Klopt. MAVO-klantje hier.quote:Op maandag 22 juli 2024 05:54 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Dat is inmiddels wel veranderd voor een aanzienlijk aantal mensen in de IT.
Ik denk eerder dat het tekort aan mensen komt doordat er veelal gevist wordt in de poel van hoog opgeleide lui.
In de IT heb je ook genoeg mensen die een MBO diploma hebben maar gewoon capabel genoeg zijn om als sys/cloud admin aan de slag te gaan.
Hmm oke, ik heb vooral ervaring met het solliciteren binnen de organisatie waar ik nu werk (als data engineer) en bij ons is het vooral nog een harde opleidingseis.quote:Op maandag 22 juli 2024 07:11 schreef Monolith het volgende:
[..]
In veel vacatures zie je tegenwoordig ook gewoon 'denkniveau' staan ipv een harde opleidingseis en veel nice-to-haves'. Dat geeft doorgaans ook wel aan dat men inziet dat er krapte is en dat ze niet voor de meest lullige functies bizarre eisen kunnen stellen.
Maar een tekort / overschot in de IT is ongeveer net zo generiek en nietszeggend als een tekort / overschot aan mensen in de zorg. Er is heel veel diversiteit in de IT qua functies zowel inhoudelijk als qua niveau.
Hier van HAVO/VWO (brugklas) naar VMBO electro -> MBO ICT en op geklommen binnen mijn organisatie. Ooit aangenomen daar omdat geen enkele HBO-er aan de slag wilde met de stokoude software en de bijhorende nukken.. Terwijl ik juist door die applicatie zoveel geleerd heb..quote:Op maandag 22 juli 2024 16:26 schreef Ghost_Buster het volgende:
[..]
Klopt. MAVO-klantje hier.![]()
Maar na school kon ik bij Philips een werk-leer traject volgen, dus dat deed ik. Toendertijd nog analoge electronica. Daarnaast heb ik nog een aantal opleidingen bij Dirksen gevolgd en ging ik aan de slag bij Panasonic op de TD. Toen al zag je een verschuiving naar digitale techniek. Ook bij Panasonic trainingen gevolgd natuurlijk. Daarna ging ik bij een computerbedrijfje werken en reed ik heel het land door, netwerken aanleggen. Daarna ging ik aan de slag bij een detacheerder, haalde mijn MCSE en ging aan de slag bij een bank. daar volgde ik weer een zooi traingen. Hierna ging ik aan de slag bij een grote verzekeraar en werd ik door HR in een kamertje gezet en moest ik een assessment doen. 2 uur lang door de mangel gehaald met allerlei intelligentietesten. Toen dat klaar was zei de HR-dame:"aha, je zit volledig op HBO-niveau. Mooi zo!" Bij die verzekeraar kwam ik binnen als windows-mannetje met MCSE. Maar die bleken ze helemaal niet te zoeken. Die teamleider zei:"oh, je doet ook wat met linux zie ik?" "ja, maar als hobby" "ja, we zoeken een AIX-beheerder. Weet je wat? Linux lijkt er wel op. Ga je gewoon dat doen" "eh.." Eind van het leidje: ik heb mezelf AIX in 1 week eigen weten te maken en dat daar 7 jaar lang beheerd. Op het eind onderhield het zichzelf geheel automatisch.
Dat de bevolking waar jij over spreekt hier niet relevant is. Het gaat erom wat de beroepsbevolking doet, die doet namelijk het werk en die gaat krimpen.quote:Op zondag 21 juli 2024 18:38 schreef Joppiez het volgende:
En ondertussen groeit de Nederlandse bevolking alleen maar. Wat klopt er niet?
Dan neem je ze niet serieus.quote:Op maandag 22 juli 2024 17:44 schreef FireFox1 het volgende:
Als je één bedrijf totaal, maar dan ook totaal niet serieus moet nemen, dan is het McKinsey wel.
Precies! Juist door die oude spullen leer je de basisbeginselen over computers. Ik leerde zo over interrupts, DMA, enz. In die tijd MOEST je er alles over weten, wilde je überhaupt een videokaart of geluidskaart aan de praat krijgen. En zoals ik in mijn vorige plemp al vertelde, kwam ik jaren later weer met oude meuk in aanraking: Dat AIX bij die verzekeraar was 40 jaar oud! Maar ik had er lol in om daar wat moois van te maken. En dat is gelukt.quote:Op maandag 22 juli 2024 20:02 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Hmm oke, ik heb vooral ervaring met het solliciteren binnen de organisatie waar ik nu werk (als data engineer) en bij ons is het vooral nog een harde opleidingseis.
[..]
Hier van HAVO/VWO (brugklas) naar VMBO electro -> MBO ICT en op geklommen binnen mijn organisatie. Ooit aangenomen daar omdat geen enkele HBO-er aan de slag wilde met de stokoude software en de bijhorende nukken.. Terwijl ik juist door die applicatie zoveel geleerd heb..
Die grote groep bejaarden die heeft HIER wel wat te besteden , maar in de meeste landen hebben ze alleen een soort AOW van 600 a 700 euro per maandquote:Op maandag 22 juli 2024 22:02 schreef tizitl2 het volgende:
. Dan is je bevolking groter, die grotere groep bejaarden leven immers gelukkig nog gewoon, maar het aantal mensen wat het werk doet is wel kleiner.
Daar kun je overigens iets aan doen door bijvoorbeeld langer doorwerken aantrekkelijk te maken voor zij die dat willen of de pensioenleeftijd wat op te rekken waaronder je beroepsbevolking weer toeneemt.
quote:Knelpunten arbeidsmarkt in de bouw, techniek en zorg
Randstad-baas waarschuwt voor tsunami aan vacatures: ’We hebben echt iedereen nodig’
CONNIE DE JONGE
AMSTERDAM - Het aantal vacatures neemt, na een korte daling, weer toe.
Op dit moment staan in Nederland 440.000 banen open, vooral in de techniek, de bouw en de zorg.
Tegelijkertijd durven veel bedrijven geen extra mensen aan te nemen, merkt uitzendbureau Randstad.
Ook werknemers wisselen minder snel van baan.
quote:Hoe dat komt, weet hij niet precies. „
Mogelijk heeft het te maken met de economie die nu al maanden op een laag pitje draait. Toch zijn er nog steeds banen zat. .
Misschien heeft het er ook mee te maken dat onze beroepsbevolking vergrijst. Jongeren hoppen nog wel.
Maar we weten dat mensen dat een stuk minder doen als ze ouder worden.”
Kanarie
Randstad-topman Jeroen Tiel greep de publicatie van de kwartaalcijfers van zijn concern dinsdag aan om te waarschuwen voor de snelle vergrijzing.
Ze noemen ons vaak de kanarie in de kolenmijn, maar we zien de problemen op de arbeidsmarkt complexer worden. De instroom sluit niet aan op wat er vertrekt.
Terwijl er tussen nu en 2028 drie miljoen banen vrij komen.”
en dat gaat met AI en betere AI zorg nooit meer stoppen, we worden allemaal, allemaal 100quote:Op zondag 21 juli 2024 18:41 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Mensen gaan ook steeds later dood, de bevolking wordt vooral steeds ouder.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |