De gemiddelde mens is geprogrammeerd om op te lossen. Als in: ‘handelen, overnemen, probleem weghalen’. Zo is de maatschappij ook ingericht. Met meetbare doelen en tabellen en cijfers en prestatie indicatoren. En bij veel zaken past dat.quote:Op dinsdag 23 juli 2024 08:38 schreef Clubsoda het volgende:
Geen reden om subtiel te zijn, ik ken ook genoeg dokters die dit zelf ook ruimschoots erkennenals je nou echt koppig bent en/of gaat huilen, dan mogen wij het oplossen
![]()
Ik begrijp niet zo goed wat het idee. Deels karakter denk ik, deels hoe er wordt opgeleid en im toenemende mate ook angst voor klachten. Te weinig tijd voor een goed gesprek (zoals wat je als eerste beschrijft) denk ik ook. Hoe ziet jouw vrouw dit?
De gemiddelde mens is geprogrammeerd om op te lossen. Als in: ‘handelen, overnemen, probleem weghalen’. Zo is de maatschappij ook ingericht. Met meetbare doelen en tabellen en cijfers en prestatie indicatoren. En bij veel zaken past dat.quote:Op dinsdag 23 juli 2024 08:38 schreef Clubsoda het volgende:
Geen reden om subtiel te zijn, ik ken ook genoeg dokters die dit zelf ook ruimschoots erkennenals je nou echt koppig bent en/of gaat huilen, dan mogen wij het oplossen
![]()
Ik begrijp niet zo goed wat het idee. Deels karakter denk ik, deels hoe er wordt opgeleid en im toenemende mate ook angst voor klachten. Te weinig tijd voor een goed gesprek (zoals wat je als eerste beschrijft) denk ik ook. Hoe ziet jouw vrouw dit?
En die gesprekken kosten tijd.quote:Op dinsdag 23 juli 2024 09:40 schreef sigme het volgende:
Het moet ook vreselijk moeilijk zijn om dat soort gesprekken op de juiste manier te voeren met steeds weer andere mensen. Mensen zijn zo vreselijk verschillend op dit gebied, met wat voor aanpak ze willen, wat voor aanpak ze nodig hebben, welke bewoordingen aankomen en welke niet. Helemaal los van de verschillen in ziekte.
Ik heb dat op mijn micro-niveau al, met het bespreken van bevindingen en het geven van opleidingen. Bij zaken van leven en dood en dan een gesprek met iemand die je nauwelijks kent lijkt het me schier onmogelijk om dat zelfs maar in de mééste gevallen goed te doen. Maar hopelijk zijn er medici die die kunst wel beheersen.
Dat maakt de passende aanpak direct uitermate simpel. Niet doen wat je zelf nou eenmaal comfortabel vinden, maar even de ruimte nemen om te vragen hoe je patiënt het graag heeft.quote:Op dinsdag 23 juli 2024 09:40 schreef sigme het volgende:
Het moet ook vreselijk moeilijk zijn om dat soort gesprekken op de juiste manier te voeren met steeds weer andere mensen. Mensen zijn zo vreselijk verschillend op dit gebied, met wat voor aanpak ze willen, wat voor aanpak ze nodig hebben, welke bewoordingen aankomen en welke niet. Helemaal los van de verschillen in ziekte.
quote:Op dinsdag 23 juli 2024 10:47 schreef Clubsoda het volgende:
Tijd en de onderkenning dat je gelijkwaardige partners bent hierin. Ik heb kennis van de behandeling, risico's en voordelen. Jij hebt kennis van je lichaam en je leven. Hoe kunnen we die kennis bij elkaar leggen? Zolang de insteek is dat je het als hulpverleners alles het beste weet, bereik je weinig.
Soms niet alleen terecht, maar zelfs levensreddendquote:Op dinsdag 23 juli 2024 12:37 schreef Blues het volgende:
Zo zou het idealiter moeten zijn @:Clubsoda
Regelmatig komt het ook voor dat de grenzen juist door de mensen en/of familie zelf enorm verlegd worden tegen beter weten en advies in en staan op een 2n opinion in het avl, waar dan allang eerder uitgebreid overleg mee is geweest.
Begrijpelijk hoor, daar niet van.. ook de wanhoop en angst.
Ik heb nu ook al weer 2 dagen tantes aan de telefoonlijn die vol onbegrip echt "jengelen" waarom mijn vader na deze chemo stopt. En dan hele verhalen over andere ziekenhuizen en andere artsen ertegenaan gooien.quote:Op dinsdag 23 juli 2024 12:37 schreef Blues het volgende:
Regelmatig komt het ook voor dat de grenzen juist door de mensen en/of familie zelf enorm verlegd worden tegen beter weten en advies in en staan op een 2n opinion in het avl, waar dan allang eerder uitgebreid overleg mee is geweest.
Zeker, alleen vergeet men het MDO met dat zelfde zkh dat al plaatsgevonden heeft, ik heb het dan over uitbehandelde mensen...quote:Op dinsdag 23 juli 2024 12:41 schreef Vanyel het volgende:
Soms niet alleen terecht, maar zelfs levensreddend
Ja, dat is zeker een goede toevoeging ook. Dat is ook heel moeilijk om te zien, als mensen zich zo blijven verzetten tegen het onvermijdelijke.quote:Op dinsdag 23 juli 2024 12:37 schreef Blues het volgende:
Dat is er bij mijn pa allang; het behandelen wat ie heeft laten doen was voor mijn moeder, als de keuze onbeinvloed was geweest was de begrafenis al weken terug geweest.quote:Op dinsdag 23 juli 2024 13:10 schreef Clubsoda het volgende:
En toch komt de overgave in de meeste gevallen ook wel. Bij de mensen bij wie ik het meemaakte, kwam er -vrij plotseling maar heel duidelijk- een moment waarop men van 100 opties in het hoofd de stap maakte naar 'het is goed zo'. Met een beetje geluk is de partner dan ook zo ver en dan zie je hoe mensen naar binnen keren, zich op hun naasten richten en loslaten. Ik denk dat dat een voorwaarde is om goed afscheid te kunnen nemen. En dan kan ik met gerust hart een stapje achteruit doen.
OPA DOOT DOOR DE WOKEquote:Op dinsdag 23 juli 2024 14:52 schreef Clubsoda het volgende:
Hè?? Voorstel: betrek vaker een geriater.
Interpretatie: ze gaan je doodmaken!
![]()
Weten mensen überhaupt wat een geriater is? (Fijne dokters trouwens, heel holistisch. Een van de weinigen die de moeilijke gesprekken wel structureel voeren)
En deze tweet is raadselachtig: "Mijn vader doorstond een levensbedreigende hartoperatie op zijn vijfenzeventigste" twittert Patricia, "acht maanden later verloor ik hem op vrijdag 13 augustus door een val met een ladder. Ik ben ziedend."
Op wie is ze nou ziedend? Heeft GroenLinks hem van de ladder geduwd?
Zo gaat dat gewoon.quote:Op dinsdag 23 juli 2024 15:02 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Qua gender & zorg heb ik ook nog wel een leuke.
Mijn fijne longarts-allergoloog die voor mijn routine controle (allergische astma, niets spannends) alle tijd nam, mij als patiënt volledig serieus nam etc, heeft bij Isegrim, na een anafylactische reactie op garnaal (waarschijnlijk inspanningsafhankelijk) een telefonisch consult gedaan, pas na aandringen een basis allergietest (tweemaal, want in de eerste test zat überhaupt geen garnaal), na negatieve uitslag gezegd 'probeer anders eens kroepoek te eten'.
Ineens een stuk minder fijne arts.
quote:Op dinsdag 23 juli 2024 15:17 schreef Tele6 het volgende:
* Tele6 mag op 2e gesprek komen in Vlindertje City over een maand
Ik denk vooral dat ze aan de onderkant van de ladder moet gaan zoeken. Vindt ze hem vast wel terug.quote:Op dinsdag 23 juli 2024 14:52 schreef Clubsoda het volgende:
Hè?? Voorstel: betrek vaker een geriater.
Interpretatie: ze gaan je doodmaken!
![]()
Weten mensen überhaupt wat een geriater is? (Fijne dokters trouwens, heel holistisch. Een van de weinigen die de moeilijke gesprekken wel structureel voeren)
En deze tweet is raadselachtig: "Mijn vader doorstond een levensbedreigende hartoperatie op zijn vijfenzeventigste" twittert Patricia, "acht maanden later verloor ik hem op vrijdag 13 augustus door een val met een ladder. Ik ben ziedend."
Op wie is ze nou ziedend? Heeft GroenLinks hem van de ladder geduwd?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |