abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214341286
Er zullen wel verschillende meningen zijn over de noodzaak van zo'n band bij 't assembleren van een pc. Maar even los daarvan: Waar moet ie op vastgezet worden om 'm correct te gebruiken? Soms lees je op de verwarming, dan weer op de computerkast (met of zonder voeding in stopcontact?) en het moet dan ook ongeverfd deel zijn. Ook rechtstreeks op aarde in stopcontact lees je wel eens. Op een plaatje zag ik dat ie was bevestigd aan een losse schroevendraaier (en/of spanningzoeker?)
- I've just made up my mind, so don't confuse me with the facts -
pi_214341474
Losse schroevendraaier e.d. is te dom voor woorden! :')

Verwarming zou kunnen in sommige gevallen, maar tegenwoordig zijn ze lang niet altijd meer geaard.

Normaalste manier is op een ongeverfd deel van de computerkast met de stekker in het stopcontact; zo min mogelijk potentieverschil.

Ooit een hele preek van een opperbobo op het werk gehad omdat niemand die armbanden gebruikte! _O- :')
pi_214342894
stopcontact met randaarde
pi_214343581
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2024 18:48 schreef ToT het volgende:
Losse schroevendraaier e.d. is te dom voor woorden! :')

Verwarming zou kunnen in sommige gevallen, maar tegenwoordig zijn ze lang niet altijd meer geaard.

Normaalste manier is op een ongeverfd deel van de computerkast met de stekker in het stopcontact; zo min mogelijk potentieverschil.

Ooit een hele preek van een opperbobo op het werk gehad omdat niemand die armbanden gebruikte! _O- :')
Dat is geen goed plan, altijd de stekker er uit. :D
Het is potentiaalverschil, en dat klopt!
Powered by Janetje®
  Moderator vrijdag 19 juli 2024 @ 23:01:55 #5
358144 crew  capuchon_jongen
Belg
pi_214344478
Ik doe gewoon even mijn vinger op de aarde van de stopcontact alvorens ik aan computers werk
Ik ben een man met een onverklaarbare fascinatie voor capuchons. Ze zijn mijn tweede huid—altijd om me heen, altijd vertrouwd. Ik draag ze niet alleen, ik lééf erin. Het voelt magisch als iemand er zachtjes aan trekt, een speels moment vol onverwachte connectie. En als mijn capuchon ergens blijft haken? Pure vreugde! Een klein avontuur in het alledaagse, alsof de wereld me even vasthoudt. Capuchons en ik? Een onafscheidelijk duo
pi_214345734
ik heb altijd zonder gedaan,altijd eerst even "ontladen" aan een ongeverfd deel van een kast :@
pi_214345759
Aan het frame of schroef van het apparaat waar je aan sleutelt.

Mooiste is aan een esd-mat en daar het apparaat op te zetten. En dan de mat weer aan de randaarde. OF de mat aan de het frame van het apparaat en daar je onderdelen op leggen.
.
pi_214346454
Ik draag altijd gewoon een Biostabil 2000TM.
pi_214380815
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2024 18:30 schreef Loohcs het volgende:

Waar moet ie op vastgezet worden om 'm correct te gebruiken?
Op een goed aardingspunt.

Hier is meer informatie.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
  dinsdag 23 juli 2024 @ 18:55:35 #10
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_214385559
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2024 09:46 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]
Op een goed aardingspunt.

Hier is meer informatie.
quote:
Om een goede bescherming te bieden tegen elektrostatische ontladingen, moet een ESD-riem een weerstandswaarde tussen 1 en 10 Ohm hebben.
Dat moet Mega-ohm zijn.
are we infinite or am I alone
pi_214399780
Je hoeft je maar een keer te ontladen
Dus ik pak gewoon de pijp van de verwarming.

Een cv ketel is gewoon geaard via de stopcontact.
Dus ook automatisch de leidingen.
Een grondpomp is ook geaard op de zelfde manier
pi_214493108
In dit topic ook weer tegenstrijdige meningen. De één zegt met stekker in stopcontact en de ander zegt juist dat dat onverstandig is.
En als je met processor(koeler) (of ram) bezig bent, en dus nog helemaal buiten de kast aan het werk bent heeft het dan ook nut om de armband aan de kast te bevestigen? Sorry, ik zeur nog één keer door...
- I've just made up my mind, so don't confuse me with the facts -
pi_214493667
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2024 23:09 schreef suijkerbuijk het volgende:
Een cv ketel is gewoon geaard via de stopcontact.
Zul je net zien dat het zaakje vekeerd is aangesloten.
  woensdag 31 juli 2024 @ 19:48:22 #14
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_214495994
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2024 16:25 schreef Loohcs het volgende:
In dit topic ook weer tegenstrijdige meningen. De één zegt met stekker in stopcontact en de ander zegt juist dat dat onverstandig is.
Verbind zowel de armband als de kast aan een aarding (of de kast aan een aarding en de armband aan de kast)
quote:
En als je met processor(koeler) (of ram) bezig bent, en dus nog helemaal buiten de kast aan het werk bent heeft het dan ook nut om de armband aan de kast te bevestigen? Sorry, ik zeur nog één keer door...
Ja, al zou je daar enkel mee bezig moeten zijn wanneer je ze op het moederbord gaat plaatsen.
Het hangt af van de volgorde waarin je werkt: plaats je alles op het moederbord en daarna het moederbord in de kast, of eerst het moederbord in de kast en daarna cpu en geheugen erop.
In het eerste geval kan je werken op een esd-mat (die je ook op de aarding aansluit). In het tweede geval heb je geen esd-mat nodig, bewaar de onderdelen in hun verpakking of in antistatische zakjes en haal ze er pas uit wanneer je ze installeert.

Heb je geen esd-mat, dan is misschien een stuk karton of de antistatische zak waarin het moederbord verpakt was een optie. Gebruik geen metalen ondergrond, want dan kan je de batterij kortsluiten. Raak één van de aardingspunten (rond de schroefgaten) van het moederbord aan voordat je begint.

Vergeet de standoffs niet wanneer je het moederbord in de kast plaatst:

Vermijd kleding die statische lading kan opwekken (wol, zijde, kunstzijde, bont, polyester, nylon), draag bvb katoen.

En het belangrijkste: raak de elektrische contacten van onderdelen (geheugen, cpu..) of de contacten op het moederbord (met uitzondering van de aardingspunten) niet aan.
are we infinite or am I alone
pi_214732996
Als je al die flmpjes op Youtube kijkt mensen een computer in elkaar schroeven hebben ze ook geen armband om.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
  zondag 1 september 2024 @ 11:05:35 #16
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_214856300
Veel verschillende meningen, maar allemaal stuk voor stuk ongeïnformeerd en niet onderbouwd.

Dan nu de realiteit: er is altijd sprake van een heel klein beetje ontlading van ESD en het haalt wel degelijk levensjaren van jouw hardware af, ook al lijkt alles goed te werken zodra je de computer weer inschakelt. ;)

Gewoon niet doen dus!!!
MNy paws caiuse aaS ;lotr of typo'zx 🦊
pi_214856436
quote:
1s.gif Op zondag 1 september 2024 11:05 schreef MisterFox het volgende:
Veel verschillende meningen, maar allemaal stuk voor stuk ongeïnformeerd en niet onderbouwd.

Dan nu de realiteit: er is altijd sprake van een heel klein beetje ontlading van ESD en het haalt wel degelijk levensjaren van jouw hardware af, ook al lijkt alles goed te werken zodra je de computer weer inschakelt. ;)

Gewoon niet doen dus!!!
*kijkt naar pc's van 20 jaar oud die nog als een zonnetje draaien..

in theorie moet je er 1 gebruiken ja..
in de praktijk valt het allemaal hartstikke mee
  zondag 1 september 2024 @ 12:42:08 #18
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_214857313
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2024 11:14 schreef mschol het volgende:

[..]
*kijkt naar pc's van 20 jaar oud die nog als een zonnetje draaien..

in theorie moet je er 1 gebruiken ja..
in de praktijk valt het allemaal hartstikke mee
Je zit met mini-zaps
  zondag 1 september 2024 @ 13:18:33 #19
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_214857607
pi_214861166
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2024 12:42 schreef MisterFox het volgende:

[..]
Je zit met mini-zaps
in theorie ja
  zondag 1 september 2024 @ 20:59:34 #21
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_214863680
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2024 17:15 schreef mschol het volgende:

[..]
in theorie ja
Ik heb weleens iemand gehad die echt zat te janken omdat z'n kaart van 2K het niet meer deed :')

Ik zou in het geval van nieuw spul elk risico uitsluiten. Je hoeft schade niet altijd gelijk op te merken.
pi_214998992
Volgens Linus valt het allemaal wel mee:
  maandag 16 september 2024 @ 20:49:06 #23
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_215002300
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2024 15:24 schreef hebikweer het volgende:
Volgens Linus valt het allemaal wel mee:
Ja, maar wat hij ook zegt is dat je schade niet gelijk hoeft op te merken. Maar het is er dan dus wel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')