Enkelsteens lukt dat wel. Als je door een spouwmuur moet, moet je wel heel nauwkeurig haaks in de muur boren.quote:Op dinsdag 23 juli 2024 11:27 schreef bonanza8 het volgende:
van 150mm naar 120mm is een restrictie en daardoor neemt je afzuigcapaciteit af, dus beter van niet,
maar als het echt niet anders kan dan moet het maar naar 120mm natuurlijk.
overigens kun je dat gat zelf ook wel maken, alleen kost het meer tijd, omdat je een hoop kleine gaatjes moet boren
[ afbeelding ]
Heb gemeten hoeveel ik moet boren. In totaal is het ongeveer 28 cm.quote:Op dinsdag 23 juli 2024 11:27 schreef bonanza8 het volgende:
van 150mm naar 120mm is een restrictie en daardoor neemt je afzuigcapaciteit af, dus beter van niet,
maar als het echt niet anders kan dan moet het maar naar 120mm natuurlijk.
overigens kun je dat gat zelf ook wel maken, alleen kost het meer tijd, omdat je een hoop kleine gaatjes moet boren
[ afbeelding ]
Zie mijn antwoord hierboven. Als je een gat laat boren dan is dat toch door de hele muur, binnen en buiten? Of bedoel je iets anders.quote:Op dinsdag 23 juli 2024 11:53 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Enkelsteens lukt dat wel. Als je door een spouwmuur moet, moet je wel heel nauwkeurig haaks in de muur boren.
Een kleine afwijking aan de ene kant, kan een afwijking van centimeters zijn aan de andere kant.
Dus dan zou ik altijd in 1x (laten) boren.
Ik bedoel dat als je zelf meerdere gaten gaat boren door een binnen en buitenmuur met spouw, dat je dan snel afwijkingen hebt.quote:Op dinsdag 23 juli 2024 13:00 schreef janjan33 het volgende:
[..]
Zie mijn antwoord hierboven. Als je een gat laat boren dan is dat toch door de hele muur, binnen en buiten? Of bedoel je iets anders.
Was het maar waar, was laatst iets van ¤130 kwijt incl btwquote:Op dinsdag 23 juli 2024 13:23 schreef boegschroef het volgende:
Gewoon voor 25 euro een boormachine huren met een diamantboor (komen nog kosten bij voor de slijtage van de boor)
Laatst nog een kernboor 127mm gekocht en idd boort heel mooi rustig alleen door steen.quote:Op dinsdag 23 juli 2024 14:34 schreef tux87 het volgende:
Als je het gat zelf wil maken dan kun je bij ecotools een prima boor en sds adapter halen. Als je rustig boort gaat dat echt prima. Wel zorgen dat je boor een slipkoppeling heeft, anders is het gevaarlijk
Ja, je kan anders zo een pols breken, als de boor vastslaat.quote:Op dinsdag 23 juli 2024 14:34 schreef tux87 het volgende:
Als je het gat zelf wil maken dan kun je bij ecotools een prima boor en sds adapter halen. Als je rustig boort gaat dat echt prima. Wel zorgen dat je boor een slipkoppeling heeft, anders is het gevaarlijk
Precies dat; dit zijn nou bij uitstek van die klusjes waarvan ik denk waarom zou je dit zelf willen doen...quote:Op dinsdag 23 juli 2024 13:15 schreef Piles het volgende:
Lekker laten doen (heb ik hier laatst ook laten doen). Voor een professional is het uurtje werk (en heb je een prachtig rond en recht gat), voor jou een hoop tijd en gedoe.
Eens. Ik heb laatst een 125 mm-gat met een op Marktplaats op de kop getikte (en daarna weer verkochte) gatenboor gemaakt. Uiteindelijk is het prima gelukt maar het heeft me wel twee avonden boren gekost. Een huis-tuin-en-keuken-klopboor heeft verbazingwekkend veel moeite met zo'n groot gat.quote:Op dinsdag 23 juli 2024 16:04 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Precies dat; dit zijn nou bij uitstek van die klusjes waarvan ik denk waarom zou je dit zelf willen doen...
Ik wist het wel iig.
Nou ja ik heb een diamantboor paar honderd watt zonder koppeling maar je moet wel apart zwakke polsjes hebben wil die je meesleuren. Gewoon goed vasthoudenquote:Op dinsdag 23 juli 2024 14:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, je kan anders zo een pols breken, als de boor vastslaat.
Mwah, als hij om wat voor reden dan ook vast klapt dan hou je hem echt niet meer tegen.quote:Op dinsdag 23 juli 2024 17:29 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nou ja ik heb een diamantboor paar honderd watt zonder koppeling maar je moet wel apart zwakke polsjes hebben wil die je meesleuren. Gewoon goed vasthouden
Vaak genoeg gehad dat die vastsloeg.quote:Op dinsdag 23 juli 2024 18:15 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Mwah, als hij om wat voor reden dan ook vast klapt dan hou je hem echt niet meer tegen.
Heb het ooit als stageloper al eens geprobeerd om een hilti boorhamer met boor 35mm "even" tegen te houden toen hij vast sloeg.. nou, het is geen aanrader kan ik je vertellen.
Laat staan het boren van een gat 125mm door een bakstenen muur staand op een keukentrapje op hoogte zonder centreerboor..
Suc6!
En toch gaat dat eigenlijk heel goed met die ecotools dingen. Door baksteen, kalkzandsteen en zelfs betonsteen. Je kan er een centreerboor bij kopen. Gat zit er in ca 10 ninuten in (spouwmuur)quote:Op dinsdag 23 juli 2024 16:04 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Precies dat; dit zijn nou bij uitstek van die klusjes waarvan ik denk waarom zou je dit zelf willen doen...
Ik wist het wel iig.
Dat is vrij duur, ik had deze vorig jaar nog gehuurd: https://www.loomans-verhu(...)elemid=51&Itemid=116quote:Op dinsdag 23 juli 2024 14:38 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Was het maar waar, was laatst iets van ¤130 kwijt incl btw
Met zelf doen zie ik eerder hier een probleemquote:Op dinsdag 23 juli 2024 12:56 schreef janjan33 het volgende:
[..]
Heb gemeten hoeveel ik moet boren. In totaal is het ongeveer 28 cm.
Zo ziet het er uit . Zie het gat in de keuken boven de kastjes.
https://i.postimg.cc/Dwr1(...)7-23-at-12-48-12.jpg
https://i.postimg.cc/jjRP(...)7-23-at-12-48-53.jpg
https://i.postimg.cc/g04R(...)7-23-at-12-48-33.jpg
Stel ik zou het zelf doen en begin buiten dan heb ik minstens een boor van 28 cm nodig toch?
Of zou je de helft binnen en de andere helft buiten moeten doen...
Dat wordt dan een beetje lastig zoeken waar precies te boren.
PS heb nog even gekeken naar de doorsnede van de buis. 150 mm zou net moeten lukken.
Wat raden jullie aan.....Zelf doen of laten doen?
Tegenwoordig is de grootte van het gat dit geheel afhankelijk van de specificaties/capaciteit van de afzuigkap die je gekocht hebt, zou het niet zomaar kleiner maken zonder de specificaties opgezocht te hebben.quote:Op donderdag 25 juli 2024 07:46 schreef Watuntrik het volgende:
Daarnaast lijkt me 150mm doorvoer voor een afzuigkap wat aan de grote kant voor een woonkeuken. Dit zou je makkelijk moeten kunnen verjongen naar 120mm of zelfs 110mm Maar dan moet je dus een verloop 150x120 dus op de afzuigkap zetten en niet op de muurdoorvoer.
Dat snap ik, hoogste capaciteit natuurlijk. Maar wie gebruikt functioneel stand 3 van de afzuigkap? Dan sta je met haren recht op de kop te koken de gehele tijd "Wat zeg je?" te roepen.quote:Op donderdag 25 juli 2024 18:04 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Tegenwoordig is de grootte van het gat dit geheel afhankelijk van de specificaties/capaciteit van de afzuigkap die je gekocht hebt, zou het niet zomaar kleiner maken zonder de specificaties opgezocht te hebben.
Condens die neerslaat in de afzuigkap? Nog nooit last van gehad. Krijgt waterdamp de kans niet voor is weggezogen voordat het condenseert. Maar als je het toch laat doen maakt de diameter niet zoveel uit. Zou je het zelf willen doen scheelt een iets kleiner gat een hoop werk... Dat was meer de insteek.quote:Op donderdag 25 juli 2024 17:13 schreef janjan33 het volgende:
Ik dacht nu heeft de afzuigkap problemen met afvoer van gecondenseerde lucht dus is wellicht een groot gat beter.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |