Met alle respect, maar ben je bekend met het begrip "versneld afschrijven" of is dit een klok-klepel antwoord? Want ik overweeg júist versneld aflossen (= meer dan 20% per jaar) omdát ik mijn bedrijf straks niet meer heb.quote:Op vrijdag 12 juli 2024 17:29 schreef Chinless het volgende:
Als je geen bedrijf hebt meer mag je het niet meer afschrijven. Dus die 3 jaar moet je gwn slikken.
Je mag extra afschrijven maar je mag de boekwaarde niet onder de restwaarde laten uitkomen.quote:Op vrijdag 12 juli 2024 17:30 schreef JeOma het volgende:
[..]
Met alle respect, maar ben je bekend met het begrip "versneld afschrijven" of is dit een klok-klepel antwoord? Want ik overweeg júist versneld aflossen (= meer dan 20% per jaar) omdát ik mijn bedrijf straks niet meer heb.
Ik vind dit topic eerder een klok-klepel vraag .....quote:Op vrijdag 12 juli 2024 17:30 schreef JeOma het volgende:
[..]
Met alle respect, maar ben je bekend met het begrip "versneld afschrijven" of is dit een klok-klepel antwoord? Want ik overweeg júist versneld aflossen (= meer dan 20% per jaar) omdát ik mijn bedrijf straks niet meer heb.
Versneld afschrijven kon in 2023 voor investeringen die gedaan zijn in 2023. Voor 2024 kun je dus niet meer versneld afschrijven en hanteer je de bestendige gedragslijn (investering - restwaarde / fiscale gebruiksduur).quote:Op vrijdag 12 juli 2024 17:19 schreef JeOma het volgende:
Ik heb een interessante casus (vind ik).![]()
Ik heb nu een eigen bedrijf en ben ZZP'er die zich (per uur) verhuurt. Ik heb eigen materiaal, met name een laptop. Deze heb ik vorig jaar gekocht en ben ik (conform de regels) over 5 jaar aan het afschrijven. Vorig jaar heb ik dus al 20% afgeschreven en dit jaar wordt het laatste jaar dat ik zakelijk aangifte ga doen (want ik ga me dit jaar nog uitschrijven bij de KvK).
Nu kan ik een paar dingen doen, volgens mij zijn de meest redelijke opties:
• Versneld afschrijven (dus door 80% dit jaar af te schrijven staat de laptop voor 0 euro op mijn balans)
• Deels versneld afschrijven (en restwaarde bepalen en onttrekken als privé onttrekking)
Ik ben niet van plan de laptop nog te gebruiken, zowel niet zakelijk als privé. Ik heb ook geen zin om de laptop 2ehands te gaan verkopen (want ik ben lui). Klopt het dat de eerstgenoemde optie dan van toepassing is? Gaat de Belastingdienst aankloppen om te vragen waarom ik die laptop niet meer gebruik dan wel 2ehands verkoop?
Kortom: hoe werkt versneld aflossen in de praktijk eigenlijk?
Niet gaat verkopenquote:Op vrijdag 12 juli 2024 18:16 schreef ManAtWork het volgende:
Je geeft aan dat je de laptop gaat verkopen.
Afschrijven of aflossen? Warrige op. Versneld afschrijven mag niet zomaar.quote:Op vrijdag 12 juli 2024 17:30 schreef JeOma het volgende:
[..]
Dat lees ik ook.quote:
Je zegt het precies goed. Daar is de stakingsaftrek NIET voor.quote:Op zaterdag 13 juli 2024 07:32 schreef stavromulabeta het volgende:
Is daar niet de stakingsaftrek voor?
Thanks.quote:Op zaterdag 13 juli 2024 00:21 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
Dat lees ik ook.
Commerciële waarde bepalen van de laptop bepalen. Voor dit bedrag inclusief btw overbrengen naar je privévermogen. De meer- of minderwaarde van de laptop is dan boekwinst c.q. -verlies.
Dat heeft niets met versnelde afschrijving te maken.
Excuus, je hebt gelijk. Ik heb over het woord je 'geen' gelezen.quote:
Dat kan inderdaad een goede indicatie van de waarde economisch verkeer zijn. Zeker ter onderbouwing, zouden er vragen gesteld worden.quote:Op zaterdag 13 juli 2024 11:04 schreef JeOma het volgende:
[..]
Thanks.
Overigens, excuus voor mijn warrige OP: ik heb het inderdaad uiteraard over afschrijven en niet aflossen. En ik was inderdaad ook niet van plan om de laptop te verkopen (maar ook niet echt te gaan gebruiken). Omdat ik het wel netjes wil afronden en geen twijfelachtige transacties in mijn boekhouding wil hebben staan ga ik bovenstaande doen. Plus dat ik bovenstaande ook nog met een financieel adviseur ga bespreken, just to be sure.
Ben trouwens wel benieuwd hoe je "de commerciele waarde" bepaalt. Kijk ik dan op Marktplaats wat een 2ehands laptop met deze specs doet?
Kijk eens op een site als online veilingmeester wat er voor tweedehands laptops word betaald. Die shit gaat in bulk en weg. Weet niet wat voor het is maar veel meer dan 100 euro zal het niet zijn.quote:Op zaterdag 13 juli 2024 11:04 schreef JeOma het volgende:
[..]
Thanks.
Overigens, excuus voor mijn warrige OP: ik heb het inderdaad uiteraard over afschrijven en niet aflossen. En ik was inderdaad ook niet van plan om de laptop te verkopen (maar ook niet echt te gaan gebruiken). Omdat ik het wel netjes wil afronden en geen twijfelachtige transacties in mijn boekhouding wil hebben staan ga ik bovenstaande doen. Plus dat ik bovenstaande ook nog met een financieel adviseur ga bespreken, just to be sure.
Ben trouwens wel benieuwd hoe je "de commerciele waarde" bepaalt. Kijk ik dan op Marktplaats wat een 2ehands laptop met deze specs doet?
Alleen ben je geen computer winkel. Dus de kans dat je het zelf voor die prijs kwijt raakt is erg laag. Dan kom je bij zo een refurbished store uit die hem van je opkoopt. Wat denk je dat zij er voor betalen?quote:Op zondag 14 juli 2024 00:44 schreef obligataire het volgende:
Dan schrijf je alsnog versneld af want 100 euro is niet in lijn met wat je voor een nette 2e handse of refurbished laptop zou betalen in een winkel. Fiscaal schrijf je af in 5 jaar zoals bij alle inventaris, dus niet in 3. De fiscale boekwaarde aanhouden is veilig.
Dit is wmb de waarde die op de balans hoort te staan, in de perfecte wereld ken je perfect de parameters bedrijfswaarde en reële waarde minus verkoopkosten. Dat is de werkelijke prijs die het actief voor jou waard zou moeten zijn.quote:Een bijzondere waardevermindering boek je wanneer de boekwaarde van een actief hoger is dan de realiseerbare waarde. De realiseerbare waarde is de hoogste waarde van de reële waarde minus verkoopkosten en de bedrijfswaarde (de contante waarde van de toekomstige kasstromen die het actief zal genereren).
voor jou als consument, maar dat gaat de opkoper jou niet gevenquote:Op zondag 14 juli 2024 02:09 schreef obligataire het volgende:
Ik zou nooit een 3 jaar oude laptop kopen voor 100 euro. Dan denk ik dat hij onbetrouwbaar is, of gestolen. 300 is een nette prijs.
Op de laptop die ik linkte ga je ook geen zware spellen kunnen spelen.quote:De pc van mijn vriendin is meer dan 10 jaar oud en die doet het ook nog steeds. Technisch gaan die krengen lang mee zeker met ssd schijf er in.
Niet iedereen speelt de modernste zware computerspellen 😉
dit dusquote:Op zondag 14 juli 2024 06:41 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dit is wmb de waarde die op de balans hoort te staan, in de perfecte wereld ken je perfect de parameters bedrijfswaarde en reële waarde minus verkoopkosten. Dat is de werkelijke prijs die het actief voor jou waard zou moeten zijn.
Je gaat dus ook niet uit van de prijs die wordt gehanteerd voor de verkoop eigenlijk, maar voor hoeveel zo een partij hem zou inkopen.
als je hem niet afvoert dan is het gewoon een onttrekking toch?quote:Overigens, als je hem niet afvoert, vind ik wel dat je hem privé gebruikt, je hebt immers een reden hem niet af te voeren, lijkt me.
Idd een zakje stof inleveren bij de controlequote:Je zou sterker staan te stellen dat je hem vernietigd dan is tot 0 afschrijven ook niet zo moeilijk te onderbouwen.
Ok, thanks. Ik snap het. Ik wil het vooral netjes afronden, dus ik ga niet aangeven dat ik de laptop vernietigd heb. Als ik even een rekenvoorbeeld neem he, klopt onderstaande dan als ik eind 2024 mijn bedrijf stopzet?quote:Op zaterdag 13 juli 2024 12:28 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Excuus, je hebt gelijk. Ik heb over het woord je 'geen' gelezen.
In dat geval ontstaat er, zoals MyTiredFeet ook aangeeft, een onttrekking naar privé voor de waarde economisch verkeer. Een soort fictieve verkoop waarbij het resultaat op hetzelfde neerkomt als een echte verkoop.
De privé onttrekking en het maken van de 'factuur aan jezelf' is hetzelfde. Dus het noteren van de onttrekking vervalt daarmee uit je lijstje.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 17:58 schreef JeOma het volgende:
[..]
Ok, thanks. Ik snap het. Ik wil het vooral netjes afronden, dus ik ga niet aangeven dat ik de laptop vernietigd heb. Als ik even een rekenvoorbeeld neem he, klopt onderstaande dan als ik eind 2024 mijn bedrijf stopzet?
- Laptop begin 2023 gekocht voor 1500 euro
- In 5 jaar afschrijven, dus hij staat eind 2024 voor 900 euro op mijn balans
- Ik bepaal naar redelijkheid dat de commerciële waarde nu nog 300 euro is
- In mijn winst-verliesrekening neem ik een verlies op van 900-300 = 600 euro op
- Ik noteer een privé-onttrekking ter waarde van 300 euro
- De laptop gaat van mijn balans af
- Ik maak een factuur aan mijzelf voor 300 euro waar ik BTW over bereken en dat wordt 1,21% x 300 = 363 euro
- Ik maak 363 euro over van mijn privé rekening naar mijn zakelijke rekening
- Ik geef 63 euro op als BTW-inkomsten voor het betreffende kwartaal
Sorry als ik wat simplistisch overkom, maar ik wil het graag goed doen en het goed begrijpen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |