abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214413490

Zonnepanelen, je ziet ze steeds vaker en hoort er steeds meer over *O*

In dit topic bespreken we alles wat met zonnepanelen te maken heeft. Van het paneel zelf, tot stekkers. Vragen over alles wat te maken heeft met het zonnepanelen kunnen natuurlijk altijd hier gesteld worden !

Wil je laten zien wat jouw zonnepanelen opgebracht hebben vandaag ?

Ook dat kan ! Graag zelfs !

Het heeft niet zoveel zin om te zeggen, vandaag heeft mijn systeem xx kWh opgeleverd.
Beter is het om het uit te drukken als kWh/kWp.

Een voorbeeld:

Ik heb 23 kWh opbrengst vandaag
Mijn totale vermogen aan wattpiek is : 4500 Wp.
Dat is 4,5 kWp aan vermogen

De formule is kWh/kWp

23 / 4,5 = 5,11 kWh/kWp :)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER

SPOILER

SPOILER

SPOILER
Terugleverproblemen? Hier de zoektool op adres per netbeheerder:
SPOILER
Een overzichtje van de diverse zonnepaneel installaties die FOK!'ers hebben vind je hieronder in de spoiler tag.
SPOILER
Overzicht terugleverkosten
https://radar.avrotros.nl(...)maatschappijen-60577
Je hebt iemand nodig, stil en oprecht
die als het er op aan komt met je sms't en met je chat
Pas als je iemand hebt die met je skypet en met je mailt
dan pas kun je zeggen: ik heb een vriend die zich verveelt
pi_214413500
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2024 10:17 schreef Mangoworks2002 het volgende:
Ik wacht inderdaad ook op de grotere accu pakketten, redelijk wat overcapaciteit, gelukkig nog geen terugleverkosten in mijn contract bij Eneco.

Kwam laatst deze tegen: https://ess4u.nl

pi_214413868
Ik wil wel een accu. maar eentje die met de omvormer in eilandmodus kan. Gezien de zonnepanelen die regelmatig uit vliegen overdag lijkt het me handig om dat op te vangen in de accu en dan in de avond zelf te gebruiken. De stroom die ik overdag gebruik moet ik dan alleen uit het net halen.
Ik vind het maar ingewikkeld om een goed besluit te nemen :X

Nu enexis heeft gezegd dat onze wijk over 11+ jaar aan de beurt is voor vernieuwing overweeg ik wel om er wat meer geld tegenaan te gooien |:(
pi_214414204
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2024 10:21 schreef Mangoworks2002 het volgende:

[..]

En wat moet dat dan gaan kosten ? Ik wil eigenlijk niet zomaar een offerte opvragen alleen maar voor mijn nieuwsgierigheid.
pi_214414270
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2024 11:43 schreef namliam het volgende:

[..]
En wat moet dat dan gaan kosten ? Ik wil eigenlijk niet zomaar een offerte opvragen alleen maar voor mijn nieuwsgierigheid.
ik heb hetzelfde... reden dat ik het nog niet heb opgevraagd
  Spellchecker vrijdag 26 juli 2024 @ 11:54:25 #6
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_214414300
Ik sluit aan bij de wachtenden ....

Er moet toch iemand nieuwsgierig genoeg zijn om een offerte aan te vragen?
  Moderator vrijdag 26 juli 2024 @ 12:10:30 #7
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_214414422
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 juli 2024 11:54 schreef maily het volgende:
Ik sluit aan bij de wachtenden ....

Er moet toch iemand nieuwsgierig genoeg zijn om een offerte aan te vragen?
Ja heb ik gedaan, maar dat is wel al 1,5 jaar geleden denk ik. Even kijken of ik die nog heb.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_214414577
Ik heb em opgevraagd, zal em wel delen als ik hem ontvangen heb.
  Moderator vrijdag 26 juli 2024 @ 12:36:44 #9
16180 crew  CoolGuy
pi_214414679
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2024 12:10 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja heb ik gedaan, maar dat is wel al 1,5 jaar geleden denk ik. Even kijken of ik die nog heb.
Ik kan hem niet meer vinden dus het exacte bedrag weet ik niet, maar dat was toen > 8k incl btw excl montage. Ik denk niet dat het al heel veel goedkoper is geworden.

Natuurlijk zijn er goedkopere opties, maar volgens mij moet je die niet willen.
  zaterdag 27 juli 2024 @ 08:20:56 #10
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_214428307
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2024 11:04 schreef Deepfreeze het volgende:
Ik wil wel een accu. maar eentje die met de omvormer in eilandmodus kan. Gezien de zonnepanelen die regelmatig uit vliegen overdag lijkt het me handig om dat op te vangen in de accu en dan in de avond zelf te gebruiken. De stroom die ik overdag gebruik moet ik dan alleen uit het net halen.
Ik vind het maar ingewikkeld om een goed besluit te nemen :X

Nu enexis heeft gezegd dat onze wijk over 11+ jaar aan de beurt is voor vernieuwing overweeg ik wel om er wat meer geld tegenaan te gooien |:(
Ik zou dat goed doorrekenen. Ik heb een accu, want hier in D kan je niet Salderen. of deze zich uiteindelijk terugverdient moet ik nog zien. Sind ik hem heb komt ca 1/3 van mijn verbruikte stroom uit de accu.
pi_214428988
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2024 08:20 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Ik zou dat goed doorrekenen. Ik heb een accu, want hier in D kan je niet Salderen. of deze zich uiteindelijk terugverdient moet ik nog zien. Sind ik hem heb komt ca 1/3 van mijn verbruikte stroom uit de accu.
Daarom is de keuze ook zo lastig. Je weet niet wat er nog veranderd op het net. (Zoals de verandering naar de huidige situatie in de wijk in een dag) of wat er aan subsidies of juist strafgeld voor terugleveren of materiaal.

Gelukkig hebben de zonnepanelen zich wel terug betaald al. Alles wat er nu van het dak komt is gratis stroom ;)
pi_214429613
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2024 08:20 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Die situatie komt spoedig in Nederland ook. Dan is het wel praktisch om voorbereid te zijn (voorwerk, offertes etc)
pi_214430150
Sinds kort een nieuwe PHEV voor de deur en daar gaat zo'n 12kwh in. Dat is in het voor en najaar ongeveer mijn overschot, in de zomermaanden juli en augustus is het overschot nog groter. (Met 26 panelen).
Hiermee verwacht ik zo'n 50-60% direct verbruik te halen! Ik rijd 2 dagen p week naar kantoor, de thuiswerkdagen kan ie mooi worden opgeladen.

Accu is daardoor ook niet nodig. De slimme laadpaal stuurt alleen overschot de auto in.

Een volledig elektrische wagen heb ik overwogen, maar vind de prijs/kwaliteit (range) nog onvoldoende. 60k voor een auto die 500km rijdt.. pff Met wintersport sta je iedere 3 uur aan de (dure) snellader.
  zaterdag 27 juli 2024 @ 13:02:12 #14
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_214431747
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 juli 2024 11:02 schreef Sport_Life het volgende:
Sinds kort een nieuwe PHEV voor de deur en daar gaat zo'n 12kwh in. Dat is in het voor en najaar ongeveer mijn overschot, in de zomermaanden juli en augustus is het overschot nog groter. (Met 26 panelen).
Hiermee verwacht ik zo'n 50-60% direct verbruik te halen! Ik rijd 2 dagen p week naar kantoor, de thuiswerkdagen kan ie mooi worden opgeladen.

Accu is daardoor ook niet nodig. De slimme laadpaal stuurt alleen overschot de auto in.

Een volledig elektrische wagen heb ik overwogen, maar vind de prijs/kwaliteit (range) nog onvoldoende. 60k voor een auto die 500km rijdt.. pff Met wintersport sta je iedere 3 uur aan de (dure) snellader.
Rij een auto van de zaak, krijg 37 cent per kWh van werkgever voor iedere kWh die ik er thuis in prop. Toch een 75-100 Euro netto in de maand extra. Als ik verkoop aan de zaak, verkoop aan het NUTS bedrijf bij elkaar optel, en alle stroom die ik koop omdat de panelen in Jan/Feb/Mrt niet voldoende produceren (inclusief mijn eigen verbruik) dan heb ik tot nu toe dit jaar een negatieve stroomrekening van 293 Euro.
Schat tussen een -600 en -700 eind van het jaar.
pi_214436408
quote:
Tesla supercharger is soms goedkoper dan stroom thuis (als de zon niet schijnt).
Ik kan m’n opwek helemaal in de auto kwijt als ik m op laagste stand laat laden (als ik m hoger zet dan moet het net bijspringen). Alleen zou ik eigenlijk vaker naar kantoor moeten zodat ik meer kan laden 😬

[ Bericht 0% gewijzigd door Zedi op 27-07-2024 19:19:45 (Ik kan niet typen) ]
Well done is better than well said. - Benjamin Franklin
pi_214437110
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2024 13:02 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Rij een auto van de zaak, krijg 37 cent per kWh van werkgever voor iedere kWh die ik er thuis in prop. Toch een 75-100 Euro netto in de maand extra. Als ik verkoop aan de zaak, verkoop aan het NUTS bedrijf bij elkaar optel, en alle stroom die ik koop omdat de panelen in Jan/Feb/Mrt niet voldoende produceren (inclusief mijn eigen verbruik) dan heb ik tot nu toe dit jaar een negatieve stroomrekening van 293 Euro.
Schat tussen een -600 en -700 eind van het jaar.
Je weet dat nuts in nutsbedrijf geen afkorting is?

quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2024 17:50 schreef Zedi het volgende:

[..]
Tesla supercharger is soms goedkoper dan stroom thuis (als de zon niet schijnt).
Ik kan m’n opwek helemaal in de auto kwijt als ik m op laagste stand laat laden (als ik m hoger zet dan moet het net bijspringen). Alleen zou ik eigenlijk vaker naar moeten kantoor zodat ik meer kan laden 😬
Idd. Zo duur is een snellader stiekem niet
  zaterdag 27 juli 2024 @ 18:39:07 #17
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_214437216
quote:
Viel ons dit jaar alles mee. 1 keer lunchen tijdens het snelladen 1 keer diner. En nog een keer 5 minuten aan de lader omdat onze inmiddels 3 jaar oude id3 maar 300km rijd in de winter
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
  zaterdag 27 juli 2024 @ 18:50:15 #18
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_214437373
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2024 18:30 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Je weet dat nuts in nutsbedrijf geen afkorting is?

*Knip*

We kunnen best normaal op elkaar reageren.

[ Bericht 7% gewijzigd door Vonkenboer op 28-07-2024 12:21:30 ]
pi_214437734
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2024 18:50 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]

*knip*
Gebeurt.

SPOILER

[ Bericht 13% gewijzigd door Vonkenboer op 28-07-2024 12:21:48 ]
  Moderator zaterdag 27 juli 2024 @ 19:16:46 #20
16180 crew  CoolGuy
pi_214437790
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2024 17:50 schreef Zedi het volgende:

[..]
Ik kan m’n opwek helemaal in de auto kwijt als ik m op laagste stand laat laden (als ik m hoger zet dan moet het net bijspringen). Alleen zou ik eigenlijk vaker naar moeten kantoor zodat ik meer kan laden 😬
Precies hetzelfde hier. :D
  maandag 29 juli 2024 @ 16:13:45 #21
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_214465202
Na 2 jaar en 2 maanden nu op 27% terugverdient, zonder salderen.
*O* *O* *O* *O*
pi_214465523
Na 2 jaar en 5 maanden 53% terugverdient mét salderen
  Moderator woensdag 31 juli 2024 @ 21:37:37 #23
16180 crew  CoolGuy
pi_214498002
Juli is qua zon voorbij. 1,043 MWh deze maand. 11 kWh meer dan in juni. :P :')
pi_214498372
Hier 53,3 kWh meer dan juni: 590,2 kWh.
pi_214498403
1.08 MWh in juli vs. 1.11MWh in juni
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop: