Arno woont in straat waar grote prijs valt, maar heeft net andere postcode: 'Nooit geweten'ZOETERMEER - Het zal je maar gebeuren. Je doet al dertig jaar trouw mee aan de Postcode Loterij in de hoop dat er in jouw straat ooit een mooie prijs valt. Op een dag zie je opeens Gaston Starreveld in je straat. Is het moment dan eindelijk daar? Helaas: ze zijn er niet voor jou, maar voor de overburen aan de andere kant van de straat. Dat overkwam Arno Oudshoorn (76) uit Zoetermeer.'Ik voel me bedonderd', zegt Arno. Hij woont al sinds 1992 in de Robijn in Zoetermeer, waar afgelopen week een aantal bewoners flink in de prijzen viel bij de Postcode Loterij. Maar liefst 325.000 euro mochten zij ontvangen. Maar helaas voor Arno hoorde zijn kant van de straat daar niet bij.
'Mijn kant heeft blijkbaar een andere letterreeks in de postcode dan de overkant. Ik heb dat nooit geweten', legt Arno uit. 'Maar dan moeten ze het geen straatprijs noemen, maar een postcodeprijs. Want de Robijn is ook mjn straat.'
Huilende mensen
Terwijl de ene kant van de straat afgelopen woensdag feestvierde, was de sfeer aan de andere kant allesbehalve vrolijk. 'Mensen stonden hier te huilen', vertelt Arno. 'Er kwam een cameraploeg en de mensen aan onze kant werden naar binnen gejaagd. Ik vind het zo schandalig', verzucht hij.
Arno benadrukt dat hij zijn overburen het geld absoluut gunt. Waar het voor hem wringt, is dat de helft van de straat is uitgesloten. En dat terwijl ook daar meerdere mensen wonen die al jaren trouw meedoen aan de loterij. 'De Robijn heeft zo'n dertig woningen en is maar honderd meter lang. Ik snap niet dat ze dan vijftien woningen uitsluiten. Dat noem ik verlakkerij.'
HEMA-bon
Een belletje naar de Postcode Loterij zelf leverde Arno weinig op. 'Ik kreeg te horen dat ik een HEMA-bon van 10 euro kon krijgen', lacht hij. Maar achter die lach gaat boosheid schuil. 'Ik heb er geen goed woord voor over. Een vriend van mij doet ook al 25 jaar mee. Hij had twee loten en werd met niks afgescheept.'
Arno zegt zelf inmiddels wel te heroverwegen of hij in de toekomst nog meedoet aan de Postcode Loterij. 'Vanwege het geld dat ik eraan uitgeef, denk ik dat er maar mee stop. Ze komen geen tweede keer in de Robijn. In Rokkeveen heb je ook dit soort straten met twee postcodes, dus als hij daar valt, worden mensen ook benadeeld!'
Begrip voor teleurstelling
De Postcode Loterij begrijpt de teleurstelling van Arno. 'De postcode van een deelnemer vormt het lotnummer', legt een woordvoerder uit. 'Daardoor win je samen met je buren en heet de prijs de PostcodeStraatprijs.' Ze hoopt dat Arno bij een volgende trekking wel in de prijzen valt.