abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214381647
Eerder heb ik al info gevraagd hier of het beter is om een verbinding te maken met de buitenmuur.
Ik zie nu dat de afzuigkap een kunststof aansluitstuk heeft van 120/150 .
Betekent dit dat ik een gat kan laten maken van 120 mm?
Of kan ik beter een gat laten maken van 150 mm en dan direct aansluiten?
Ik denk overigens dat 150 mm een probleem oplevert met de slang. De slang moet onder de slang door voor andere afzuiging in de keuken. Ik denk dat daar niet genoeg ruimte voor is als het een 150 mm moet worden.
Graag jullie mening hierover.
pi_214381698
van 150mm naar 120mm is een restrictie en daardoor neemt je afzuigcapaciteit af, dus beter van niet,
maar als het echt niet anders kan dan moet het maar naar 120mm natuurlijk.

overigens kun je dat gat zelf ook wel maken, alleen kost het meer tijd, omdat je een hoop kleine gaatjes moet boren
pi_214381959
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2024 11:27 schreef bonanza8 het volgende:
van 150mm naar 120mm is een restrictie en daardoor neemt je afzuigcapaciteit af, dus beter van niet,

overigens kun je dat gat zelf ook wel maken, alleen kost het meer tijd, omdat je een hoop kleine gaatjes moet boren
[ afbeelding ]
Enkelsteens lukt dat wel. Als je door een spouwmuur moet, moet je wel heel nauwkeurig haaks in de muur boren.
Een kleine afwijking aan de ene kant, kan een afwijking van centimeters zijn aan de andere kant.

Dus dan zou ik altijd in 1x (laten) boren.
pi_214382518
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2024 11:27 schreef bonanza8 het volgende:

[ afbeelding ]
Heb gemeten hoeveel ik moet boren. In totaal is het ongeveer 28 cm.
Zo ziet het er uit . Zie het gat in de keuken boven de kastjes.
https://i.postimg.cc/Dwr1(...)7-23-at-12-48-12.jpg
https://i.postimg.cc/jjRP(...)7-23-at-12-48-53.jpg
https://i.postimg.cc/g04R(...)7-23-at-12-48-33.jpg

Stel ik zou het zelf doen en begin buiten dan heb ik minstens een boor van 28 cm nodig toch?
Of zou je de helft binnen en de andere helft buiten moeten doen...
Dat wordt dan een beetje lastig zoeken waar precies te boren.

PS heb nog even gekeken naar de doorsnede van de buis. 150 mm zou net moeten lukken.

Wat raden jullie aan.....Zelf doen of laten doen?
pi_214382542
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2024 11:53 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Enkelsteens lukt dat wel. Als je door een spouwmuur moet, moet je wel heel nauwkeurig haaks in de muur boren.
Een kleine afwijking aan de ene kant, kan een afwijking van centimeters zijn aan de andere kant.

Dus dan zou ik altijd in 1x (laten) boren.
Zie mijn antwoord hierboven. Als je een gat laat boren dan is dat toch door de hele muur, binnen en buiten? Of bedoel je iets anders.
pi_214382639
Lekker laten doen (heb ik hier laatst ook laten doen). Voor een professional is het uurtje werk (en heb je een prachtig rond en recht gat), voor jou een hoop tijd en gedoe.
pi_214382683
Gewoon voor 25 euro een boormachine huren met een diamantboor (komen nog kosten bij voor de slijtage van de boor)
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_214382928
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2024 13:00 schreef janjan33 het volgende:

[..]
Zie mijn antwoord hierboven. Als je een gat laat boren dan is dat toch door de hele muur, binnen en buiten? Of bedoel je iets anders.
Ik bedoel dat als je zelf meerdere gaten gaat boren door een binnen en buitenmuur met spouw, dat je dan snel afwijkingen hebt.

In een enkelsteens muur gaat dat makkelijker.
pi_214383144
Als je het gat zelf wil maken dan kun je bij ecotools een prima boor en sds adapter halen. Als je rustig boort gaat dat echt prima. Wel zorgen dat je boor een slipkoppeling heeft, anders is het gevaarlijk
pi_214383171
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2024 13:23 schreef boegschroef het volgende:
Gewoon voor 25 euro een boormachine huren met een diamantboor (komen nog kosten bij voor de slijtage van de boor)
Was het maar waar, was laatst iets van ¤130 kwijt incl btw
Vakman pur sang
pi_214383182
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2024 14:34 schreef tux87 het volgende:
Als je het gat zelf wil maken dan kun je bij ecotools een prima boor en sds adapter halen. Als je rustig boort gaat dat echt prima. Wel zorgen dat je boor een slipkoppeling heeft, anders is het gevaarlijk
Laatst nog een kernboor 127mm gekocht en idd boort heel mooi rustig alleen door steen.
Met een 1/2xsds verlengstuk boor je ook het 2e gat via binnen.
Vakman pur sang
pi_214383246
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2024 14:34 schreef tux87 het volgende:
Ja, je kan anders zo een pols breken, als de boor vastslaat.
  Moderator dinsdag 23 juli 2024 @ 16:04:03 #13
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_214384087
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2024 13:15 schreef Piles het volgende:
Lekker laten doen (heb ik hier laatst ook laten doen). Voor een professional is het uurtje werk (en heb je een prachtig rond en recht gat), voor jou een hoop tijd en gedoe.
Precies dat; dit zijn nou bij uitstek van die klusjes waarvan ik denk waarom zou je dit zelf willen doen...
Ik wist het wel iig.
pi_214384261
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2024 16:04 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Precies dat; dit zijn nou bij uitstek van die klusjes waarvan ik denk waarom zou je dit zelf willen doen...
Ik wist het wel iig.
Eens. Ik heb laatst een 125 mm-gat met een op Marktplaats op de kop getikte (en daarna weer verkochte) gatenboor gemaakt. Uiteindelijk is het prima gelukt maar het heeft me wel twee avonden boren gekost. Een huis-tuin-en-keuken-klopboor heeft verbazingwekkend veel moeite met zo'n groot gat.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_214384795
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2024 14:49 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ja, je kan anders zo een pols breken, als de boor vastslaat.
Nou ja ik heb een diamantboor paar honderd watt zonder koppeling maar je moet wel apart zwakke polsjes hebben wil die je meesleuren. Gewoon goed vasthouden
Vakman pur sang
  Moderator dinsdag 23 juli 2024 @ 18:15:30 #16
92034 crew  Vonkenboer
pi_214385220
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 juli 2024 17:29 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Nou ja ik heb een diamantboor paar honderd watt zonder koppeling maar je moet wel apart zwakke polsjes hebben wil die je meesleuren. Gewoon goed vasthouden
Mwah, als hij om wat voor reden dan ook vast klapt dan hou je hem echt niet meer tegen.
Heb het ooit als stageloper al eens geprobeerd om een hilti boorhamer met boor 35mm "even" tegen te houden toen hij vast sloeg.. nou, het is geen aanrader kan ik je vertellen.

Laat staan het boren van een gat 125mm door een bakstenen muur staand op een keukentrapje op hoogte zonder centreerboor..

Suc6!
pi_214385596
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2024 18:15 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Mwah, als hij om wat voor reden dan ook vast klapt dan hou je hem echt niet meer tegen.
Heb het ooit als stageloper al eens geprobeerd om een hilti boorhamer met boor 35mm "even" tegen te houden toen hij vast sloeg.. nou, het is geen aanrader kan ik je vertellen.

Laat staan het boren van een gat 125mm door een bakstenen muur staand op een keukentrapje op hoogte zonder centreerboor..

Suc6!
Vaak genoeg gehad dat die vastsloeg.
Maar een sds Max als een Hilti moet je mee uitkijken:
Die diamantboren hebben zo’n hoge rpm dat het koppel niks voorstelt.
Heb ook wel op een ladder op 5meter vastlopers gehad. Geen probleem en met deze toch al wel 500+ boringen gedaan.

Goede machine trouwens, 10 jaar geleden gekocht op EBay.de
Vakman pur sang
pi_214385633
Deze was het, 10 jaar geleden was die ¤80 Max.
https://www.ebay.de/itm/1(...)0:g:m7MAAOSwyKtg7AcU

Hoe je met gemak tegen als die vastloopt maar boort toch probleemloos tot 125mm door steen.
Vakman pur sang
pi_214387332
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2024 16:04 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Ik wist het wel iig.
En toch gaat dat eigenlijk heel goed met die ecotools dingen. Door baksteen, kalkzandsteen en zelfs betonsteen. Je kan er een centreerboor bij kopen. Gat zit er in ca 10 ninuten in (spouwmuur)
pi_214387484
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 juli 2024 14:38 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Was het maar waar, was laatst iets van ¤130 kwijt incl btw
Dat is vrij duur, ik had deze vorig jaar nog gehuurd: https://www.loomans-verhu(...)elemid=51&Itemid=116

Ze hebben ook een droge variant tot 127mm ook voor 25 euro
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_214387582
Nat boren is sowieso ruk, met al die zooi.

Ik heb laatst 2 gaten droog laten boren (132mm door vloer voor afzuiging en 162mm door gevel voor afzuigkap) en was 260 euro incl btw kwijt. Kun je zelf niet voor huren en beunen.
pi_214390138
Laten doen. Door een betonboorder/diamant boorbedrijf. Doen ze graag zwart tussendoor voor 50-100 euro.

Daar kun je zelf niet voor gaan lopen kloten. En ik zou de afzuigbuis er maar eerst even bij houden, want waarschijnlijk kun je beter 160mm boren. Heb je nog wat rommel ruimte en ook wat speling om af te purren.

[ Bericht 17% gewijzigd door Glider76 op 24-07-2024 13:47:16 ]
pi_214401251
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2024 12:56 schreef janjan33 het volgende:

[..]
Heb gemeten hoeveel ik moet boren. In totaal is het ongeveer 28 cm.
Zo ziet het er uit . Zie het gat in de keuken boven de kastjes.
https://i.postimg.cc/Dwr1(...)7-23-at-12-48-12.jpg
https://i.postimg.cc/jjRP(...)7-23-at-12-48-53.jpg
https://i.postimg.cc/g04R(...)7-23-at-12-48-33.jpg

Stel ik zou het zelf doen en begin buiten dan heb ik minstens een boor van 28 cm nodig toch?
Of zou je de helft binnen en de andere helft buiten moeten doen...
Dat wordt dan een beetje lastig zoeken waar precies te boren.

PS heb nog even gekeken naar de doorsnede van de buis. 150 mm zou net moeten lukken.

Wat raden jullie aan.....Zelf doen of laten doen?
Met zelf doen zie ik eerder hier een probleem

In dat koofje boven dat kastje heb je geen werkruimte. Daar valt nu niet te boren en ook niet te hameren op een beitel indien nodig. Geen plaats... Ook al haal je die grotere plaat boven het kastje ook nog eens weg, dan nog sta je in een behoorlijk belabberde houding te werken en niet recht voor je werk. En recht of haaks werken wanneer je er niet recht voor kunt staan is nogal contra-intuïtief en zie je niet echt goed wat je doet. En kunt niet goed kracht zetten en sla je vaker op je jatten dan op de beitel.

Gaat wel, vroeger vaker gedaan, zo'n geveldoorvoer maken met een hoop gaatjes boren. Maar op lastig bereikbare plaatsen het wordt altijd vloeken en voelt erg onhandig aan. Dat waren van die kut klusjes waar je als hulpje aangezet werd, dan tellen de uren niet.en boeide niet als je halve dag op zo'n gat stond te klooien.

Wanneer ik de foto zie en dat is waar je het moet doen dan zou ik er niet aan beginnen ook niet met meer ruimte boven een kastje waar je nooit recht voor kunt staan.

Doe je het zelf geheel van buiten, moet je inderdaad lange boren gebruiken. Het nadeel is dat je dan vanaf buiten aan de binnenmuur met elk gat tegen het stucwerk staat te kloppen, grote kans dat je binnen dus hele platen stucwerk rond het gat van de muur vallen. Wat je nadat de doorvoer erin zit ook weer moet bijsmeren wanneer het in het zicht valt. Toch al tegengekomen met gaten van buiten naar binnen boren dat er m² stucwerk aan de binnenkant van de muur viel. :o :') :D

Dus ook daar zou ik niet aan willen beginnen. :) Gewoon mooi laten doen en in een keer laten boren van buiten naar binnen.

Zie ik het allemaal verkeerd op de foto's in is er plaats genoeg en gemakkelijk zonder kunstjes uit te halen bereikbaar met boormachine en hamer en beitel. Dan is het wel te doen, eerst van buiten naar binnen met 1 lange boor precies in het hart van het grote gat. Als je dat mooi haaks boort dan kom je met dat ene gat binnen op hetzelfde hart uit. En vanuit dat hart kun je van twee kanten de doorvoer aftekenen en met kortere boor van 2 kanten boren.

Daarnaast lijkt me 150mm doorvoer voor een afzuigkap wat aan de grote kant voor een woonkeuken. Dit zou je makkelijk moeten kunnen verjongen naar 120mm of zelfs 110mm Maar dan moet je dus een verloop 150x120 dus op de afzuigkap zetten en niet op de muurdoorvoer.

[ Bericht 2% gewijzigd door Watuntrik op 25-07-2024 07:59:43 ]
pi_214401402
#mand
Vakman pur sang
pi_214406196
Dankjulliewel allemaal.
Ik ga het laten doen als dat mogelijk is.
#Watuntrik. Ik dacht nu heeft de afzuigkap problemen met afvoer van gecondenseerde lucht dus is wellicht een groot gat beter. Dank voor je tip voor wat betreft van binnnenuit boren. Ik ben niet zo n held en laat het dan liever door een vakman doen.
  Moderator donderdag 25 juli 2024 @ 18:04:30 #26
92034 crew  Vonkenboer
pi_214406622
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2024 07:46 schreef Watuntrik het volgende:

Daarnaast lijkt me 150mm doorvoer voor een afzuigkap wat aan de grote kant voor een woonkeuken. Dit zou je makkelijk moeten kunnen verjongen naar 120mm of zelfs 110mm Maar dan moet je dus een verloop 150x120 dus op de afzuigkap zetten en niet op de muurdoorvoer.
Tegenwoordig is de grootte van het gat dit geheel afhankelijk van de specificaties/capaciteit van de afzuigkap die je gekocht hebt, zou het niet zomaar kleiner maken zonder de specificaties opgezocht te hebben.
pi_214411245
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2024 18:04 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Tegenwoordig is de grootte van het gat dit geheel afhankelijk van de specificaties/capaciteit van de afzuigkap die je gekocht hebt, zou het niet zomaar kleiner maken zonder de specificaties opgezocht te hebben.
Dat snap ik, hoogste capaciteit natuurlijk. Maar wie gebruikt functioneel stand 3 van de afzuigkap? Dan sta je met haren recht op de kop te koken de gehele tijd "Wat zeg je?" te roepen.

Maar is het overwegen waard, denk je die stand echt nodig te hebben houd je dan maar beter aan de opegegevn maten.
pi_214411283
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2024 17:13 schreef janjan33 het volgende:
Ik dacht nu heeft de afzuigkap problemen met afvoer van gecondenseerde lucht dus is wellicht een groot gat beter.
Condens die neerslaat in de afzuigkap? Nog nooit last van gehad. Krijgt waterdamp de kans niet voor is weggezogen voordat het condenseert. Maar als je het toch laat doen maakt de diameter niet zoveel uit. Zou je het zelf willen doen scheelt een iets kleiner gat een hoop werk... Dat was meer de insteek. ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')