijk nog geen idee hoe dat gaat zijn met hartje winter, maar dat hele laadstress is echt een overtrokken iets imho. Hoeveel dagen rij je 300km op 1 dag? Als het antwoord 'niet/nauwelijks' is is laadstress niet meer dan een argument dat anti-EV-mensen aanvoeren om lekker negatief te kunnen zijn.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_215351681
Ik weet dat het niet nodig is, maar het is het onbekende.

300 km per dag ligt niet dagelijks in de planning, af en toe, dus dan zou het goed moeten komen.

Als ik had mogen kiezen, had ik toch hybride gekozen vanwege de snelheid van brandstof tanken.... maar dat is mijn ongeduldigheid 🙈 (vloeken in de kerk, sorry) Misschien/hopelijk ben ik binnenkort helemaal om en totaal pro-EV.
pi_215351886
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2024 16:49 schreef LoaLoa1 het volgende:
Ik weet dat het niet nodig is, maar het is het onbekende.

300 km per dag ligt niet dagelijks in de planning, af en toe, dus dan zou het goed moeten komen.

Als ik had mogen kiezen, had ik toch hybride gekozen vanwege de snelheid van brandstof tanken.... maar dat is mijn ongeduldigheid 🙈 (vloeken in de kerk, sorry) Misschien/hopelijk ben ik binnenkort helemaal om en totaal pro-EV.
Die snelheid van het tanken zit "in je hoofd" omdat je met een brandstofauto alleen bij een tankstation kan tanken.

Als je thuis kan laden met een EV zal je maar heel weinig onderweg hoeven bijladen want je auto is dan iedere ochtend weer vol, dus dat is een niet bestaand probleem.

Als je een echte kilometervreter bent die 2x per week >500km op een dag voor z'n werk rijd dan ligt dat anders, dan is een EV misschien nog niet voor jou.

Ik vraag me wel af hoe efficiënt je baan is als je zoveel km per dag aflegt, werk je dan nog?
  Moderator woensdag 23 oktober 2024 @ 19:13:28 #19
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_215353232
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2024 16:49 schreef LoaLoa1 het volgende:
Ik weet dat het niet nodig is, maar het is het onbekende.

300 km per dag ligt niet dagelijks in de planning, af en toe, dus dan zou het goed moeten komen.

Als ik had mogen kiezen, had ik toch hybride gekozen vanwege de snelheid van brandstof tanken.... maar dat is mijn ongeduldigheid 🙈 (vloeken in de kerk, sorry) Misschien/hopelijk ben ik binnenkort helemaal om en totaal pro-EV.
Maar, welke auto is het nu dan? Want als het een Tesla is...dan hoef je je echt geen zorgen te maken.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_215353572
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2024 17:12 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Die snelheid van het tanken zit "in je hoofd" omdat je met een brandstofauto alleen bij een tankstation kan tanken.

Als je thuis kan laden met een EV zal je maar heel weinig onderweg hoeven bijladen want je auto is dan iedere ochtend weer vol, dus dat is een niet bestaand probleem.

Als je een echte kilometervreter bent die 2x per week >500km op een dag voor z'n werk rijd dan ligt dat anders, dan is een EV misschien nog niet voor jou.

Ik vraag me wel af hoe efficiënt je baan is als je zoveel km per dag aflegt, werk je dan nog?
Dat ben ik met je eens.. dat zou niet heel efficiënt zijn. Gelukkig zal ik geen kilometervreter worden.
pi_215353625
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2024 19:13 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Maar, welke auto is het nu dan? Want als het een Tesla is...dan hoef je je echt geen zorgen te maken.
Ik ben aan het kijken naar de Hyundai Kona, Renault Scenic, Kia Niro en de Volvo EX30. Voorkeur ligt op dit moment bij e Kona vanwege de ruimte in de auto.
  woensdag 23 oktober 2024 @ 20:45:48 #22
6941 APK
Factual, I think.
pi_215354651
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2024 19:41 schreef LoaLoa1 het volgende:

Ik ben aan het kijken naar de Hyundai Kona, Renault Scenic, Kia Niro en de Volvo EX30. Voorkeur ligt op dit moment bij e Kona vanwege de ruimte in de auto.
Met een elektrische Kona (64 kWh) kom je een heel eind, zelf haal ik al de hele zomer meer dan 500km range uit de accu. En in de winter haal ik ook makkelijk 450km met wekelijks de zelfde rit waarbij ik op een dag 350km tot 400km rijd.
Dan moet je niet continu (gewoon af en toe :P) als een idioot optrekken en niet ver boven de max snelheid rijden want dan zakt het wel. Kun je dus voor kiezen.

Ik ben een paar keer in België geweest en in Wallonië zijn de laadpalen niet overmatig aanwezig maar met een beetje planning kun je genoeg vinden.
In Nederland moet je je best doen om laadpalen te ontwijken, het staat er echt vol mee en als je niet thuis kunt laden hoef je je nergens zorgen over te maken. Het is in het begin wel even puzzelen om de juste laadpas / app te vinden als je graag altijd voordelig wilt laden.

Zelf zou ik echt niet meer terug willen naar een benzine auto vanwege het rij-comfort van elektrisch en het onderweg laden (die paar keer per jaar dat ik dat nodig heb) was ik zo aan gewend.
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
  donderdag 24 oktober 2024 @ 00:26:19 #23
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_215358462
Ik rijd al bijna 10 jaar PHEV:

Mercedes C350e (2015 - 2020)
VW Passat GTE (2020-2022)
VW Arteon Shooting Brake ehybrid (2022 - heden)

Met de Mercedes en Passat best wel wat dingetjes gehad, maar die hadden geen relatie tot het hybride systeem. De Passat heeft mij zelfs 2x laten staan. De Arteon bevalt het allerbeste, ruim, rijdt goed, tot op heden probleemloos en ik vind hem mooi.

Het opladen van al deze auto's gaat vrij traag, max 16A en met de meegeleverde oplaadkabels zelfs maar met 10A. Maar ook daarmee is de accu met een uur of 5 wel vol. Ik rijd ca. 40% van de km's elektrisch, 14000 van de 35000km. Het is fijn dat je niet zo vaak hoeft te tanken.

De volgende zal waarschijnlijk een full electric worden, ik kijk momenteel naar de VW ID7 Tourer en Audi Q6. Benieuwd wat de prijzen volgend jaar gaan doen want mijn budget stijgt minder hard dan de prijsverhogingen de laatste tijd :{
  donderdag 24 oktober 2024 @ 00:38:39 #24
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_215358503
Wat ik mij nog wel afvraag is hoe het opladen in België en in mindere mate Frankrijk en Duitsland gaat. Niet zo zeer qua beschikbaarheid van laadpalen, maar meer de abonnementen etc. die ervoor nodig zijn. Of kun je met iedere EV overal opladen met je Leaseplan / Ayvens laaddruppel? Ik heb dit een jaar geleden ofzo wel eens geprobeerd in België met mijn PHEV en dat werkte toen 2x niet.
pi_215359005
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2024 20:45 schreef APK het volgende:

[..]
Met een elektrische Kona (64 kWh) kom je een heel eind, zelf haal ik al de hele zomer meer dan 500km range uit de accu. En in de winter haal ik ook makkelijk 450km met wekelijks de zelfde rit waarbij ik op een dag 350km tot 400km rijd.
Dan moet je niet continu (gewoon af en toe :P) als een idioot optrekken en niet ver boven de max snelheid rijden want dan zakt het wel. Kun je dus voor kiezen.

Ik ben een paar keer in België geweest en in Wallonië zijn de laadpalen niet overmatig aanwezig maar met een beetje planning kun je genoeg vinden.
In Nederland moet je je best doen om laadpalen te ontwijken, het staat er echt vol mee en als je niet thuis kunt laden hoef je je nergens zorgen over te maken. Het is in het begin wel even puzzelen om de juste laadpas / app te vinden als je graag altijd voordelig wilt laden.

Zelf zou ik echt niet meer terug willen naar een benzine auto vanwege het rij-comfort van elektrisch en het onderweg laden (die paar keer per jaar dat ik dat nodig heb) was ik zo aan gewend.
Begrijp ik goed dat jij de elektrische Kona rijdt? Dus het aantal gehaalde km komt goed overeen met wat er opgegeven wordt? Dat zouwel goed zijn!
Nog een vraag... Hoe snel laad hij op naar 80%? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Wat betreft laadstress, die raak ik al langzaam kwijt door gebruikerservaringen van diverse mensen. Ook door jullie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')