FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Dringend advies gevraagd
Dottekezaterdag 27 juli 2024 @ 09:53
Het zal weer eens niet. Advies gevraagd, graag alleen van iemand die hier verstand van heeft.

Ik heb bij een gordijnen zaak horren en plise gordijnen gekocht. De horren zitten inmiddels al een paar weken in.
De plise gordijnen van de week geplaatst. Maar in de keuken was het de verkeerde kleur. Die voor de keukendeur was te smal en in de kamer een te kort en ze werken ook niet erg lekker met hoog en laag zetten.

Kreeg een aanbod van 400 korting omdat die van de keuken niet goed waren en verkeerde kleur. ( ik had al een bedrag voor betaald en zou nog 1000 moeten betalen. Kreeg een tikkie van 600 maar die heb ik niet betaald.)

Ik heb hem gezegd er niet mee akkoord te gaan. Hij bood aan om dan de plise gordijnen weer op te halen het het geld terug te geven. Ik ben daar mee akkoord gegaan.

Maar nu komt het.

Hij wil alles ophalen ook de horren.
Ik zeg nee die zijn goed die wil ik houden.
Dan moet ik 200 euro bij betalen dan mag ik ze houden anders haalt hij alles terug. (Nu hebben meer buren hier bij hem horren gekocht en hebben dezelfde prijs als ik betaald)
Mag hij die eisen alles terug of niets en mag hij zomaar uit het niets 200 euro er bij boven opgooien?
investeerdertjezaterdag 27 juli 2024 @ 10:17
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2024 09:53 schreef Dotteke het volgende:
Het zal weer eens niet. Advies gevraagd, graag alleen van iemand die hier verstand van heeft.

Ik heb bij een gordijnen zaak horren en plise gordijnen gekocht. De horren zitten inmiddels al een paar weken in.
De plise gordijnen van de week geplaatst. Maar in de keuken was het de verkeerde kleur. Die voor de keukendeur was te smal en in de kamer een te kort en ze werken ook niet erg lekker met hoog en laag zetten.

Kreeg een aanbod van 400 korting omdat die van de keuken niet goed waren en verkeerde kleur. ( ik had al een bedrag voor betaald en zou nog 1000 moeten betalen. Kreeg een tikkie van 600 maar die heb ik niet betaald.)

Ik heb hem gezegd er niet mee akkoord te gaan. Hij bood aan om dan de plise gordijnen weer op te halen het het geld terug te geven. Ik ben daar mee akkoord gegaan.

Maar nu komt het.

Hij wil alles ophalen ook de horren.
Ik zeg nee die zijn goed die wil ik houden.
Dan moet ik 200 euro bij betalen dan mag ik ze houden anders haalt hij alles terug. (Nu hebben meer buren hier bij hem horren gekocht en hebben dezelfde prijs als ik betaald)
Mag hij die eisen alles terug of niets en mag hij zomaar uit het niets 200 euro er bij boven opgooien?
Omdat tikkie:
Is het zwart of wit
Particulier of een bedrijf

Nee hij kan niet zomaar de prijs verhogen als je een gespecificeerde factuur hebt.
Dottekezaterdag 27 juli 2024 @ 10:23
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2024 10:17 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Omdat tikkie:
Is het zwart of wit
Particulier of een bedrijf

Nee hij kan niet zomaar de prijs verhogen als je een gespecificeerde factuur hebt.
Het is niet zwart. Althans voor zo ver ik weet niet. Hij heeft gewoon een winkel waar ik besteld heb. Toen hij bij mij thuis de boel kwam opmeten moest ik een gedeelte vooruit betalen en daar stuurde hij een tikkie. Was wel een bankverzoek maar hij noemde hij het een tikkie
Pileszaterdag 27 juli 2024 @ 10:30
Wat staat er in je offerte?
SnodeSnuiterzaterdag 27 juli 2024 @ 10:37
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2024 10:23 schreef Dotteke het volgende:

[..]
Het is niet zwart. Althans voor zo ver ik weet niet. Hij heeft gewoon een winkel waar ik besteld heb. Toen hij bij mij thuis de boel kwam opmeten moest ik een gedeelte vooruit betalen en daar stuurde hij een tikkie. Was wel een bankverzoek maar hij noemde hij het een tikkie
Begrijp ik het goed dat je een aanbetaling hebt gedaan (van laten we zeggen 300)

Je de opties gekregen:
Voor 600 meer (dus 900) laat hij alles hangen (ook wat slecht is)
Voor 200 meer (dus 500) laat hij de horren hangen
Of hij komt alles ophalen en je bent de aanbetaling kwijt en heb je niets en bent 300 euro armer?
Dottekezaterdag 27 juli 2024 @ 12:12
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2024 10:37 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
Begrijp ik het goed dat je een aanbetaling hebt gedaan (van laten we zeggen 300)

Je de opties gekregen:
Voor 600 meer (dus 900) laat hij alles hangen (ook wat slecht is)
Voor 200 meer (dus 500) laat hij de horren hangen
Of hij komt alles ophalen en je bent de aanbetaling kwijt en heb je niets en bent 300 euro armer?
Nee. Ik een grotere aanbetaling gedaan.ik kan 400 euro korting krijgen. Op de totaal prijs. Maar de gordijnen zijn niet goed opgemeten. Dus dan hoef ik geen korting. En de kleur is niet goed. Het gaat alleen om de gordijnen die niet goed zijn. De horren zijn goed maar daar moet ik dan 200 meer voor betalen dan wat op de rekening staat Het is dat. Of hij haalt alles op en krijg ik al mijn geld terug. Of hij laat alles zitten en moet ik ipv 1000 euro 600 euro betalen.
blomkezaterdag 27 juli 2024 @ 12:19
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2024 09:53 schreef Dotteke het volgende:
( ik had al een bedrag voor betaald en zou nog 1000 moeten betalen. Kreeg een tikkie van 600 maar die heb ik niet betaald.)

Mag hij die eisen alles terug of niets en mag hij zomaar uit het niets 200 euro er bij boven opgooien?
Hoeveel heb je dan al aanbetaald en wat is in de offerte de verdeling horren/plissé
Serindezaterdag 27 juli 2024 @ 12:19
Als er losse prijzen op de factuur staan dan zijn het m.i. losse onderdelen binnen jullie overeenkomst. Het zou anders kunnen zijn als hij een pakketprijs had gemaakt voor alles samen. Of wanneer je korting x krijgt omdat je zoveel aanschafte, dat die dan vervalt . Maar van die twee laatste zaken is volgens mij geen sprake.

Volgens mij kun je hem aan de overeenkomst houden voor wat betreft de horren en met de gordijnen anders oplossen. Kan hij niet alsnog de goede leveren en ophangen of wil jij dat ook niet? Want dat zou ik in principe willen: gewoon volledige nakoming (tenzij je echt geen vertrouwen meer hebt in deze zaak)
Lienekienzaterdag 27 juli 2024 @ 12:19
Wat is zijn motivatie om je die 200 euro extra te vragen?

Als hij alles terughaalt, heeft hij toch groter verlies?
blomkezaterdag 27 juli 2024 @ 12:20
quote:
7s.gif Op zaterdag 27 juli 2024 12:19 schreef Serinde het volgende:
Kan hij niet alsnog de goede leveren en ophangen of wil jij dat ook niet? Want dat zou ik in principe willen: gewoon volledige nakoming .
Zoiets. Er is iets verkeerd geleverd qua kleur en lengte (?), dan kan de leverancier binnen een bepaalde termijn, de zaak oplossen.
blomkezaterdag 27 juli 2024 @ 12:21
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 juli 2024 12:19 schreef Lienekien het volgende:
Wat is zijn motivatie om je die 200 euro extra te vragen?

Als hij alles terughaalt, heeft hij toch groter verlies?
Ja, dan houd je hem aan het laatste en krijg je het eerste zonder die ¤200 opslag.
Mortaxxzaterdag 27 juli 2024 @ 12:34
Beetje een warrig verhaal. Logisch toch dat hij alles meeneemt als je al je geld terug krijgt

En als je een deel wilt houden zul je daar iets voor moeten betalen
Lienekienzaterdag 27 juli 2024 @ 12:42
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 juli 2024 12:34 schreef Mortaxx het volgende:
Beetje een warrig verhaal. Logisch toch dat hij alles meeneemt als je al je geld terug krijgt

En als je een deel wilt houden zul je daar iets voor moeten betalen
Ja, dus 200 euro meer dan waarvoor die producten op de rekening staat. Dat is het punt.
Dottekezaterdag 27 juli 2024 @ 12:44
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 juli 2024 12:34 schreef Mortaxx het volgende:
Beetje een warrig verhaal. Logisch toch dat hij alles meeneemt als je al je geld terug krijgt

En als je een deel wilt houden zul je daar iets voor moeten betalen
Ik zou de horren gewoon betalen hoor. Eigenlijk zijn die al betaald door het voorschotbedrag. Maar hij wil alles terug of niets.
Dottekezaterdag 27 juli 2024 @ 12:45
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 juli 2024 12:19 schreef Lienekien het volgende:
Wat is zijn motivatie om je die 200 euro extra te vragen?

Als hij alles terughaalt, heeft hij toch groter verlies?
Ja ze zijn op maat gemaakt. Denk gewoon dwars doen.
Dottekezaterdag 27 juli 2024 @ 12:46
quote:
7s.gif Op zaterdag 27 juli 2024 12:19 schreef Serinde het volgende:
Als er losse prijzen op de factuur staan dan zijn het m.i. losse onderdelen binnen jullie overeenkomst. Het zou anders kunnen zijn als hij een pakketprijs had gemaakt voor alles samen. Of wanneer je korting x krijgt omdat je zoveel aanschafte, dat die dan vervalt . Maar van die twee laatste zaken is volgens mij geen sprake.

Volgens mij kun je hem aan de overeenkomst houden voor wat betreft de horren en met de gordijnen anders oplossen. Kan hij niet alsnog de goede leveren en ophangen of wil jij dat ook niet? Want dat zou ik in principe willen: gewoon volledige nakoming (tenzij je echt geen vertrouwen meer hebt in deze zaak)
Het is ook geen pakket. Zijn meer mensen hier in de straat die horen bij hem hebben gekocht en die hebben er even veel voor betaald als ik.
Mortaxxzaterdag 27 juli 2024 @ 12:47
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 juli 2024 12:42 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Ja, dus 200 euro meer dan waarvoor die producten op de rekening staat. Dat is het punt.
Dat wordt weinig duidelijk uit de OP, maar goed in dat geval een beetje gek inderdaad.

Maar sowieso een vreemde gang van zaken. Eerste oplossing zou alsnog leveren van het juiste zijn
Lienekienzaterdag 27 juli 2024 @ 12:56
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2024 12:45 schreef Dotteke het volgende:

[..]
Ja ze zijn op maat gemaakt. Denk gewoon dwars doen.
Ik zou toch een tegenvoorstel doen.

Of hij levert alsnog wat je hebt besteld in de juiste afmetingen en kleuren.

Of je betaalt voor de horren de afgesproken prijs en de rest kan hij terugkrijgen.

Is hij aangesloten bij een geschillencommissie?
Dottekezaterdag 27 juli 2024 @ 12:57
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2024 12:47 schreef Mortaxx het volgende:

[..]
Dat wordt weinig duidelijk uit de OP, maar goed in dat geval een beetje gek inderdaad.

Maar sowieso een vreemde gang van zaken. Eerste oplossing zou alsnog leveren van het juiste zijn
Ja maar dat is nogal wat. Want er is niet een plissé gordijn goed. Hij kwam zelf met het voorstel om terug te betalen aan mij. Wat ik aanbetaalde had was meer dan de horren kosten.

Ik vind het raar dat hij dan ineens 200 meer wil hebben voor die horren. En als ik het daar niet mee eens bent wil hij alles terug. Mijn vraag was of dat kon.
Mortaxxzaterdag 27 juli 2024 @ 12:59
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2024 12:57 schreef Dotteke het volgende:

[..]
Ja maar dat is nogal wat. Want er is niet een plissé gordijn goed. Hij kwam zelf met het voorstel om terug te betalen aan mij. Wat ik aanbetaalde had was meer dan de horren kosten.

Ik vind het raar dat hij dan ineens 200 meer wil hebben voor die horren. En als ik het daar niet mee eens bent wil hij alles terug. Mijn vraag was of dat kon.
Nee dat kan niet

Als jij een pak melk en een brood haalt bij de supermarkt en je brengt het brood terug hoef je toch ook niet opeens meer te betalen voor het pak melk
Dottekezaterdag 27 juli 2024 @ 12:59
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 juli 2024 12:56 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Ik zou toch een tegenvoorstel doen.

Of hij levert alsnog wat je hebt besteld in de juiste afmetingen en kleuren.

Of je betaalt voor de horren de afgesproken prijs en de rest kan hij terugkrijgen.

Is hij aangesloten bij een geschillencommissie?
Kan ik zo niet vinexen maar die staat bij mij op het lijstje om maandag gelijk te bellen.

Ik wil niet eens meer die plissé gordijnen van die vent. Raar zaken doen op deze manier.
Ik had hem ook voorgesteld hè alleen het bedrag van de horren van het voorschot bedrag halen en de rest terug

Maar goed ik val in herhalingen >:)
Dottekezaterdag 27 juli 2024 @ 13:01
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2024 12:59 schreef Mortaxx het volgende:

[..]
Nee dat kan niet

Als jij een pak melk en een brood haalt bij de supermarkt en je brengt het brood terug hoef je toch ook niet opeens meer te betalen voor het pak melk
Dat dus. En dat zei ik hem ook. Maar hij hield voet bij stuk. Of alles terug of 200 bijbetalen en dan maar ik de horren houden.

Ik heb 1380 vooruit betaald de horren zijn 460 euro. Dus die zijn in principe al betaald
TheFreshPrincezaterdag 27 juli 2024 @ 13:05
Dan zou het voor mij "geld terug en alles ophalen" worden.
Ik zou niet bijbetalen voor iets dat al van mij is.

Normaal zou je hem eerst de mogelijkheid moeten geven om de fouten te herstellen maar die fase zijn jullie blijkbaar al voorbij.
Lienekienzaterdag 27 juli 2024 @ 13:12
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2024 13:01 schreef Dotteke het volgende:

[..]
Dat dus. En dat zei ik hem ook. Maar hij hield voet bij stuk. Of alles terug of 200 bijbetalen en dan maar ik de horren houden.

Ik heb 1380 vooruit betaald de horren zijn 460 euro. Dus die zijn in principe al betaald
Ja, dus jij hebt het probleem, n.l. genoeg geld terug zien te krijgen.

Bah.
Mushanga71zaterdag 27 juli 2024 @ 13:20
Wat een mafkees.
Ik zou er klaar mee zijn en hem alles laten ophalen. Maar laat hem pas de horren meenemen als hij je alles heeft terugbetaald. Misschien veranderd hij dan nog van gedachte en betaal je alsnog het afgesproken bedrag voor de horren. Want die zal hij toch echt zelf er weer vanaf mogen peuteren.
blomkezaterdag 27 juli 2024 @ 13:22
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2024 13:01 schreef Dotteke het volgende:
Ik heb 1380 vooruit betaald de horren zijn 460 euro. Dus die zijn in principe al betaald
Op een totaalbedrag van ¤2380 heb je ¤1380 vooruit betaald?

Volgens mij doet ie het erom!
Black_Baronzaterdag 27 juli 2024 @ 13:27
Al je geld terug en dan mag hij alles ophalen.
De horren zou ik elders halen.
SnodeSnuiterzaterdag 27 juli 2024 @ 13:47
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2024 13:22 schreef blomke het volgende:

[..]
Op een totaalbedrag van ¤2380 heb je ¤1380 vooruit betaald?

Volgens mij doet ie het erom!
Alles ophalen. En dan hopen dat ze die 1380 terug krijgt?
Dottekezaterdag 27 juli 2024 @ 14:40
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2024 13:47 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
Alles ophalen. En dan hopen dat ze die 1380 terug krijgt?
Hij komt niet eerder de deur uit dan dat hij het geld terug gestort heeft en dat heb ik hem ook gezegd.
En ik zorg natuurlijk dat ik die dag een getuige heb
blomkezaterdag 27 juli 2024 @ 16:09
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2024 13:47 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
Alles ophalen. En dan hopen dat ze die 1380 terug krijgt?
Dat is dus het punt, er is al veel meer aanbetaald dan de horren kosten.

Als ik dit soort :( - verhalen lees, ben ik al blij dat ik gewoon online dat soort zonwering e.d. online koop en zelf kan ophangen. Vaak ga ik eerst in een stoffering-/DHZ-zaak kijken, uitzoeken, het product noteren en thuis online bestellen en zelf monteren.
Cat-astrophezaterdag 27 juli 2024 @ 20:31
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2024 13:01 schreef Dotteke het volgende:

[..]
Dat dus. En dat zei ik hem ook. Maar hij hield voet bij stuk. Of alles terug of 200 bijbetalen en dan maar ik de horren houden.

Ik heb 1380 vooruit betaald de horren zijn 460 euro. Dus die zijn in principe al betaald
Dus hij wil in totaal 1580 euro vangen (jouw vooruitbetaling plus die 200 extra) voor horren die voor 460 euro op jouw gespecificeerde factuur staan?
Lienekienzaterdag 27 juli 2024 @ 20:37
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 juli 2024 20:31 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]
Dus hij wil in totaal 1580 euro vangen (jouw vooruitbetaling plus die 200 extra) voor horren die voor 460 euro op jouw gespecificeerde factuur staan?
Nee hij wil 660 voor de horren.
#ANONIEMmaandag 29 juli 2024 @ 12:02
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2024 09:53 schreef Dotteke het volgende:
Het zal weer eens niet. Advies gevraagd, graag alleen van iemand die hier verstand van heeft.

Ik heb bij een gordijnen zaak horren en plise gordijnen gekocht. De horren zitten inmiddels al een paar weken in.
De plise gordijnen van de week geplaatst. Maar in de keuken was het de verkeerde kleur. Die voor de keukendeur was te smal en in de kamer een te kort en ze werken ook niet erg lekker met hoog en laag zetten.

Kreeg een aanbod van 400 korting omdat die van de keuken niet goed waren en verkeerde kleur. ( ik had al een bedrag voor betaald en zou nog 1000 moeten betalen. Kreeg een tikkie van 600 maar die heb ik niet betaald.)

Ik heb hem gezegd er niet mee akkoord te gaan. Hij bood aan om dan de plise gordijnen weer op te halen het het geld terug te geven. Ik ben daar mee akkoord gegaan.

Maar nu komt het.

Hij wil alles ophalen ook de horren.
Ik zeg nee die zijn goed die wil ik houden.
Dan moet ik 200 euro bij betalen dan mag ik ze houden anders haalt hij alles terug. (Nu hebben meer buren hier bij hem horren gekocht en hebben dezelfde prijs als ik betaald)
Mag hij die eisen alles terug of niets en mag hij zomaar uit het niets 200 euro er bij boven opgooien?
Ik snap er niks van, kan je het nog eens uitleggen?
Lienekienmaandag 29 juli 2024 @ 12:08
quote:
1s.gif Op maandag 29 juli 2024 12:02 schreef AardappelSchotel het volgende:

[..]
Ik snap er niks van, kan je het nog eens uitleggen?
Of je leest even verder.
SacreCoeurmaandag 29 juli 2024 @ 12:15
Dan maar geen horren, zou voor mij niet eens een discussiepunt zijn. Met zo iemand zou ik niet in zee willen.
Horren worden in overvloed aangeboden, die heb je zo weer binnen.

Of dat dan ook voor 440 is weet ik niet, maar ik zou zelf liever 660 aan iemand anders geven dan aan iemand die achteraf 200 extra vraagt :')
Dottekemaandag 29 juli 2024 @ 12:23
Ik heb met het juridisch loket gebeld, wat hij doet mag niet
Door de aanbetaling heb ik de horren al betaald en zijn ze gewoon van mij.
Neemt hij ze toch mee kan ik een rechtzaak aanspannen. Hij mag ook niet zomaar ineens 200 euro er bij boven op gooien.
Het hele zaakje stinkt.

Ik laat hem donderdag de hele b oel meenemen en heb al afspraken gemaakt om opnieuw in te laten meten door 2 andere bedrijven.

Bedankt voor jullie luisteren en advies
CoolGuymaandag 29 juli 2024 @ 12:29
Dicht op verzoek TS.