Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot! In 2022 is in Nederland 1,08 miljard euro via crowdfunding opgehaald. Dat is een groei van 48% ten opzichte van een jaar eerder. Niet eerder werd in een jaar tijd zoveel met crowdfunding gefinancierd.(bron).
Vormen van crowdfunding Er zijn 4 vormen van crowdfunding: • Lening crowdfunding (Crowdfinance) • Aandelen crowdfunding • Schenking / Donatie crowdfunding • Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding
Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinars zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Informatie Kifid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nominale en effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Punt van orde: We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Blijkbaar zijn er toch wat mazen in de Deense wetgeving. Ik laat mijn inschrijving staan.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Blijkbaar zijn er toch wat mazen in de Deense wetgeving. Ik laat mijn inschrijving staan.
Denemarken is in elk geval wel mooi. Ik ben er nu voor twee weken. Dus snap wel dat ze er affiniteit mee heeft.
Ik had nog een incentive in huis van WVJG/Frittella uit Papendrecht, dus ben ik afgelopen zaterdag (zondags zijn ze dicht) met een klein gezelschap daar een pannenkoek gaan eten. Dat van die zondag begrijp ik niet goed, zal wel iets religieus zijn.
Het zat er in ieder geval goed vol, dus onze investering is waarschijnlijk in goede handen. De menukaart was wat overdreven uitgebreid, maar dat zie je vaker bij dit type restaurant. Je kunt van alles op een pannenkoek strooien en dat in diverse combinaties
De bediening was deels door mensen met enige afstand tot de arbeidsmarkt, zoals dat tegenwoordig heet. Dat geeft het een extra sympathiek tintje.
Op dinsdag 23 juli 2024 20:18 schreef obligataire het volgende: WVJG/Pony Recreatie Het Lamoen staat nu open voor inschrijving. 1e hypotheek. Gezond bedrijf met veel eigen vermogen en goede resultaten.
Dat en het feit dat de opvolging ook geregeld is maakt dat de continuïteit zekerder is. Na 3 jaar is er wel een herfinanciering.
[..] Dat en het feit dat de opvolging ook geregeld is maakt dat de continuïteit zekerder is. Na 3 jaar is er wel een herfinanciering.
Minpuntje is dat ze in korte tijd erg uitbreiden, dit project, een te bouwen schuur, en dan nog die 5 ha. die ze in januari al hadden gekocht. Hopelijk blijft het hierbij.
Het onderpand is niet héél erg courant, maar met hun bedrijfsresultaten zal het allemaal wel loslopen. En misschien kunnen daar ooit nog meer bouwpercelen gevormd worden.
[..] Nee ik heb ook geen linkje. Wil hem wel graag meenemen dus ik ga morgen om 12 uur maar klaar zitten en hoop dat er dan nog wat ruimte is.
Op dit moment is die voor 75,68% vol, er staat nog ¤71.750 open. Vandaag is nog maar een klein beetje bijgekomen, het meeste is gister al geinvesteerd. Met dit tempo is er morgen nog wel ruimte om in te leggen. Zelf sla ik nu even deze HCN over, bevestig mijn automatisch bevestigen niet, heb even geen ruimte ervoor.
Op dinsdag 23 juli 2024 20:27 schreef obligataire het volgende: Ik had nog een incentive in huis van WVJG/Frittella uit Papendrecht, dus ben ik afgelopen zaterdag (zondags zijn ze dicht) met een klein gezelschap daar een pannenkoek gaan eten. Dat van die zondag begrijp ik niet goed, zal wel iets religieus zijn.
Als ze zondag open waren geweest, konden ze voor financiering niet bij WvjG terecht.
quote:
In verband met de geloofsovertuiging van een deel van de investeerders bij Waardevoorjegeld zullen leningaanvragen niet worden geplaatst indien de lener en/of de vertegenwoordiger activiteiten op zondag onderneemt of voornemens is dit te gaan doen.
[ Bericht 9% gewijzigd door KrekelJapie op 24-07-2024 07:28:50 ]
Op woensdag 24 juli 2024 06:58 schreef Tjalala het volgende: Bij Collin op mijn rekening courant komt mijn geld sinds vorige week ineens van "Stichting OPP" in plaats van "Stichting". Tekstuele verduidelijking?
Of dit het nu duidelijker maakt?
quote:
Stichting OPP daagt organisaties uit om te starten vanuit het perspectief van het kind en de ouders. https://stichtingopp.nl/
Het begint echt wel een beetje irritant te worden die betalingen van de betaalproviders. Zo kreeg ik gisteren ook weer een bedrag binnen op de zakelijke rekening met een volstrekt onduidelijke opmerking erbij. Ik denk dat het CRE was omdat ik met hun in discussie was over het verplichte gebruik van een zakelijke rekening bij een zakelijk account. Daarvóór gebruikte ik een privé ING omdat ik geen zin had om voor ieder bijgeschreven waterijsje bankkosten te moeten betalen. Die discussie verloor ik. Zakelijke rekening doorgeven, anders geen centjes voor obli.
Laatst ook al een onduidelijke bijschrijving die dan weer van HCN bleek te zijn. NewFunding maakt er ook een potje van....
Ik denk dan, is het nu echt zo moeilijk om even in de omschrijving te vermelden wie de opdrachtgever is van de betaling? Bij Collin en SIG gebeurt dat wel.
Op zich heb ik er nog niet zoveel moeite mee als 1 of 2 maandelijkse verzamelbetalingen op een zakelijke rekening worden bijgeschreven, dat is qua kosten niet de moeite maar wel als je maandelijks een paar dozijn losse bijschrijvingen krijgt.
Gelukkig werkt GvE tegenwoordig wel met verzamelbetaling in de wallet. Met individuele betalingen zou (mij) dat circa 140 x 13 cent x 12 = 218 euro per jaar kosten. Alleen al voor GvE.
(op moment dat alle projecten onder de nieuwe regeling zouden vallen, dat is nu nog niet zo, GvE had in het verleden geen moeite met een privé bankrekening i.c.m. een zakelijke account.)
[ Bericht 7% gewijzigd door obligataire op 24-07-2024 08:43:01 ]
Op woensdag 24 juli 2024 08:21 schreef obligataire het volgende: Daarvóór gebruikte ik een privé ING omdat ik geen zin had om voor ieder bijgeschreven waterijsje bankkosten te moeten betalen. Die discussie verloor ik. Zakelijke rekening doorgeven, anders geen centjes voor obli
Tsja, er is (wettelijk/fiscaal) zover ik weet geen noodzaak om (bij een eenmanszaak) het hebben van een zakelijke rekening verplicht te stellen. Behalve dan dat veel banken aangeven dat je een prive product niet voor zakelijke toepassing mag gebruiken. Als het gaat over een rechtspersoon (BV of NV) dan is de "eigenaar" van de bankrekening in het geval van een prive rekening niet dezelfde als de rechthebbende van het te ontvangen geld en daar doet opp neem ik aan dus moeilijk over, de platformen zelf deden dat in het verleden volgens mij niet, zolang het maar dezelffde tegenrekenign was. Is op zich wel wat over te zeggen, maar ik blijf het wel vreemd vinden dat "bestaande afspraken/contracten" zomaar eenzijdig gewijzigd kunnen worden, wat dat betreft doet GvE het wel weer netjes, de "oude" projecten worden vanuit de oorspronkelijke stichting afgehandeld. Maar de gve rechtpersoon is voor de nieuwe projecten volgens mij ook een andere rechtpersoon geworden dan dat het voor de oude projecten is!.
Overigens na meer dan 3 weken nog niet meer reactie op een vrij simpele vraag dan "geven we door aan de betreffende afdeling bij gve,schandalige minachting van de investeerder!
Dit staat op de site van Collin en lijkt mij vrij logisch. Het gaat over Stichting Online Payments Platform.
OPP hanteert eenzelfde soort constructie als Collin. Dat betekent dat de gelden die OPP als onderneming zelf (Online Payment Platform B.V.) toekomen, gescheiden zijn van de gelden van de gebruikers van OPP (investeerders en leningnemers van Collin). Alle betalingen van en naar onze leningnemers en investeerders verlopen via de stichting Online Payments Foundation. Deze stichting verzorgt, ook in het geval van een faillissement, de afhandeling van alle betalingen.
Rente had misschien een halve punt hoger gemogen, maar is wel 100+% hypothecair gedekt en volgens mij een prima business. En een aflosser. Ik houd van aflossers. En een Drent.
[..] Tsja, er is (wettelijk/fiscaal) zover ik weet geen noodzaak om (bij een eenmanszaak) het hebben van een zakelijke rekening verplicht te stellen. Behalve dan dat veel banken aangeven dat je een prive product niet voor zakelijke toepassing mag gebruiken. Als het gaat over een rechtspersoon (BV of NV) dan is de "eigenaar" van de bankrekening in het geval van een prive rekening niet dezelfde als de rechthebbende van het te ontvangen geld en daar doet opp neem ik aan dus moeilijk over, de platformen zelf deden dat in het verleden volgens mij niet, zolang het maar dezelffde tegenrekenign was. Is op zich wel wat over te zeggen, maar ik blijf het wel vreemd vinden dat "bestaande afspraken/contracten" zomaar eenzijdig gewijzigd kunnen worden, wat dat betreft doet GvE het wel weer netjes, de "oude" projecten worden vanuit de oorspronkelijke stichting afgehandeld. Maar de gve rechtpersoon is voor de nieuwe projecten volgens mij ook een andere rechtpersoon geworden dan dat het voor de oude projecten is!.
Overigens na meer dan 3 weken nog niet meer reactie op een vrij simpele vraag dan "geven we door aan de betreffende afdeling bij gve,schandalige minachting van de investeerder!
Dat menigeen de schandalige minachting ervaart blijkt wel uit het feit dat nieuwe leningen pas na lange tijd vol komen of zelfs helemaal niet en alleen na aanpassing van veel hogere rente. De kwaliteit van de leningen is vaak ook bedroevend evenals GVE zelf. Ik heb al geruime tijd daar niets meer geïnvesteerd. Zelfs als er een lening is met goede rente en dekking die ik elders royaal zou hebben ingeschreven doe ik bij GVE niets meer.
Rente had misschien een halve punt hoger gemogen, maar is wel 100+% hypothecair gedekt en volgens mij een prima business. En een aflosser. Ik houd van aflossers. En een Drent.
Nix mis met Drenthe. Ik heb relatief veel slechte ervaringen met Overijssel. Vraag me niet waarom....
Lijkt me een redelijk project en business. De 100% hyp. gedekt valt wel met een korreltje zout te nemen als het erop aankomt, maar lineair is wel fijn zoals de leningen vroegah waren.